• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärä kiinni leuassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sevenfifty
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sevenfifty

New member
Ostin viime syksyn päätteeksi AGV Demon-kypärän. Sovittelin muitakin, mutta ko. malli istui hyvin päähän, ja malli, väri sekä hinta miellyttivät muutenkin. Nyt ajokauden alettua huomaan, että kypärän leukaosa on varsin niukka siten, että se on erittäin lähellä omaa leukaa ( enkä ole edes yksi Daltonin veljeksistä ). Muistan maininneeni asiasta myyjälle, joka sanoi että semmoisia ne nykykypärät ovatkin, eli että nykyään leuan on tarkoituskin olla lähellä ( lue: lähes kiinni ) leukasuojaa. Puhuiko myyjä paskaa, vai onko näin? Onko kyse turvallisuuden tai äänieristyksen parantamisesta, vai pitäiskö ostaa samantien uusi kypärä? Kypärä istuu muuten hyvin, ei heilu, eikä falskaa.
withstupid.gif

Itsellä on ollut sama homma kaikissa testaamissani kypärissä. Eli että on leuka melkein kiinni siinä etuosassa. Mutta tuntuisi ainanki tuossa nykyisessä arain condorissa olevan hieman enemmän sitä tilaa. Eikä itselläkään kauheen iso leuka pitäisi olla. Taitaapi kyl olla vaan siitä kiinni että meillä on väärän mallinen pää.
idea3.gif

Sanoisin, että myyjä puhui gagaa. Tosin monet kypärät ovat juurikin tuollaisia vajaaleukaisille suunniteltuja? Itse ostin juurikin tuosta syystä X-Lite 901:n, jossa on reilusti tilaa leuan kohdalla.

Mitä vähemmän tilaa leuan ja kypärän välissä , sitä pienempi liikevoima kohdistuu leukaan isku tilanteessa !
Joten mielestäni hyvä asia että on liki !

Itsellä samaa Daltonin veljesten vikaa (taikka sitten muuten vain pään muoto outo), mutta monissa ottaa leuka etuosaan. Enkä suostu sellaista ostamaan.

Eka Arai, joka istuisi mun päähän oli se joku X-Tour (?), sellainen visiirillä ja lipalla varustettu malli.

Niin ja tietty S1 sopii kans tälläsen leukavan päähän.

Itselläni on sama tilanne, kypäränä on Arai Condor ja leuan eteen jää juuri ja juuri sormen mentävä tila. Enkä minäkään ole itseäni isoleukaisena aiemmin pitänyt...

Mielestäni tuo on selvä ongelma, koska mahdollisessa onnettomuustilanteessa kypärän leukaosaan osuvat iskut välittyvät helposti leukaan saakka - joka saattaa aiheuttaa leukavaurioiden lisäksi vaurioita myös niskaan ja kaularankaan. Lisäksi esim. kypäräpuhelinjärjestelmän virittely voi olla vaikeampaa, jos mikkiä ei saa kiinnitettyä optimaalisimmalle paikalle eli suun eteen.

Omien kokemusten mukaan mp-liikkeiden myyjistä noin 70-80% ei ole kovin ajan tasalla tai kiinnostuneita varusteista tai etenkään niiden turvallisuuteen/sopivuuteen liittyvistä seikoista. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi ihmiset eivät ole valmiita maksamaan palvelusta vaan ostavat tuotteita verkosta...

Omalla kohdalla HJC:ltä löytyi omalle leualle sopiva potta, kokeilin kanssa AGV:n malleja mut leuasta ahdisti... Malli on HJC FG-14 ja FC-motolta hintaan 167.50e, et ei ollu edes kallis.

Scuupertin C2 on myös aivan kiinni leuan kärjessä, pikku irvistyksellä heiluttaa pottaa.
En ymmärrä miten tuohon saisi mahtumaan mikrofonin
nixweiss.gif

Onkohan joku tehnyt patentin ?

Täältä lisää vahvistusta, saan Arai Signetiin helposti leukakosketuksen. Maverickissa oli vähän paremmin tilaa, mutta otin tuon kun istui muuten paremmin.

Leukakosketusta (liiketilanteessa) saa pienennettyä kasvattamalla poskipalojen paksuutta... olettaen tietty et poskipalat saa vaihdettua ja että tilaa vielä on
biggrin.gif

Olen sen verta apinanpään (vrt homer) omaava, että mulla osuu koko turpa  (räkäjarruista leukaan) siihen kypärään kiinni.

No ostin sit L-koon Shoei XR-1000:n, mutta tuopa alkaa kyllä ravistelee päätä nopeuden ylittäessä jotain 160km/h tai sitten jos tulee ankarasti muuten vaan. Heilahtelee koko pää siellä kypärän sisällä.

Kyseessä oli ensimmäinen kypärä mitä olin ostamassa, joten en vaan uskonut riittävästi muita ostamaan sellaista "ahdasta" kypärää. Mielestäni tuo L-koko oli riittävän ahdas.

