• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Läheltä piti.. prkl!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ennu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
YAMMUTAR sanoi:
Mutta 100 alueella 80 km/h ajaminen ei todellakaan iske..
Eli mielestäsi jos vaikka rakkori ajelee edellä niin körryytetään perässä sitten vaan  
sport05.gif

Ei se mitään kaikki tyylillään tietysti
smile_org.gif

Turha sun yammutar on yrittää selitellä asiaa itsellesi parhain päin. Fiksu ihminen ymmärtää, että jos edellä ajaa esim. traktori ja sen takana on jonossa muitakin kulkuneuvoja, niin silloin on ihan oman terveytensä vuoksi hyvä odottaa omaa vuoroansa ohitukseen. Eikä suinkaan tykittää jonon perästä muidenkin ohitusta suunnittelevien eteen.

Katsos, kun todellinen hyöty siitä ohituksesta tulee ainoastaan silloin kun ei tarvitse heti pysähtyä oikomaan pelästyksestä veteläksi menneitä kinttuja huoltsikan pihaan vartiksi ; ).

Ennakoinnista tässä tapauksessa on ihan turha puhua. Paremminkin hyvästä tuurista ja jotkut jopa oppivat virheistään. Toisia sitten taas kerätään lapiolla tien poskesta...
PAKKO olla TROLLI
jos joku puolustaa ilman vilkkua eteen yllättäen tullutta .Olen pitänyt itseäni hiukan kukkahattuna mutta tälläisistä paskan jauhajista sanoudun jyrkästi irti .Tuolla kynttilä palstalla oli auto tullut stop merkin takaa eteen huonoin seurauksin mopoilijan vika ilmeisesti kun ei ennakoinut .

Ja varsinkin kuorma-autoissa ja rekoissa kun peilit on isoja, pilarit leveitä ja taakse päin ei näe kuin sivupeilien kautta ja rinnalle ei oikeestaan edes näe niin siinä äkkiä hukkuu moottoripyörä noiden taakse. Kuten autokin. Mutta tosiaan jos on sivulta eteen kääntyny niin se ei juuri mene muun piikkiin kuin että liian lujaa tullu eikä oo kerinny kattoon kunnolla että tuleeko ketään. Meinaa olla tuota välillä ku aikataulut on tiukkoja.

Mutta hyvä homma ettei käyny mitenkään kuitenkaan. Siinä on melko heikoilla moottoripyörällä jos meinaa alkaa ottaan matsia rekkaa vastaan.

laitampas oman mielipiteeni tähän asiaan.. eli nuorisolla tahtoo olla taustapeilissä jos jonkin näköistä hilavitkutinta heilumassa siinä näköesteenä. sitten viel tummennetut lasit ja iso tarra tuulilasissa jne.. en ymmärrä minkä takia näillä jutuilla täytyy vielä vaikeuttaa omaa näkemistään.. ei ihme että onnettomuuksia syntyy. liikenneturvallisuuteen pyrin itse vaikuttamaan töissä ja varma että noista asioista tulee maininta.

mutta jokainen tavallaan tuolla liikenteessä.. kunhan se vaan tapahtuisi turvallisesti

Noista traktoreista muuten...
Muistakaa hiljentää niiden taakse ja lähteä ohi vasta, kun vasemmalla puolella tietä EI OLE liittymää, jonne ne vois yhtäkkiä kurvata...
Liika paljon henkiä on mennyt noitten kans....
Sama sääntö pätee kaikkiin ohitettaviin, ja ne kaikki ei viitsi edes aina näyttää vilkkua kun kääntyy vasemmalle jollekin mökkitielle jonka liittymää ei edes kauempaa erota, siinä on vaaranpaikka jos sulla on juuri ohitustilanne ja joku kääntyy juuri sillä kriittisellä hetkellä sun eteen, että näitä pitää aivan erityisesti varoa.

