Kuvajahti Eurooppa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pyh
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Seuraava on sikäli helppo, että suunnilleen samasta paikasta on ollut ketjussa jo aiemmin kuvia. Näin toukokuussa on kuitenkin vähän eri näköistä.



Ja toiseen suuntaan, järvikin vielä jäässä:



Jos tänään (28.5.) on katsonut Giro d’Italiaa, tämä on helppo!

No, laittakaapa uusi kuva. Passo Fedaiahan se taas kuvassa oli.
 
No, laittakaapa uusi kuva. Passo Fedaiahan se taas kuvassa oli.

Juuri reissusta palanneena olisi taas muutama uusi kuva, joten jatketaan samalla teemalla. Eli mikä mahtaa olla tämän järven nimi?

qTB7gve6qr3pkj11XavSzYVn1A8rrLxhiZ5waeHfdMGYM9UYMnlrK88CeCqPFhiOg03VmRSK6VpwYBklZLrPRKvggD4CtAGi_eKnc-8bJrMB40eVgsBtS_8MbUK3UuKAP-NKURbiK_u0wnGm5NRHFcCae6wc2c2sDvdQJLygdrFARmQN7Wpd-oJB37sTNPJIwzn395TLlBWehitescx6BWADkok16kRpiJuYuYxGcXJekGPaptnVBgkSz2o-meF6jwixpCxGypmcc-bVjEY1qrB7_-nxHA5qlULIZIK_DVQEn7tpCGAjV4QfqXoY1uEwaw4CV34mt-UjhpEfXf1VpDheW0W_UDi9xrKfy29l0Nqe39Lq7uZMMYorlyxGQJlw_8IQq4UYBXQTh3k_WCNh2fYIn3RF5fPweI5UwWzgwRGbWQ7njxaSuMvxVohu3iaWdi-S0yYWWjOFyL7lvSfin6Sod2nBjLQgxE-13VEIpIR6KS0IWEAhgFy3nFG-Mk9icnOMNocvpjWhbysXN0BYhzzf2OjdUDQ6JN8nsQFhCt6r5H9ML77vdGQtznpEvXw8Ku75_Kvz7JkgPgArqLsWWJcU7mNpdkjqbRn0IvW-6qtB4V7uH3SuaK2D3MN3qikd8CNVqFbTq6Q-UbnQSUxSYYUGNO6yfP5QzLAvq0caAK_nGnPq4IvF9i01GL9HofQ9zcrZt6yqvJrtzwl1xhVI_3DmP8UBjpoxb_RAnBiBZ_YgVR9mKZbU_bdOJwNrOQ=w834-h625-no
 
Ei mitään käryä, mutta näillä bensan hinnoilla arvataan Livigno. Tommonen onneton rännihän sielläkin on.
 
Ei mitään käryä, mutta näillä bensan hinnoilla arvataan Livigno. Tommonen onneton rännihän sielläkin on.

Ei mikään ihan huono arvaus, sillä sehän on juurikin Lago di Livigno! :thumbup:

Mun ensimmäinen vihje olisikin ollut, että täällä bensa maksoi 1,54 euroa kesäkuussa 2022. Harmi vain, että tankki oli melkein täynnä...

Tässä vielä kuva tulosuuntaan, jossa pitkä, maksullinen tunneli Sveitsin puolelle.

TL4ZL3Z55eA-riICsyYa8wLzyhqSa0iOvtQFYx1yBnPlbDqly9fd1TDdnB3zCUVUV3jKDG9JmYyLZ-lZhor4zXjFmuVCGuPtsZSg67EgskD1MLuBst1FO9CEmDoRGrACYDBPDpVmfcUkphSJ6nAvaCHBnU5v0EPZhp7wX_5ZM47uDkLi18C3BlHIdKngqkDwOO6EbBjFZiB6iuVYO11__nxLNIoSO_LMT-sqremMxOsapxUA7kTiVNpXpcz3BJ9-VKJaX7lUdKvIQnUjBDMbknDLJmno1G7h6ZWW_Bg3FU4qGwkJxLGTqomRLuwFjHnvPnybngbP0Yi_iFK3CKlYcsORMnbdbxHyw0zR4Sdf6UdH6BOavcZLQ1OP9E7pBUp5P6D_MvHX6xq1YlDkuQGxCmbiGtMLJsm7Da76a8GpZnzSpL7g3b4ceyGbxUI8rG4B__IueFs8MqPOMtsNZwMcExiEzytQtgFPUISVd6YmIWZztSJ41AEp1Q6aAOi7Y7wWYl7E5BTfricGifGOExpDBfRRsa-ya5a1VZbMx7BGLzFu4YusbpH4tNj5nAQhCwSMyv9zvNCVKo178qnZ0FaOHoqHjLY7mwJbcdcUKD87bm7f3BGNGkbhV-zDn9LCuFOQBNK5UyZtVEedKSFwBJimzyqGSVtJ-yNVQ7QaSEUna74wmixI-NlN2tjgLeutoncfEOTFtXGbWhzqvgRGPdFrXYb8Dc6NzhuqZ7FFVFmOJeN_RrB8C2oCkoUQQOs9Mg=w834-h625-no
 
