• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ktm rc8

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ricky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko Rc8 jäähdytin järjestelmässä ilmaus ruuvia?
Ite tein juuri vesipumppurempan keväällä, enkä mitään ruuveja havainnu. Kun vaan käyttelee ja lisäilee ainetta eikä päästä sitä loppuun säiliöstä...
Onko muilla fiksumpia temppuja?
 
Onko Rc8 jäähdytin järjestelmässä ilmaus ruuvia?
Jos en ihan väärin muista niin syylarin vasemmassa yläkulmassa ja takimmaisen pytyn oikealla puolelle on nipat. Huoltorompun mukaan täyttöä varten nostetaan etupyörä 50cm ilmaan, kaadetaan nestettä kunnes pytyn nipasta tulvii, nippa kiinni ja syylari täyteen. Ite oon täyttäny mainitulla nestettä, käyttöä, nestettä, käyttöä tekniikalla.
 
Päätin lopulta aktivoitua pyörän vaihdossa ja koitin selailla, mitä kaikkea merkkivikaa noissa alkuvuosien rc8ssa on ollut. En nyt ihan suoraan löytänyt, mutta kysellään. Eli mitä sellaisia vikoja on ollut alkupään rc8ssa, joiden korjauksesta olisi hyvä kysellä käytettyä ostaessa?

Olen ymmärtänyt, että 2009 eteenpäin, on moottori muuttunut jonkin verran. Onkohan noissa 2008 vs 2009 kovin suurta käytännön eroa? Budjetti voisi riittää juuri 2009 malleihin, mutta tietysti mielellään sitä aina halvemmalla menisi. Eikä noita nyt niin paljoo ole liikkeissä tarjolla, joihin saisi nykyisen pyörän mukavasti vaihdossa.
 
Päätin lopulta aktivoitua pyörän vaihdossa ja koitin selailla, mitä kaikkea merkkivikaa noissa alkuvuosien rc8ssa on ollut. En nyt ihan suoraan löytänyt, mutta kysellään. Eli mitä sellaisia vikoja on ollut alkupään rc8ssa, joiden korjauksesta olisi hyvä kysellä käytettyä ostaessa?

Olen ymmärtänyt, että 2009 eteenpäin, on moottori muuttunut jonkin verran. Onkohan noissa 2008 vs 2009 kovin suurta käytännön eroa? Budjetti voisi riittää juuri 2009 malleihin, mutta tietysti mielellään sitä aina halvemmalla menisi. Eikä noita nyt niin paljoo ole liikkeissä tarjolla, joihin saisi nykyisen pyörän mukavasti vaihdossa.

2008 RC8: 1148 cc & 155 hp
2009 RC8 R: 1195 cc & 168 hp (2mm isompi poraus). Parempi alusta ja paremmat Brembon jarrut
2011 RC8 R: Tuplakipinä -> 175 hp, runkoa viilattu.
2012 RC8 R: mm. luistokytkin.

Tämän katsauksen perusteella 2009 RC8 R on se, johon kannatta satsata.
 
2008 RC8: 1148 cc & 155 hp
2009 RC8 R: 1195 cc & 168 hp (2mm isompi poraus). Parempi alusta ja paremmat Brembon jarrut
2011 RC8 R: Tuplakipinä -> 175 hp, runkoa viilattu.
2012 RC8 R: mm. luistokytkin.

Tämän katsauksen perusteella 2009 RC8 R on se, johon kannatta satsata.

Ja tällä hetkellä nettimotossa kaikki alle 10k€ vehkeet näyttäis olevan tuota 2008 mallia.
 
2008 RC8: 1148 cc & 155 hp
2009 RC8 R: 1195 cc & 168 hp (2mm isompi poraus). Parempi alusta ja paremmat Brembon jarrut
2011 RC8 R: Tuplakipinä -> 175 hp, runkoa viilattu.
2012 RC8 R: mm. luistokytkin.