Tieliikennelaki pykälässään 15§ toteaa, että on "selvästi osoitettava",
että aikoo noudattaa velvollisuuttaan.
Lukekaapa ihan sanatarkasti ja miettikää mitä siinä ihan oikeasti sanotaan.
"on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny" ja sana häiriinny selitettiin minulle autokoulussa siten, että jos muiden on vaikka pelkästään nostettava jalkaa kaasulta, kun ne miettivät, että tulenko vai enkö tule, niin se on jo häirintää. Tästä seuraa, että olisi todella odoteltava, että ennen kuin menen niin pienintäkään epävarmuutta ei saisi jäädä muille. Vaan eipä taida olla kovin yleistä, että häiriön aiheuttaminen tulkitaan ihan näin voimallisesti. Sana "ajotapansa" tarkoitta siis nopeutta, uhkaavuutta etc.. siis myös etäisyyttä risteyksestä, joka on eräs turvallisuustekijä. Mikäli kolmion takaa tulija on pysähtynyt "reilun" matkan päähän risteyksestä, niin se on turvallisemman oloista kuin se, jos hän on pysähtynyt aivan risteykseen kiinni = jää enemmän aikaa muille mikäli väistäjä yllättäen ponkaiseekin sekaan. Tietenkin on niinkin, että kaikin paikoin ei ole "reilun" matkan päästä näkyvyyttä sinne risteykseen vaikka tienpitäjän velvollisuuksiin kuuluukin pitää tienvarret turvallisuuden ja näkyvyyden kannalta kunnossa. Maailma vain on hieman keskeneräinen - eipä voi mittään ...

Mikäli väistämistä ei näytä tapahtuvan tai tapahtuu "liian myöhään", niin suhtaudun ainakin itse äärimmäisellä epäluulolla mokomaan. Sitten on tietenkin sellaisia, jotka ihan kunnolla pysähtyvät - ajoissa kaiken lisäksi - mutta lähtevätkin yllättäen liikkeelle. Siinä vaiheessa on aika vaikeat paikat mikäli vielä sattuu vastaantulijoita eikä itse pysty väistelemään. Eräs heppu toisella foorumilla sanoi hakevansa liikenteessä katsekontakteja muiden kuskien kanssa mm. tällaisten tapausten varalle. Väitti ehtivänsä - itse hieman epäilen. Sen kyllä uskon, jos tuollaisen väistäjän pää ja katse - naama siis - ei ole minuun päin, niin luultavasti se ei tiedä minusta mitään. Toisaalta kuten hyvinkin tiedätte, niin ihmisen ilme voi muuttu "paljon" vaikka juuri mikään ei muutu ... samanlaisista pienistä asioista voi koostua sekin, että pystyy "aavistamaan" mitä se toinen aikoo. Samoin siihen vaikuttaa sekin, että tuleeko minun perässäni muita vai ei ja millä nopeudella siinä saa ajella. Jos perässäni ei tule ketään muita, niin on todennäköisempää, että se väistäjä tulee sittenkin eteen - ei varmaa tietenkään. Kaikista näistä syistä se, että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan pitää näyttää ajoissa ja selvästi.

Olen itse vastaavassa tilanteessa kerran ajanut mp:n eteen, kun en kertakaikkisesti nähnyt sitä enkä siis tiennyt siitä yhtikäs mitään. Läheltä piti, mutta sen mp kuskin taitavuudesta johtuen emme kuitenkaan osuneet - *huh* - itse olin saada sydänpysähdyksen ... ja arvatkaapas hävettikö ...

Mielestäni juurikin näistä kaikista epävarmuustekijöistä johtuen kaupungille on jo muutama vuosi sitten ilmestynyt suojateiden eteen (monien) valkoinen raita noin 5m päähän siitä suojatiestä. Itse arvelen, että siksi, että rinnalle tuleva kuski paremmin ja ajoissa ehtisi nähdä, että kulkeeko siinä suojatiellä vaikka pikkulapsia tai muita ja ehtii stopata (vaikka muutenkin olisi pakko stopata) ja tietenkin siitä syystä, että jalankulkijat paremmin ehtisivät näkemään, että tuleeko sieltä muilta kaistoilta vielä muuta liikennettä. Kaiken kukkuraksi nyt keväällä "viisaat" totesivat, että nuo lisäviivat ovat laittomia. Saapas näke mitä niille jatkossa tapahtuupi. Laittomuus johtuu siitä epäselvyydestä joka aiheutuu, kun 5m päähän suojatiestä on ihan laillista pysäköidä ja sellaisen ohi saa ajella pysähtymättä suojatien eteen. Joka asiasta saa ongelman, jos haluaa.

