KTM 950 / 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aika kattava raportti, samansuuntaisia tuntemuksia omasta sdukesta. Keula on vakiosäädöissä ja toistaiseksi ilman ohjausiskaria, luulisin että se paranee säätämällä tai tolla iskarilla. Tosin norminopeuksissa ei mitään ongelmia. Bensavalosta: bensatripin voi nollata saman tien tankkauksen jälkeen, mutta valo sammuu hetken odottelun jälkeen, olettaisin että siinä on hieman hitautta ettei vilkkuisi rajalla ollessaan.
 
Niin kai, mutta tuntui vähän oudolta, kun aina puhutaan siitä mahtavasta veekakkosen väännöstä.
No se nyt on ilmeisesti jonkinlainen urbaani legenda.. Ihmeen sitkeä sellainen.
Se väännön tunne syntyy siitä, että korvakuulolta V2 -moottori kuulostaa käyvän pienempiä kierroksia kuin esim. neloskone. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että sytytyksiä tulee puolikas määrä.

Summa summarum: korvakuulolta samanlaiset (matalahkot) kierrokset koneessa, V2 -moottorissa on puhtia enemmän. Kierroslukumittari paljastaa kuitenkin totuuden.
 
Kävin nyt sitten hieman testailemassa noita kotareita.

Eli testattavana oli KTM990 Superduke ja KTM 950 Supermotard
...
Yhteenvetona sanoisin että muuten ihan OK (ei siis mitään tajunnanräjäyttävää) mutta moottori oli pettymys.
Sama testipaikka, eri testaaja, täysin päinvastainen tulos.

Eli en ihan ymmärrä miten voit pettyä SDuken koneen vetopuoleen, mutta sitten ihastuit 950n laiskanlöysään kamelimaiseen olemukseen?
nixweiss.gif


Meikäläiselle SDuke sopi paljon paremmin jämäkähköllä meiningillään. Supermoto vaikutti uudelleenpaketoidulta wanhalta Adventurelta (uusi on vissiin jo aikapäivää sitten saanut 990 myllyn?) ja en ihan tajunnut laitteen käyttötarkoitusta. Liian laiska nakupyöräksi. Liian painava supermotoksi. Liian löysä asfaltille. Väärä rengastus hiekkatielle. Mihin tätä on meinattu?
 
Se on 118hv naku joka KTM muista malleista poiketen omaa ruiskun,
Oikeastaan ihmettelin samaa ristiriitaa kuin Talttapää tuossa, mutta nämähän on fiiliskysymyksiä.
Saivarrellaan nyt vähän kuitenkin, vaikkakin kirjoituksesi oli yleisesti ansiokas. Kyllähän tosiaan uudessa Adventuressa on 990 kone ruiskulla (100 hp), saatavilla ainakin täällä jo viime vuoden puolella. Sdukessa käsittääkseni 120 hp.
 
Kävin nyt sitten hieman testailemassa noita kotareita.

Eli testattavana oli KTM990 Superduke ja KTM 950 Supermotard
...
Yhteenvetona sanoisin että muuten ihan OK (ei siis mitään tajunnanräjäyttävää) mutta moottori oli pettymys.
Sama testipaikka, eri testaaja, täysin päinvastainen tulos.

Eli en ihan ymmärrä miten voit pettyä SDuken koneen vetopuoleen, mutta sitten ihastuit 950n laiskanlöysään kamelimaiseen olemukseen?
nixweiss.gif


Meikäläiselle SDuke sopi paljon paremmin jämäkähköllä meiningillään. Supermoto vaikutti uudelleenpaketoidulta wanhalta Adventurelta (uusi on vissiin jo aikapäivää sitten saanut 990 myllyn?) ja en ihan tajunnut laitteen käyttötarkoitusta. Liian laiska nakupyöräksi. Liian painava supermotoksi. Liian löysä asfaltille. Väärä rengastus hiekkatielle. Mihin tätä on meinattu?
En missään vaiheessa kehunut kummankaan moottoria

"Lainattu tekstista: Ok myös tässä moottori on minulle hieman outo ja meinaa mäiskiä rajottimelle jatkuvasti kun toivoisi vielä sitä ruutia olevan mutta pakko se on uskoa ja vaihtaa pykälää."

Ja toisaaltaa sinun ei varmaan tarvitsekkaan YMMÄRTÄÄ toisen mieltymyksiä!

