• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cute
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muovikypäriähän nuo näyttäs olevan... Otsikossa kehutaan olevan (ainakin toisessa) kuitukypärä, mutta teknisessä spesifikaatiossa sanotaan ulkokerroksen olevan
High Quality Super Strength Penetration Resistant ABS Material ... Ei siis mitään mainintaa kuiduista...

Ja sen lisäks toimittavat vaan ameriiikkaan...

Että semmonen kommentti
biggrin.gif
 
Muovikypäriähän nuo näyttäs olevan... Otsikossa kehutaan olevan (ainakin toisessa) kuitukypärä, mutta teknisessä spesifikaatiossa sanotaan ulkokerroksen olevan
High Quality Super Strength Penetration Resistant ABS Material ... Ei siis mitään mainintaa kuiduista...

Ja sen lisäks toimittavat vaan ameriiikkaan...

Että semmonen kommentti  
biggrin.gif
Mä kun en tunnetusti tajua oikein mitään, voisiko joku selvittää, mitä väliä sillä on onko kypärä muovia vai kuitua?

Kaikki täällä (euroopan alueella) myytävät kypärät on hyväksyttyjä (poislukien ne, joissa erikseen mainitaan, että show- tms. käyttöön), joten eiköhän ne suojaa samallalailla (poislukien harrastukseen kuuluvan trendin, jonka mukaan maksamalla sutena saa aina parempaa).

P.S. En osaa vastata kysymykseen siitä, miksi ovat niin halpoja rapakon takana.
 
Mä kun en tunnetusti tajua oikein mitään, voisiko joku selvittää, mitä väliä sillä on onko kypärä muovia vai kuitua?
Tästä saadaan vielä varmasti kunnon vääntö aikaiseksi
talktohand.gif


Mutta siis joo-o, nää on niitä paripiippusia juttuja, on tokkiinsa niin, että euroalueella hyväksytyt kypärät täyttää tietyt standardit, standardit määrittelee jonkinasteisen alarajan suoriutumiselle. Sitten onkin vaan kyse siitä kuinka hyvin kypärät suoriutuu noista testeistä. Omassa päässä tuntuu mukavammalta pitää kypärää, jonka rakennetta on vahvistettu kuiduilla.

Juu, muistan kyllä, että jossain testissä oli muovikypärä lyönyt kuitukypärät... Mutta ite pidän päässä kuitukypärää. Muiden valinta ei kuulu mulle
lookaround_orig.gif
 
Eipä ne Ipodit, tai Gradon kuulokkeetkaan tosiaan olleet hinnoilla pilattuja, kun vuodenvaihteessa jenkeissä kävin..

Eipä nuo merkkivaatteidenkaan hinnat siellä päätä huimanneet, kun alennusmyynnistä kävi ostamassa..

Bensakin oli halvempaa jne.

Kaipa se on tuo markkinatalous sitten se, mikä määrittelee näitä hintoja eripuolilla palloa ja vapaan markkinatalouden taasen määrittelee kysyntä, ellen ihan häränpyllyyn ole hommaa ymmärtänyt?

Mitä sitten tulee kypärään, niin saahan sitä täältäkin alta satasella kaupasta, mutta tiedä sitten miten kannattaa?

Omaan päähän puristi vääristä paikoista, satasen kypärät. Ei näkynyt kummoisempia ilmastointiratkaisuja, saatikka huurteenesto hommeleita.

Ajamaan asti en satasen kypärällä kerennyt, mutta rohkenisin peräti lyödä Pinlockistani vetoa, että kolmenhuntin Arai - merkkinen kypäräni on noita ketjun aloittajan linkkaamia kypäriä, kuin myös täältä löytyviä satasen kypäriä, hiljaisempi ajossa?

Uhkapeluri, kun en kumminkaan ole, niin siitä en sitten rohkenekkaan lyödä vetoa, notta miten on itse turvallisuuden laita osumia ottaessa noiden kypärien kanssa?

Järkeilen homman siten, että jos mällistä selviää kalliin merkkikypärän kanssa, niin kyllä siitä varmastikkin olisi selvinnyt halvemmallakin kypärällä ja päinvastoin..
 
Täytyy ihan piruuttaan kokeilla ja tilata.
Moni firma ei ole ottanut huomioon että noita huudetaan kauempaakin, toimittavat kyllä kunhan hinnasta sovitaan ;)
 
Eipä tullut pidettyä edullista hintaa valintakriteerinä viimeistä kypärää hankkiessa, vaikkei rahaa todellakaan ollut ylimääräistä...
biggrin.gif
 
Minusta kypärän käytön pitäisi olla vapaaehtoista. Mutta se siitä. Kunhan nyt kuitenkin sen verran pottaa myynnissä, että kaikille haluamansa, kun kerran pakko on hankkia. Ihan sama onko pahvia vaiko mobybdeeniterästä.

