KTM Ag yrityssaneeraukseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hsippe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toihan on tietysti selvää. Pohdinta olikin että valmistavatko mopotehtaat itse yhtään mitään vai edes jotain.

------------------
Selvää on että tulevan uuden omistuspohjan pitää tehdä myymättömille mopoille nopeasti jotain.
Paitsi että niissä makaa rahaa kiinni, niin niiden olemassaolo myös haittaa -25 vuosimallisten myyntiä, kun jengi pohtii kuinka halvalla vois saada -24 vuosimallin. Pohti siis muuallakin kuin Suomessa.

Myymättömien koko määrähän ei sit varmastikaan ole isoja katupyöriä vaan siellä on kaikenlaista 125 kilvettömästä pelistä lähtien.

Kävi mielessä semmonenkin että talousjohtaja saattaa huokaista syvään ja alaskirjata myymättömän varaston. Eli siis romuttaa. Valtava tappio, mutta vahinko on jo tapahtunut ja uusien mallien myynti saatava vetämään. Voi tosin olla että tämmönen ajattelu on realismin tuolla puolen.

Tuo varastossa olevan malliston realisointi / alaskirjaus riippuu hyvin vahvasti tulevasta omistuspohjasta, firman kiinteiden kulujen rakenteesta ja aikajänteestä, jolla sijoittajat laskevat saavansa omansa takaisin. Ja omien takaisinsaamisesta paljon riippuu onko varasto arvotettu omakustanne- vai jälleenmyyntihinnan mukaan vai jotain siltä väliltä. On hyvinkin mahdollista, että -25-malleja valmistetaan minimaalinen määrä sillä välin, kun olemassa oleva varasto hukataan. Se kuinka paljon tuotantoa pitää skaalata pitkällä aikajänteella alas, riippunee sitten markkinatilanteen kehityksestä. Oma arvaus on, että ilman konkurssia ei jättimäisiä alennuksia tulla näkemään, koska se syö pohjaa myös tulevalta myynniltä ja hinnoittelulta.
 
viimeisimpiin keskusteluihin komponentti- ja alihankintaketjuista liittyen:

https://essexbikeclub.com/ktms-foundry-faces-bankruptcy-crisis/

Tää on lukemisen arvoinen. Moni suomalainen firma meni nurin Nokian vanavedessä, kun ensin oltiin tingitty marginaalit olemattomiksi "kun me tilataan näitä seuraavat 25 vuotta tasaiseen tahtiin" ja sitten se loppuikin kuin seinään. Tässä tapauksessa oltiin haettu asiakkaita laajalti, mutta firman myynti Piererin ryppään osaksi sinetöi kohtalon. Suuruudenhulluudesta olikin yllä puhetta. Hirveä sääli monellakin tapaa, kun tuollaista firmaa ei ihan tyhjästä enää länsimaihin polkaista.

Noihin alihankintoihin, erään kaavakuvan olen nähnyt kolmiportaisesta autoteollisuuden alihankinnasta, eli vaikka olisi Bosch-moottorinohjaus niin eivät hekään sitä itse tee. Motskaripuolella, mietin aiemmin Hondan legendaarista "poimittiin Japanin kilpa-Bladeen pisimmät kiertokanget moottoritehtaan linjastolta" mutta eihän se kerro missä osat on tehty, vaan voivat osat tulla eri tehtaalta.

Mitä niihin 2025 Kotareihin tulee, haluaisin tietää saadaanko sellaisia ja kuinka paljon? Kuten tässä todettu niin osat tehdään ties missä ja kokoonpanokin voi olla ulkoistettuja tahoja ja tehtaita täynnä. Bisneksessä yleensä ei tavara vaihda omistajaa eikä työvoimakaan tule paikalle jos on epävarmuutta maksun suorittajasta. Onhan se aika nihkeää että Pertsan Muovi ja Kate Ab varasto ja pihamaa ovat täynnä etupainotteisesti alta pois tehtyä 2025 Super Duken etukatetta jolle ei tarvitsijaa löydy, ja firmoja voi mennä tästä syystä laajemminkin kumoon. Sen lisäksi siinä voi joutua Pertsa ja Pierer käymään vähän neuvottelua siitä, että saisko näitä 30% hintaan (kun ei ole rahaa ja muuten ei kukaan maksa mitään) ja ostettaisko kuitenkin vaan kymmenesosa luvatusta ja sopparilla pyyhitään vesilintua.

