• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM ja MotoGP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Havis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mielenkiintoinen juttu. Tavallaan erikoista ettei Mika lytännyt heti alkuun Michelinin tämän hetken eturengasta kuten monet muut sitä kokeilleet, vaan enemmän kommentoi "for me, the tyres are ok... So the balance (between front and rear grip) is not exactly correct at the moment". Kun taas kuluneen kauden Dunlop & Moto2 yhdistelmä sai moneen otteeseen kovaa kritiikkiä.

Onko tuossa jokin ero siten, että dunlopin etunen oli arvaamaton, ja misukan taas looginen mutta heikkopitoinen? Kukapa tietää. Tai sit Mika vaan puhui innosta puhkuen oranssien lasien läpi asioita katsellen.

Eikös Mika ollut testikuskina Micheliinin MotoGP-kumeille?
http://www.bike.fi/uutiset/racebike/mika-kallio-ajoi-motogp-luokan-rengastestit-misanossa

Jos se etunen on pidoltaan heikompi, niin "tietämätön" motogp-kuski voi sitä alkuun oudoksua ja antaa tiukkaa kritiikkiä.

Tai jos Moto2:ssa on ollut Dulop ja motoGP:ssä Bridgestone, niin meneekö jompi kumpi eteen- ja toinen taaksepäin?
 
Eikös Mika ollut testikuskina Micheliinin MotoGP-kumeille?
http://www.bike.fi/uutiset/racebike/mika-kallio-ajoi-motogp-luokan-rengastestit-misanossa

Jos se etunen on pidoltaan heikompi, niin "tietämätön" motogp-kuski voi sitä alkuun oudoksua ja antaa tiukkaa kritiikkiä.

?

Tossa yllä linkitetyssä haastattelussa Mika sano, että on testannu misukkaa Hondan Superbikella, mutta sillä ei pysty lukemaan rengasta samoin kuin motogp laitteella. Toisin sanoen superbike ei anna kuskille yhtä paljon informaatiota renkaasta kuin motogp laite.
 
Uutinen joka saattaa hyödyttää myös RC16 MotoGP projektia :)

Jospa tuosta kilahtaisi pientä hyvää myös rataurheilun kuninkuusluokan hankkeeseen.

http://www.bike.fi/uutiset/ktmlle-viides-perakkainen-ennatysvuosi-liikevaihto-ylitti-miljardin

KTM:lle viides peräkkäinen ennätysvuosi - liikevaihto ylitti miljardin

Kovassa kasvuvauhdissa oleva KTM rikkoi jälleen ennätyksiä vuonna 2015.


KTM- ja Husqvarna-moottoripyöriä myyntiin jo viidentenä peräkkäisenä ennätysvuotena 180 801 kappaletta, mikä merkitsee 14 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Liikevaihto puolestaan nousi 18 prosenttia 1,02 miljardiin euroon. Miljardin raja rikottiin ensimmäisen kerran. Liikevoitoksi (EBIT) kirjataan 95 miljoonaa euroa, jossa kasvua on 26 prosenttia.

- KTM on ollut viiden viimeisen vuoden aikana nopeimmin kasvava moottoripyöräbrändi maailmassa, todetaan KTM AG:n tiedotteessa.

Myös investoinnit nousivat viime vuonna ennätystasolle. KTM investoi noin 110 miljoonaa euroa Mattihofenin ja Munderfingin tuotantolaitoksiin Itävallassa. Tämä merkitsi 30 prosentin lisäystä vuoteen 2014 nähden.

KTM työllisti viime vuonna maailmanlaajuisesti 2515 henkilöä, mikä sekin on ennätysluku. Henkilöstömäärä kasvoi 372:lla. Itävallassa palkattiin 338 uutta työntekijää.
 
Aika mielenkiintoista että KTM ajaa kilpaa Moto 3 ja Moto GP luokassa, mutta Euroopan isoinmalla pärretalolla ei ole mallistossa ainoatakaan "kyykkypyörää" myynnissä?

