• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lane Splitting

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ninnair
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään Oulussa minut (ja vaimokkeeni) yritettiin tappaa ruskon ruuhkassa kun hieman ohittelin jonossa. Siis tahallisesti, ei tahattomasti.

Eli tiessä kaksi kaistaa, toinen päättyy ~300 metrin päässä ja toisella kaistalla jono seisoi paikallaan, päätin ajaa jonoa eteenpäin toista kaistaa myöten sen loppuun saakka ja siinä onnistuinkin ihan OK. Mutta kun aloin hakemaan sopivaa väliä liittyäkseni oikealle kaistalle, jossa jono oli sillähetkellä pienessä liikkeessä, huomasin juuri ennen kaistan vaihota, että vieressäni menevä auto alkoi selkeästi puristamaan rakoa kiinni. Ajattelin että mitä vittua nyt, ja katsoin autoa vihaisesti (~40 akka ratissa), ämmä huuteli vaan autosta että "tässä on vain yksi kaista" ja veti raon kiinni. Että näin toimitaan oulussa  
veryangry.gif
 
Splittaamalla duunimatka 15 min, ilman 30 min.

Mieluummin nukun vartin pidempään ja splittaan duunimatkan kuin että heräisin aikasemmin ja kykkisin jonoissa ehtiäkseni töihin...
 
Ruoholahti on yks helvetin hyvä paikka missä voi todeta lane-splitin lähes pakolliseksi..
Joka aamuinen Ruoholahti splitting rata. Ilman lane splittingiä 30+ minsaa muuten 15minsaa... Viime vuoden saldo 0 sakkoa, 3 "tapon yritystä" ja yksi "virtsat housuun" tilanne. Tuo oli heinä-syyskuun 04 saldo. Katsotaan tämän vuoden saldo sitten myöhemmin.

Autoilijana ei ole vaan kiva kun mp vetää 10k rpm kisaputkilla aamu ruuhkassa korvan juuresta. Eiköhän se kunniotus molempia kohtaan ole tärkeintä.
 
Todella ajattelevaista ja mukavaa porukkaa täällä, eli taas kerran tuli todistettua, että jos on pyörä niin ei aivoja tarvita ja saa tehdä mitä lystää, okei ehkä joku joskus osaa splittailla järkevästi, mutta suurimman osan noista kuskeista niistän mielelläni autoni nokalla.

Ymmärtääkseni jono kuin jono, niin etuilijat on mulkkuja !

Terveisiä
 
Itsekään en normaalisti suosi tuota, kun ei ole tulipalokiire.

Viime kesänä kuitenkin Helsingissä oli joku tapahtuma, olisiko ollut se olympiatulen vierailu Suomessa, ja koko keskusta niin tukossa, että tuli käytettyä mopon kapeutta hyväksi. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan sopinut jollekin elämää tärkeämmälle Audi- kuskille, kun alkoi kaventaa rakoa viereiseen Saabiin. No, olin jo rinnalla ja mietin, että voiskohan tuosta peilien välistä vielä mahtua omine peileineni. Ducati mahtui juuri ja juuri (puhutaan milleistä), kun eturenkaan kanssa taiteili ensin toisen ja sitten toisen peilin autojen peilien välistä.
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif


Ketään muuta tuo splittaukseni sitten ei näyttänyt haittaavan ja pääsin aina jonojen kärkeen. Eipä mennyt kauaa kun oli kotona.
smile_org.gif
 
Todella ajattelevaista ja mukavaa porukkaa täällä, eli taas kerran tuli todistettua, että jos on pyörä niin ei aivoja tarvita ja saa tehdä mitä lystää, okei ehkä joku joskus osaa splittailla järkevästi, mutta suurimman osan noista kuskeista niistän mielelläni autoni nokalla.

Ymmärtääkseni jono kuin jono, niin etuilijat on mulkkuja !

Terveisiä
vastauksesi on nro 24 ja oletat, että tässäpä Suomen motoristien mielipiteet. Tunnen yhden Jurvalaisen ja vaikka hän lahopää onkin, en yleistä kaikkia jurvalaisia samanlaisiksi ääshouleiksi
kaboom.gif


Kuule Syö Corollas
062802moto_prv.gif
 
Liikennevaloissa pysähtyneen jonon ohittaminen nyt onkin ihan järkevää, mutta se ei ole se syy miksi säikähtää, vaan se kun ajat 50-60km/h ja silti jonkun pitää pyörällä päästä ohitse. Ai missäkö näin? Kehä I neljän ruuhkassa.