Ei tuollaisessa tilanteessa voi ihan tuosta vaan päättää, että nyt tuleekin vaan pienet erät pyöriä. Sidosryhmiä on valtavasti ja kaikki pitäisi saada synkkaan, että saisi edes jotain tuotetta ulos ovesta - ja rahathan ovat loppu. Toisella puolella ovat sitten jälleenmyyjät jotka voivat hekin ihmetellä maailman menoa ja luvattujen pyörien saapumista tai saapumattomuutta. No, ainakin tekemistä riittää, myös lakimiehillä.

Elämä MP-tehtaalla voi myös ilman konkurssiakin olla vaikeaa - olen kuullut, että Moto Guzzilla on 1980-luvulla jouduttu soittelemaan Italian merkkihuoltoja läpi, että saataisiin varaosiksi toimitetut palikat takaisin tehtaalle, kun kokoonpantavista pyöristä puuttuu näitä osia. Alihankinta kun on vaikea taiteenlaji. Pitäisi saada halvalla, mutta laadukasta ja sovitusti, myös poikkeustilanteissa.
 
Minkähänlaisia PCP ohjelmia noilla on ja miten vertautuu verrokkeihin?

Luulis imevän ostavia asiakkaita, mikäli uuden pyörän pätkä on jotain ihan muuta kuin naapurilla tai sitten pikkulisällä saa Suzukin asemesta kotarin jne.

Samalla tasollahan noi alet on kun Suomessa, jotain 14% luokkaa ylivuotisesta kun muutaman laskin. Hämääkö vaan punta vs euro ja verojen puute niin että tulee halpuutettu olo?
 
Pari-kolme vuotta takaperin 390 Adventuren olisi saanut täälläkin uutena kuudella tonnilla kotiin toimitettuna, joten ei noi brittienkään alet kovin kummoisia ole vaikka ne verot puuttuukin.
 
Ketjussahan on ollu esillä että mitenkä KTM on ollu ihan tollo kun surutta ylituotettu ilman kontrollia.
Jotain covidin:n jälkimainingin kysyntäpiikkiä jonka ei tajuttu olevan piikki. Tai jotain.

Mutta ilmeisesti -24 on ollut paras moottoripyörien myyntivuosi maailmassa koskaan.
Siis kaikki merkit ja tuossa ei ole pelkästään raskaat prätkät vaan myös mopot ja ATV:t (mikä kiistatta epäselventää).
Eikä pelkästään Aasiassa vaan myös Amerikassa ja Länsi-Euroopassa. Lähde:

https://www.motorcyclesdata.com/2025/02/13/world-motorcycles-market/
https://www.motorcyclesdata.com/2025/02/12/european-motorcycles-sales/
https://www.motorcyclesdata.com/category/europe/

Että KTM on kuitenkin ollut hajulla että kysyntää on. Mutta tuotettiinko isoonkin kysyntään nähden aivan liikaa? Vai oliko niin että menetettiin markkinaosuutta kilpailijoille?
 
Että KTM on kuitenkin ollut hajulla että kysyntää on. Mutta tuotettiinko isoonkin kysyntään nähden aivan liikaa? Vai oliko niin että menetettiin markkinaosuutta kilpailijoille?

Otetaan läheltä itseä oleva esimerkki. Kun 890 Duke R esiteltiin, se maksoi reilut 16000 – ostin sellaisen suorastaan kiljuen. 990 Dukesta sai sen esittelyn aikaan maksaa 20000, ja mitä sillä sai? Huonomman jousituksen, huonommat jarrut, vähän lisää voimaa ja enemmän maalattua muovia.

Omasta mielestäni kuulun täysin KTM:n kohderyhmään. 890 DR oli hyvän hintainen, mutta 990 D:stä ei tulisi mieleenkään maksaa sen pyyntihintaa. Mikä KTM:ssä vetoaa (aiemmin vetosi), on hyvä suorituskyky kohtuulliseen hintaan. Ei kiinnosta pätkääkään mitkään TFT-värinäytöt älypuhelintuella tai hienommat pintakäsittelyt. Aivan sama, vaikka muovit olisi Orthexin valikoimista ja mittaristo Casion 80-luvun rannekello, kunhan pyörän suorituskyky on kunnossa.

Nyt ajetaan vanhalla Brutalella, joka tarjoaa kaiken mitä sporttiselta nakupyörältä haluan, tuntuukin yllättävän samanlaiselta kuin DR (vai päinvastoin?). Jos olisin ostanut uuden, olisi se ollut Yammu MT-09, joka on mielestäni hyvin kohtuullisesti hinnoiteltu.
 
https://www.krone.at/3693317


Äkkiä kääntäen: "Convey X GmbH (KTM museo) on seitsemäs yritys, joka on ajautunut konkurssiin KTM-piirissä viime kuukausina.