RC8R tuotanto on lopetettu ja noita tehottomia pikkumopoja en kyykkypyöräksi laske.
Eikö ne voisi tehdä 750cc twinin joka todella kevyt ja kiva ajaa + vääntöä paremmin kuin Japsinelikoissa ?

Husqvarnan käsittelyn jälkeen Bemarin 900cc rotaxista irtosi Nudassa yli 100hp & 100nm helposti niin luulis Itävallan velhojen askartelevan kilpailukykyisen 750cc twinin Supersport luokkaan tämänpäivän tekniikalla.
 
Aika mielenkiintoista että KTM ajaa kilpaa Moto 3 ja Moto GP luokassa, mutta Euroopan isoinmalla pärretalolla ei ole mallistossa ainoatakaan "kyykkypyörää" myynnissä?

Olen tosi yllättynyt, jos jotain ei tule. Piererhän sanoi joku aika sitten, ettei 200-heppaiset sportit kuulu katuliikenteeseen, joten niitä KTM ei vastuullisena toimijana valmista. Tekevät sitte 165-heppaisia sorapyssyjä :D
 
Se on oikea asenne rätkävalmistajalta jos ollaan huolissaan liikatehon aiheuttamasta riskistä ajokortille, sorapätkillähän harvoin kortti on irtoamistaipuvainen.
 
Tehoa ei kaupankuntoisissa laitteissa voi koskaan olla liikaa,
liikaa voi olla vaan niitä, jotka ei ymmärrä että
jokin voi mennä pieleen jos missä tahansa, koska tahansa
"kääntää tupin nurin".

Markkinointi & mainosväki on saanut otteen tuosta asiasta...
ainakin sen perusteella, että tuolla pyörii erilaisia virityksiä
aiheesta... "KOSKA MÄ VOIN".

Mut joo...

Elämyksistähän mopoilussa on kyse ja lajissa "pahin"
ongelma on se, että joku porukka, jossain genressä ottaa
jossainpuitteissa:;):... asiakseen "piirtää säädyllisyyden rajaviivat" :grin:
(ja joka genreen lyödään pöytään "kymmenykset radalla".... jossa ehkä 2% edes käy kääntymässä) :;):

Pitäiskö ingenjöörinkin jollain tapaa osata suhteuttaa asioita?

"Kotkan Poikii" pitää kyllä rehellisesti kunnioittaa siinä, että siellä
on businesta kaiken uhallakin haettu elämyspohjalta aavistuksen
enemmän kuin "keskimääräisyyden voittojen" kautta.

Ihan konkreettinen ilmentymä aihepiiriin liittyen on se,
että saattaa moni "vanha vänkyrä" mennä ja ostaa pläjäyttää
vaikka 1290GT:n...... Kun sille voi keksiä "säädylliset" perusteet :grin:.

Elämä on....ihanaa :thumbup::thumbup:
 
Kyykky 690 koneella ja hyvällä alustalla olis aika hilpee laite.

Kräemer Racing vasäilee juurikin kyseisenlaisia rataleluksi ja suunnitteilla on myös katulaillinen versio joskus tulevaisuudessa.
Piti tulla katupeli jo 2016 mutta nyt heillä on puuhaa ton uuden mootorin kansaa joka tuli tänvuoden Duke 690 seen.
Saksan IDM sarjassa ajetaan tänävuonna myös ykspyttysillä kilpaa "supermono" luokassa ja kaikki fillarin tulee Kräemer Racingingiltä.

2015 Lukas Wimmer ajeli niitten pyörällä supermonon em sarjaa ja voitti kauden joka kisan ja mestaruuden luonnollisesti.

Googleta "HKR EVO2" ja kato mitä tuloksia tulee.

80heppaa ja 125kg tankki tyhjänä mut muuten ajokunnossa.

KTM Duke 690 kone ja kaikki muu onkin sitten rakennettu itse siihen ympärille tossa pelissä.

