• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lähellä oli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saattoipa olla vaan kännykkäkäden peittämä näkyvyys tms. Meinattiin minutkin tuossa jokin aika sitten keilata vastaavalla tavalla Hepolamminkadun risteyksessä. Paljon autoja, paljon tilanteita. Yhtä paljon kiehuu kyllä itselläkin, en siis noita puolustaakseni näin kirjoita.

Tänä aamuna hervannan valtaväylällä joku urpo sinisellä Subaru Impreza farkulla meinas tulla väkisin päälle, olin itse jo ryhmittynyt vasemmalle kaistalle kun olin Ruskoon menossa niin eikö tää tauno alkanut vaihtaa kaistaa mun kohdalla ja väkisin päälle
veryangry.gif
Ei auttanut kun jarruttaa kun en uskaltanut alkaa haastamaan...

Jälkeenpäin harmittaa ettei jäänyt rekkari mieleen, olisin voinut tehdä ilmiannon mahdollisesti humalaisesta kuskista. Olisi voinut saada muutaman harmaan aivosolun liikkeelle kun setä sininen tulee pillin kanssa kyselemään pitkää puhallusta.
Aivan normaalia liikenteessä liikut sitten mp:llä tai autolla ... joku voi tulla kylkeen, kun ei huomaa, vahingossa. Tarkkaile itse enempi ja lue sitä mitä ympärillä tapahtuu.

Mielestäni Fabe on oikeassa. Joku visionääri tulkitsee aivan varmasti, että tuossahan on auton mentävä kolo, kun tuo moposkootterikin ajaa oikeassa reunassa.
Samaa mieltä. Mielummin ajelen keskellä omaa kaistaa tai ehkä hiukan vielä keskiviivaa lähempänä kuin piennarta.

Jos reunassa köröttelet niin saletisti tunkee porukkaa siihen kaistalle sekä edestä että takaa.
Samaa mieltä myös täällä. Tuota voi harjoitella vaikka supermarketin lihatiskillä perjantaina 16 jälkeen, jos annat liikaa tilaa jo kohta joku kiilaa. Ja se joku puhuu kännykkään samalla.

hyvä, että ei osunut... mutta miksi ihmeessä siirryt oikealle tommoisessa tilanteessa? jokuhan voi tulkita sen tilan antamiseksi...
Kyllä varmasti näyn paremmin kun siirryn siitä keskeltä hieman sivummalle, en nyt sentään reunaviivalle vaan semmottii sopivasti
tounge.gif
Jos nyt olisin ollut keskellä niin tuskin kirjoittelisin tänne, aion vastaisuudessakin tehdä samoin. Ei kait ketään täyspäinen lähde ohittamaan jos näkee että vastaan tulevalla kaistalle on jotain elämää
nixweiss.gif
Oli se sitten skootteri, polkupyöräilevä kukkahattu tai panssarivaunu.
kyllä minä ainakin menen ohi jos vastaan tulee polkupyörä olisi sillä kukkahattua tai ei, jos näyttää siltä että ohi mahtuu... en sitten vissiin ole täysjärkinen...
withstupid.gif

edit: btw. mikä sun keskellä on? keskellä kaistaa vai keskellä tietä?
Niin minäkin ohitan, jos joku möyrii pientareita pitkin se on mopo pakostakin.

Mun pointti siirtymisessä on siinä et vastaantulija näkis että olen ajamassa vastaan kun siirryn keskeltä hieman (noin pyörän leveyden verran) sivuun. Silti kyseinen hemmo ei mua ilmeisesti havainnut lainkaan koska oli liian lähellä rekan  
033102ass_1_prv.gif
kärkkymässä. Mut tästäkin asiasta on varmaan yhtä monta koulukuntaa kuin on päristelijöitäkin.

