• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 990 SMT

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JT79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On tässä pähkäillyt edelleen tuota takarengasta; taidan sitten päätyä kokeilemaan tuota Continentalin ContiRoadAttack 2:sta. Maanantaina vaan rengasliikeeseeen.
Näppärä laukku toi Tympeysmiehen "pikkutakalaukku".
Vaimon kanssa käytiin ajamassa parin päivän eteläsuomen kierros n. 1200 km. Hyvin jaksaa kuulema istua takapenkilläkin.
 
Nyt on alla roadattackit. Ihan hyvältä tuntuvat; en kyllä huomaa vielä mitään eroa sportattackeihin.
 
Olivatko ne Contit jotenkin erityisen edulliset vai mistä tämä jonkin verran valtavirrasta poikkeva(?) valinta?

No niin, sain SMT:n tonnin huollosta takaisin.
Sen aikaa oli lainassa 690 Duke joka oli aika kumma härveli. Jotenkin aika äkkiväärän oloinen peli. Tuntui että yksipyttyisen ominaisuudet sopivat erityisen huonosti yhteen Kotarille ominaisen töksähtelevän ruiskun toiminnan kanssa. Kaupunkinopeuksissa tottumattomalle hyvin hankala, mutkateillä kyllä hauska. "Ergonomia" on kanssa suunniteltu johonkin minulle vieraaseen käyttöön ja anatomiaan.

Mutta sitäpä mukavampaa oli saada oma SMT taas alle. Voi että on kyyti mukavaa ja moottori toimii kuin ajatus.
Akrat toivat ääneen auktoriteettia (lähinnä matalia taajuuksia) kaupunkioloissa mutta ääni ei juuri ole kovempi, maantienopeuksissa ja siitä ylöspäin ei enää kuulu. E-hyväksytyt kun ovat. Huilut kun ottaa pois niin helpottaa.

Juuri sopivasti alkoi tuo reipas sade jo menomatkan loppupuolella, että ehdin kastua täysin Herttuan ohjaksissa. Ihan tosissaan alkoi kaataa sitten SMT:llä kotiin ajellessa.
Sinänsä kiintoisa testi mutta koska olin jo valmiiksi ihan märkä, on vaikea arvioida miten hyvin esim. kädensuojat toimivat. Lämppärit kun pani vielä päälle niin oli kyllä mukavaa vaikka mittari näytti 13 ja vettä tuli kuin aisaa, käsissä sporttiset nahkahanskat Gore-Tex X-Trafit -laminaattikalvolla. Kotona olivat ainakin kämmenpuolelta ihan kuivat eikä kämmenselkäkään palellut.
Lämpökahvat ovat paksummat kuin alkuperäiset, ja sikäli mukavammat minun käteeni kuin alkuperäiset.

Se hyvä puoli on tuossa SMT:n leppoisassa ajoasennossa, ettei ota niin päähän jos joutuu köröttelemään tylsästi, kuten nyt sateessa. Muutenkin kulki kyllä ihan eleettömän luotettavan oloisesti vaikka vettä välillä jo suorastaan seisoi tiellä ja kuolemaa halveksuvan kärsimättömään tyyliini* ajoin päiväsakkorajalla ja ohittelin autoja (mikä tietysti vaatii tuossa kelissä malttia ja harkintaa).

*huumorihkoa

Yksi outo piirre huollossa. Kotona kuitista luin että koneeseen on pantu Hondan GN4 -öljyä, eli sitä halvinta mahdollista 10W40-mineraaliöljyä! Valtuutetussa merkkihuollossa!  
crazy.gif

Ilmeisesti se on Jaso MA -luokiteltua, mutta ei nyt silti täyssynteettistä 10W50:tä jota käsketään käyttää tai takuu raukeaa.  
nixweiss.gif

Espoon Bikeworld siis kyseessä.

Kahvalämppärien säädin oli irti jo kun menin pihalla pyörän luokse, ei ollut alkuperäinen liima pitänyt. Kuulemma "se on vähän sellainen että joskus ottaa ja joskus ei". Pikaliimalla panivat uudestaan kiinni ja nippusiteet päälle, katsoo onko vielä kiinni kun ne ottaa irti. Näkee sitten tuleeko siitä jokin ikuisuusprojekti jota saa olla joka reissun jälkeen virittämässä uudella konstilla kiinni.