Huu! Vanhat kuvat selattu moneen kertaan läpi...ei löydy mitään järkevää.
Pistäkää joku uutta kuvaa.

Kuukausi pitäisi vielä kärvistellä töissä...sitten alkaa taas löytyyn uutta kuvaa itseltäkin.
 

Travemünden satama, ilmeisesti Malmön- tai Trelleborgin laivaan jonottamassa? Helsinkiin lähdetään tuosta vasemmasta reunasta...
Jos osui niin joku voi jatkaa, kun en vielä osaa niitä vähiä toissa viikon kuvia tänne laittaa...
 
Olisiko tämä mun avattaressakin mainittu Timmelsjoch (Passo del Rombo), kuva otettu läheltä maksupaikkaa/moottoripyörämuseota?
 
Olen siinä määrin varma tuosta Timmelsjochista, että rohkenen laittaa uuden kuvan, vaikkei kuittausta ole vielä kuulunutkaan. Ehkä varmistus vielä joskus saadaan.

Tässä siis uusi kuva. Tämä seuraava passo on itsessään melko vaatimaton, mutta nimeltään kuitenkin suhteellisen tunnettu.

iD52tzLqId5wJxm0VW5iHTQzdbmR22kR9aBH0pQRjeYQrvXhmNa5FiPmmbqUEIlpc84bVPOjsVFIqHw1p7ZHis1cZcnUagRC2wavcfeMa2gbmtkerrI6c3xG8IqZzITw2pkNPUh-9tzHNXBU_REQk2u0ryY1th8WQTrJ8UM1hG4f8nNT10pKDIgf7Dj-YTZ13zgfGDP3E_kloZlfjBD0OgGf_sXK0r2pMgLGZVahxfwsu9hifjO1xq78SSEkEcyoPpKnir_v5ZzozrQ5zWtQ7BNz3gifliyrRzvpI1dlR2agIX5Cu8YrbaTT_ljSwRqvF4OjrW_XzN5zkkiSviQ5Rdu3t4AX4xYOHrFVd7JqpkF5jGzvZfFaFIemSqrPCwGExkBDs4bl2GEIwu4HMG8QyVDDqQhI2mbQlyt-KK1JaEegQgDlHHCdQmrEvh6RyyOc7rbizkzYkTJKQbj6-cQsP9y25GCIKrohM4aTr1rUyxP-e17UCJIACQk9T6Qsy5pNSnRf94DXtd1PjCI8wqaZT5UZPqfxi7oRNdfz8Q2VxrocRMPTQVtBycLegDqpaUAU7atWKj4ywhApiTOgbrX4uNQ2byorJ_j_lDOvgmEwuf0RFX3F6Rrp5KbybM72LHFThKYW6J7JfvHRlYtK4aZ45b_BD9wzIRbv31GybRorA0Pwz39cOriO8KLvgQdPuG6W1lb5_LHcoKMfShxbj9i_XYraa6QUlhsqLb9x7S3ssm52vl5XkirskT4GvkScYA=w834-h625-no


Tässä vielä toinen kuva vastakkaiseen suuntaan.

