Jos käy satunnaisesti radalla, esim. pari kertaa kaudessa, niin on turhaa satsata mihinkään pehmeisiin kisarenkaisiin. Kyllähän pyörä taipuu mutkiin kevyeemmin jo voimakkaamman profiilinkin takia, mutta esim. Pilot Road 2 on profiililtaan lähes yhtä deltamainen kuin Power 2CT.
Pertsa / Pirjo Perusmotoristi ei pysty hyödyntämään täydellisesti kaikkia uusien sporttouring renkaitten ominaisuuksia varsinkin, jos laskee paineet radalle sopiviksi.
Pilot Road 2:ssa esim. koossa 190 on tarjolla vain profiilia 50 joka on aivan erilainen muodoltaan kuin Power 2CT:n 190/55-17.
Perusmotoristien lisäksi valtaosa kilpakuskeistakaan ei pysty hyödyntämään täydellisesti renkaiden ominaisuuksia.
Jos tarkoituksena on vain fiilistellä, vähän kruisailla ja hakea tuntumaa rauhalliseen katukurvailuun, katurengas on aivan oikea ja hyvä valinta myös rataharjoitteluun hitaassa ryhmässä.
Jos taas siirrytään keskiryhmään saati nopeaan, silloin kannattaa ehdottomasti harkita vaikkapa käytettyjä kilparenkaita. Toki tällöin pitää muistaa se, että niiden sadekelin ominaisuudet (huolimatta siitä, mitä jotkut kirjoituspöytätutkijat ja oman elämänsä asiantuntijat näillä palstoilla väittävätkään) ovat puhtaasti katukäyttöön suunniteltuja heikommat. Kilpakäyttöön suunnitellut katulailliset renkaat (esim. Pirelli Diablo Supercorsa seoksilla) toimivat kadulla hyvissä olosuhteissa (lue lämpötila +15 c tai enemmän, kuiva asfaltti jne.) paremmin kuin varsinaiset katurenkaat. Kun sitten on yhtä aikaa kylmää ja märkää, kannattaa ajella kieli keskellä suuta, mutta harvempi rata-ajoon innostunut tykkää erityisen paljon ajella kylmässä vesisateessa pyörällään, ainakaan minä en.
Lisäksi käytetyt kisarenkaat tulevat halvemmiksi per ajettu kilometri. Renkaita, joissa keskellä pintaa jäljellä 90-95 % saa hintaan n. 140-160 euroa sarja kun vastaavat uudet katu- tai katulailliset kilparenkaat ovat pitkälti yli 300 euroa sarja, liikkeiden ovh-hinnoilla laskettuna jopa yli 500 euroa sarja. Tuollaisilla käytetyillä kisarenkailla ajaa vielä oikeilla paineilla (takana vaikkapa R1:ssä 3,0, edessä 2,7) kadulla n. 8.000-12.000 km. Harvalla katurenkaalla saadaan tuplasti enemmän kilometrejä ja jos saataisiinkin, on rengas sitten suunniteltu aivan johonkin muuhun kuin reipasvauhtiseen ajeluun, joten sellaisia kovakumirenkaita kannattaa välttää.
Radalla käytettäviin paineisiin kannattaa sitten aina pyytää neuvoja juuri siihen rengastyyppiin ja olosuhteeseen ja vauhtiin liittyen. Mitään yleispätevää nyrkkisääntöä ei enää nykyisin uskalla antaa kun osa renkaista on matalapainerenkaita, osa semisellaisia ja loppujen toiminta lähellä katurenkaiden paineita. Ja varmuuden vuoksi vielä vertaileva näkemys parilta muulta, sillä osa meistä porskuttaa mutun voimin ja sellainen tieto voi johtaa kauden katkeamiseen ja kepeillä kävelyyn. Tommi H voi mm. antaa tästä valaisevan esimerkin (en viittaa tässä väärään informaatioon vaan vääriin rengaspaineisiin).
Jukka