• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuvauskopterit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmaan tässä viitataan porttiteoriaan. Mä yritin olla "fiksu" ja tilata vähän halvemman kopterin. Siinä kävi huonosti. Lentämis-kuvaamisvimma ei ole kuitenkaan yhtään laantunut vaan piemminkin päinvastoin! Eli seuraavaksi varmaan sitten tilattava se Phantom! Kallista hommaa!

Varmaan tässä viitataan porttiteoriaan. Mä yritin olla "fiksu" ja tilata vähän halvemman kopterin. Siinä kävi huonosti. Lentämis-kuvaamisvimma ei ole kuitenkaan yhtään laantunut vaan piemminkin päinvastoin! Eli seuraavaksi varmaan sitten tilattava se Phantom! Kallista hommaa!

Oikein päätelty. 4 pro kitti kustantaa pari tonttua, mutta jos arvioi että siinä on kaikki palikat hyvälaatuisina niin ei yksikköhinta niin kova ole. En tilannut kumminkaan vielä.

Täytynee tutkia, Gigantissa hinta oli 1599,- , muualla vakiintunut 1199,-

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/38946/hhnrr/DJI-Mavic-Pro-nelikopteri

Kiitos vinkistä.
Tässä suora lainaus kotimaiselta kauppiaalta :

DJI Mavic ei suoraan kilpaile Phantom sarjan kanssa, vaan tarjoaa kokonaan uudet kopteri- / drone-tyypin ilmakuvauksen harrastajille. DJI Phantom 4 ja ehkä myös DJI Phantom 3 Professional voivat olla hieman terävämpiä 4K videossa. Eli jos terävä 4K video on kaikista tärkein kriteeri niin silloin kannattaa ostaa toinen noista. Mavic kuitenkin tarjoaa joustavuutta ja tukun ominaisuuksi mitä ei löyty edes Phantom 4 mallista

Erot DJI Mavic vs. DJI Phantom 4:

- menee yli 4x pienempään tilaan kuljetusasennossa
- lentovalmiina Mavic on hieman leveämpi ja Phantom 4 hieman pitempi ja korkeampi
- lentovalmis kopteri vara-akulla ja laukulla on noin 1,5kg kevyempi Mavic setissä
- Mavicin propelleja ei tarvitse irroittaa
- Phantom 4 kuvaa hieman laajemmalle (28mm vs. 20mm) kumpikaan ei ole ns. fisheye kuten Gopro
- Mavicissa propellit ei näy kuvassa täydessä vauhdissa (kova etukeno)
- Phantom 4 kopterissa optiona propellisuojat (Mavic kopteriin tulossa myöhemmin)
- Mavic kopterin ohjain on 3 x pienempi, mutta silti siinä on informatiivinen näyttö
- Phantom 4 on hieman nopeampi (65 vs. 72 km/h)
- Mavicin ohjaimen isompi kantama (5 vs. 7 km) lisää turvallisuutta
- Mavic kopterin hyötysuhde on parempi (parempi kierrosnopeuden / propellin profiilin / virrankulutuksen optimointi)
- Mavicin vara-akut puolet pienempiä ja edullisempia
- Mavic tottelee visuaalisia käsimerkkejä (gesture-control)
- Mavic tukee vakiona DJI tulevia 1080p FPV-lentolaseja, Phantomin ohjain vaatii jonkun lisäosan
- Mavic kopteria voi lentää Wifin kautta suoraan tabletilta / puhelimelta

Mavic menee siis kuljetusasennossa noin 4 x pienempään tilaan, mutta lentotilassa se on suunnilleen saman kokoinen. Jotkut ominaisuudet ovat paremmat kuin Phantom 4 -mallissa. Ohjain on 3 x pienempi ja kevyempi ja siinä on LCD-näyttö.

Mulla on p4 ja mielestäni parempaa siinä on, mm voit käyttää vaikka 10" tablettia näyttönä. Mitään erikois-osia ei tarvitse fpv lentoon. Kännykkä ja 20€ vr lasit riittää. Potkurit kiinnittää alta minuutissa vs ajankanssa hankautuvat johdot varsilla. Koko paketti mahtuu gs:n takalaukkuun.

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

Täältä myös ääni Phantom 4:lle. Viikon verran olen tutustunut laitteeseen ja täytyy sanoa että on mahtava vekotin. Lentäminen on äärimmäisen helppoa ja vakautus toimii hienosti. Olen siis ihan vasta-alkaja, enkä ikinä lennättänyt mitään. Tämän kanssa pääsi heti sinuksi. Avustimet pitävät lennossa perusasiat kunnossa. Itse voi keskittyä kuvaamiseen. Ohjaimet ovat tosin todella herkät, joten käännöksistä tulee helposti kulmikkaita. Lienee vain harjoituskysymys..

Ei saa sanoa pahasti videosta, ettei tule itku :itkupilli:

Hyvältä näyttää!! Kannattaa tehdä vielä gimbal calibration ennen kun lähdet seuraavalle lennolle, nyt on horisontti vähän vinossa =) Tuo kun on tyyppivika P4:ssä, että on vähän vinksallaan ellei kalibroi ennen lentoa.

Eli kopteri ja ohjain päälle, compass calibration ja sitten gimbal calibration. Hyvää ja turvallista lentelyä! =)

Tässä lainaus/linkki toiseen ketjuun ja pientä kuvausharjoittelua pakkassäässä talavisotajutauksessa Kuhmossa.

