Drone / MP
Nyt kun tässä on tullut ½ -vuotta kokemusta tuosta DJI Phantom 4:sta ja kuvaamisesta, niin ”uskaltaa” tästä jotain heittääkin.
Tosin jos olisin nyt ostamassa uutta dronea, ostaisin ehdottomasti saman firman Mavic Pro:n. Vain siitä syystä, että menee paljon pienempään tilaan, kun itse käytän dronea mopoilussa. Muuten ei kai näillä ole ”kotikäytössä” merkitystä, ominaisuudet ovat samat. Joissain vertailuissa Phantom kuitenkin on yleensä suositumpi. (Phantomissa kamera pyörii Dronen alla ja Mavicissa kamera on keulassa, joten tästä tulee yksi iso ero)
Meikäläisellä tuo drone kulkee bemarin vasemmassa sivulaukussa omassa Phantomin tukevassa kuljetuslaatikossa, eli tässä mielessä ok, mutta täyttää sen kokonaan. Hondan laukut ovat sen verran pyöreäkulmaiset, että ainut vaihtoehto on pussi kyytiläisen paikalle, joten tältä osin koko on liian iso.
Päivääkään ei ollut kokemusta lentämisestä ko. vehkeillä, tosin You Tube oli kovalla käytöllä. Ainakin DJI:n Phantom 4 on tekniikaltaan sitä luokkaa, että ilman lentokokemustakin paketti vain auki, akut lataukseen ja ilmaan. Tekniikkaa pitää huolen, että drone ei karkaa/tipu, toki hölmöilyllä saa aikaan mitä vaan, eli perusasiat kannattaa säilyttää mielessä (näkyvyys, sähkölinjat, puut, akun varaustaso yms.) Tällähän lentää helposti liian pitkälle ja sitten huomaakin, että akku alkaa olemaan lopussa.
Lentoaika on n. 25min per akku, vähintään kannattaa olla toinen akku varalla, itselläni on autolaturi ja pistoke on mopon takalaukussa, voin siis ladata matkalla aina tarvittaessa akkuja.
Lentokuntoon tämän saa nopeimmillaan reilusti alle minuutissa siitä, kun on mopon sivujalalle saanut. Kännykkää kun käyttää näyttönä, niin kaikki tarvittava info on siinä ruudulla nenän edessä ja livekuva näkyy näytöllä tai sitten voit valita karttapohjan. Itse käytän livekuvaa, maamerkkien perusteella sitten suunnistan ja toki katson etäisyysmittarista sitten, että loittoneeko drone vai tuleeko kohti, koska varsinkin auringonpaisteessa (lumessa) saattaa olla vaikea havaita valkoista dronea (tässäkin mielessä Mavic on +, koska on musta) Toki myös valoista näkee suunnan ja varsinkin pilvisellä säällä todella hyvin.
Kuvan laatu on mahtava ja minkäänlaisia värinöitä ei esiinny, kova tuulikaan ei ole este (tuli todistettua Norjassa) Ohjekirjaa lukemalla saa sitten selville kaikenlaista ja pystyy tekemään vaikka mitä käsisäätöjä/asetuksia, itse olen mennyt automaattiasetuksilla.
Huippunopeus on n. 65 km/h sport asetuksilla, mutta itse pidän melkein aina perusasetuksilla ja tällöin huiput ovat n. 45 km/h
Drone seuraa myös sinua, kun ajat mopolla, mutta tällöin vauhti ei voi kasvaa kovin suureksi ja en nyt voi sitä suositella ainakaan kaupungeissa, Norjan vuoristossa toimi hyvin.
Tuo kummasti erilaista kuvakulmaa videoihin, kun pääsee ilmasta kuvaamaan. Toki jos esim. mopoa kuvaa kovin korkealta, niin aika pieni piste se on, koska tsuumia kamerassa ei ole. (olisi mahtava lisä)
Uskallan kyllä vahvasti suositella mp:n ja dronen yhteiskäyttöä. Tässä linkkiä omiin You Tube videoihin, mitä on tullut hieman väsättyä.
https://www.youtube.com/results?search_query=jari+kaettoe
Tuli tuossa Norjan reissulla kanssa droneilijalta heitto MP-Drone ajosta. Porukalla kaikki on aina mukavampaa ja oppia tulee toisilta. Jos kiinnostusta löytyy, niin itse olen ainakin valmis järkkäämään jonkinlaisen lyhyen moposurauksen dronet mukana (esim. jokin arki-ilta, Etelä-Suomessa) Pientä mutkapätkää johonkin sopivaan paikkaan ja kopterit taivaalle. Mitäs näitä kaikkia Org:n letkoja nyt onkaan… niin oisko tää sitten Droneletka-ajelu? (joten ei enää paskanjauhantaa
vaan totista totta)
Toki saa ilman kopteriakin olevat mielipiteensä kertoa ja tulla vaikka mukaan ihmettelemään, josko vaikka hommais kopterin.