Saneerausmenettely aloitettiin 29. marraskuuta 2024 KTM AG:n, KTM Components GmbH:n ja KTM Forschungs & Entwicklungs GmbH:n kautta.Joulukuun 13. päivänä Vöcklabrucker Metallgießerei GmbH, KTM Components GmbH:n 100-prosenttinen tytäryhtiö, ajautui konkurssiin. Pierer E-Commerce GmbH ja Avocodo GmbH, jotka ovat myös suoraan sidoksissa KTM:ään, jättivät 7. tammikuuta saneeraushakemuksen. Kaksi viikkoa myöhemmin KTM:n toimittaja RJ-Werkzeugbau GmbH: konkurssi!"

Tietysti, kun on kuusikymmentä yritystä ryppäässä (mm. KTM:n omistamat Pankl ja WP ei ole olleet vielä olleet puheenaiheina) - vai pitäiskö sanoa liemessä - niin aika dramaattiset voi olla vaikutukset. Ja kuka tietää miten hyvin saa varaosiakaan, joku jo kyseli että onko muita joille on vastattu muutamaan otteeseen että "Ensi viikolla tulee!"...

Muuta huhtikuu kertoo enemmän toteutuuko luvatut asiat velkojen suhteen, Bajaj ilmeisesti on lähinnä se joka entisten omistustensa perusteella on eniten motivoitunut jatkamaan investointia KTM:ään...

Oho! Joku asioissa sanomansa mukaan lähellä oleva valitti että johto ei pysty saneeraamaan ylisuurta hallintoa vaan yksiköidenkin yhdistämisen jälkeen töissä ajelehtii tuottamattomia lukuisa määrä. Hänen mielestään yritys ei voi selvitä... Sehän on kuin isot firmat Suomessa! Yhteiskunta subventoi rajatta...
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on sitten juttua jo BMW:n halukkuudesta hankkia KTM omistukseensa - joka tietäisi ilmeisesti 4500 työntekijälle Itävallassa kylmää kyytiä, tutkimuksen ja tuotekehityksen siirtoa Saksaan ja tuotannon siirtoa Intiaan jossa BMW jo TVS:n kanssa valmistaakin. Ja Bajaj jatkaisi valmistajana edelleen... Aika erikoista juttua! Taitaa olla pelinpitoa vaan.

Tiistaina varmaan tulee uutta tietoa...
 
Varmaan joo peliä mutta tokihan BMW:n kannattaisi kilpailija ostaa pois jos halvalla saisi.
Ja onhan BMW:lla yritystä ja historiaa myös kurapuolelta. Esim 2000-luvun alkupuolen GS450X minkä piti valloittaa kilpakentät (no eipä valloittanut) ja ns Italian Husqvarnan osto Gagiva konsernilta 2007. Husqvarnaa eivät Sakemannit saaneet koskaan kannattavaksi ja BMW-konsernin pääjohtajan vaihtuessa 2013 myytiin se KTM:lle.
 
Siitähän kehitettiin BMW-omistuksen aikana edelleen Husse TE449, ja eikös Salminen sellaisella MM-sarjan voittanut?

Juu ei... Salminen voitti 2011 pikkuluokan (E1) 250cc Hussella joka olikin ihan hyvä peli pois lukien se typerä starttimoottori... Ja tais olla kärkikahinoissa (2-3) myös vuosina 12 ja 13 kun vielä CH-Racing oli ns Italian Hussen tehdas tiimi.

Sillä BMW:llä Salminen tais ajaa mestaruutta edeltävät kaudet (2009-10) ja olisko ollut jonain vuonna jopa 2 tai 3:n. Bemu kyllä mätti siihen G450X :n kilpailutoimintaan rahaa ihan kiitettävästi mutta kun pyörä oli hankala ajaa väärinpäin pyörivän koneen ja swingin akselin kanssa linjassa olevan eturattaan takia, ei sillä oikein hyvää tulosta tullut.

2011-13 sama kone oli Hussen ison (E3) luokan TE511:sta, siinä runko oli jo niin että swingin akseli oli normaalisti eli taaempana kuin eturatas. Mutta kun se kone edelleen pyöri väärin päin niin peli oli edelleen vähän hankala hallita hypyissä / ilmassa. No Seistolan Matti tais kyllä jonain vuonna olla 3:n sakissa.

