Kuuman kelin ajovarustus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w4p2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon vetänyt yhdet lipat (highsider) norm.farkut ja farkkutakki päällä. Kyynärpäissä pienet ruhjeet selkä pari vkoa kipeänä. Ei opettanut mulle mitään ajovarusteiden suhteen.
Maastofillarilla vetänyt lipat pitkälti toista kymmentä kertaa, ainoana turvavarusteena kypärä. Ei niissäkään ruhjeita kummempaa. Ehkä se onni loppuu jossain vaiheessa mutta jos kolahtaa auto, puu tai tolppa vastaan niin ei siinäkään tixtexit paljoa auta.
Kuolema kolkuttaa porteilla aina ja joka paikassa, jos niin haluaa ajatella. MP-ajovarustemyyjät ainakin on onnistuneet.
 
MP-ajovarustemyyjät ainakin on onnistuneet.

Muuten omien kokemusteni kautta en ole ollenkaan samaa mieltä, mutta yo. jutusta kyllä. Lähinnä siltä kannalta, minkälaista scheissea kaupat on pullollaan ns. ajovarusteina. Omaksi fiiliksekseni on jäänyt, että jos niiltä ajoreleiltä haluaa jotain eroa tavan vaatteisiin sen pahankin päivän varalle, köyhällä ei tässäkään hommassa ole varaa halpaan.
 
Ootteko kokeilleet niitä viilentäviä liivejä? Eli liiviin imeytetään vettä ja haihtuu sitten pois ja viilentää kroppaa. Vähän jalostuneempi muoto tuosta "käsisuihkulla vettä kaula-aukosta sisään".

Itse itselleni vastaten:
Hommasin tällaisen. Yhden ajokerran testin perusteella on kerrassaan mainio. On viileä kaupunkinopeuksissakin ja toimii hyvin ainakin nahkatakin alla. Lähtee ehdottomasti mukaan seuraavalle eteläeuroopan reissulle. Pääsee sitten nauttimaan reissusta vieläkin enemmän . Eka testillä tuli tosin kasteltua liian maäräksi, joten oli T-paitakin osaksi märkä, mutta eihän se kuumalla kelillä haittaa.
 
Eilen 330 km ajopuku kiltisti päällä, tarakkaharakka sensijaan tunki ajohousut takalaatikkoon viimeisellä pysähdyksellä. Pari taukoa matkalla joiden aikana tuli juotuakin jotain, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi kun oli kotona täysin veto poissa ja loppumaton jano. Lievä lämpöhalvaus/nestehukka ilmeisesti, päätellen myös kamppeissa näkyneen hikoilun määrästä.

Matkaan tuli muuten hiukan ylimääräistä ja varsinkin ajallista kestoa koska tankkilaukun pleksitaskussa navi:n virkaa toimittanut Lumia 815 sekoili ihmeellisesti. Liekö myös kärsinyt kuumasta :pissed:
 
Kyllä mä oon sitten tehnyt kaikki tässäkin ihan väärin, jos näitä kaikkia kirjoituksia on uskominen. Viimeiset 175000 km olen ajanut kaikki samassa lepattavssa tixtex marinointipussissa, ja vielä luullut että se on mukavaa.

Siis ihan oikeasti olen ajanut vain Suomen ilmastossa, tässä ketjussahan taisi olla enemmänkin puhe matkailusta ja lämpimistä maista. Suomen tavallisessa ”kesäsäässä”, kun lämpötila on jossain +2 …+22 välillä tuollainen oikea Gore-Tex –puku toimii mielestäni ihan hyvin ja ihan mukava, kun vaan laittaa sopivaa varustetta alle. Turvallisuus verrattuna nahkoihin yms on sitten oma lukunsa.

Tänään olikin sitten epätavallinen Suomen kesäsää (+30). Tuli testattua puvun alla yhdistelmä tekninen aluspaita ja sen päällä märkä t-paita (sellainen vanha tukeva puuvillainen). Piti muuten lämpötilan ihan mukavana koko 1,5 tuntia kestäneen kotimatkan. Eikä märkä tuntunut mitenkään pahalta, tiedä sitten auttoiko tuo tekninen aluspaita siihen miltä märkä iholla tuntui.
 
Mites sitten kun nämä goretex miehet menevät vaikka terassille kahville? :)- Käyttekö kastelemassa paitaa välillä wc:ssä? :blink:
 
Ehkä se onni loppuu jossain vaiheessa mutta jos kolahtaa auto, puu tai tolppa vastaan niin ei siinäkään tixtexit paljoa auta.
Kuolema kolkuttaa porteilla aina ja joka paikassa, jos niin haluaa ajatella. MP-ajovarustemyyjät ainakin on onnistuneet.

Yheltä työkaverilta loppui tuo onni maastopyöräilyn suhteen vähän aikaa sitten. Ei tarvita edes prätkänopeuksia kun henki voi lähteä.
 
Itse itselleni vastaten:
Hommasin tällaisen.

Mitäs tuo kustansi?

Pieniä lenkkejä heitelty näissä keleissä nahkarotsilla ja tixtex housuilla, alla tekninen alusasukerrasto. Aika hyvin on toiminut, mutta joka kerta menee alusasut kyllä vaihtoon, varsinkin paita. Kokeiltu on sekä Rukan ja HH:n teknistä alusasu settiä ja Rukka vie kyllä 5-0 voiton. Rukka tuli hankittua viime keväänä Hobbyhallista n. 20 eken hintaan (sisältäen postikulut).
 