Myyjä puhu että pitäisi olla sormen mentävä väli niinku tossa leuan/turvan ja kypärän välissä. Mulla on kyllä just ton verran, oikeen ku laulaa ajaessa niin ottaa huulet kiinni kypärään. Että en sit tiedä noista....

Toinen asia mitä oon ihmetelly ku jengi puhuu, että osta yhtä kokoo liian pienet nahka-asut.... Siis niinku anteeks että mitä?? Sullon tämän 182cm ja 86kg johonkin koon 50-pukuun?? Ja sillä pitäis vielä pystyä kyykistelemään?? Huh huh... On meinaan noi kädetkin sen verta apinanmalliset, että jo 52:n A-starin takissa hihat loppuu tohon puoleen käsivarteen.

Pitäis varmaan syödä vähemmän banaaneja...  
idea3.gif

Vielä avautuminen kypärän koosta
Koko ajan ja joka paikasta sai kuulla viisaita ohjeita miten on hengenvaarallista ostaa iso kypärä. Silloin kuolet ekassa mutkassa jne ( ...ota pikkasen pieni, ota, ota.. tulee hyvä oikein hyvä...)
Ei pärkkele kannata ottaa mitään pikkasen pientä vaan SOPIVA !!!
veryangry.gif

Itseäkin pääsi tuo propaganda lässytys viilaamaan linssiin ja ostin kahdesta vahtoehdosta just sen väärän eli "pikkasen pienen"
Nyt sitten parin tunnin yhtäjaksoisen stintin jälkeen pää on kuin ruuvipenkissä ollut. Korvia ja poskia särkee, otsassakin jomottaa. Ei kuulkaa kannata ostaa liian pientä. Osta sopiva, UGH !

Piti ostaa se hiljaiseksi mainostettu Schubertin C2. Enpä ostanut. Siinä on varmaan kaikkein ahtain leukatila, enkä sellaista päähäni laita. Kun sopivampiakin löytyy.

Kypärä kyllä venyy eli toppaukset painuu. Kaksi tuntia ei ole vielä mikään aika. JanMacinkin ostama kypärä tuntuu varmaan juuri sopivalta, kun sitä on pidetty pidempään. Olen ostanut uutena sopivan kokoisen kypärän, joka on hetken kuluttua liian suuri ja uutena aivan liian pieneltä tuntuvan, joka hetken käytön (ainakin 10 tuntia) kuluttua on muotoutunut sopivaksi.
biggrin.gif

...Toinen asia mitä oon ihmetelly ku jengi puhuu, että osta yhtä kokoo liian pienet nahka-asut.... Siis niinku anteeks että mitä?? Sullon tämän 182cm ja 86kg johonkin koon 50-pukuun?? Ja sillä pitäis vielä pystyä kyykistelemään?? Huh huh...
Katopas se on silleen, että jotkut hankkii ajoasut ajamista varten ja toiset muuhun keekoiluun... kieltämättä huba ajatus että iso mies ostaa tarkoituksella kokoa liian pienen asun!
biggrin.gif

Mitä vähemmän tilaa leuan ja kypärän välissä , sitä pienempi liikevoima kohdistuu leukaan isku tilanteessa !
Joten mielestäni hyvä asia että on liki !
en edes ihan ymmärrä tuota logiikkaa, mutta eikö leukasuojan tarkoitus ole ettei leukaan kohdistu mitään voimaa. eli mielestäni pitää jonkun verran olla tilaa, jos kolauksessa menee suoja lyttyyn.

Sama ongelma mulla kallon muodon johdosta että leuka osuu lähes jokaiseen muuten sopivaan kypärään. Arai viperissa on pikkuisen enemmän tilaa kuin muissa arain malleissa, se sitten tuli ostettua. Raid II oli kans mulle aika hyvä muihin shoein malleihin verrattuna.

Ei se myyjä tainnut sitten kuitenkaan ihan tuubaa puhua, koska näiden vastausten valossa, leukasuojat ovat lähellä turpavärkkiä aika monessakin mallissa, myös kalleimmissa ( Shoei, Arai, Schubert ). Oisko sitten niin, että nykykypäröissä suunta on tämä. Ei taida vaihtamalla tilanne parantua.

Mihin lienee sitten perustuvan. Järki kyllä sanoo, että kohta sattuu Juhaa leukaan, jos kikkailee liikaa, ja tulee naamalleen alas. Sen verran vähän siinä on liikkumavaraa, että leukasuoja kolahtaa kyllä leukaan kiinni. Kypärän on tosin varmasti tarkoitus olla niin tiivis ja hyvin istuva, ettei heilahdusta paljoa tapahdu. Mutta silti?? Toivottavasti ne suunnittelijat ja insinöörit kypärätehtaalla ovat laskeneet homman oikein.

kaboom.gif

Oma kokemus:
Konttasin viime vuoden lopussa. Varsin pieni onnettomuus pienestä vauhdista. Lähellä leukaa oleva kypärän (X-Lite 601) ala-etuosa kuitenkin aiheutti sen, että kypärä raapaisi leuan auki. Tikkejä piti laittaa muutama.

Itse ainakin katson tulevaisuudessa että leuan ja kypärän välissä on tilaa.

-

Back