Paljonko siihen tankkiin muuten ihan oikeasti menee bensaa? Sain tänään tankattua 18,23 litraa eli saattoi olla jo melko vähissä  
lookaround_orig.gif
Tripissä oli tuolloin 283 km edellisestä tankkauksesta (6,4 satasella).
Saa nähdä paljonko tuota menovettä alkaa palaa nyt kun on Akran ruiskukartta ja voi kääntää kahvaa vapautuneesti sisäänajon ollen ohi.
Edellisessä pyörässä kun varatankin valo syttyi, meni vielä 70km ennen kuin valo alkoi vilkkua sen merkiksi että "ihan oikeesti hei bensa loppuu". Tuolloinkin sitä oli vielä joku 2,5 litraa.
Kotarissa ilmeisesti ei ole enää mitään toista varoitusta vaan bensa sitten vaan loppuu?
 
No, kun noi sportattackit on minusta ihan hyvät niin ajattelin kokeilla sitten samaa sarjaa.Ei siinä muuta syytä ollut poikkeavuuten.Onko muilla sitten misukat?
Tohon edullisuuteen en osaa vastata mutta 217 euroa typpitäytöllä töineen, samalla testataan miltä typpi tuntuu ;). Misukat olisin saanut samalla hinnalla alle.
Oli muuten kulunut aika ohkaseksi siitä "touring"-urasta rengas. Piti ihan kokeilla kädellä ja ei siinä ollut kuin ohuen paperin verran kudosta. Kipinää iski kiiruusti lähtiessä
omg.gif
.

Minä kastun vain kengistä ja hartioilta sen verran tuo pieni lippa/ kahvasuojat suojaa. On muuten aika tehokkaat nuo kahvalämppärit, eka -asennossa on sopivat mutta kakkos -asennossa tuntuu että kämmenet palaa. Pitäs olla portaaton säätö noissa. Lämpötilan mennessä alle 15 asteen niitä alkaa tarviimaan.

Tlasin kanssa 7500 huollon toissa viikolla ja aika järjestyi vasta elokuun alkuun. Mähän ehdin ajaa lähemmäs 10000 km ennen huoltoa. Toivottavasti ei tule ongelmia myöhemmin takuiden kanssa.
 
Mulla alkaa tuo bensavalo palaa yleensä joissain 230-240 km tietämillä ja silloin kun heti täyttää niin sopii jotain 15 litraa. Eli vajaa 5 litraa jää vielä varoille. Aika lähelle 300 kilometriä tuolla tankillisella taitas päästä.
On hyvännäköinen
thumbs-up.gif
ja onhan niillä
062802moto_prv.gif
 
Nappasin huilut pois ja kävin vetämässä iltapäivän ratoksi tuollaisen 250 km lähialueiden parhaita mutkapätkiä  
062802jumpie_prv.gif


Akrat ovat vähän kaksipiippuinen juttu (pun intended). Huilut kiinni ne vastaavat alkuperäisiä putkia sikäli, että ns. oikeassa ajossa eli yli 80:ssä moottorin ääntä ei enää kuule ollenkaan.  
sad_orig.gif

Kun huilut nappaa pois, niin mutkapätkillä tunnelma kohoaa toiseen potenssiin kun moottori soi kauniisti  
inlove.gif

Mutta sitten kylillä ääni on lähes nolostuttavan kova  
lookaround_orig.gif
ja välillä melkein häiritsee jo kuskiakin  
nixweiss.gif


Naapuri tuli talon edessä vastaan koiran kanssa juuri kun olin lähdössä. Hymyili kyllä jyrinälleni ja koirakin vain hyppi innoissaan yrittäen tulla tekemään tuttavuutta (kyllä, erotan vihaisen ja iloisen koiran toisistaan). Ei se ääni nyt sitten ihan järjetön kuitenkaan ole..?