Meikäläinen yleensä helpommin palelee kuin hikoilee mopon selässä, Suomen normaaleissa kesäkeleissä en juuri viilennystä kaipaa. Lähinnä noi kuumuusongelmat tulee esille etelään suuntautuvilla ulkomaanreissuilla. Nyt on toki niin kuumat kelit täälläkin, että varmasti tixtexeissä tulee kuuma, ainakin kaupunkiajossa.

Tänään tuli tavoistani poiketen heitettyä ajolenkki ajofarkut + t-paita + kesähanskat + avokypärä -yhdistelmällä. Yllättäen + 32 C -asteinen ilmavirta paljailla käsivarsilla ja lepattava t-paita ei tuntunutkaan kovin miellyttävältä yhdistelmältä. Olisi joku mesh-takki ollut kova sana. Nyt kun nakupyörään siirryin viime kauden lopulla, tuli otettua vanha visiirillinen avokypärä taas käyttöön. Ainakin itselleni nimenomaan avokypärä tuo sitä kaivattua ajomukavuutta helteillä :orgmp3:
 
Mites sitten kun nämä goretex miehet menevät vaikka terassille kahville? :)- Käyttekö kastelemassa paitaa välillä wc:ssä? :blink:

Aivan samoin kuin muutkin motoristit, poislukien ne t-paidalla ajavat kuskit jotka ei vaan kaadu. Takki pois päältä, kirvausta tyyliin "vittu kun kehtais ottaa kaljan" röhönauru ja varjoon sumpille.

Ne nahat on ihan yhtä kuumat kun mennään yli sen mukavuuspisteen.
 
Kyllä minulla on aina sellaiset asut, että polvissa, lonkissa, olkapäissä ja kyynärpäissä on jotain muovista suojaa. Mentonin (Ranskan Rivieraa) 30 ast. helteessä ei tästä tingitty ja sama koski kyytiläistäkin, rouvaa. Ja tietysti hanskat kädessä, josta ei tingitä KOSKAAN.

Pikkuinen lippa voi saada aikaan pahaa jälkeä.

Siis, tuossa yksi tuttu alkukesästä vain liukastui polvelleen, ja polvilumpio halki. No ei siinä mitään, saivat polveen avun, mutta sairaalassa hoitovirheen takia jäi jotain ihmeellistä, josta aiheutui keuhkoveritulppa!

Että kyllä niitä sairaalajuttuja kannattaa välttää viimeiseen asti ja nykyään kun kokoon kuin kokoon ja vartalomalliin kuin malliin löytyy kriittiset paikat suojaavaa varustetta, ja jos ei löydy niin vaikka teettää.

Sen sijaan että laittaa tonneja kiinni toisiin slipareihin jne...
 
1.2. Moi.
Ajelimme kuukauden Australiassa jossa oli paikoitellen varsin lämmintä. Lueskelin tätä osastoa ja huomasin että kukaan ei kiinnittänyt huomiota kypärän väriin.
Meillä oli ensimmäisen kerran valkoiset kypärät jotka olivat erinomainen ratkaisu oikeasti kuumissa oloissa.
Silloin kun ajetaan normaaleita tai kovempia nopeuksia kypärän värillä ei kai ole merkitystä.Kun joutuu esim. ruuhkaan, liikennevaloihin tai muuten ajelemaan hitaasti, kuten kaupungeissa, valkoisen kypärän väri pääsee oikeuksiinsa.
Kypärän sisäpuolella on selvästi miellyttävämpää kuin tummalla kypärällä.
Kokemusta on myös mustista kypäristä.
Kotka
 
Tätä on pakko kompata, vuosia ajoin lähes mustalla kypärällä ja viime kesänä väri vaihtui valkoiseen. Ero on selkeä valkoisen hyväksi kun aurinko alkaa kuumottamaan, ja mun ajot ei ole pelkkää kyydissä istumista vaan aika usein kuskikin ottaa lämpöä reitistä riippuen. Lisäksi valkoisen kypärän näkyvyys on jotain muuta kuin tummissa väreissä.

Viime kesänä helteellä mentiin yhdistelmällä: KTM rally/enduro housut, polvi- ja lonkkasuojat. Tekninen aluspaita, Dainese suojapaita jonka päällä tilanteesta riippuen krossipaita tai KTM rally/enduro takki. Sidi Adventure ajosaappaat, valkoinen TX4 kypärä ja hanskat tilanteen mukaan.

Melko toimiva paketti sekalaiseen seikkailukäyttöön, KTM -14 rally/enduro kamppeissa riittää variaatioita ilmanvaihtoon ja samoilla kamppeilla pärjää jumppaamisessa ja siirtymillä/tourinkissa. Kalvokamppeet on sitten erikseen jos on tiedossa märkää keliä.
 
Mä tuumailin kans että luulis kypärän olevan tukala helteellä... Mutta ei ole varsinaisesti ollut ongelmaa. Kypärä on helmiäisvalkoinen.
 
Onko kokemuksia Rukan Airider-takista? Tuli semmoinen hankittua siinä uskossa, että joskus ajetaan helteessä Onkohan vastaavia vaaleita housuja saatavilla jostain? Rukan Airider-pöksyt ovat mustat, mikä on hölmöä. Takki on harmaa, mikä on mustaa parempi, mutta ei sekään vaalea ole.
 
Back
Ylös