PAKKO olla TROLLI
jos joku puolustaa ilman vilkkua eteen yllättäen tullutta .Olen pitänyt itseäni hiukan kukkahattuna mutta tälläisistä paskan jauhajista sanoudun jyrkästi irti.

Vaan kun ei ole edes provo. Olen todella sitä mieltä, että jos itse omalla toiminnallaan edes auttaa täysin turhien vaaratilanteiden syntyä ja kehtaa sen jälkeen vielä haukkua muut tiellä liikkuvat puusilmä idiooteiksi keskaria heilutellen, niin jossain mättää ja pahasti. Tämä pimu vielä oli ihan varma, että tämä kyseinen autoilija ihan täysin tietoisesti yritti ajaa hänen päällensä ylimielisesti hymyillen, joten ihan kaikki palikat ei silloin tällä "mestarilla" ole kyllä paikoillaan.

Pikkasen jäi kyllä viestistäsi sellainen kuva, ettet sinä edes tiedä, mistä tilanteesta tässä keskustellaan. Lue ihmeessä uudestaan ja tule sitten kertomaan, että letkassa ajaminen ja ohittelu muidenkin edellä ajavien kytätessä mahdollista ohituspaikkaa on järkevää ja turvallista touhua helposti näkymättömiin jäävän pyörän kanssa. Minusta se on pelkästään veren kaivamista omasta nenästään ja sellaiseksi se oli lähellä muuttua tässäkin tapauksessa.

sanoi:
Tämä pimu vielä oli ihan varma, että tämä kyseinen autoilija ihan täysin tietoisesti yritti ajaa hänen päällensä ylimielisesti hymyillen
En minä ainakaan saanut mistään käsitystä tahallisuudesta. En kirjoituksesta semmoista käsitystä saanut enkä livenä ole semmoista myöskään ymmärtänyt. Syykin löytyy varmaan minusta.
withstupid.gif

PAKKO olla TROLLI
jos joku puolustaa ilman vilkkua eteen yllättäen tullutta .Olen pitänyt itseäni hiukan kukkahattuna mutta tälläisistä paskan jauhajista sanoudun jyrkästi irti.

Vaan kun ei ole edes provo. Olen todella sitä mieltä, että jos itse omalla toiminnallaan edes auttaa täysin turhien vaaratilanteiden syntyä ja kehtaa sen jälkeen vielä haukkua muut tiellä liikkuvat puusilmä idiooteiksi keskaria heilutellen, niin jossain mättää ja pahasti. Tämä pimu vielä oli ihan varma, että tämä kyseinen autoilija ihan täysin tietoisesti yritti ajaa hänen päällensä ylimielisesti hymyillen, joten ihan kaikki palikat ei silloin tällä "mestarilla" ole kyllä paikoillaan.

Pikkasen jäi kyllä viestistäsi sellainen kuva, ettet sinä edes tiedä, mistä tilanteesta tässä keskustellaan. Lue ihmeessä uudestaan ja tule sitten kertomaan, että letkassa ajaminen ja ohittelu muidenkin edellä ajavien kytätessä mahdollista ohituspaikkaa on järkevää ja turvallista touhua helposti näkymättömiin jäävän pyörän kanssa. Minusta se on pelkästään veren kaivamista omasta nenästään ja sellaiseksi se oli lähellä muuttua tässäkin tapauksessa.
Vai oikein "mestari" - kiitos
smile_org.gif

Jos olen ajanut kyseisen auton (punainen, mustat renkaat...)
perässä useamman kilometrin, voin hyvin olettaa että kyseisen punaisen auton kuljettaja olisi minut jossain vaiheessa huomannut - vaikkakaan en siinä takapuskurissa edes ajellut... (vähän niinkuin ennakoin jos tulee äkkijarrutus)