Tämän katsauksen perusteella 2009 RC8 R on se, johon kannatta satsata.

Minusta taas se, joka on niin uusi kuin mahdollista, koska käytännössä joka vuonna on tullut parannuksia. Toisaalta siinä ihan ekassa R:ssä, joka tuli vuonna 2008 perusmallin rinnalla, oli todella kevyet takovanteet, joita ei sittemmin nähty. Samaahan KTM teki mm. 990 Supermoto R:ssä eli myöhempinä vuosina niihin tuli perus-Marchesinit takovanteiden tilalle.

Luistokytkin tuli kai 2013 (ainakin wikin mukaan) mutta jotenkin kummittelee mielessä että ois jostain lukenut että 2012 oli jo... Eniveis, moottorissa on myös muutoksia vuosien varrella mm. painavampi kampiakseli ja vauhtipyörä, ecussa uudet säädöt jne. Alla Motorcycle-USA:n juttuja eri vuosien pyöristä, joista löytyy juttua päivityksistä:

2008: http://www.motorcycle-usa.com/2008/03/article/2008-ktm-1190-rc8-first-ride/
2010: http://www.motorcycle-usa.com/2009/11/article/2010-ktm-rc8r-first-ride/
2011: http://www.motorcycle-usa.com/2011/01/article/2011-ktm-rc8r-first-ride/
2012: http://www.motorcycle-usa.com/2012/06/article/2012-ktm-rc8r-street-comparison/ ja http://www.motorcycle-usa.com/2012/06/article/2012-ktm-rc8r-track-comparison/

Noiden uudempien osto onkin hankalampi kun niitä ei oikein uutena myyty paljoa, kilpailijat oli jo aika paljon edistyneenpiä ja RC8R oli vielä kallis. 2012 meinasin ostaa RC8R:n uutena mutta ostin sitten RSV4:n, silti Kotari kummittelee aina välillä. Jostain kun löytäisi mint-kuntoisen ja mahd. vähän ajetun 2013 mallin niin siinä olisi laitetta pitkäksi aikaa. Sen tunnistaa aika helposti katteiden väristä, kun 2012 oli tarjolla musta tai valkea, mutta 2013 sitten näiden sekoitus (ala/sivukate musta, yläkate valkea).
 
Viimeksi muokattu:
Muttei se ole RC8 R eli se on 2008 RC8 :)

Ai piru, hyvä kun sanoit. On tää vaikeeta :)

Edit.
mistäs RC8 vs. RC8R olis hyvä erottaa kun/jos myyntiilmoituksissa ei ole tätä erikseen mainittu? Onkohan tilanne todella se, että nettimotossa on tasan 1 kpl RC8R myynnissä ja sekin 2012 ja aivan liian kallis...

taitaa jäädä kotari vain haaveeksi, kun just R oli säädettävyytensäkin puolesta kiikarissa.
 
Ai piru, hyvä kun sanoit. On tää vaikeeta :)

Edit.
mistäs RC8 vs. RC8R olis hyvä erottaa kun/jos myyntiilmoituksissa ei ole tätä erikseen mainittu? Onkohan tilanne todella se, että nettimotossa on tasan 1 kpl RC8R myynnissä ja sekin 2012 ja aivan liian kallis...

taitaa jäädä kotari vain haaveeksi, kun just R oli säädettävyytensäkin puolesta kiikarissa.

Kaikki oranssit sekä valkoset ovat 2008, itsellä oranssi 2011 siis ylivuotinen. R on joko Red Bull väreissä tai musta Valkonen oranssilla rungolla.... Näitä et tule Suomesta löytämään juuri mistään. Ja sit on noi uudemmat. Kyllä tuossa normi versios on kaikki samat säätö mahkut toki vuosien mittaan on tullu parannusta kuten kaikilla valmistajilla. Alusta on aika kova ja siihen voi vaihtaa takajousen tai niinku itse oon säätäny todella pehmeelle sen. Todella upee vekotin ja niitä saa järki hintoihin, Ärrää et tule alle 10T€ löytään mistään, muutenkin vähis
 
Aiemmin katselin näitä samoja vekottimia pyöränvaihdon yhteydessä ja lähinaapureista Ruotsissa oli silloin hyvät valikoimat kohtuullisiin hintoihin. Ihan ei samoihin hintoihin eikä valikoimiin enää päästä, mutta tarjonta on kuitenkin edelleen huomattavasti järkevämpää kuin Suomessa.

