Kysymys kaarreajosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jane
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos käy satunnaisesti radalla, esim. pari kertaa kaudessa, niin on turhaa satsata mihinkään pehmeisiin kisarenkaisiin. Kyllähän pyörä taipuu mutkiin kevyeemmin jo voimakkaamman profiilinkin takia, mutta esim. Pilot Road 2 on profiililtaan lähes yhtä deltamainen kuin Power 2CT.

Pertsa / Pirjo Perusmotoristi ei pysty hyödyntämään täydellisesti kaikkia uusien sporttouring renkaitten ominaisuuksia varsinkin, jos laskee paineet radalle sopiviksi.
Tuosta olen kyllä aavistuksen verran erimieltä. Paremman pidon omaava rengas sallii kuljettajan tehdä isompia virheitä ilman pidon menetystä. Toisin sanoen vaikka et hyödyntäisikään vauhtina tuota parempaa pitoa niin rengas sallii virheitä ajolinjassa yms enemmän ilman pelkoa pidon menetyksestä. Mitään haittaakaan kun ei tuollaisesta renkaasta ole verrattuna touringrenkaaseen.

Lisäksi esimerkkinä käyttämäsi Road2:n ja Powerin profiili on erityisesti takarenkaassa aika tavalla eri. Eturenkaat taisi olla profiililtaan lähempänä toisiaan

Jos käy satunnaisesti radalla, esim. pari kertaa kaudessa, niin on turhaa satsata mihinkään pehmeisiin kisarenkaisiin. Kyllähän pyörä taipuu mutkiin kevyeemmin jo voimakkaamman profiilinkin takia, mutta esim. Pilot Road 2 on profiililtaan lähes yhtä deltamainen kuin Power 2CT.

Pertsa / Pirjo Perusmotoristi ei pysty hyödyntämään täydellisesti kaikkia uusien sporttouring renkaitten ominaisuuksia varsinkin, jos laskee paineet radalle sopiviksi.
Tuosta olen kyllä aavistuksen verran erimieltä. Paremman pidon omaava rengas sallii kuljettajan tehdä isompia virheitä ilman pidon menetystä. Toisin sanoen vaikka et hyödyntäisikään vauhtina tuota parempaa pitoa niin rengas sallii virheitä ajolinjassa yms enemmän ilman pelkoa pidon menetyksestä. Mitään haittaakaan kun ei tuollaisesta renkaasta ole verrattuna touringrenkaaseen.
Tuo on totta, mutta sport touring rengas alkaa pitämään alhaisemilla lämpötiloilla, kun taas kisakumit vaativat pidemmän ajon lämmitäkseen, jotta alkaa pitoa löytymään. Eli ns. toimintalämpötila on kisakumeilla korkeampi ajon tyylin takia.

Mutta olen kyllä sitä mieltä kumpaakin rengastyyppiä kokeilleena, että katumotoristille riittää sporttouring aivan hyvin. Huvittavaa katsella tonnareita parkissa SuperCorsat / Power Racet alla, ja kulumatonta pintaa on 2-3cm jäljellä.
Tämä riippuu tietysti siitä, millaista kyytiä työntää menemään.

Onhan noissa Road 2:sessa ja Powerissa tietty hieman eroa, mutta omasta mielestäni profiili on melko samanlainen. Kun taas Road 1:hän on kuin pannukakku ja se taas on kehitysasteeltaan ihan eri tasoa kuin uusi 2-seoskumi.

Minä lasken sen haitaksi jos renkaita saa olla vaihtamassa 3x kesässä. Jos valtaosa ajosta kuitenkin on muualla kuin radalla.

Minä lasken sen haitaksi jos renkaita saa olla vaihtamassa 3x kesässä. Jos valtaosa ajosta kuitenkin on muualla kuin radalla.
Mä oon ajanu kusiaisella parhaimmillaan 12tkm SC2 Supercorsilla josta osa vielä radalla. Ei paha?