No mutta kantasi on tullut erittäin selväksi, kiitos kovasti mielipiteistäsi - niiden avulla minustakin voi joskus tulla ehkä jopa yhtä loistava kuljettaja kuin sinä olet

inlove.gif

Reilun 20 tkm vuodessa ajelen - ja mielestäni pyrin välttämään turhia riskejä.. ai niin turha kait tässä on yritellä puolustella
lookaround_orig.gif

edit: missä vaiheessa mä olen mistään keskarin heiluttamisesta puhunut??
withstupid.gif

withstupid.gif
Pakko tunnustaa että ohi ajettuani näytin kaikki mahdolliset käsimerkit
lookaround_orig.gif
Ainakin itse lasken keskarin heiluttelun käsimerkiksi
tounge.gif
, noh se siitä pilkun nussimisesta (se vaan on niin ihana
inlove.gif
).

On kyllä ihan totta että jos autoilija kyttää ohituspaikkaa niin ottaahan siinä riskin jos lähtee ohi menemään. Aika paljon on porukkaa joka ei yhtään millään tavalla kiinnittävän huomiota onko vieressä tai takaa tulossa jo joku. Tietysti jos autoilija ei millään tavalla näytä hakevan ohituspaikkaa ja poukkaa sitten eteen niin aika heikosti siinä voi mitään ruveta ennakoimaan tai sitten ei varmaan koskaan uskaltaisi lähteä letkaa ohittamaan. Toinen mikä on perseestä on ettei lähde ohittamaan heti kun tilanne aukeaa jolloin olisi aikaa huomata se siinä vaiheessa kun itse on lähdössä.

withstupid.gif
Pakko tunnustaa että ohi ajettuani näytin kaikki mahdolliset käsimerkit
lookaround_orig.gif
Ainakin itse lasken keskarin heiluttelun käsimerkiksi
tounge.gif
, noh se siitä pilkun nussimisesta (se vaan on niin ihana
inlove.gif
).

On kyllä ihan totta että jos autoilija kyttää ohituspaikkaa niin ottaahan siinä riskin jos lähtee ohi menemään. Aika paljon on porukkaa joka ei yhtään millään tavalla kiinnittävän huomiota onko vieressä tai takaa tulossa jo joku. Tietysti jos autoilija ei millään tavalla näytä hakevan ohituspaikkaa ja poukkaa sitten eteen niin aika heikosti siinä voi mitään ruveta ennakoimaan tai sitten ei varmaan koskaan uskaltaisi lähteä letkaa ohittamaan. Toinen mikä on perseestä on ettei lähde ohittamaan heti kun tilanne aukeaa jolloin olisi aikaa huomata se siinä vaiheessa kun itse on lähdössä.
biggrin.gif

Käsimerkkejä on niiiin paljon - voi näyttää peukukua - tyyliin hyvin sä vedät, tai puida nyrkkiä, tai muuten vaan vilkutella
smile_org.gif

Itse tykkään tosta peukusta
biggrin.gif

Tosin siinä vaiheessa kun olin aivan auton kohdalla, akka runttas samalle kaistalle ilman vilkkua.
En nyt halua mitenkään puuttua aiheeseen, mutta johan tuon ennakoimiseen vaadittaisiin meedion taitoja.  
Jos ohitettavia olisikin useampi, mutta ohitus mahdollinen turvallisuuden puitteissa muuten, niin en nyt lähtisi vallan ristiinnaulitsemaan tilaisuuden käyttämisestä.  
talktohand.gif
Samaa ihmettelen itsekin, siis eikö jonoja saisi jonkun mielestä ohittaa sen takia että siellä voi olla joku puusilmä joka saattaa ilman vilkkua ja peiliin vilkaisua lähteä ohi kun itse on jo rinnalla??