Matkassa oli tuo kopteri (Phantom 4) vähän oli liian kylmät kelit kuvaukseen (-10) meinas akut ”kyykätä” onneksi jääratamiehillä oli kuumailmapuhallin mukana, niin sai pikkasen lämmitettyä akkua, niin pääsi kuvaamaan testimielessä. Tässä siis ilmakuvaa jääratapaikasta, niin ammattilainen en vielä ole, että olisin pysynyt kopterilla mukana, kun ammattilaiset ajoivat, eikä pakkanen ainakaan helpottanut tätä kuvausta.

En sen kummemmin editoinut tätä n.15 min. sekalaista kuvausta jääradalta. n. puolet oli jutaajista tässä paikalla ja osa oli vasta tulossa, jos ja kun ihmettelette, että mites näin vähän pyöriä näkyy kuvissa.

Varoitus! Tämä ei nyt niin vauhdikasta menoa ole, että jos alkaa kyllästyttää, niin pikakelauksella vaan eteenpäin. Oli nyt enempi testausta näin ensimmäisen kerran ja tosiaan tuo pakkassää teki omat tepposet. Suositeltu käyttölämpötila on kopterilla 0-40 astetta ja nyt tosiaan oli -10. Eiköhän se tästä parane, kun aurinko alkaa lämmittämään.

Hyvältä näyttää!! Kannattaa tehdä vielä gimbal calibration ennen kun lähdet seuraavalle lennolle, nyt on horisontti vähän vinossa =) Tuo kun on tyyppivika P4:ssä, että on vähän vinksallaan ellei kalibroi ennen lentoa.

Eli kopteri ja ohjain päälle, compass calibration ja sitten gimbal calibration. Hyvää ja turvallista lentelyä! =)

Kiitos vinkistä. Nyt kun sanoit niin onhan se tosiaan vähän vinossa :peukutpystyyn:

Edit:
Huomasin että gimbaalin säädön voi myös tehdä lennon aikana. Oikea alanappi pohjaan ja oikealla rullalla säätää kohdilleen :)

Viimeksi muokattu:
Mun WLToys kokeilu päättyi nyt sitten hyvin. Saan Gearbestiltä kaikki rahat takaisin. Kannatti ainakin valittaa... parin viikon päästä sitten Phantomin hankintaan.

DJI Mavic saapui eilen n. kuukauden odottelun jälkeen, ja tänään käytiin sekä kopterin että lentäjän ensilennolla.
Lentäjä sössi asetusten kanssa (unohdin fokusoida kameran alussa), mutta Mavic lensi siististi tuulesta huolimatta. Kylmät näpit ja jänskätys tekivät liikkeistä vähän kulmikkaita, mutta tästä lähdetään treenaamaan :)

Viidennen lentopäivän harjoittelua.
Linkki.

"Tottakai mä ryyppään, mä oon lentäjä ! "

:thumbup: Todella makean näköistä kuvaa. Noin taidokkaasti tehty video sai lyhyeksi hetkeksi itselle ajatuksen, että oisko toi helposti opeteltavissa ja pitäiskö... No, aika ei millään riitä, eikä todennäköisesti kärsivällisyyskään, joten ihan hyvä idea.:grin:

Taidokasta. Lisää videoita jakoon, ja vehkeet mukaan ens kesänä Imatralle. :thumbup:

Oli taitavaa jälkeä kuvauksessa ja leikkauksessa.¨:thumbsup: Oliko ohjaajalla cameo-roolia tässä videossa?

Kotarikuski sanoi:
Huimaa jälkeä. Alkaa homma olla hanskassa. Kohta on reissuvideot jo melko eeppisiä.
"Tottakai mä ryyppään, mä oon lentäjä ! "

:thumbup: Todella makean näköistä kuvaa. Noin taidokkaasti tehty video sai lyhyeksi hetkeksi itselle ajatuksen, että oisko toi helposti opeteltavissa ja pitäiskö... No, aika ei millään riitä, eikä todennäköisesti kärsivällisyyskään, joten ihan hyvä idea.:grin:

Taidokasta. Lisää videoita jakoon, ja vehkeet mukaan ens kesänä Imatralle. :thumbup:

Kiitoksia! Nämä nykyhärvelit ovat niin hyviä automatiikaltaan, että peruslentämisen oppii hetkessä ja voi alkaa keskittymään kamera-ajojen suunnitteluun ja toteutuksen harjoitteluun.

Laite tulee jatkossa ehdottomasti pakattua reissuihin mukaan, ja kuvausta voisi tulla harrastamaan myös ratapäiville ja letkoille.

Tässä kohtaa kaupan hyllyille ilmestyvistä Maviceista on lastentauditkin korjattu, joten ei muuta kuin kaikki halukkaat harrastamaan :)

Oli taitavaa jälkeä kuvauksessa ja leikkauksessa.¨:thumbsup: Oliko ohjaajalla cameo-roolia tässä videossa?
Kiitos! Ohjaaja vilahtaa parissa otoksessa mustana hahmona meren jäällä, Villeaun kanssa seisoskelemassa vähän erillään saareen kävelevästä ihmisvirrasta.

Dronepörräily selvästi kiinnostaa ihmisiä, kun päivän aikana useampikin ohikulkija uskaltautui juttusille. Mukavaa on myös, että kukaan ei pahoittanut mieltään, missä toki laitteen pieni koko ja hiljainen ääni auttaa paljon.

Mites on voisko mavicia käyttää kuvaamiseen käsivaralta tai pyörään kiinnitettynä siten että hyödyntäis kameraa ja gimbaalia?

Olis yks lisäfunktio perustella itselleen laitteen hankintaa.

Väistämättä tulee mieleen, että kuinka helppoa on epärehellisellä mielellä varustetun ihmisen skannata isokin alue suhteellisen nopeasti. Pääseehän tuolla aitojen yli näkemään, mitä ihmisillä on sisäpihoillaan, taikka korkeammalla olevien ikkunoiden takana.

Back