Onhan noissa Road 2:sessa ja Powerissa tietty hieman eroa, mutta omasta mielestäni profiili on melko samanlainen. Kun taas Road 1:hän on kuin pannukakku ja se taas on kehitysasteeltaan ihan eri tasoa kuin uusi 2-seoskumi.
Pilot Roadissa ja Road 2:ssa on tasan sama profiili takarenkaassa. Etusen profiileissa on eroa. Tämä on fakta eikä mielipide.

Pilot Road 2:ssa esim. koossa 190 on tarjolla vain profiilia 50 joka on aivan erilainen muodoltaan kuin Power 2CT:n 190/55-17.

Perusmotoristien lisäksi valtaosa kilpakuskeistakaan ei pysty hyödyntämään täydellisesti renkaiden ominaisuuksia.

Jos tarkoituksena on vain fiilistellä, vähän kruisailla ja hakea tuntumaa rauhalliseen katukurvailuun, katurengas on aivan oikea ja hyvä valinta myös rataharjoitteluun hitaassa ryhmässä.

Jos taas siirrytään keskiryhmään saati nopeaan, silloin kannattaa ehdottomasti harkita vaikkapa käytettyjä kilparenkaita. Toki tällöin pitää muistaa se, että niiden sadekelin ominaisuudet (huolimatta siitä, mitä jotkut kirjoituspöytätutkijat ja oman elämänsä asiantuntijat näillä palstoilla väittävätkään) ovat puhtaasti katukäyttöön suunniteltuja heikommat. Kilpakäyttöön suunnitellut katulailliset renkaat (esim. Pirelli Diablo Supercorsa seoksilla) toimivat kadulla hyvissä olosuhteissa (lue lämpötila +15 c tai enemmän, kuiva asfaltti jne.) paremmin kuin varsinaiset katurenkaat. Kun sitten on yhtä aikaa kylmää ja märkää, kannattaa ajella kieli keskellä suuta, mutta harvempi rata-ajoon innostunut tykkää erityisen paljon ajella kylmässä vesisateessa pyörällään, ainakaan minä en.

Lisäksi käytetyt kisarenkaat tulevat halvemmiksi per ajettu kilometri. Renkaita, joissa keskellä pintaa jäljellä 90-95 % saa hintaan n. 140-160 euroa sarja kun vastaavat uudet katu- tai katulailliset kilparenkaat ovat pitkälti yli 300 euroa sarja, liikkeiden ovh-hinnoilla laskettuna jopa yli 500 euroa sarja. Tuollaisilla käytetyillä kisarenkailla ajaa vielä oikeilla paineilla (takana vaikkapa R1:ssä 3,0, edessä 2,7) kadulla n. 8.000-12.000 km. Harvalla katurenkaalla saadaan tuplasti enemmän kilometrejä ja jos saataisiinkin, on rengas sitten suunniteltu aivan johonkin muuhun kuin reipasvauhtiseen ajeluun, joten sellaisia kovakumirenkaita kannattaa välttää.

Radalla käytettäviin paineisiin kannattaa sitten aina pyytää neuvoja juuri siihen rengastyyppiin ja olosuhteeseen ja vauhtiin liittyen. Mitään yleispätevää nyrkkisääntöä ei enää nykyisin uskalla antaa kun osa renkaista on matalapainerenkaita, osa semisellaisia ja loppujen toiminta lähellä katurenkaiden paineita. Ja varmuuden vuoksi vielä vertaileva näkemys parilta muulta, sillä osa meistä porskuttaa mutun voimin ja sellainen tieto voi johtaa kauden katkeamiseen ja kepeillä kävelyyn. Tommi H voi mm. antaa tästä valaisevan esimerkin (en viittaa tässä väärään informaatioon vaan vääriin rengaspaineisiin).

Jukka

Silloin pitää vähentää ajokilometrejä. Itselläni tuollainen kolme kertaa kesässä vaihto oli normaalia kun ajoin n. 30.000 km vuodessa ja katurenkaiden kanssa sai vaihdella.