Mutkapätkistä puheen ollen, hymyilytti tänään koeajon aikainen tunne siitä että korkealla ja pystyssä ajettavalla pelillä on oudon tuntuista kantata. Sain kengän kaarteessa kiinni asfalttiin eikä edes hirvittänyt. Kaikkeen näköjään tottuu. Renkaissa ei kyllä ole enää käytännössä yhtään käyttämätöntä sivuissa. Tämähän on sitä taloudellisuutta, kestävät pitempään kun kuluttaa muualtakin kuin keskeltä  
wink.gif
tounge.gif


Pelin suurin ongelma taitaakin olla se, että se on niin hyvä että "mikään (vauhti) ei enää tunnu miltään" kun se toimii niin eleettömän hyvin. Eli saa nähdä kauanko tässä ollaan elävien kirjoissa kun ei tuolla malta ajaa ihmisiksi.  
omg.gif


Oletteko huomanneet etupään ravistusta kun yli satasen vauhdissa kiihdyttää isommalla kädellä? Esim. tänään ohitin satasen alueella rekan, alkuvauhtia ehkä aika tasan se satku, siitä neloselle ja kunnolla kaasua niin siinä rekan rinnalla alkoi taas etupää vispata aika lailla.
Kun esim. risteyksen jälkeen lähtee kiihdyttämään ykköseltä alkaen niin samaa woblauksen yritystä ei ilmene vaikka kiihdyttelee useammalla vaihteella peräkkäin niin että keula kevenee ihan selkeästi. Ilmiö vaikuttaisi olevan sitä pahempi mitä enemmän vauhtia pohjilla?

Yritin muuten ostaa sen ison tankkilaukun. Ne vain loppuivat juuri sillä välillä kun saatavuus tarkastettiin ja sanoin että otan sen. Ja ne ovat loppu jostain ihan "tehtaalta" asti  
sad_orig.gif

Ajattelin että sen kanssa olisi saanut sen verran kuormakapasiteettia että olisi voinut jotain pientä tourinkia miettiä, tiedä sitten nyt mitä keksii. Tokkopa niitä kellään hyllyynkään on jäänyt.

No joo, tulipa taas paljon "asiaa". Rakas päiväkirjani... Koettakaa kestää, menen välillä eri ketjuun jorisemaan  
smile_org.gif
 
Juu ei mainita mitään recallia, ja olisihan se tuolla huollossa "pompannut" kun koneelle kuitenkin tietoja syöttelivät.

Sitä piti kysyä että saitteko tuon jonkun Mobile Assistance-kortin, ja jos niin mistä ja miten?
 
Juu kyllä mullakin vatkaa perus-äsämmä. Varsinkin jos rekan tai muun isoperäisen ajoneuvon takana ajelee. Siinä on aika herkkä ohjaus. Mutta ei tuo ole vaarallisen voimakkaalta tuntunut. Lontoolainen varmaan kuvaisi ilmiötä ennemmin sanalla "shimmy" kuin "wobble".
thumbs-up.gif
 
Nyppii suhteettomasti tuo tankkilaukkuhomma.  
mad.gif


Onko kellään tuota vähän pienempää (62512019200):

62512019200_low.jpg


Toimiiko se samalla tavalla eli ei peitä tankin korkkia ja lähtee valjaista irti vetskarilla?
Minkähän pirun takia se on paljon kalliimpi kuin tuo isompi?

Rajoittavatko nuo muuten stongan kääntämistä miten? Pyörän vieressä katselin että vaikea uskoa että ei rajoittaisi...
 
rekan tai linjurin perässä ajaessa tietty hiukan vatkaa mutta sehän kuuluu asiaan. Woblauksella ajattelin jo hiukan erijuttua.
Postissa tulee mobile assistance. Mulla on sama numero myös avaimenperässä
smile_org.gif

Ei haittaa laukku kääntämistä. Muutenhan tuon laukun kiinnitys näyttää samanlaiselta kuin isommankin mutta takaosan kiinnitys on hoidettu noilla muovikoukuilla. Etuosasta en ole varma kun en ole nähnyt livenä tuota.
 