PXKvBDHK8MpezSIMw57WNw-9fgzhMwQerIvEpUyAbX42re39QfMu9m9QlRXuXQfdRwWks0RgizgrC5_kHeDVCVzMlmrSJGLk5DcxjowQw68HXm6TBYZEhMNWuIIzU1oVCFnr85kjv7CjTVOZVa8doIZpzh4oY1re3kki-3Gtx6BC5n-Xq6m85jVwrQKwViQxQFpYj6n9UMh8ypY9dZH2cWyNlPyVgtCBu5k6AoG3kgvpq-l48G7FRWDuWpTfPv7nVAf8BnG4QS-qo5pnE8_jXNz96x0obK-NLslOFaeA7S5pmjU_-604vL6qQrvHZL8q3NtqJncuwwA1MOTMuizEwYLQLdXZTx9_SxaNQ7Ov5puODBFO-yKANYciOamwANT8n0jPLQ02vCC508G8nf4dXYVkZqxo4Lu0dnZuLrem_-ng-WoserGezzmz_IgpWeHWkkj0O3toWPgbUt-tL_ZgeU34FsdqyXgfEUqI9chrGaWWkp-zH0XoBBjXakocHJl1Za6VoocfG2zrWcymc6rY4PZSP9fx-i5XK6RcbkGHBOmzYFN7EA-ayT2SJ6jrdFUwsfNUKcHMt6x9MCU9Ad4N9cYxoEvIKQkRChQxsbcEacZXZecj6ytYJ3CIitule68F-qF4UYBkFebgYRJE3uLk8Pcwq7lYjXg_HxRXc6bMTBRtwGYTY5ZGq9cl-bk43CMajIu6D9Xikp5cyLmHXeYu9Fr3kLepvCynjxcNba2xX73R9Y4TwtrBzQbmF-2PAg=w834-h625-no
 
Olen siinä määrin varma tuosta Timmelsjochista, että rohkenen laittaa uuden kuvan, vaikkei kuittausta ole vielä kuulunutkaan. Ehkä varmistus vielä joskus saadaan.

Tässä siis uusi kuva. Tämä seuraava passo on itsessään melko vaatimaton, mutta nimeltään kuitenkin suhteellisen tunnettu.

Passo Tre Croci
 
Pitäs tietää mikä passo on kuvassa muutama sata metriä vasempaan tai ne samat muutama sata metriä oikealle. Täällä on muistaakseni oltu ennenkin. Koska tie on pitkä niin pelkkä tien nimi ei oikein vielä riitä vastaukseksi eli pitäs tietää vähän tarkemmin missä kohtaa tietä tuo kuva on otettu. Mutta jos ei vastausta ala löytymään niin helpotuksia on luvassa.
passo_parpaillon.jpg

Vihje 1. tie on noin 40km pitkä ja vain ensimmäiset 10km siitä on alle 1400metrissä eli lähes 30km pätkä koko ajan yli 1400 metrin korkeudessa ja korkeimmillaan se käy noin 2200metrissä.
Vihje2. Tiellä ei ole numeroa eikä googlen streetwiew ole käynyt siellä. Edellämainitut passot löytyy kuitenkin googlemapista ja ne ovat reilussa 1500metrissä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään vihjekuva, kuvassa on tien alkunousu joka tuossa kuvassa on vasta siellä alle 1300 metrissä ja järvelle on matkaa noin 10km. Ja kuten kuvasta huomaa ei tietä pitkin ajava aina huomaa kuinka lähellä kukkulan lakea ollaan ja sieltä päältä aukeaisi messevät näkymät sinne alaville maille.
passo_parpaillon1.jpg
Kuvassa näkyy vielä lähes yksinomaan vuoria, mutta ne ovatkin sitten ne alppien eteläisimmät eli tasangolle on matkaa enää reilu 10km.

Vihje3. Tie alkaa siis järveltä ja päättyy miltei 1900 metriselle suhteellisen hyvin tunnetulle passolle. Passolla tie haarautuu ja jos jatkaa itään niin vielä 8km päässä ollaan 1500metrin korkeudella eli yli 30 kilometriä on tie koko ajan yli 1500 metrin korkeudella. Kaikenkaikkiaan voi tuolla ajella yli 35 km koko ajan yli 1400 metrin yläpuolella ja toista vastaavaa tietä ei taida euroopasta löytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeillaan nyt veikata jotain, jos saataisiin näin jahtia eteenpäin. Itse en tosin ole kyseistä tietä ajanut, vaikka Lago di Idron ympäristössä olenkin useita kertoja liikkunut. Eli olisiko kysymyksessä Passo della Spina?