Käytetyillä kisarenkailla (vaikkapa aika yleinen rengastus Pirelli Diablo Supercorsa SC 2) ajaa kunnon paineilla sen 8.000-12.000 km ja kolmesti kun vaihtaa, niin ajokilometrejä saa tulla sen 24.000-36.000. Aika harva loppupelissä meistä noin paljon vuodessa ajaa, veikkaisin, että radalla ajoittain omalla pyörällä käyvistä korkeintaan 10-20 %, tuskin niinkään moni.

Rengaskustannukset ovat tällöin n. 450 euroa ja sillä investoinnilla ei kyllä aja 36.000 km juurikaan millään katurengastuksella. Joku etunen voi juuri ja juuri tuon määrän kestää, takanen tuskin.

Jukka

Tuo on totta, mutta sport touring rengas alkaa pitämään alhaisemilla lämpötiloilla, kun taas kisakumit vaativat pidemmän ajon lämmitäkseen, jotta alkaa pitoa löytymään. Eli ns. toimintalämpötila on kisakumeilla korkeampi ajon tyylin takia.

Mutta olen kyllä sitä mieltä kumpaakin rengastyyppiä kokeilleena, että katumotoristille riittää sporttouring aivan hyvin. Huvittavaa katsella tonnareita parkissa SuperCorsat / Power Racet alla, ja kulumatonta pintaa on 2-3cm jäljellä.
Tämä riippuu tietysti siitä, millaista kyytiä työntää menemään.

Tottakai kisakumit vaati lämpöjä enemmän toimiakseen optimaalisesti, mutta tuskin niistäkään pito loppuu viileämpänäkään jos köröttelet hitaan ryhmän vauhtia.

Mikä siinä on huvittavaa jos reunassa on kulumatonta pintaa? Vai toivotko että kisakuskit tulevat nauramaan sulle ja sun vauhdille varikolla? Osoittaa vaan tiettyä kypsyyttä tunnistaa oma tasonsa ja olla ylittämättä sitä. Toisin päin esimerkkejä on ihan tarpeeksi.

Sitäpaitsi aika harvoin varikolla törmää supersportteihin joissa 2-3cm käyttämätöntä reunaa.

Mä oon ajanu kusiaisella parhaimmillaan 12tkm SC2 Supercorsilla josta osa vielä radalla. Ei paha?
Tonnisella köröttelee 8-9tkm SuperCorsilla. Tosin silloinkin tahtoo reunoilta loppua pinta jos vierailee ahkeraan ratapäivillä.

Pilot Roadissa ja Road 2:ssa on tasan sama profiili takarenkaassa. Etusen profiileissa on eroa. Tämä on fakta eikä mielipide.
Mihin fakta perustuu? Olenko sitten niin puusilmä?
Vai olenko kuvaillut asian harjaanjohtavasti. Tarkoitan renkaan ulkomuotoa, mallia.

Mikä siinä on huvittavaa jos reunassa on kulumatonta pintaa? Vai toivotko että kisakuskit tulevat nauramaan sulle ja sun vauhdille varikolla? Osoittaa vaan tiettyä kypsyyttä tunnistaa oma tasonsa ja olla ylittämättä sitä. Toisin päin esimerkkejä on ihan tarpeeksi.

Sitäpaitsi aika harvoin varikolla törmää supersportteihin joissa 2-3cm käyttämätöntä reunaa.
Niin, huvittavaa mielestäni oli se, että lyödään skabakumia alle ja kuitenkin ajetaan fillari pystyssä = ominaisuudet valuvat hukkaan ja hommassa on vain näyttämisen meininkiä. Varikolla törmää harvoin, mutta torisnagarilla usein.

Kisakuskit saavat mun puolestani tulla nauramaan mun vauhdille ihan vapaasti, jos se heitä helpottaa. Ja kyllä mä vähän salaa niin toivonkin.
blush.gif

Tuollaisiakin kisakuskeja löytyy, mutta heidän määränsä onneksi häviävän pieni. Yhteen tuollaiseen itsekin törmännyt ja ihmetellyt käytöstään (oli oikeasti tosissaan eikä trollannut, kuten me joskus herkkänahkaisimpia kanssatovereitamme trollaamme). Mutta sittenhän tuo vähän myöhemmin selvisi, poikahan hän vielä oli. Vanhoihin nahkoihin syntynyt, joten pidin ikätoverina, muttei vielä syntynytkään kun itse aloitin moottoripyöräilyn, joten se lienee selittävin tekijä tekojaan suuremmille puheille ja muulle käytökselleen.