Ilmeisesti sitten moottoritiellä ei uskalla ohittaa koskaan ketään jos liikkujia on yli 1 peräkkäin? Ei hyvä päivää, mistä näitä sikiää?  
nixweiss.gif

Käsimerkkejä on niiiin paljon - voi näyttää peukukua - tyyliin hyvin sä vedät, tai puida nyrkkiä, tai muuten vaan vilkutella
smile_org.gif

Itse tykkään tosta peukusta
biggrin.gif
Hyvä ettei sattunu pahemmin. Minä itse tykkään tommosessa tilanteessa panna oikean jalan suoraksi arvon autoilijan peilin kohdalle ja monottaa kunnolla, jos suinkin vaan pystyy, jonka jälkeen häipyy sit horisonttiin.
withstupid.gif

PAKKO olla TROLLI

Toivottavasti ajotyylisi on vähän joustavampi kuin keskustelutyylisi.
tounge.gif

sanoi:
ja sori vaan vaan kun sulle niitä käsimerkkejä näyttelin  
sanoi:
PAKKO olla TROLLI
jos joku puolustaa ilman vilkkua eteen yllättäen tullutta
sanoi:
Toivottavasti ajotyylisi on vähän joustavampi kuin keskustelutyylisi
Jos ei ole trolli, niin tulee mieleen et jotain henkilökohtaista ?
Safi75 sinulla on 5 kirjoitettua viestiä ja 4 niistä tässä topicissa. Joten kerro nyt olitko se sinä siinä "pienessä punaisessa henkilöautossa" ?  
tounge.gif

PAKKO olla TROLLI

No jos on ajanut useita kilometrejä jonon perässä eikä mitään tapahdu .Milloin sinun mielestä sitten saa ohittaa ?Olen kyllä sitä mieltä että ajellaan suurinpiirtein sääntöjen mukaan ja jätetään ennustamiset mustalais akoille .Piti vielä kysymän että mistä päättelet muiden kytänneen ohituspaikkaa ???Joo tämä tästä ettei mene ihan paskan jauhamiseksi. kiitos ajatuksia herättäneestä kommentista . Seppo

Hyvä ketju, paljon eri näkökulmia. Tosin jos ne hyvät tavat unohtuu ihmisiltä joskus liikenteessä niin ei se paljo muuta ole täälläkää.
Rekkaepisoodista pointsit Ennulle, olkoon ennakointi tai reflexit, pääasia ettei kolahtanut. Itse olen ensimmäistä ajokautta liikenteessä ja tuoreessa muistissa on kuinka vaikeaa ennakointi on pitää mielessä, sitä kun ei itse saa päättää koska sitä tarvitsee.
Yammuttaren tilanteessa ei pisteitä jaeta, ohituksen tarpeellisuudesta en mene sanomaan kun en ollu paikalla. Itse olisin todennäkösesti körötellyt sitä 80km/h kunnes olisin ollut tukoksen perässä, mutta se on minun ratkaisu. Autoilija taasen toimi täysin vastuuttomasti. Se fakta että näitä huithapeleita on turut ja tantereet täynnä ei kuitenkaan oikeuta ajamaan miten sattuu. Mietinnän paikka olis ehkä kummallakin, niin kuin aina kun mielessä vilahtaa "mites näin pääs käymään".
Itse olen sisäistänyt jo aikaisemmin mainitun kuskin seuraamisen. Jos kuski tuijottaa kolmion takaa suoraan kohti, näköhavainto on todennäköisesti tehty, mutta jos pää pyörii tulee todennäköisesti eteen ja pelottavalla prosentilla sieltä tullaan. Joskin kuskin seuraaminenkaan ei ole mahdollista läheskään joka tilanteessa. Esimerkkinä voisin heittää työkaverini pojan, jonka eteen auto kääntyi vastaantulevien kaistalta ilman vilkkua, ryhmittymistä tai minkäänlaista merkkiä kääntymisestä. Kaveri on vuoden sairaslomalla. Kattele siinä nyt sitten vastaantulijoiden lärvi joka risteyksen kohdalla. Itsellä ensimmäinen neuvo vanhemmalta motoristilta joka kolahti takaraivoon oli "kuvittele olevasi näkymätön, elät pidempään". Aamen sille.