Ja vuodet 11-13 Hussen E2 kilpapeli MM-enskassa oli TE310 joka oli käytänössä stroukattu & (yli) porattu 250:n. Eli sillä TE449:llä ei taidettu ajaa ainakaan tehdastiimillä MM-tasolla.
 
Juu ei... Salminen voitti 2011 pikkuluokan (E1) 250cc Hussella joka olikin ihan hyvä peli pois lukien se typerä starttimoottori... Ja tais olla kärkikahinoissa (2-3) myös vuosina 12 ja 13 kun vielä CH-Racing oli ns Italian Hussen tehdas tiimi.

Kiitos oikaisusta.

Mutta mulla oli joskus muinoin SMR511, olikohan se vm 2012. Siinä oli kyllä rattaan ja svingin akseli samassa linjassa. Tuntuisi erikoiselta että enskassa ja motossa olisi erilainen runko. Ei kai sekään mahdotonta ole?
 
Pari miljardia hyväksyvät velkasaldoksi, josta 30%, eli n. 600M€ pitää maksaa könttänä pois toukokuussa. Siihen päälle pari sataa miltsiä tuotannon uudelleen käynnistelyyn ja taas mennään. Ekat 50M€ toiminnan käynnistämiseen jo sijottajilta talletettu. Edit. Sijoittajien nimiä ei vielä julkastu, mutta Intiasta huhuavat, että Bajaj pistäs n. 150M€ sisään.
 
Kottarainen päätti sitten lähestyä minuakin sähköpostilla, vaikka en ole koskaan moista omistanut enkä suuresti kiinnostustakaan osoittanut. Jostain aivan ihanasta Orange Blood -kommuunista halusivat minulle kertoa.
https://orange-blood.ktm.com/
 
TM tänään:
Loppuvuodesta selvitystilaan ajautuneen itävaltalaisen moottoripyörävalmistaja KTM:n taholta kuuluu pitkästä aikaa hyviä uutisia.

Yhtiö kertoo tehneensä saneeraussuunnitelman, minkä lisäksi se on löytänyt rahaa velkojensa maksuun. KTM:llä on velkaa yli kaksi miljardia euroa, mikä on enemmän kuin sen liikevaihto vuodessa.

KTM:n tulevaisuutta käsiteltiin Itävallan oikeuslaitoksessa eilen tiistaina.

Oikeus päätti, että yhtenä toiminnan jatkumisen ehtona on 150 miljoonan euron löytyminen KTM:n toiminnan rahoittamiseen lyhyellä tähtäimellä 23.5.2025 mennessä. Tuosta summasta ensimmäinen 50 miljoonaa euroa maksettiin jo maanantaina. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mistä nuo rahat tulivat.

Edellä mainittuun päivämäärään mennessä KTM AG:n on löydettävä jostain 548 miljoonaa euroa, mikä on 30 prosenttia yhtiön veloista. Velkojat eivät ole tilanteeseen tyytyväisiä, mutta toinen mahdollisuus olisi ollut ainoastaan 15 prosentin takaisinmaksu. Lisäksi olisi voinut kulua kaksikin vuotta ennen kuin nuo rahat olisi saanut.

KTM:stä oli aluksi kiinnostunut 23 tahoa, joista seitsemän on edelleen pelissä mukana, kun yhtiön jatkoa suunnitellaan. On hyvin mahdollista, että rahat tulivat intialaiselta KTM-Bajajilta, joka on valmistanut KTM:n 390-sarjan moottoripyöriä. Adventure Riderin mukaan vaihtoehdot ovat edellä mainittu sekä KTM:n nykyinen omistaja Pierer.

Tulevaisuuden kumppaneina järkeviä vaihtoehtoja olisivat kiinalainen Cfmoto sekä intialainen Bajaj, jotka valmistavat jo nykyisin KTM:n moottoripyöriä. Siirtyminen valmistajasta osaomistajaksi olisi hyvin luonteva siirto. Mielenkiintoisempi ehdokas on BMW, joka on KTM:n kova kilpailija monessa luokassa.

Itävallalle KTM:n toiminnan jatkuminen on tärkeää, sillä se työllistää siellä tuhansia ihmisiä. Niinpä kärsivällisyyttä on tässä kohtaa venytetty, ja KTM on saanut tavallaan henkistä tukea valtiolta, vaikka hallinto on rahahanansa siltä sulkenutkin.

https://tekniikanmaailma.fi/ktm-nayttaa-pelastuneen-konkurssilta/
 
Back
Ylös