PS. Omalta näytöltäni en pyörää/kuskia erottanut, mutta kaipa ne siellä kuvassa jossain ovat...?
 
Kokeillaan nyt veikata jotain, jos saataisiin näin jahtia eteenpäin. Itse en tosin ole kyseistä tietä ajanut, vaikka Lago di Idron ympäristössä olenkin useita kertoja liikkunut. Eli olisiko kysymyksessä Passo della Spina?

PS. Omalta näytöltäni en pyörää/kuskia erottanut, mutta kaipa ne siellä kuvassa jossain ovat...?

Kuva on passo Spinan ja passo Bergan väliltä eli oikein meni.
Kyllä se pyörä on ihan kuvan vasemmassa laidassa.

passo_parpaillon2.jpg

Tie on siis aika uniikki ja se on aika helposti tavoitettavissa eli sen voi ajaa vaikka sen yhteydessä kun ajaa Garda-Valvestino-Idro- Ampola-Ledro-järvien-lenkin tämä kun alkaa Anfosta joka on Idro-järven rannalla.

Tien voi jakaa kadeksi pätkäksi eli Anfo-passo Maniva ja passo Maniva- passo Crocedomini. Ensinmainittu on kapeampi, mutta mielestäni mielenkiintoisempi ja jälkimmäinen on alkuun hyvinkin leveä eli sinne Naton tutka-asemalle asti ja sen jälkeen se vähän kapenee ja soraosuuksiakin ja talven jättämien jälkien johdosta se voi olla vähän huonompikuntoisempi, mutta toisaalta se kulkee välillä reippaasti yli 2000metrin. Passo Beremone-passo Maniva välillä ei ole muuta käyttöä kuin turismi ja jos sillä välillä tie sortuu tai muutoin tulee ajokelvottomaksi niin sitä ei korjata heti ensimmäisenä ja tie saattaa olla sulki pidemmänkin aikaa kuten kävi reilu 10 vuotta sitten kun tie oli kiinni vuoden tai pari.

Ja vielä vinkkinä voisi laittaa niille, joille extreme-yöpyily ja patikointi ei tee tiukkaa niin Dosso Alton kohdilta menee patikkapolku Vihreään partisaaniprikaatiin kuuluneen Tita Secchin nimeä kantavalle vuoristomajalle.
Titan maja

Rocca d’Anfo. https://www.roccadanfo.eu/la-rocca/
On Idro-järven rantamaisemissasa sijaitseva linnoitus, joka on kuin läpileikkaus italian historiasta.
Italiahan perustettiin niinkin myöhään kuin 1861 jolloin italian alueella hallinneet kaupunki-kirkko-ruhtinas ym. ym hallintoalueet yhdistyivät italiaksi. Merkittävimmät näistä valtioista lienevät Sardinian kuningaskunta ja Rooman Kirkkovaltio.
Ensimmäiset merkit linnoituksen synnystä ovat 1300-luvulta jolloin Luchino Visconti (Pavian ja Milanon ruhtinas) rakennutti sinne ensimmäiset rakennelmat.
1400-luvulla vihollisuudet eri hallitsijoiden välillä jatkuivat ja Venetsian tasavalta valtasi alueen milanolaisilta. He jatkoivat linnoitteen rakentamista sotilaallisista ja kauppapoliittisista syistä.
Venetsialaisten jälkeen alueen merkitys hiipui aina 1700-luvun lopulle asti jolloin Napoleon Bonaparte alkoi kunnostaa rapistumaan päässyttä linnoitetta lähinnä Itävaltalaisia valtapyrkimyksiä vastaan.
Tuohon aikaan Ranska, Sardinian kuningaskunta ja Habsburgien dynastia (Itävalta etc..) kävivät taisteluja toisiaan vastaan siellä täällä.
Napoleon ei kuitenkaan saanut linnoitusta valmiiksi ennen kukistumistaan ja Wienin tanssivassa kongressissa (1815) päätettiin maiden rajat palauttaa Ranskan vallankumousta edeltäville rajoille. Samassa kongressissa ruotsi vaihtoi suomen norjaan eli suomesta tuli osa venäjää ja Rocca d’Anfosta tuli Itävallan “valvontapiste” etelään.