Tuossa esim. ihan menevä paketti kokoputkistolla noin 8ke hintaan: https://www.blocket.se/skaraborg/KTM_RC8_R_09__Akta_R__66816408.htm
Loppuhinta jäänee sinne 10ke päälle kun sen Suomeen tuo ja rekisteröi.

Jos alkuperäinen R ja rähinäränni ei kiinnosta niin tuosta löytyy vähän uudempi vähän halvemmalla: https://www.blocket.se/halland/Ktm_rc8_r___12_67381259.htm
 
Joo, ehkä mä kuitenkin tyydyn siihen perusmalliin, kun ei budjetti tykkää R:stä. Täytyy käydä ajamassa jossain ja tunnustella. Voihan se olla, ettei sovi yhtään ja voi unohtaa nää vaihtohalut kokonaan. Tai sitten ei...
 
Joo, ehkä mä kuitenkin tyydyn siihen perusmalliin, kun ei budjetti tykkää R:stä. Täytyy käydä ajamassa jossain ja tunnustella. Voihan se olla, ettei sovi yhtään ja voi unohtaa nää vaihtohalut kokonaan. Tai sitten ei...
En tiedä kuinka paljon säätövaraa tarvitset, mutta vakiomallinkin jousitus on täysin säädettävä ja lisäksi vielä runkogeometria, istuinkorkeus, jalkatappien korkeus yms. siinäkin säädettävissä. En ole ajanut itse R-mallia, mutta veikkaisin, että katuajoon oikeastaan ainoa mitä jäisi kaipaamaan voisi olla R-mallin (väitetysti) parempi ja sulavampi kaasuun vastaavuus. Ja tietysti vähän lisätehoa, mutta huomaako tai tarvitseeko sitä sitten on eri asia. Vakio 2008 malli oli ainakin mielestäni riittävän ripeä ja jerkkua on kivasti juuri eniten käytetyllä kierrosalueella.
 
En tiedä kuinka paljon säätövaraa tarvitset, mutta vakiomallinkin jousitus on täysin säädettävä ja lisäksi vielä runkogeometria, istuinkorkeus, jalkatappien korkeus yms. siinäkin säädettävissä. En ole ajanut itse R-mallia, mutta veikkaisin, että katuajoon oikeastaan ainoa mitä jäisi kaipaamaan voisi olla R-mallin (väitetysti) parempi ja sulavampi kaasuun vastaavuus. Ja tietysti vähän lisätehoa, mutta huomaako tai tarvitseeko sitä sitten on eri asia. Vakio 2008 malli oli ainakin mielestäni riittävän ripeä ja jerkkua on kivasti juuri eniten käytetyllä kierrosalueella.

Niin kuin tuossa jo todettiinkin niin suurin osa Suomessa myytävistä on ylivuotisia 2008 vuosimalleja. Jostain syystä niitä on jäänyt paljon käteen diilereille. Omistin pari vuotta tuollaisen ylivuotisen ja mukava pyörä se oli, kun teki muutaman pienen muutoksen. Tuo kaasuun vastaavuus oli suurin ongelma, koska sen takia meinasin muutaman kerran mennä nurin risteyksessä. Homma korjaantui sillä, että poisti TuneECUlla lambda-säädön pois käytöstä. Tuon jälkeen moottorinohjaus toimii ilmeisesti avoimenpiirin säädöllä myös osakaasulla ja tuo epämääräisyys kaasuun vastaamisessa katosi.