P.S.
Vaikka täällä pisteitä jakelenkin niin olen tosiaan mopoilussa aito amatööri, joten ak. kommentteja ei kannata ottaa liian vakavasti.
Turvallista loppukesää kaikille
062802moto_prv.gif

Jos ei ole trolli, niin tulee mieleen et jotain henkilökohtaista ?
Safi75 sinulla on 5 kirjoitettua viestiä ja 4 niistä tässä topicissa. Joten kerro nyt olitko se sinä siinä "pienessä punaisessa henkilöautossa" ?  
tounge.gif
Miulle tuli ihan sama mieleen.
tounge.gif

Teen virheitä varmasti niin auton ratissa kuin pyörän selässäkin, mutta en kyllä jaksa kykkiä matelevan jonon perässäkään jos ohituspaikka löytyisi. Kristallipalloa en omista, mutta jos auton perässä on pidempään ajellut niin on jokseenkin perusteltua olettaa että kuski on pyörän huomannut, ja vilkuilisi hieman niihin peileihin ja sivuilleen jos aikoo toiselle kaistalle tunkea.

Ite käyttäny taktiikkana sitä jos 2 autoa ajelee peräkanaa ja tuun niitten peesiin niin vilautan pitkiä just ennen kun lähen ohittamaan, toiminu tähän asti...

Jos esim. 5 autoa ajaa 100kmh rajotuksella peräkanaa 80kmh, niin on melko varmaa että joku siitä jonosta lähtee ohitukseen, ja jos vauhti on noin paljon alakanttiin niin yleensä siitä ensimmäisestä mennään järjestyksessä vuorotellen ohi...traktorista nyt puhumattakaan...

Sekin voi olla että kyseinen neiti on kytänny kikkanalla ohituspaikkaa jo aikansa, mut ei vaan oo uskaltanu alkaa ohittamaan, johtuen ehkä auton tehoista ja/tai ohituspaikkojen vähyydestä, ja sitten kun se paikka aukeaa ei peiliin keretä kattomaankaan kun rystyset valkosina annetaan hanaa...

Sellanen on aika yleistä että kaikki ne jonossa ajavat kyttää ohituspaikkaa aivan liian pienillä turvaväleillä vaikka rajotus olis 100kmh ja ohitettava ajais 95kmh, ei ikäänkuin haluta menettää paikkaa ohitusjärjestyksessä, koska jokuhan vois tulla takaa ohi just siihen sopivaan turvaväliin...ja sekös pientä oravaa harmittaa
tounge.gif

Ilmiö on vähän sama kun lentokentillä kun venataan laukkuja, niin mennään seisomaan kiinni siihen linjaan ja vahdataan sitä omaa laukkua, kun kaikki voisivat seisoa reilusti kauempana ja käydä poimimassa laukkunsa ku sen siellä huomaa kiertelevän, pienempi tyyppi ei uskalla sanoa että ekskyys me, mai bäg is spinning tenth time there, cud u pliis vähän väistää ...
biggrin.gif

Hyvää ydinkesää kaikille...alle 7 metriä merenpinnasta asuvat...varokaa ettei varpaat kastu
062802jumpie_prv.gif

Kun jättää "tarkoituksenhakuisen" kirjoittamistyylin omaan arvoonsa, niin kyllä Safi75:n ajatuksissa paistaa alaston ja rehellinen totuus. Meidän lienee vain vaikea hyväksyä toista mieltä olevien lausunnot.
Kun lähden ohittamaan pyörällä autoletkaa jostain jonon perältä, niin päässäni kyllä soi kaikki hälytyskellot ja punaiset varoitusvalot loistavat ohimossa. Sillä tiedän tekeväni väärin ja että tässä saattaa napsahtaa ja vielä pahastikin. Silti joskus teen niin, kun ajelen yksin.
Jos taas olen emännän kanssa liikenteessä, en syyllisty moiseen koskaan. Silloin on nimittäin liian arvokasta lastia kyydissä.

Tuohon jonon ohitustapaukseen sen verran että paremmin pysyy ajokunto päällä jos nopeuseron pitää maltillisena ohitettaviin nähden, tämä siis täällä kotimaassa.
Tämä on toisaalta aivan järjen vastaista mutta näin se vaan on, 2s:ssa mp siirtyy ohitustilanteessa niin pitkän matkan reippaassa kiihdytyksessä ettei se mahdu kaikkien autoilijoiden kaaliin.

Back