Jollakin rahnaa laittaa 500, jollakin 50. Suomesta saa noin 70 eurolla hyviä kypäriä esimerkiksi tavarataloista. Markkinahinnat valtioittain ja alueittain vaihtelevat yleensä ostajakunnan maksukyvyn mukaan: Intiassa kypärien keskihinta euroissa luonnollisesti matalampi kuin Sveitsissä. Yritysverotus, toiminnalle haluttu käyttökate, pääoman tuottovaatimus, kypärätehtaan duunarien palkkataso, välitysportaiden lukumäärä jne tietysti vaikuttavat paljonkin.

Euroopan maissa kypäräarvostus ja hinnoittelu seuraa aika lailla E-koodin numeroa ja käyttömukavuutta. Yhdysvalloissa pitkälle DOT ja Snell. Eli mitä maireampi arvosana näiltä luokittajilta sitä enemmän hintaa - noin niin kuin karkeasti. Toinen osa hintaa sitten työn laadusta, markkinoinnista, varaosista, logon imagoarvosta yms.

Jos on ihan tolkuton koheltaja ja pitää tapanaan vetästä pää edellä päin rekkoja ja tien kaiteita, kannattaa tietysti ostaa mitä kallein ja kestävin kypärä. Silloin voi muutamalla prosentilla pienentyä pipiriski. Jos taas ajaa suht normaalisti, kannattaa ostaa keskiluokan päänsuoja, ja jos vaan harvoin ja hiljaa, riittää joku käytetty 20 e ruukku.

-hh-

Ai niin. Itsellä Shoei Raid II, 3 v, muutaman kerran pudonnut. Hinta taisi olla 390 e tms.
 
Jos on ihan tolkuton koheltaja ja pitää tapanaan vetästä pää edellä päin rekkoja ja tien kaiteita, kannattaa tietysti ostaa mitä kallein ja kestävin kypärä. Silloin voi muutamalla prosentilla  pienentyä pipiriski. Jos taas ajaa suht normaalisti, kannattaa ostaa keskiluokan päänsuoja, ja jos vaan harvoin ja hiljaa, riittää joku käytetty 20 e ruukku.

-hh-
Aivan sama miten ajan, jos tiedän että toinen kypärävaihtoehto on laadukkaampi, istuvampi ja turvallisempi - ostan sen vaikka hinnassa olisikin merkin tuomaa lisähintaa. Ja hyvä tosiaan että on valinnan varaa!

Toisaalta, moottoripyörällä ajaessa suurin yksittäinen tekijä joka lisää riskiä vammautua vakavasti tai kuolla, on oma ajokäyttäytyminen. Eipä paljon arait ja shoeit pelasta, jos lennän tikkana satasta pää edellä puuta päin.

Silti, vaikka ajaisin kuinka varovasti voi joku kusipää ajaa päälle. Ja silloin haluaisin että päätäni on suojaamassa mielummin se laadukas kuin vähemmän laadukas ruukku, ettei tarttis koko ukkoa kaataa tuhkana ruukkuun. Mulla ei ainakaan ole tiedossa yhtään vaihtopäätä, ja vaikkei tämä nykyinenkään aina ihan moitteettomasti toimi, en siitä haluaisi luopua. Raajoja saa katkeilla kun tiedän että ne yleensä paranee, mutta pää ei.

Joskus menneisyydessä - silloin kun olin nuori ja kuolematon, tuli ajeltua ilman kypärää etelän reissuilla paikallisia mutkapätkiä hullun lailla vuokrapyörällä . Onneksi siinä tais olla oma enkeli matkassa, eikä sillon sattunut mitään. Nykyään ajatus puistattaa ja vituttaa että on ollut niin hölmö.

Päävammat on suurin yksittäinen kuolemaan johtava syy moottoripyöräonnettomuuksissa. Kypärä on tärkein yksittäinen turvavaruste. Sen merkitys on kiistaton.
 
Mä kun en tunnetusti tajua oikein mitään, voisiko joku selvittää, mitä väliä sillä on onko kypärä muovia vai kuitua?
Muovipotta kestää varmasti yhden pompun, kuitu sen toisenkin ja ehkä jopa useamman. Käytännön hyöty riippuu siitä kuinka monen pompun jälkeen pää löytää lepoasennon asfalttia vasten.

BW Vantaalla oli viime kesänä muovinen AGV jäänyt asiakkaalta näytille. Oli tippunut pihalla asfalttiin ja tuloksena oli pari sormen mentävää reikää muovissa.
crazy.gif
 
Jos on ihan tolkuton koheltaja ja pitää tapanaan vetästä pää edellä päin rekkoja ja tien kaiteita, kannattaa tietysti ostaa mitä kallein ja kestävin kypärä. Silloin voi muutamalla prosentilla pienentyä pipiriski. Jos taas ajaa suht normaalisti, kannattaa ostaa keskiluokan päänsuoja, ja jos vaan harvoin ja hiljaa, riittää joku käytetty 20 e ruukku.