Se, että jos ei ymmärrä siitä koituvan muille kuin vitutusta on ehkä vähän väärä tapa lähestyä asiaa. Kyllä siinä voi tapahtua paljon muutakin. Pienen pyörän saapuminen äänettömästi kuolleesta kulmasta voi muuttua kuolleeksi kuljettajaksi kuudenkympin vauhdissa auton vaihtaessa kaistaa... se ei ole kivaa se, tai en usko ainakaan olevan.
Noissa nopeuksissa splittaus on riski, jos kyseessä on siis splittaus. Silloin pyörä kulkisi splitatessa 70-80.

Eikös kehällä ole voittopuolisesti 80, joten ohitus sinänsä ei ole ongelma, eikä edes rike?
 
Joskus aikasemmin kirjottelin splittauksesta näin ja tämä pätee edelleen:

Splittaan vain jos jono seisoo. En splittaa: jos jono vähääkään liikkuu, jos jono on juuri lähtemässä liikkelle (tutussa risteyksessä tietää suunnilleen milloin valot vaihtuu), jos sataa vettä (hävettää lähteä jonon keulilta hitaammin kuin autot ja keskiviiva liukas). Jos ajan autojen välissä jä näen, että jono lähtee liikkeelle tai valot vaihtuu vihreäksi niin jään sitten siihen seuraavaan väliin...
 
Todella ajattelevaista ja mukavaa porukkaa täällä, eli taas kerran tuli todistettua, että jos on pyörä niin ei aivoja tarvita ja saa tehdä mitä lystää, okei ehkä joku joskus osaa splittailla järkevästi, mutta suurimman osan noista kuskeista niistän mielelläni autoni nokalla.

Ymmärtääkseni jono kuin jono, niin etuilijat on mulkkuja !

Terveisiä
Jos vanne kiristää oikeasti noin paljon päätä niin vaihda lääkitystä.
 
Todella ajattelevaista ja mukavaa porukkaa täällä, eli taas kerran tuli todistettua, että jos on pyörä niin ei aivoja tarvita ja saa tehdä mitä lystää, okei ehkä joku joskus osaa splittailla järkevästi, mutta suurimman osan noista kuskeista niistän mielelläni autoni nokalla.

Ymmärtääkseni jono kuin jono, niin etuilijat on mulkkuja !

Terveisiä
Joo niistä vaan, niin autosi keulaan tulee mukavat jäljet ja pääset oikeuteen miettimään tekojasi! Lisäks vähän herkempi kaveri saattaa tarjota hiilikuidulla päällystettyä rystystä palkkioksi!

Tuoko on sitten todella ajattelevaista ja mukavaa käytöstä  
tounge.gif
Mitähän se haittaa, jos prätkät ajaa ruuhkassa omaa kaistaa? Sehän on varsinkin keski- ja etelä-euroopassa ihan normaalia, autoilijat ihmettelee jos jää jonoon kököttämään.. Pitäis olla täälläkin.

Onneks suurin osa autoilijoista osaa käyttäytyä nykyisin, todella harvoin olen joutunut viimeaikoina kiilattavaksi.
 
Jepujee.

Ainakaan jengi ei ota yhtään nokkiinsa kun omalla papattimellani lanesplittailen heti kun liikenne jumittaa, tilaakin aina välillä saa ja vaikka ei hirveesti saiskaan niin toi vekotin mahtuu toosi pienistä raoista.

Kun näitä lapinmiehien ja naisten juttuja lueskelee niin siellä näemmä kotilokuskit stressaa enemmän lane splittingistä.
 
Liikennevaloissa pysähtyneen jonon ohittaminen nyt onkin ihan järkevää, mutta se ei ole se syy miksi säikähtää, vaan se kun ajat 50-60km/h ja silti jonkun pitää pyörällä päästä ohitse. Ai missäkö näin? Kehä I neljän ruuhkassa.