Ja sen käyttötarkoitus on juuri se että sillä voi tehdä vähän kaikkea, eli huonokuntoisilla teillä voi myös suhailla joita onneksi tässä maassa riittää, voi ajella tarpeen tullessa asfaltilla jota on nyt 11v kierretty ja saa töiden puolesta kiertää lisää tosin eri vempeleellä.

SMotoksi sitä ei ole edes tarkoitettu jos meinaat pärjätä kohtuullisesti, mutta kyllä sillä mutkapätkillä ajaa lositavasti.

Pyörä on meinattu vähän joka puolelle olematta missään kuitenkaan helvetin hyvä.

Jos katupeliä meinaat niin SDuke ei nyt varmasti ole ainakaan SE vaihtoehto joka minulle tulisi mieleen, mielummin säilytän RR:n
Jos taas haluaisin pelkästään metsään tai monttuun niin ostaisin crossin.
Ja jos haluaisin kiertää eurooppaa  tai heittää pitkiä lenkkejä niin ostaisin matkapyörän.

Niin ja jos 100hv on liian laiska nakupyöräksi niin aika helvetin moni naku  on sit TODELLA laiska!

P.S : meitä ole muuten kaksi ja kummatkin päädyttiin samaan johtopäätökseen testattuamme laitteet
 
Se on 118hv naku joka KTM muista malleista poiketen omaa ruiskun,
Oikeastaan ihmettelin samaa ristiriitaa kuin Talttapää tuossa, mutta nämähän on fiiliskysymyksiä.
Saivarrellaan nyt vähän kuitenkin, vaikkakin kirjoituksesi oli yleisesti ansiokas. Kyllähän tosiaan uudessa Adventuressa on 990 kone ruiskulla (100 hp), saatavilla ainakin täällä jo viime vuoden puolella. Sdukessa käsittääkseni 120 hp.
Taitaa silti valtaosa Kotarin mallistosta omaa kaasuttimet.
Ja se nyt ei ole edes tässä tapauksessa ydinasia.
Veikaan kuitenkin että ensi kaudelle toi SM päivitetään ruiskukoneeksi.
Jos vaihto tulee niin odotan tämän kauden loppuun ja katsotaan mitä syksyn messut tuo tullessaan.
Niin tuota minun kirjoitusta nyt ei tarvitse lukea kuin se olisi joku absoluuttinen totuus, se on vain mielipide jonka sain testattuani kummatkin vempeleet.

Tosiaan voihan muissakin KTM pyörissä olla ruisku, en ole ihan varma.
Pahoittelen asiavirhettä
wink.gif
 
Se on 118hv naku joka KTM muista malleista poiketen omaa ruiskun,
Oikeastaan ihmettelin samaa ristiriitaa kuin Talttapää tuossa, mutta nämähän on fiiliskysymyksiä.
Saivarrellaan nyt vähän kuitenkin, vaikkakin kirjoituksesi oli yleisesti ansiokas. Kyllähän tosiaan uudessa Adventuressa on 990 kone ruiskulla (100 hp), saatavilla ainakin täällä jo viime vuoden puolella. Sdukessa käsittääkseni 120 hp.
Taitaa silti valtaosa Kotarin mallistosta omaa kaasuttimet.
Ja se nyt ei ole edes tässä tapauksessa ydinasia.
Veikaan kuitenkin että ensi kaudelle toi SM päivitetään ruiskukoneeksi.
Jos vaihto tulee niin odotan tämän kauden loppuun ja katsotaan mitä syksyn messut tuo tullessaan.
Niin tuota minun kirjoitusta nyt ei tarvitse lukea kuin se olisi joku absoluuttinen totuus, se on vain mielipide jonka sain testattuani kummatkin vempeleet.

Tosiaan voihan muissakin KTM pyörissä olla ruisku, en ole ihan varma.
Pahoittelen asiavirhettä
wink.gif
Veikkaan että 2 Keihin Gleichdruckvergaser CVRD 43 vaihtamalla Keihin FCR 41mm+ ilo paranee huomattavasti.........

625 Motossa kun veti alipainepaskan helvettiin ja iski kiinni suorasyöttöä jossa kiihdytyspumppu niin laitteen luonne muuttui täysin.
 
hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi terä1krr noista smoton ominaisuuksista.

Niin hyvistä kuin huonoista puolista. Ja se tasakaasu homma ainakin omassa pieneni ikkuhiljaa, mutta on vieläkin havaittavissa.
 