Hyvin harvoin tuolla ratapäivillä, sen enempää kuin koulutustilaisuuksissakaan törmää ihmisiin jotka toisten vauhdeille tai taidoille naureskelisivat. Ehkä joskus vähän joku hymyilee kun maailman nopeimmasta moottoripyörästä ja sen kaikkitietävästä ohjastajasta joku pieni tyttö pienellä pyörällä menee mutkassa ohi, mutta sellainen on yleensä hymyn ansainnutkin. Eniten noita muiden nopeuksien ja osaamisen dissaajia löytyy täältä intervepistä ja yleisin yhdistävä tekijä heillä on omakohtaisen kokemuksen täydellinen puuttuminen. Teorioita ja mutuja riittää, kokemusta ei nimeksikään.

Huvittavaa katsella tonnareita parkissa SuperCorsat / Power Racet alla, ja kulumatonta pintaa on 2-3cm jäljellä.

Itselläni on nyt tuossa R1:ssä alla Supercorsat seoksella SC 2. Pintaa kulumatonta pintaa varmaan 3-4 cm jäljellä sivuilla. Ehkä huomenna tai sunnuntaina sään salliessa olen sillä köröttelemässä. Toivottavasti sen näkeminen huvittaa jotain ja tuo hyvää mieltä näin kevään tullen. Kadulla ainakin minulle tulee aika vähän tilanteita joissa kaikki kallistusvarat tulisi käytettyä ja kun samoilla renkailla radallekin suuntaan, niin alla ovat.

Jukka

Mihin fakta perustuu? Olenko sitten niin puusilmä?
Vai olenko kuvaillut asian harjaanjohtavasti. Tarkoitan renkaan ulkomuotoa, mallia.
Renkaan poikkileikkauksesta puhun, ja lähde on Suomen Michelinin prätkänrenkaista vastaava henkilö (jääköön nimi mainitsematta, saat varmaan selville, jos oikein kiinnostaa) sekä Michelinin Pilot Road 2 promomateriaali.

Niin, huvittavaa mielestäni oli se, että lyödään skabakumia alle ja kuitenkin ajetaan fillari pystyssä = ominaisuudet valuvat hukkaan ja hommassa on vain näyttämisen meininkiä. Varikolla törmää harvoin, mutta torisnagarilla usein.

Kisakuskit saavat mun puolestani tulla nauramaan mun vauhdille ihan vapaasti, jos se heitä helpottaa. Ja kyllä mä vähän salaa niin toivonkin.  
blush.gif
Toinen selittävä tekijä noiden kisakumien alle pistämiseen näyttämisen lisäksi tai sen sijaan voi olla niiden edullisuus. Sivuilta kaljuiksi ajetut, mutta pintaa 80 % keskellä olevat kumit voi saada hyvinkin hintaan 30 euroa sarja ja jos itse osaa renkaat vielä asentaa alle, niin aika pienillä rengaskustannuksilla pääsee verrattuna vaikkapa 350-550 euron sarjahintoihin uusissa katurenkaissa. Harvempi kuitenkaan noita katurenkaita käytettynä myy, joten niiden tarjonta aika vähäistä kun taas käytettyjä kisarenkaita on paljon tarjolla. Itse myyn monta sarjaa kesässä eikä kauaa tarvitse kauppailla, jonossa on ottajaa.

Eli ei kannata heti vetää johtopäätöstä, se voi osoittautua vääräksi.

Ja kisakuskeilla usein paljon kiireitä omien vauhtiensa kehittämisen kanssa, harvempi joutaa muiden vauhdeille naureskelemaan. Ehkä joku aloitteleva kisakuski noin tekeekin omaa epävarmuuttaan poistaakseen, mutta kärkipään äijistä ei kukaan.