Se, että jos ei ymmärrä siitä koituvan muille kuin vitutusta on ehkä vähän väärä tapa lähestyä asiaa. Kyllä siinä voi tapahtua paljon muutakin. Pienen pyörän saapuminen äänettömästi kuolleesta kulmasta voi muuttua kuolleeksi kuljettajaksi kuudenkympin vauhdissa auton vaihtaessa kaistaa... se ei ole kivaa se, tai en usko ainakaan olevan.
Noissa nopeuksissa splittaus on riski, jos kyseessä on siis splittaus. Silloin pyörä kulkisi splitatessa 70-80.

Eikös kehällä ole voittopuolisesti 80, joten ohitus sinänsä ei ole ongelma, eikä edes rike?
Kyseessä on kaistojen välissä olevan valkoisen katkoviivan päällä ajaminen, eli autojonojen välistä ohitteleminen.

Kehä I:llä on enimmäkseen 80 rajotuksia, mutta muutamissa kohdissa rajoitus on 60 tuntumassa, jos sitä tarkoitit. Ruuhkassa kun ajetaan niin onhan siellä ahdasta ja ei voi aina ajaa sitä mitä saa ajaa, joten ehkä tässä on syy miksi kaksipyöräisellä tehdään oma kaista keskelle ja ajetaan siinä.

Sinällänsä tuo on minusta jo suuri turvallisuusriski etenkin pyörällä ajavalle, koska tuosta vauhdista konttaaminen ei mene enää ihan ukemilla ja vieressä/takaviistossa ajava auto saattaa pyyhkäistä ylitse... ja puhumattakaan siitä mistä olen jo jankannut riittävästi, eli autoilijan säikähdyksestä + kaistanvaihdoista + kuolleesta kulmasta.
 
Joskus aikasemmin kirjottelin splittauksesta näin ja tämä pätee edelleen:

Splittaan vain jos jono seisoo. En splittaa: jos jono vähääkään liikkuu, jos jono on juuri lähtemässä liikkelle (tutussa risteyksessä tietää suunnilleen milloin valot vaihtuu), jos sataa vettä (hävettää lähteä jonon keulilta hitaammin kuin autot ja keskiviiva liukas). Jos ajan autojen välissä jä näen, että jono lähtee liikkeelle tai valot vaihtuu vihreäksi niin jään sitten siihen seuraavaan väliin...
Tällä tavalla minäkin splittailen ja aika harvoin autoilijat vetää palkokasvia kärsään.

Keulalla olevasta moposta ei pitäisi olla kenellekään haittaa, sen verran hitaasti kotilot viivalta yleensä liikahtaa. Siis tyyliin: "Mitäs torvensoittoa sieltä takaa kuuluu? Ai, kato vihreä. Mites se siellä autokoulussa opetettiin? Hmm, kytkin pohjaan, sitten ykkönen päälle, vähän kaasua ja kytkintä ylös. Oho sammui, tais olla kolmonen. Kone uudestaan käyntiin. No niin, sitten ykkönen silmään, vähän kaasua ja kytkintä ylös. Höh, sammui taas. Ykkönen taas silmään, vähän enemmän kaasua.. Oho, taas punainen valo. Mitäs torvensoittoa sieltä takaa kuuluu?"
wink.gif


Edittiä: Niin, tietysti nämä "kun minä en pääse ei kukaan muukaan pääse" -tyypit on sitten ihan oma lukunsa...
 
Tällä tavalla minäkin splittailen ja aika harvoin autoilijat vetää palkokasvia kärsään.
Kuten myös ja tosiaan vain kerran/kaksi kuukaudessa huomaa näitä "poikkeuksia". Pitää vain osata suhteuttaa noi yksittäiset tukkonenät splittauksen määrään eikä lähteä "leikkiin" mukaan. Kyllä siitä hankalastakin tapauksesta aikanaan ohi pääsee
thumbs-up.gif
 
Todella ajattelevaista ja mukavaa porukkaa täällä, eli taas kerran tuli todistettua, että jos on pyörä niin ei aivoja tarvita ja saa tehdä mitä lystää, okei ehkä joku joskus osaa splittailla järkevästi, mutta suurimman osan noista kuskeista niistän mielelläni autoni nokalla.