Superenduro kaksilla vanteilla olisi kaikkea mitä meikäläinen voisi todennäköisesti mopedilta toivoa! Smotovanteilla olisi tuolla mellevää pyöriä mutkapätkillä, radalla ja kylillä. Enskavanteilla voisi sitten pyyhkäistä megasladissa sorateitä pitkin käymään vaikka pitsalla Levillä...

Täytynee jatkaa lottokuponkien täyttelyä myös tällä ja ensi viikolla...
 
Toista kesää on aloiteltu SM:n puikoissa ja tässä hiukan omia kokemuksia.
Moottori alkoi vuotaa öljyä noin 500km jälkeen, kun ne oli korjattu niin nyt se vuotaa jostain eturattaan luonta, luultavasti vetoakselilta. Pakoputken sisältä repeili pieniä metallipaloja ja jäi kilisemään sinne.
Jalkatapit kuluu ihmeellisesti?
tounge.gif

Mutkaisia asfalttiteitä on hauska vedellä ja miksi ei sorallakin, 200km/h hiekkatiellä
062802moto_prv.gif
mahtavaa.
Jos tykkää yhdelläpyörällä ajosta niin siihen se ei sovellu, noin 200 - 300metriä niin kone alkaa rykiä, onko kenelläkään tietoa kyseisestä asiasta meneekö kone liian rikkaalle/laihalle keuliessa???
 
Toista kesää on aloiteltu SM:n puikoissa ja tässä hiukan omia kokemuksia.
Moottori alkoi vuotaa öljyä noin 500km jälkeen, kun ne oli korjattu niin nyt se vuotaa jostain eturattaan luonta, luultavasti vetoakselilta. Pakoputken sisältä repeili pieniä metallipaloja ja jäi kilisemään sinne.
Jalkatapit kuluu ihmeellisesti?
tounge.gif

Mutkaisia asfalttiteitä on hauska vedellä ja miksi ei sorallakin, 200km/h hiekkatiellä
062802moto_prv.gif
mahtavaa.
Jos tykkää yhdelläpyörällä ajosta niin siihen se ei sovellu, noin 200 - 300metriä niin kone alkaa rykiä, onko kenelläkään tietoa kyseisestä asiasta meneekö kone liian rikkaalle/laihalle keuliessa???
Eipä se koneen asento seoksiin varmaan vaikuta.

Veikkaan ettei saa bensaa jostain kumman syystä.
 
Jos tykkää yhdelläpyörällä ajosta niin siihen se ei sovellu, noin 200 - 300metriä niin kone alkaa rykiä, onko kenelläkään tietoa kyseisestä asiasta meneekö kone liian rikkaalle/laihalle keuliessa???
aika omituinen ilmiö kun kyseessä on kuitenkin Supermoto..
confused_orig.gif
..toivottavasti tuossa ei ole samaa ongelmaa kuin Suitsan Telluissa, että etummainen sylinteri jää vähemmällle voitelulle pitkiä keuloja vedettäessä??
Jossain testissä lueskelin samanlaisia ongelmia aiheutuvan siitä kun pitkiä keuloja vedettäessä öljyä valuu huohottimeen tai putsariin..en muista kummasta oli tarkalleen kyse..pyöränä oli tuolloin Ducati Monster... Kuulemma joillain pienillä muutoksilla öljyn kierrossa sai tuon ongelman häviämään..
nixweiss.gif
...kunhan arvailen..
biggrin.gif


henk. koht. tuon 950SM koeajo teki lähtemättömän vaikutuksen....upea pyörä..
bowdown.gif
..koeajolenkin aikana tuli vedettyä vasta niin lyhyitä keuloja, ettei mitään röpötyksiä tullut havaittua..
nixweiss.gif
 
Jos tykkää yhdelläpyörällä ajosta niin siihen se ei sovellu, noin 200 - 300metriä niin kone alkaa rykiä, onko kenelläkään tietoa kyseisestä asiasta meneekö kone liian rikkaalle/laihalle keuliessa???
aika omituinen ilmiö kun kyseessä on kuitenkin Supermoto..  
confused_orig.gif
..toivottavasti tuossa ei ole samaa ongelmaa kuin Suitsan Telluissa, että etummainen sylinteri jää vähemmällle voitelulle pitkiä keuloja vedettäessä??
Jossain testissä lueskelin samanlaisia ongelmia aiheutuvan siitä kun pitkiä keuloja vedettäessä öljyä valuu huohottimeen tai putsariin..en muista kummasta oli tarkalleen kyse..pyöränä oli tuolloin Ducati Monster... Kuulemma joillain pienillä muutoksilla öljyn kierrossa sai tuon ongelman häviämään..  
nixweiss.gif
...kunhan arvailen..
biggrin.gif


henk. koht. tuon 950SM koeajo teki lähtemättömän vaikutuksen....upea pyörä..  
bowdown.gif
..koeajolenkin aikana tuli vedettyä vasta niin lyhyitä keuloja, ettei mitään röpötyksiä tullut havaittua..  
nixweiss.gif
Juu sama juttu, ei pahemmin tullu pitkiä siivuja vedettyä.
Tuon keuliessa röpöttämisen olen lukenut jostain foorumilta, oisko ollu www.950sm.com tai vastaava
 