-hh-

Toisaalta, moottoripyörällä ajaessa suurin yksittäinen tekijä joka lisää riskiä vammautua vakavasti tai kuolla, on oma ajokäyttäytyminen. Eipä paljon arait ja shoeit pelasta, jos lennän tikkana satasta pää edellä puuta päin.

Joskus menneisyydessä - silloin kun olin nuori ja kuolematon, tuli ajeltua ilman kypärää etelän reissuilla paikallisia mutkapätkiä hullun lailla vuokrapyörällä . Onneksi siinä tais olla oma enkeli matkassa, eikä sillon sattunut mitään. Nykyään ajatus puistattaa ja vituttaa että on ollut niin hölmö.

Päävammat on suurin yksittäinen kuolemaan johtava syy moottoripyöräonnettomuuksissa. Kypärä on tärkein yksittäinen turvavaruste. Sen merkitys on kiistaton.
Näin on. Olet valinnut ihan hyvän tien, Jos haluaa pitää päänsä harteilla, kannattaa se myös koteloida kunnolla. Kunhan se vaan tapahtuu vapaaehtoiselta pohjalta - ei se potta kaikille ole maailman tärkein asia.

Kompastumisiin kuolee vuosittain satoja ihmisiä. Suurin osa lyö päänsä. Kompastumiskuolemia vähentäisi kiistattomasti kypärän käyttö. Myös kotterokuskeja kuolee päävammoihin, joten kypärät myös autoilijoille.

Hups. Taisin munata. Nyt joku poliitikko lukea tämän ja kohta on kaikilla pakkokattila päässä aamusta iltaan
tounge.gif


Sokerin ja rasvan kieltäminen vähentäisi satoja kiistatta turmia sydänkuolemia. Ja niin edelleen. Listaa voisi jatkaa loputtomiin eikä valmista tulisi silti milloinkaan.

-hh-

PS. Jännä kun toiset pysyy nuorina ja kuolemattomina ja toiset vaan ei. Ilmeisesti se liittyy turvahakuisuuteen, joka alkaa kasvaa koko ajan voimakkaammaksi ihmisen varttuessa. Toiset kutsuvat sitä viisaudeksi, toiset pelkodementiaksi. Heh, menee jo ihan OT
lookaround_orig.gif
 
Heh, pakko kertoa tähän kokemus E-Amerikasta. Siellähän kukaa ei käytä kypärää, kun ne estää näkyvyyttä (=aiheuttaa onnettomuuksia), hiertää, hiostaa ja ovat vielä niin kalliitakin (kallein jonka löysin lähikaupungeista oli 25e...). Ostin sitten kalleimman minkä sieltä löysin ja jouduin toteamaan että Orthexin muoviämpäri olisi ollut tukevampaa tekoa ja suojannut paremmin kolaritilanteessa. Kun kypärää painoi reunoilta, niin sen halkaisija muuttui jopa 5cm...
crazy.gif
. Noo, käytin sitä sen aikaa että uusi kypärä tuli suomesta postissa... Suojasihan se ettei itikoita tullut silmiin.
biggrin.gif


Noista E-merkinnöistä vielä: Lukaiskaapa uusi Bike-lehti. Siinä oli juttua kypärien testauksesta ja siinä käytetyistä standardeista. Enpä tiennyt että standardien soveltamisessa eri maiden välillä olisi eroja, mutta kumpaa mielummin käyttäisit? Saksassa/Hollannissa hyväksyttyä vaiko jossain moldoviassa testattua muovikypärää?
 
Niinpä niin.
Hauskaa, että ketjuun ilmestyy aina joku joka ilmoittaa ostavansa kalleinta... koska se on parasta.
Sellaiset ihmiset tulee monesti myös nenästävedetyiksi.
Monella kalliilla kypärällä on olemassa halpaversio, joka kuitenkin on ihan yks ja sama kypärä.
Omasta kalliista Nolanistanikin tiedän halpaversion, joka on ihan yhtä hyvä...olen sen tutkinut ja identtiseksi havainnut.
Se, että tutkii asioita ja käyttää niitä hyödykseen ei ole ketään ojaan vienyt.

Huvikseni tilaan tuon kypärän amerikan suurelta maalta ja katson, mistä se on tehty.Luulenpa, että se menee vallan mainiosti varakypäränä.
 