Rataversio verottomana 12500€ joten hintakaan ei oo älytön.
 
Kräemer Racing vasäilee juurikin kyseisenlaisia rataleluksi ja suunnitteilla on myös katulaillinen versio joskus tulevaisuudessa.
Piti tulla katupeli jo 2016 mutta nyt heillä on puuhaa ton uuden mootorin kansaa joka tuli tänvuoden Duke 690 seen.
Saksan IDM sarjassa ajetaan tänävuonna myös ykspyttysillä kilpaa "supermono" luokassa ja kaikki fillarin tulee Kräemer Racingingiltä.

2015 Lukas Wimmer ajeli niitten pyörällä supermonon em sarjaa ja voitti kauden joka kisan ja mestaruuden luonnollisesti.

Googleta "HKR EVO2" ja kato mitä tuloksia tulee.

80heppaa ja 125kg tankki tyhjänä mut muuten ajokunnossa.

KTM Duke 690 kone ja kaikki muu onkin sitten rakennettu itse siihen ympärille tossa pelissä.

Rataversio verottomana 12500€ joten hintakaan ei oo älytön.

Joo, tuo on netistä tuttu laite jo ennestään. Muistelin, että hinta oli aiemmin vähän korkeempi, mutta tuo vajaa 13 uudesta ei kuulosta pahalle. Ja veikkaan, että ekan IDM-kauden jälkeen noita on markkinoilla aika kohtuu rahalla. Yks mahdollisuus olis tietty perehtyä tuohon omavalmiste-lakiin ja vähän laskeskella saisko järkevällä rahalla tehtyä 690-omavalmisteen katupeliksi.
 
Joo, tuo on netistä tuttu laite jo ennestään. Muistelin, että hinta oli aiemmin vähän korkeempi, mutta tuo vajaa 13 uudesta ei kuulosta pahalle. Ja veikkaan, että ekan IDM-kauden jälkeen noita on markkinoilla aika kohtuu rahalla. Yks mahdollisuus olis tietty perehtyä tuohon omavalmiste-lakiin ja vähän laskeskella saisko järkevällä rahalla tehtyä 690-omavalmisteen katupeliksi.
Hinta on korkeampi mut sen Saksan Alvin 19% voi jättää pois kun ostaja on ulkomailla.
Ja ei tieliikennelaillisista leluista ei tarvii maksaa ajoneuvovero Suomessa.
Alv ehkä ?
Eri maiden kansallisissa sarjoissa on ollu paljon Duke 690 pyöriä joihin lätkitty katteet RC8seista.
Jos osaa askarella niin ei oo mikään ylivoimainen projekti.
Katuvehkeeseen tarvii tietty valot, vilkut peilit & kilven + kisaputkella ei pääse muutoskatsastuksesta läpi 
http://www.mototech.de/index.php?page=news HKR totesi että noi RC8 katteet ei vaan oo kovin aerodynaamiset noin pieneen fillarin ja kun tehoa on rajoitetusti nii kilpaa ajaessa kaikki etu on käytettävä.

Mototech väsäili vanhempaan 690 Dukeen kittisarjaa joka on ihan näppärän oloinen.
Oli vaan aika kallis omaan budjettiin kun maksaa melkeen 5000€ ja siihen tietty vielä se mopo päälle.
Samalla rahalla saa ton HKR EVO2 fillarin joka on parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta on korkeampi mut sen Saksan Alvin 19% voi jättää pois kun ostaja on ulkomailla.
Ja ei tieliikennelaillisista leluista ei tarvii maksaa ajoneuvovero Suomessa.
Alv ehkä ?
Eri maiden kansallisissa sarjoissa on ollu paljon Duke 690 pyöriä joihin lätkitty katteet RC8seista.
Jos osaa askarella niin ei oo mikään ylivoimainen projekti.
Katuvehkeeseen tarvii tietty valot, vilkut peilit & kilven + kisaputkella ei pääse muutoskatsastuksesta läpi 
http://www.mototech.de/index.php?page=news HKR totesi että noi RC8 katteet ei vaan oo kovin aerodynaamiset noin pieneen fillarin ja kun tehoa on rajoitetusti nii kilpaa ajaessa kaikki etu on käytettävä.