Toista kesää on aloiteltu SM:n puikoissa ja tässä hiukan omia kokemuksia.
Moottori alkoi vuotaa öljyä noin 500km jälkeen, kun ne oli korjattu niin nyt se vuotaa jostain eturattaan luonta, luultavasti vetoakselilta. Pakoputken sisältä repeili pieniä metallipaloja ja jäi kilisemään sinne.
Jalkatapit kuluu ihmeellisesti?  
tounge.gif

Mutkaisia asfalttiteitä on hauska vedellä ja miksi ei sorallakin, 200km/h hiekkatiellä  
062802moto_prv.gif
mahtavaa.
Jos tykkää yhdelläpyörällä ajosta niin siihen se ei sovellu, noin 200 - 300metriä niin kone alkaa rykiä, onko kenelläkään tietoa kyseisestä asiasta meneekö kone liian rikkaalle/laihalle keuliessa???
Eipä se koneen asento seoksiin varmaan vaikuta.

Veikkaan ettei saa bensaa jostain kumman syystä.
Jep harvemmin se moottori ilman bensaa rikkaalla käy???
Eli yritän muotoilla kysymyksen uudelleen, Kun mopo on pystyssä jääkö jommankumman kaasarin koho ylös/alas?
Ettei polta toista sylinteriä turhaan, jos se menee laihalle.

Luulen ettei voitelujärjestelmän kanssa ole ongelmia, onhan siinä kuivasumppujärjestelmä.
Tosin aikaisemmin omistin ducatin niin sillä oli hauska vedellä, työnsi huohottimesta öljyt pakoputkien päälle, näyttävän näköistä.
 
niin juu..voisihan tähän jotain koeajoraportin tynkääkin laittaa, jos jotain kiinnostaa. Tuli reilu pari viikkoa sitten ajettua KTM 950SM,SD990 ja Duke 2.

Mielessä on pyörinyt pidemmän aikaa, josko seuraava pyörä olisi Supermoto tai faitteri/naku. Jotenkin ruvennu hirvittämään se, kun noilla kyykyillä ei saa oikein muusta kiksejä ku helvetin kovaa ajamisesta. Hauskaa sekin, mutta jotenki tuo räppäily kiinnostaa tällä hetkellä enemmän.

Ensimmäisenä hyppäsin SM:n satulaan ja voi sitä onnen tunnetta! Ensimmäinen pyörä, jossa mulla (190cm) oli jalat lähes suorana paikallaan oltaessa!
smile_org.gif
Ajoasento tuntui uskomattoman hyvältä ja leppoisalta---->verratessa ex-pyörään 636 -03, jolla ajo toki oli upeata, mutta eri tavalla. Olin lähes hylännyt ajatuksen supermotosta niiden "tehottomuuden" vuoksi. Tykkään ajella myös matkaa, joten jonkunlainen potku on pakollista.
smile_org.gif
SM teki juuri tässä suhteessa vaikutuksen. Ei mitenkään älyttömän tehokas moottori, mutta potkua kuitenkin aivan eri tavalla kuin pienemmissä. Kiihdytys 0-130 sujuu ripeästi ja vielä satasen vauhdeissa tuntui, että pyörä vielä kulkee kun kahvasta kääntää.
Sarvet tuli päähän välittömästi kun lähti liikkeelle..
cool.gif
Pyörästä tuntui löytyvän juuri se mitä olen hakemassakin, eli hauskuutta pienemmissä vauhdeissa. Nautittavan helppo keulia. Ennen tottunut siihen, että keula ponnahtaa ylös sen tehopiikin kohdalla ja vauhti kiihtyy kovaa vauhtia. Hauskaa sekin ,mutta nyt hakusessa muuta. Maantienopeuksilla yllättävän vakaa ja hyvä ajaa. Mitään ongelmia tasakaasulla ajettaessa en huomannut.
Mitään erityisiä tunnelmia moottori ei herättänyt. Enemmän räväkkyyttä olisi kaivannut, eikä tuo V-moottorilla ajaminen vielä oikein luonnistu. Jotenkin tuo twini tuntuu ajossa liian tasaiselta,yllätyksetön(?). Saundit olivat kuitenki mukavat ja ehdottomasti tuo twini kuitenkin sopii tuohon pyörän ulkoasuun. Jokin tuossa kuitenkin vetoaa..
inlove.gif