Tänä aamuna hervannan valtaväylällä joku urpo sinisellä Subaru Impreza farkulla meinas tulla väkisin päälle, olin itse jo ryhmittynyt vasemmalle kaistalle kun olin Ruskoon menossa niin eikö tää tauno alkanut vaihtaa kaistaa mun kohdalla ja väkisin päälle  
veryangry.gif

Jälkeenpäin harmittaa ettei jäänyt rekkari mieleen, olisin voinut tehdä ilmiannon mahdollisesti humalaisesta kuskista. Olisi voinut saada muutaman harmaan aivosolun liikkeelle kun setä sininen tulee pillin kanssa kyselemään pitkää puhallusta.
Aivan normaalia liikenteessä liikut sitten mp:llä tai autolla ... joku voi tulla kylkeen, kun ei huomaa, vahingossa. Tarkkaile itse enempi ja lue sitä mitä ympärillä tapahtuu.
Auto oli koko ajan näkökentässäni, voiko sitä enää enemmän tarkkailla. Ja kaveri ei tosiaankaan puhunut kännyynsä.

veryangry.gif

Auto oli koko ajan näkökentässäni, voiko sitä enää enemmän tarkkailla. Ja kaveri ei tosiaankaan puhunut kännyynsä.
Hyvä, että olit valpas ja hereillä, jos et olisi ollut niin olisi ainakin mustelmia ja mopo säpäleinä. Se on sitä yhteispeliä, jos joku mokaa sinä joudut paikkaamaan ja päinvastoin. Jos ei näin olisi niin aika paljon enempi olisi onnettomuuksia.

Mun pointti siirtymisessä on siinä et vastaantulija näkis että olen ajamassa vastaan kun siirryn keskeltä hieman (noin pyörän leveyden verran) sivuun. Silti kyseinen hemmo ei mua ilmeisesti havainnut lainkaan koska oli liian lähellä rekan  
033102ass_1_prv.gif
kärkkymässä. Mut tästäkin asiasta on varmaan yhtä monta koulukuntaa kuin on päristelijöitäkin.
Et sitten tullut ajatelleeksi, että siirtymisesi oikealle oli viesti autolle: "minä olen kapea, tule vain, minä annan tilaa!".

Maanteillä usein traktorit ajavat puolittain pientareella. Joskus vastaantulijat siirtyvät myös pientareelle näin mahdollistaen hitaan ajoneuvon ohittamisen kolme rinnan. Eihän se turvallista ole, mutta tuuninkitero saattoi myös käsittää elkeesi näin.

Kannattaa muistaa, että kaikenlaiset valojen vilkuttelut, tööttäilyt, ajolinjan muutokset, käsimerkit ym. ovat viestejä jotka voidaan tulkita myös väärin.

I.
smile_org.gif

Kotilokuskit, ota niistäkin sit selvää  
nixweiss.gif
Kait se on sit uskottava että jotkut sen noin tulkitsee, vaikka aika optimisteja tuntuvat olevan jos niin luulevat että tilaa ohitukselle olisin antamassa  
ghostface.gif
Pakko se on kaupungissa tilaa antaa kun huonosti käy jos päänsä pitää eikä sitä tilaa anna. Nakkikioskilla se onkin sit ihan eriasia  
biggrin.gif
Siellä voi sitten joku parka kokea kaikki kerääntyneet patautumat kiilailusta  
tounge.gif

Ikuturso taitaa harrastaa sukellusta?

juupajuu, annan rekan takaa vastaantulijoille ohituspaikan juurikin siirtymällä oikeelle päin, että tuuninkitero tai kuka vaan pääsee rekan ohi, ei se maksa mitään, vastapalveluna autot usein vapauttaa keskikaistan kun jonossa ajetaan
cool.gif

Itse liu-un aina hieman vasemmalle, kun autoletka tulee vastaan. Juurikin sen takia, että eivät luulisi mopoksi ym. Tietty kokoajan valmiina väistämään oikealle, jos joku apina sieltä kuitenkin lähtee ohittamaan.
Vedetäänpäs väite takaisin. Tänään kiinnitin asiaan huomiota, ja huomasin kyllä vetäytyväni oikeaan reunaan letkan tullessa vastaan...

Heips,

hyvä, että olet selvinnyt moisesta kokemuksesta
062802jumpie_prv.gif
.