Nyt just louisilla hapoja Shoeita. Käytä rahat mielummin sinne ni ei mene hukkaan...www.louis.de
 
Niinpä niin.
Hauskaa, että ketjuun ilmestyy aina joku joka ilmoittaa ostavansa kalleinta... koska se on parasta.
Sellaiset ihmiset tulee monesti myös nenästävedetyiksi.
Monella kalliilla kypärällä on olemassa halpaversio, joka kuitenkin on ihan yks ja sama kypärä.
Omasta kalliista Nolanistanikin tiedän halpaversion, joka on ihan yhtä hyvä...olen sen tutkinut ja identtiseksi havainnut.
Se, että tutkii asioita ja käyttää niitä hyödykseen ei ole ketään ojaan vienyt.

Huvikseni tilaan tuon kypärän amerikan suurelta maalta ja katson, mistä se on tehty.Luulenpa, että se menee vallan mainiosti varakypäränä.
Ei mitään kettuilua, mutta ihan pakko kysyä että miten sä toteat sen hyväksi? Teetkö ne standardien mukaiset testit eli kaikenmaailman pisteiskut tietyllä voimalla jne. ja tarpeeksi toistoja jne. ja tätä kautta toteat hyväksi?

Vai silmäiletkö sitä ja vähän pyörittelet käsissäsi ja toteat sen jälkeen, että tämä on hyvä kypärä?

Puratko sä samalla nuo ja tsekkaat mitä ne on syönyt? Siis kurkistat ensimmäisen eli päällykuoren allekin? Koska siellä ne materiaalit/paksuus jne. ratkaisee myös aika paljon miten kypärä sitoo voimia.

Mä en oikein usko tuota. Miten voi todeta kypärän hyväksi ennen kuin vetää vaikka kunnon lipat ja pää jystää asfalttia n-kertaa ja sen viidennen iskun jälkeen suojaavuus on jo mennyt ja loput iskut pistää pään uuteen uskoon?

Löytyy paljon ihan hyvää tasoa olevia kypäriä, joiden merkki ei ole Arai tai Shoei. Se on kyllä ihan tosi juttu, kun jotkut siis vain pitää näitä kypäröinä ja muut on pashkaa. Mutta toisaalta en menisi esim. ilman oikeaa / varmaa testitietoa sanomaan että asia on nyt näin. Tämä on kuulkaa oikeasti hyvä kypärä.

En siis sano että kallein on parasta. Toisaalta en myöskään sano, että edullisemmat ja halvat on yhtä hyviä kuin nuo ns. huippukypärät.

Ihan yhtälailla voisi muuten todeta, että hauskaa on myös se, että aina ketjuun ilmestyy joku joka puolustaa sitä halpaa vaihtoehtoa. Sitähän kutsutaan keskusteluksi ja mielipiteiden vaihdoksi
smile_org.gif
ja hyvä niin.. kyllä tänne halpoja ja kalliita kypäröitä mahtuu..

- P

Edit: Kerrotko muuten meille muillekin nämä "hyvien" merkkien ns. halpaversiot ja mistä niitä saa. Eli alkuperäinen merkki kuten vaikkapa esimerkissäsi ollut Nolan ja sitten mikä merkki markkinoilla on heidän identtinen halpaversionsa? Pitää lähteä tarkastamaan joskus näiden markkinat.

Edit2: luin toiseen otteeseen ja tulipas negatiivisisen oloinen viesti. Eli ei ole tarkoitettu tosiaan minään kuittailuna. Kiinnostaa vaan ihan oikeasti tietää noista mainitsemistasi jutuista enemmänkin kuin pelkkä maininta.
 
Ajattelin käyttää testissä.Työpaikan puolesta kun kerran voin.
Katsotaan mitä se sanoo.
Mun nähdäkseni...suurin osa merkeistä on ollut halpoja..joskus.
 
Mulla on käytössä KBC VR-2 kypärä, jota valmistaja kehuu seuraavasti: "SISUSTA: Duralux-kuitua. Irroitettava ja pestävä. Voidaan muotoilla oman mieltymyksen mukaiseksi. Erittäin hengittävä materiaali".

Kysymys siis kuuluu mitä tuossa tarkoittaa tuo "voidaan muotoilla"? Kuinka tuo sisusta kypärästä irroitetaan ja kuinka sitä muotoilet?
 
niin, mitä kypäriä olisi markkinoilla kalliilla merkillä myynnissä ja samoja jollain halpamerkillä? nolan ei sovi mun päähäni, joten se on poissuljettu kuitenkin. nimim. yksi nolan on kun halvalla sain, mutten sitä voi käyttää kuin hätätapauksessa.

kbc kiinnostaisi näistä edullisemmista. siinä on DD-lenkkilukko hihnassa ja tuntui jämäkältä- semmoinen avattava tietysti. frr tjn. oli mallinimi.
 
Ajelin tuolla itäeuroopassa kesällä kunnon helteillä, ilman kypärää tottakai, oma valinta.
 
Back
Ylös