SD990:lla lähdin sitten ajelemaan myyjän suurien kehujen saattelemana. "on kevyempi kuin SM950,hyrrävoimat pienemmät,räyhäkämpi jne jne...keulii.." Noh....noiden kehujen merkitystä en juurikaan havainnut... onhan siinä pidempi ykkönen ja papereissa enemmän tehoa. Ruisku oli älyttömän herkkä ja tuolla ei tasakaasulla ajaminen onnistunut lainkaan. Pari kertaa sammui valoissa aivan yllättäen..
nixweiss.gif
Myyjän mukaan paranee kun päivittää ohjelman tjsp...
Moottori pieni pettymys tässäkin..
confused_orig.gif
ykkösellä keuli kyllä hyvin, mutta kakkonen tuntui jo huomattavasti puhdittomammalta..

Duke 2:lyhyesti----------> ehkä hirvein ajamani pyörä.
biggrin.gif
Tärinä oli jotain sellasta ,että heikompaa hirvittää. Puhditon moottori (tai minä liian läski)..ei ihan se hauskuus mullepalajstunut, mitä noista aina hehkutetaan. Piti ihan motarilla nousta ja katsoa eturenkasta--->todellakin! Etujousitus/rengas liikkuu tärinän tahdissa...
crazy.gif


samalla reissulla tuli myös ajettua Kawan Z1000 ja hondan 1000RR. Kawa parhaimman näköinen ja Hondassa upein moottori. Pyörät tosin niin erilaisia ,ettei voi vertailla...
nixweiss.gif


950SM teki kuitenkin kaikista suurimman vaikutuksen..
inlove.gif
..vielä kun olis rahaa niin..
biggrin.gif
 
Vielä tuli jotain mieleen SM:stä. Ei kannata hypätä ainakaan korkeita leiskauksia, ottaa pakoputket maahan kiinni. Prototyypissä putket meni yläpuolelta samallalailla kun adventuressa, mutta tuotantomallissa ne on siirretty moottorin alle. Muuta selitystä en sille keksi, kun Nizzan pojat haluaa ajaa shortseissa ja ettei niiden säärikarvat syty tuleen.

Hauska peli se silti on vaikka minulta tulee vain negatiivistä palautetta.
Jarrut on ainakin parhaat mitä vastaan on tullut.
 
Tässä kommentit SM:stä nyt, kun olen ajanut sillä ekat 2000 km : monipuolisin ja hauskin pyörä mitä mulla on koskaan ollut.

Olen ajellut prätkää vaihtelevalla innolla 60-luvun lopulta lähtien. Pyörät on vuosien mittaan vaihtunut katu- ja endurolaitteiden välillä aina sitä mukaa, kun on kyllästynyt ajamaan samoja reittejä uudestaan ja uudestaan. Viimeksi tuli hinkattua kilvettömällä asfalttiratoja harrastemielellä.

Sellaista "yleispyörää", joka on täydellinen kaikkialla ei tietysti ole olemassakaan. Pitäisi hankkia oma pyörä joka käyttötarkoitusta varten. Yksi maastoon, yksi radalle, yksi työmatkoilla, yksi 2-päällä matkustamiseen, jne. Varsinkin takavuosina Allround-vehkeet oli auttamattoman tehottomia ja/tai painavia, eikä ne sopinut hyvin oikein mihinkään käyttöön.

950 SM on lähimpänä sitä kompromissiä mitä olen hakenut. Se on vakaa ja kevyen tuntuinen asfatilla ja sillä on mukava suditella pienillä hiekkateillä. Ei se tietysi pese crossipyörää hiekalla tai nöyrrytä ratapeliä Motoparkissa, mutta hauska sitä on ajaa joka paikassa. Vielä kun se kantaa kyyditettävän eleettömästi ja on helppo kaupungissa, niin minä olen myyty.

Nyt tuntuu siltä, että SM pysyy tallissa monta vuotta. Tai ainakin siihen asti, kunnes markkinoille tulee joku tehokkaampi tai kevyempi tai paremman näköinen tai ... Tätähän se aina on.
 
Back
Ylös