Mototech väsäili vanhempaan 690 Dukeen kittisarjaa joka on ihan näppärän oloinen.
Oli vaan aika kallis omaan budjettiin kun maksaa melkeen 5000€ ja siihen tietty vielä se mopo päälle.
Samalla rahalla saa ton HKR EVO2 fillarin joka on parempi.

Aika pienellä vaivallahan jostain 690 Dukesta sais tosiaan kyykyn olosen. Aika simppeli olis kyllä tehdä. Toi Mototechin muutossarja kuulostaa äkkiseltään kalliilta, mutta toi vitonen saattaa kyllä palaa rahaa ite tehdenkin ainakin jos alustaosia erehtyy ostelemaan. Mut tää jää hautumaan myöhempää käyttöä varten, ainakin ensi kausi menee vielä tylsästi Gixerillä.
 
Jos osaa askarella niin ei oo mikään ylivoimainen projekti.
Katuvehkeeseen tarvii tietty valot, vilkut peilit & kilven + kisaputkella ei pääse muutoskatsastuksesta läpi

Ihan suorimmalla rännillä ei varmaan pääse, mutta noi 91-03 äänipäästöt on kuitenkin suhteellisen antavat, että mitään killereitä ei tarvi sliparityyppiseen ratkaisuun laittaa.
 
Yks mahdollisuus olis tietty perehtyä tuohon omavalmiste-lakiin ja vähän laskeskella saisko järkevällä rahalla tehtyä 690-omavalmisteen katupeliksi.

osaamatta arvioida kuinka tiukat kriteerit unelmien pelille on, niin huomautan vaan, että onhan rakentelu ollut sallittua jo aiemminkin. uskoisin että esim. dukea modaamalla, 50% sisällä pysyenkin, saa jo aika rr-henkisen pelin. uutta omavalmistelaissa on mahdollisuus vuolla ihan kaikki itse. teknisten vaatimusten osalta tilanne on selkiintymässä, mutta miten mahdolliset verojutut menee en ole kuullut
 
Ihan suorimmalla rännillä ei varmaan pääse, mutta noi 91-03 äänipäästöt on kuitenkin suhteellisen antavat, että mitään killereitä ei tarvi sliparityyppiseen ratkaisuun laittaa.

Äänistä en olisi lainkaan huolissaan vaan päästöistä.
2012 ja uudemmissa Dukessa se catti fillarin alla painaa törkeesti ja on iso ja ruma, siksi ensimmäinen osa joka yleensä lähtee vaihtoon.
Ja jos tollasta ratavehjettä rupee katulailliseksi askartele niin siinä tulee ongelma vastaan.

Jos lähtee katupelistä rakentelee pikkukyykyä niin sen mötikän voi jättää paikoilleen.



Tasakaasulla tai pienillä kierroksilla äänet oli ihan kohtuutiset Duikkelissa suoralla putkella jonka päässä Akra pömpeli.
Keskustassa kruisailu tai Poliisiauton ohittaminen ei herättänyt mitään paheksuntaa tai ihmeempiä reaktioita.
Kaasu auki tai moottorijarrulla se piti "kivasti" ääntä.
Mukava supermoto henkinen BRAAAAAB siitä läks kaasulla ja pikku pauke m-jarrulla.

Takarunko, penkki & tankki osastossa se kykyyn rakentamisen haaste olisi koska Duke 690 ajoasento on hyvin kaukana sportista.
Penkki pitäisi saada ylemmäs tai taaksepäin suht paljon ja jousituksessa on tota joustomatkaa aikalailla eli etupäässä kyykkää varmaan suht paljon vakio rojuilla jos sitä tekis Sporttipyörän kaltaisen "ergonomian"
Etukate sattaisi paukkua etulokariin ilman pumppujen modausta, mikä tekisi mutkista varsin mielenkiintoisia.
 