Ymmärtääkseni jono kuin jono, niin etuilijat on mulkkuja !

Terveisiä
Kannattais varmaan jäädä ruuhka-aikaan kotiin,ni ei ahdistais elämä.
smile_org.gif
 
omg.gif
Vaikka mä olen nainen (ja muutenkin vaarallinen liikenteessä...?
wink.gif
) niin aina yritän antaa motoristille tilaa, oli alla sitten iskin mursu tai mamman chrysleri tai mikä vaan...!

Ja mikäli mahdollista, hymyilen minkä kerkeän!
biggrin.gif
Saatan jopa vilkuttaa!
cool.gif


Ikävän totta on kyllä se, että jos joskus moottoripyörä on kuolleessa kulmassa, näkeminen voi olla hankalaa...
confused_orig.gif


Minua ei splittailut haittaa! Päinvastoin! Olisinpa joskus niiden paikalla... OMALLA mopottimella...
062802moto_prv.gif
 
Asiahan on näin, että mopolla, etenkin vanhalla, jossa tyhjäkäynti epävarma, etenkin kuumalla kelillä jonossa matelu/seisominen on yhtä tuskaa. Suzukissani vielä kytkinkin on niin jäykkä, että tuppitulehdushan siitä väkisin seuraa!! Mikäs siellä ilmastoidussa kotilossa on hengailla jonossa  
biggrin.gif
. Eli kyllä sitä on ihan oikeutettua suoda motoristeille jotain etua, kun yleensä ottaen meitä aina potkitaan päähän kaikissa mahdollisissa asioissa (vakuutusmaksuissa sun muussa). Edellä mainitut asiat voisi autoilija pitää mielessään.

Jos ajatellaan ihan kansantalouden kannaltakin niin on taloudellista, että motoristit splittaa ja ajaa säädyllisissä varusteissa myös kesäisin ja vaik pelti/muovi kolisisikin silloin tällöin, kuin työkyvytön, splittailematon sortseihin ja t-paitaan pukeutunut motoristi törmäilyn seurauksena. Sen hinta yhteiskunnalle mitataan jo sadoissa "hajapusissa"

Tosin, näin kansantaloudellisesti tarkasteltuna, olisi ehkä syytä kieltää mopoilu kokonaan
033102bebe_1_prv.gif
.
 
Pyrin splittailua välttämään, mutta jos on joskus prätkällä kuumana kesäpäivänä keskustan ruuhkassa jonottanut: Aurinko porottaa täysillä, ei mitään varjopaikkaa, hiki valuu pitkin kroppaa, jono etenee muutaman metrin kerralla, tasapainoilet alle kävelyvauhtia etenevässä jonossa ja sitten se p**keleen flekti vielä pyörähtää käyntiin. Niin täytyy kyllä sanoa, että splittaaminen ja ruuhkasta häipyminen ei kyllä ihan viimeisenä ole mielessä!

Ja se mitä siihen TM:n artikkeliin tulee, niin tuntui kaveri olevan pikaisen loman tarpeessa.
 
En joudu enää ajamaan ruuhka-aikaa kehä I:stä, joten kyselin noilta raukoilta, jotka siellä kotilolla liikkuvat. Kuulemma tänä keväänä on todella ilmestynyt mopoilijoita, jotka splittaavat yli tien nimellisnopeudella. Hyi teitä! Hyi, hyi… Se ei oo turvallista, sanoo pappa ja heristää sormea.

Muutenkin tämä kevät alkaa olla hilpeää aikaa. Mulla on käyttöpyöränä nyt pikku fasu ja eilen, kun läksin duunin sisäpihalta, tuli huoltomiehet spontaanisti selittelemään tota kateellisuuttaan siinä kehä I:sen liikenteessä. Niitten silmään Fasu tietenkin näytti ehkä Rykköseltä –eli selvää wanna be kansaa, mutta se suhtautuminen, kumminkin, oli positiivista, minkä panin tyytyväisenä merkille. Kateus ei ollu vieny kaloja vedestä. Good will’ia, sitä kaivataan, että kansanedustajat uskaltaa profiloitua motoristin ystäväksi. Vapiskaa, virkamiehet…
sport05.gif
 
Back
Ylös