Jukka

En selittänyt tarpeeksi perusteellisesti. Tottakai kolmella kympillä kannattaa ostaa käytetyt kisakumit, joilla kruisaa mukavasti muutaman tonnin. Tarkoitin, että ostetaan paketista vedetyt kadulle hissutteluun. Se vähän ihmetyttää, mutta niin moni muukin asia tässä nyky-yhteiskunnassa.

On aivan totta, että 55-sarjalainen on 50:stä jyrkempi muotoilultaan, mutta renkaat ovat eri mallisia keskenään riippumatta sen profiilista. Huonosti selitetty. Verbaaliset lahjat eivät tällähetkellä riitä parempaan, mutta jos verrataan vaikka 50-sarjan Z6:sta ja Road2:sta, niin jälkimmäinen on selkeäst jyrkempi muotoilultaan ja tarjoaa enemmän kumipintaa maahan kallistettaessa sekä taipuu mutkiin täten paremmin.

En selittänyt tarpeeksi perusteellisesti. Tottakai kolmella kympillä kannattaa ostaa käytetyt kisakumit, joilla kruisaa mukavasti muutaman tonnin. Tarkoitin, että ostetaan paketista vedetyt kadulle hissutteluun. Se vähän ihmetyttää, mutta niin moni muukin asia tässä nyky-yhteiskunnassa.
Ja sitten kun perustelet riittävän perusteellisesti, sinut tuomitaan siitä. Se on yksi asia monien muiden ihmettelyn aiheeni nyky-yhteiskunnassa, mutta en myöskään haluaisi elää siinä entisessä sillä uusi R1 on aivan toista maata ajaa kuin vuoden -89 CBR 600 F
smile_org.gif

Jukka

Yleisesti ottaen tuntuu, että jengi ajaa aivan liian hiljaa, että ne kumit edes lämpeisivät kunnolla kuin niillä 3-4 kierroksella. Jengi vetää aivan naurettavan hiljaa ja kun keski ryhmässäkään ei saa ohittaa ennen ensimmäistä kierrosta kannaattaa sinne mennä kärkeen saadakseen renkaansa lämpimiksi. niin z6 kuin 2ct kestää vetää polvi maassa jo ensimmäisestä kurvista asti. Toki turvallisuus ja rauhallisuus on kaiken a ja o mutta liika on aina liikaa. Enkä nyt ole tarjoilemassa polvi maassa ajoa ensimmäisestä kurvista asti vaan kertomassa, että kyllä ne jotain pitävät jo kylminäkin nuo katu renkaat. Eipä tuosta sinänsä ole haittaa, mutta kyllä mua ihmetyttää jos rengas pitäisi saada lämpimäksi ja sitten ryömitään 3-4 kierrosta ja siten vasta pamautetaan menemään.

^^ toinen hyvä tapa on antaa letkan mennä ja kun ekat alkaa tulemaan kierrosta täyteen, lähteä radalle

^^ toinen hyvä tapa on antaa letkan mennä ja kun ekat alkaa tulemaan kierrosta täyteen, lähteä radalle
Kolmas tapa on käyttää rengaslämppäreitä.

Jos ajaa katuajon treeniä hitaassa ryhmässä, renkaiden lämpötilalla ei ole käytännön merkitystä niissä vauhdeissa. Jos taas alkaa treenaamaan, niin sitten nuo lämppärit kuuluvat ensimmäisiin perushankintoihin. Ne paitsi tuovat ajamiseen turvallisuutta ja mielekkyyttä, niin myös säästävät renkaita. Jos saapuu itse paikalle pyörällä ajamalla, voi aina pyytää kaveria tuomaan kärryssään pukit ja lämppärit.

Meidän tapahtumissa käytetään maalaisjärkeä tuon ohituskiellon suhteen. Jos osalla porukasta on lämppärit ja treenaamassa on aloittelevia jokkiskuskeja ja nopeita katukuskeja, niin ohituskielto ensimmäisten kierrosten aikana koskee vain hidasta ryhmää.

Jukka

Back