Kunnes sitten 1860 luvulla Sardinian kuningaskunta ja Ranska tekivät sopparin jossa Ranska lupasi sotilaallisen tukensa Sardeille sodassa Itävaltaa vastaan ja Sardinia luovutti Ranskalle Savojin Ranskanpuoleiset alueet eli mm. Nizzan, passo Tendan sekä Aussoissin jonne ranskalaiset joutuivat sotakorvauksina kustantamaan linnoituksia joita on kunnostettu viimeaikoina turistinähtävyyksiksi. Yksi hyvä vinkki telttamatkalaisille on Aussoissin kunnallinen(halpa ja tässä tapauksessa vielä hyväkin) kämppäri jonka laidalta alkaa sardinialaisten krenatöörien juoksuhaudat.
Ranskalaisten tuella sitten sardit löivät Itävaltalaiset viimeisissä taisteluissa Solferinossa ja San Martinossa. Tämän jälkeen italia yhdistyi ja Itävaltalaiset työnnettiin Etelätirolin rajoille asti.(ensimmäisen maailmansodan jälkeen Etelä-Tiroli liitettiin Italiaan ympärysvaltojen toimesta palkkiona Italialle kun se ei liittynyt kolmiliiton sopimuksen mukaisesti Saksalaisten puolelle sodassa vaan ympärysvaltojen puolelle. ja tästä syystä Etelä-tirolissa puhutaan vieläkin siellätäällä saksaa. Muistan kun vielä 80-luvulla Bolzanossa saksa oli yleinen puhekieli mutta nykypäivänä siellä kuulee saksaa enää lähinnä vanhojen äijien suosimissa kahviloissa eli kieliraja on koko ajan siirtynyt pohjoisemmaksi).

1800-luvun loppupuolella italialaiset vahvistivat Rocca d’Anfon linnoitusta joka joutui viimeisiin tositoimiin vasta toisen maailmansodan loppuvaiheilla kun se esti saksalaisten perääntymisen tätä tietä pitkin. Mussolinihan pysäytettiin saksalaiskolonnassa vähän lännenpänä samoihin aikoihin. Tarina ei kerro oliko kyseessä sama kolonna joka pysäytettiin juuri tuolla Idro-järven rantatiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tie on siis aika uniikki ja se on aika helposti tavoitettavissa eli sen voi ajaa vaikka sen yhteydessä kun ajaa Garda-Valvestino-Idro- Ampola-Ledro-järvien-lenkin tämä kun alkaa Anfosta joka on Idro-järven rannalla.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyykin lisätä tämä Bucket listiin. :)

Tässä seuraavassakin kuvassa pysytään edelleen Alpeilla.

MkzNp2HB8Yl6e3vxPBRME_o-fycypeLBnXpn5c5VCQFV51c8XZahUq5jZfd5T8FyxnRk2E0NZa2gdFqyFDSEnSX1LVQL1wsKLVUFKSwamc5s72KjmCrLQVQFPOzTJCVHD-f1GSsIoeceKtJYqHlJmLRv5lSwl8HSo5IKLL5PG6Y3IYRrvvJe2tDlgCTZoLnrUyh1eOMqfoCAR09Po1QetciYodfTDJ5MQZw_j39pqUzC_YTwbOCQiqAWqeJC8UmndVDgvl7dYM0F2996L1bObd3KrYjLnX8oWMzZTBDZGld_5XiUCtF1LmynY4HoO3c9XxEjbPegncjChJO7d2lPzQqf3Rx-4osY48oPEn4OnKpH9AUJCKhRhGCBsd_pJCqk4Z5b62SdUFOfCvlAx2R3iax9YotsQ2It4nNccCOspBoRlRtp1pHGokLlyBv0gAPjudJvgZwJ_sWRdvTxet54O6b15gd3Ks4ZY5GSRAK3aOAf8IvAuWHKMvECj4YePT9dgDb0WaLNhxuo2Ein7V_M-MULQ_DAZ8DXzYEMuUC5boFNR6LfJcOAci70Ffnq3jSdsxMpYNLQwEHAJ8NU7pDkno2KkouR2prPWyvgaSuiUSo-Fpo9FFsl7UENE6gBLzqCubwdFPdrHschIodHgAauMxM6S5VW_p4Ld_zgEAW040iUaxZEtBSBVIHQUbW0CYTDBm9e8lGDxC04MZOXTB057jcsYZWt1o2XMypzhRP4BL6mff2W9q51RfJ806RErA=w834-h625-no
 
Back
Ylös