Vetästiin vaimon kanssa 450 km:n lenkki pohjois-karjalassa. Hauskaa oli; Koli, Pielinen ja Tahko tuli nähtyä.
 
Kävin kanssa karvan alle 400km koluamassa muikeita mutkapätkiä etupäässä Hämeessä ja vähän Kymenlaakson puolellakin. Yksi suosikkipaikkani on tuo Kimolan kanava (pari kuvaa lisätty tänne), siellä on mukava käydä pitämässä taukoa.

Tein tänään vähän testejä ja kyllä se tosiaan niin on että se ravistus aiheutuu muusta liikenteestä. SMT tuntuu olevan vähän herkkä, ei tarvi olla edes mikään rekka niin jo saattaa intoutua väpäjämään. Kunnolla kiihdyttäessä kun keula kevenee niin ilmiö voimistuu.

Päätin unohtaa tuon tankkilaukun toistaiseksi. Kaikki löytämäni kompromissivaihtoehdot ovat vielä kalliimpia kuin tuo virallinen SMT:n laukku joten olkoon, tulen toimeen ilman. Ehkä siitä jotain viihdettä irtoaa kun seuraa tuleeko se joskus.

Alaspäin vaihtaessa takkuaa. Useimmiten solahtaa eleettömästi sisään mutta aina välillä potkii pahasti vastaan (TRRRRRRT!) ja jää jopa täysin välivapaalle niin että pitää kiskoa takaisin isommalle ja yrittää uudestaan.
Mitään logiikkaa en ole keksinyt siinä miksi välillä tekee sitä ja välillä ei. Monenlaisia eri vaihtotyylejä on testattu ja aina on yhtä arpapeliä miten käy.

Olen miettinyt että pitäisikö vaihtaa suositeltu Motorex tuon Hondan halpisöljyn tilalle, josko tuo vaihteistokin tykkäisi? Melko hintava kokeilu mutta onhan tuo nähty että kaikki öljyt eivät ole tasaveroisia kaikissa vaihteistoissa  
nixweiss.gif

Tai voisihan kokeilla Delvacia tietysti, sitä on pääläri tuolla kyllä  
idea3.gif
 
Taas tuli todistettua ettei "goret" pidä vettä, kolme tuntia kun ajaa kunnon vesisateessa niin ei löytynyt kuivaa paikka kuin kypärän alta
biggrin.gif
. Onneksi oli sauna kotona lämpimänä.
Tankkilaukkukaan ei pidä vettä, mutta siinä onkin sitä varten erillinen vedenpitävä sisäpussi.
Minulla ei tuo vaihteisto ole takkuillut, ainoastaan joskus kun vaihtaa laiskasti 1->2 lipsahtaa vapaalle. Alaspäin vaihtaessa kun kelaa joka vaihteen läpi- ei tule tuota TRRRRT mutta jos laittaa vaikka 4->1 silloin voipi tuollainen ääni tullakin.
 
Minulla vastustelee yleensä vitoselta neloselle vaihtaessa, joskus neloselta kolmoselle. Tyypillisesti mutkapätkällä kun tiukempien mutkien lähestyessä vaihtaa pienemmälle "suoraan vedosta" saadakseen koneen paremmalle alueelle kruisailukierroksilta.
Mutta tosiaan kun en ole siitä mitään logiikkaa saanut selville, useimmiten sujahtaa sulavasti sisään, välillä rattaat paukkuu niin että hirvittää.
Esimerkiksi risteyksiin tullessa moottorijarruttaessa vaihde kerrallaan alaspäin ei mielestäni koskaan ole ongelmia. Useampien vaihteiden yli en koskaan loiki vaan käytän aina kytkintä kiinni välillä.

Voihan se olla jokin inhimillinen erhe, mutta ei ole tällaista vaivaa muissa pyörissä ilmennyt ja tuossakin vain ajoittain, ja vaikka mielestäni olen vaihtanut ihan kuten aina ennenkin.  
nixweiss.gif
 
Onko tietoa sadepuvusta joka sopisi vaikka penkinalle säilöön; eli ohut, pieneentilaan pakattava, kestävä ja tietysti vedenpitävä.
biggrin.gif
 
Back
Ylös