Nyt kun tässä on tullut ½ -vuotta kokemusta tuosta DJI Phantom 4:sta ja kuvaamisesta, niin ”uskaltaa” tästä jotain heittääkin.
Tosin jos olisin nyt ostamassa uutta dronea, ostaisin ehdottomasti saman firman Mavic Pro:n. Vain siitä syystä, että menee paljon pienempään tilaan, kun itse käytän dronea mopoilussa. Muuten ei kai näillä ole ”kotikäytössä” merkitystä, ominaisuudet ovat samat. Joissain vertailuissa Phantom kuitenkin on yleensä suositumpi. (Phantomissa kamera pyörii Dronen alla ja Mavicissa kamera on keulassa, joten tästä tulee yksi iso ero)
Meikäläisellä tuo drone kulkee bemarin vasemmassa sivulaukussa omassa Phantomin tukevassa kuljetuslaatikossa, eli tässä mielessä ok, mutta täyttää sen kokonaan. Hondan laukut ovat sen verran pyöreäkulmaiset, että ainut vaihtoehto on pussi kyytiläisen paikalle, joten tältä osin koko on liian iso.
Päivääkään ei ollut kokemusta lentämisestä ko. vehkeillä, tosin You Tube oli kovalla käytöllä. Ainakin DJI:n Phantom 4 on tekniikaltaan sitä luokkaa, että ilman lentokokemustakin paketti vain auki, akut lataukseen ja ilmaan. Tekniikkaa pitää huolen, että drone ei karkaa/tipu, toki hölmöilyllä saa aikaan mitä vaan, eli perusasiat kannattaa säilyttää mielessä (näkyvyys, sähkölinjat, puut, akun varaustaso yms.) Tällähän lentää helposti liian pitkälle ja sitten huomaakin, että akku alkaa olemaan lopussa.
Lentoaika on n. 25min per akku, vähintään kannattaa olla toinen akku varalla, itselläni on autolaturi ja pistoke on mopon takalaukussa, voin siis ladata matkalla aina tarvittaessa akkuja.
Lentokuntoon tämän saa nopeimmillaan reilusti alle minuutissa siitä, kun on mopon sivujalalle saanut. Kännykkää kun käyttää näyttönä, niin kaikki tarvittava info on siinä ruudulla nenän edessä ja livekuva näkyy näytöllä tai sitten voit valita karttapohjan. Itse käytän livekuvaa, maamerkkien perusteella sitten suunnistan ja toki katson etäisyysmittarista sitten, että loittoneeko drone vai tuleeko kohti, koska varsinkin auringonpaisteessa (lumessa) saattaa olla vaikea havaita valkoista dronea (tässäkin mielessä Mavic on +, koska on musta) Toki myös valoista näkee suunnan ja varsinkin pilvisellä säällä todella hyvin.
Kuvan laatu on mahtava ja minkäänlaisia värinöitä ei esiinny, kova tuulikaan ei ole este (tuli todistettua Norjassa) Ohjekirjaa lukemalla saa sitten selville kaikenlaista ja pystyy tekemään vaikka mitä käsisäätöjä/asetuksia, itse olen mennyt automaattiasetuksilla.
Huippunopeus on n. 65 km/h sport asetuksilla, mutta itse pidän melkein aina perusasetuksilla ja tällöin huiput ovat n. 45 km/h
Drone seuraa myös sinua, kun ajat mopolla, mutta tällöin vauhti ei voi kasvaa kovin suureksi ja en nyt voi sitä suositella ainakaan kaupungeissa, Norjan vuoristossa toimi hyvin.
Tuo kummasti erilaista kuvakulmaa videoihin, kun pääsee ilmasta kuvaamaan. Toki jos esim. mopoa kuvaa kovin korkealta, niin aika pieni piste se on, koska tsuumia kamerassa ei ole. (olisi mahtava lisä)
Uskallan kyllä vahvasti suositella mp:n ja dronen yhteiskäyttöä. Tässä linkkiä omiin You Tube videoihin, mitä on tullut hieman väsättyä.
https://www.youtube.com/results?search_query=jari+kaettoe
Tuli tuossa Norjan reissulla kanssa droneilijalta heitto MP-Drone ajosta. Porukalla kaikki on aina mukavampaa ja oppia tulee toisilta. Jos kiinnostusta löytyy, niin itse olen ainakin valmis järkkäämään jonkinlaisen lyhyen moposurauksen dronet mukana (esim. jokin arki-ilta, Etelä-Suomessa) Pientä mutkapätkää johonkin sopivaan paikkaan ja kopterit taivaalle. Mitäs näitä kaikkia Org:n letkoja nyt onkaan… niin oisko tää sitten Droneletka-ajelu? (joten ei enää paskanjauhantaa
vaan totista totta) Toki saa ilman kopteriakin olevat mielipiteensä kertoa ja tulla vaikka mukaan ihmettelemään, josko vaikka hommais kopterin.