Mä en tiedä, mut melko usein näkee kaukaa edestäpäin tulevista autoista, sen joka ajaa agressiivisella otteella ja on ehkäpä ohittamassa edellään ajavaa ajoneuvoa. Se sellainen "kuudesaisti", joka kertoo, että nyt pitää ajaa sivummassa, on sellainen halpa henkivakuutus. Sen sijaan, että ajaisi päättäväisesti keskiviivan tuntumassa (lue järkevä ajolinja) ja nöyrtyy ottamaan sen hivenen sivumman linjan, on mielestäni se oikea tapa ajaa. Kotilolla ajaessani en antaisi pätkääkääkään periksi, jollekin hullulle, mutta motskarilla on otettava hattu kouraan ja nöyrryttävä.

Sit jälkikäteen pitää muistaa ottaa se rekkari ylös, jottei itselle jää sellaista tunnetta, etten olisi päässyt vaikuttamaan asian käsittelyyn mielen sopukoissa. Semmoinen nöyryys kus-päitä kohtaan pistää niin paljon adrenaliinia meikäläiselle, jotta menen takuulla katsomaan rekkarin. Päivän mittaan kerkeää sitten miettiä, käykö vähän "vierailulla" tai näyttääkö suoraan ao. kus-päälle vähän mopomiehen vinkkaria...

No jaa, kuten sanottu poliisin suusta radiossa, 5 % eli joka 20. autoilija omaa sellaisen asenteen liikenteessä, että kortti pitäisi ottaa lopullisesti pois. Joka 100. on sitten sellainen aivan hullu, joka joutuu vaikeuksiin aina ajaessaan, ja jolla ei ole mitään kontroillia. Tää panee vaan miettimään tuossa Kehä-teitä ajaessaan, että ympärilläni näköpiirissäni on hyvin suurella todennäköisyydellä jokin aivan kreisi tyyppi.

Motskarilla kannattaa nöyrtyä. Revitetään sitten paikoissa, kun ei ole liikennettä.

sport05.gif
terv,

hyvä, että ei osunut... mutta miksi ihmeessä siirryt oikealle tommoisessa tilanteessa? jokuhan voi tulkita sen tilan antamiseksi...
Mulla on kieltämättä tullut kans sellanen tapa, että vedän hieman sivummalle, jos tulee pari autoa vastaan. En oikeen edestiedä mistä moinen johtuu, mutta oon huomannut että ihan säännön mukaisesti näin tapahtuu
confused_orig.gif

Sit tietty rekkojen suhteen vedän vähän sivulle ihan vaan ilmavirran takia.
Kyllä tuo itellä menee aika refleksinomaisesti aina kun vastaan tulee letka ja varsinkin jos edessä on rekka jonka takana auto tai pari kytiksellä - nykyisin tulee vilkutettua sitä pitkäävaloa kun pari kertaa on sen avulla saanut se tuuninkiteron pysymään siellä rekan takana rauhassa.

Mutta kyllä näitä tulee ihan joka viikko omalle kohdalle, toki ajan paljon valtateillä työajoja mutta ei kotilokuskien touhuihin oikein luottamista ole joten ainut tapa pärjätä on vain ennakoida pirhanan paljon.

Yhdellä ajokurssilla kouluttaja antoi hyvän neuvon - kerta se mopotin on massaltaa autoa aina heikommassa asemassa ja jos se päälle tulee niin tulee aina kipiää, etsi aina pakotie mihin sen mopon vedät jos se meinaa päälle tulla. Tulee kylä nykyisin tuota pakoreikää etittyä aina ennen tilanteeseen tuloa ja pakko myöntää että tuo ajatus on pari kertaa ollut kultaakin kalliimpi - on vaistomaisesti tullut vedettyä siihen ennalta suunniteltuun rakoseen kun kotilo on kiilannut väkisten eteen.
blush.gif

Itse olen joutunut joitain kertoja vastaavanlaiseen tilanteeseen, jolloin olen nopeasti vetäissyt pitkät päälle siitä namikasta jolla vo vilauttaa pitkiä ja autot ovat kiireesti siirtyneet takaisin omalle kaistalleen ohitettavan perään.