Viimeksi muokattu:
osaamatta arvioida kuinka tiukat kriteerit unelmien pelille on, niin huomautan vaan, että onhan rakentelu ollut sallittua jo aiemminkin. uskoisin että esim. dukea modaamalla, 50% sisällä pysyenkin, saa jo aika rr-henkisen pelin. uutta omavalmistelaissa on mahdollisuus vuolla ihan kaikki itse. teknisten vaatimusten osalta tilanne on selkiintymässä, mutta miten mahdolliset verojutut menee en ole kuullut

Ihan hyvä huomio kyllä, että mahdollistahan tuo on nykyisinkin. Elättelen vaan sellaista illuusioita vielä, että omavalmisteen vero olisi pienempi, mutta saas nähdä.
 
Äänistä en olisi lainkaan huolissaan vaan päästöistä.
2012 ja uudemmissa Dukessa se catti fillarin alla painaa törkeesti ja on iso ja ruma, siksi ensimmäinen osa joka yleensä lähtee vaihtoon.
Ja jos tollasta ratavehjettä rupee katulailliseksi askartele niin siinä tulee ongelma vastaan.

Jos lähtee katupelistä rakentelee pikkukyykyä niin sen mötikän voi jättää paikoilleen.



Tasakaasulla tai pienillä kierroksilla äänet oli ihan kohtuutiset Duikkelissa suoralla putkella jonka päässä Akra pömpeli.
Keskustassa kruisailu tai Poliisiauton ohittaminen ei herättänyt mitään paheksuntaa tai ihmeempiä reaktioita.
Kaasu auki tai moottorijarrulla se piti "kivasti" ääntä.
Mukava supermoto henkinen BRAAAAAB siitä läks kaasulla ja pikku pauke m-jarrulla.

Takarunko, penkki & tankki osastossa se kykyyn rakentamisen haaste olisi koska Duke 690 ajoasento on hyvin kaukana sportista.
Penkki pitäisi saada ylemmäs tai taaksepäin suht paljon ja jousituksessa on tota joustomatkaa aikalailla eli etupäässä kyykkää varmaan suht paljon vakio rojuilla jos sitä tekis Sporttipyörän kaltaisen "ergonomian"
Etukate sattaisi paukkua etulokariin ilman pumppujen modausta, mikä tekisi mutkista varsin mielenkiintoisia.

Jos ite lähtisin tekemään jostain 690 mallista kyykkyä niin ekanahan tuosta laitteesta lähtisi alusta vaihtoon. Lisäksi tosiaan vähintään tankki, takarunko, hallintalaitteet ja muuta pientä menis uusiin puihin.
 
Äänistä en olisi lainkaan huolissaan vaan päästöistä.
2012 ja uudemmissa Dukessa se catti fillarin alla painaa törkeesti ja on iso ja ruma, siksi ensimmäinen osa joka yleensä lähtee vaihtoon.

Kattia nyt ei noissa omavalmisteissa tarvi olla koska peruskaasarikone läpäsee noi päästörajat normaalisäädöillä. Mut toki sitten jos on ratatehoja ajatellen säädetty niin voi hiilivetyjä jäädä yli. Toki jos budjetoi laitteelle kaksi penkitystä rekisteröintiä ja ratailua varten erikeen, niin eihän tuo päästöhomma voi olla mikään ongelma. Ja varmaan radallakin aika pitkälle luulisi pääsevän normisäädöllä.
 
Eikä noi päästörajat riipu siitä minkävuotinen lelu on alla ?
Ei ne mopo valmistajat huvikseen laita noihin uusiin leluihin jäätävä kokoisia catteja ja pömpeleitä.
On Euro 3 ja Euro 4 normeja ja muuta.
 
Back
Ylös