Toinen hyvä päivitys oli STM:n luistokytkin, jolla sai anteeksi karmean voimakkaan moottorijarrun. Tuota voi mahdollisesti helpottaa myös nostamalla tyhjäkäyntikierroksia korkeammalle. Kannattaa tarkistaa, että takaisinkutsut on tehty. En muista kaikkia mitä tuossa oli, mutta vaihteensiirtäjään ainakin pitäisi olla tehty päivitys jonka jälkeen laatikko pelasi kuten Japanilaisissa. Kannattaa myös katsoa ettei pyörä kuluta jäähdytysnestettä. Kannentiiviste tai vesipumpun stefa voivat oirehtia tuolla tavalla. Vesiumpun stefan ongelmista kielii myös öljynsuodattimen lamellien mutkaisuus (vettä öljyn seassa). Takajousen kovuuteen tottuu, mutta pehmeämmän vieterin vaihtaminen ei ole iso juttu. R-malleissa on muistaakseni pykälää pehmeämpi vakiona.

Niin ja yksi hyvä ja edullinen päivitys on vaihtaa ilmanputsarikotelon kansi uudemman malliseen. Vanhan kanssa on ollut joskus ongelmia huohottimesta nousevan öljyn valuessa pitkin konetta ja ilmanputsarikoteloa. Uudemmassa on tuolle pieni säiliö ja huohotin puhaltaa muutenkin takimmaisen läppärungon imuaukkoon. Tuo ei muistaakseni maksanut merkkiliikkeessä kuin kuutisenkymppiä.

Ainut syy miksi joskus mietin vaihtamista R-malliin oli hieman pirteämpi moottori sekä 09-10 malleissa olleet takovanteet. Nämäkin jäivät uudemmista R-malleista pois KTM:n palatessa halvempiin perusvanteisiin. Niin ja ehkä tuo vanhan mallin tankin maalipinnan paska laatu (kuplii ja hilseilee paikoin) oli yksi ihmettelyn aihe.
 
Kiitos kattavista selvityksistä. En usko, että kova jousitus haittaa, kun nykyinenkin pyörä on säädetty aika kovalle. Pitää vielä selvitellä noita takaisinkutsujen toteutumista ja käydä koeajamassa, mutta pahasti se siltä näyttää että pyörä tässä vaihtuu.
 
Osta semmonen, jossa on Akra valmiina. Tuo alkaa kuitenkin himottaa jossain vaiheessa ja on aivan järjettömän hintainen. TuneECUun kannattaa myös heti perehtyä.
 
Osta semmonen, jossa on Akra valmiina. Tuo alkaa kuitenkin himottaa jossain vaiheessa ja on aivan järjettömän hintainen. TuneECUun kannattaa myös heti perehtyä.

Itse en sen akran perään juoksis. Mun korvaan kuulosti jopa liian kovaääniseltä. Tiedä sitten oliko pönttö tyhjennetty, mutten edes tulpat korvissa oikein tohtinut ajaa.

Näitä kävin aika montaa koeajamassa ennen kuin tuon omani valitsin. Jokainen näistä vastasi kaasuun aivan eri tavalla. Yhdessä oli PCV autotunella ja se oli aivan kauhea ajaa, koska reagoi pintakaasuun 0/100 tyylisesti. Toiset sit taas vaativat vähän enemmän kaasua liikkeellelähdössä eikä tasaiseen ajamisesta tullut mitään. Mulla on vielä toistaiseksi täysin vakio ja se vastaa kaasuun aika laiskasti aivan tyhjäkäynnillä. Pitää vähän poistella saastejuttuja käytöstä ja katsoa minkä kartan se on syönyt jahka ehdin. Myös 60-80 vauhdissa huomattavissa hentoa aaltoilevaa nykimistä. Saattaa kyllä johtua vanhasta kaltoin kohdellusta ketjusta.
 
Back
Ylös