Liekö eivät olleet huomanneet minua laisinkaan muuten

sanoi:
En tiedä auttausko pitkät.
Kyllähän pitkät päällä ajava pyörä näkyy paremmin mutta hälytysajoneuvoilla ajavat kuskit on kertonut että pitkät peittää hälytysvilkut näkyvistä. Niille kuulemma kerrotaan se jo koulutusvaiheeessa. Saman voi olettaa käyvän pyörän suuntavilkuille..

Mä ainakin vedän aina pikkasen lähemmäksi oikeaa reunaa kun letka tulee vastaan että olen paremmin näkyvissä. Ompahan ainakin lyhyempi matka karkuun jos joku kahjo tunkee kohti

Hyvä että selvisit säikähdyksellä

Tuossa tilanteessa ei välttämättä ratkaise moottoripyörän paikka ajoradalla tai valojen tms. vilkuttelu; tuon vastaantulevan ajoneuvon kuljettajan asennetta ei tuollaiset pikkuseikat muuta. Eräs mp-poliisi kertoi kokeneensa samanlaisia tilanteita yllättävän usein ja selityksenä vastapuolella on yleensä " kyllä siihen mahtuu" tai "mopon kuuluukin väistää". Porukan käsitys turvallisesta ja normaalista tieliikenteestä vaihtelee melkoisesti, onhan se näilläkin foorumeilla huomattu ( "pari markkaa on ihan sopiva nopeus motarilla" )
wink.gif

... Porukan käsitys turvallisesta ja normaalista tieliikenteestä vaihtelee melkoisesti, onhan se näilläkin foorumeilla huomattu ( "pari markkaa on ihan sopiva nopeus motarilla" )
wink.gif
Tuo on kyllä sellainen totuus, joka jokaisen olisi hyvä muistaa liikenteessä. Siellä voi tulla ihan minkälaisia uskomattomia tilanteita tahansa, koska yllättävän suurella osalla liikenteessä mukana olevista on aivan ihmeellisiä käsityksiä ja asenteita.

"jos minä lähden ohittamaan, vastaantulijan on väistettävä"
"kyllä kymmenen senttiä riittää hyvin ohittavan auton ja mp:n väliksi"
"ne moottoripyöräthän pysähtyy puolet nopeammin kuin auto, kun ne on niin kevyitä"
"se on minun asiani, ajanko ylinopeutta, muiden on silti annettava tietä"
"ei rekan perseessä kiinni ajaminen ole vaarallista. Ei ne tee mitään äkkijarrutuksia"
"jos auto ei mahdu ruutuun, sen voi parkkeerata siihen vinottain"
ym. ym.
buttrock.gif

Paras oli kun oli lähes tyhjä tre-hki moottoritie.

Fiilistelin hellekelillä 100kmh tavallista oikeammalla oikeaa kaistaa, ei kuitenkaan lähellekään oikeassa viivassa kiinni.

Joku 70v urpo jollain vanhalla raadolla ilmaantuu taustapeiliin, ei muita näkyvissä. Pidin ajolinjani tiukasti, katselin maisemia.

Yhtäkkiä kyseinen lotja on käytännössä kaistallani lähes sivulaukuissani kiinni ohi painamassa, vasemmalla on siis 1,5 kaistaa tyhjää tilaa ja ketään ei ole edessä eikä takana.

Että sellainen. Täytyi nostaa nopeutta, painaa noin 115 ajaneen törpön eteen ja vähän koputella kypärää siihen malliin että eiköhän tajunnut mennä dementiatestaukseen sillä viikolla. Teki kyllä mieli raastaa ukko pintareelle pieneen puhutteluun.

Oman kaistan oikeaa reunaa ajaminen on todella vaarallista. Alkaa nyt hyvat hyssykat. Edesta luullaan mopoksi, takaa tien antajaksi ja kohta vetaa rekka keskiviivaa ohi.

Joku jarki naihinkin juttuihin, jokuhan saattaa uskoa.

eli

Oman kaistan keskella, mieluummin hiukan vasemmalla puolella.

Sanoi: w4p2

Back