• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lapset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aloittajan näkemällä tyylillä minäkin olen ensikosketuksen saanut moottoripyöräilyyn. Ikää oli varmaan joku 7-8v, isällä ja sen veljellä yhteinen (ei retro-) Jawa, jolla käytiin omakotityömailla (faija oli kirvesmies). Faijan veli (neno?) ajoi, faija takana ja minä tankin päällä. Kypärää ei silloin 60-luvulla ollut kellään, vain niitä nahkamyssyjä ja tuulitötteröitä.
Hengissä vieläkin, faijan antamalla kokemuksella rakentanut kesämökille kaikki sallitut (ja pari ylimääräistä) rakennusta. Ja ajan vieläkin.

Edit: Ja joo, tunnustan 70-luvulla ajaneeni Yyteristä Poriin shortseissa ja paljain jaloin.:grin:

Viimeksi muokattu:
Kun lapset oli pieniä,nyt vanhin täyttää 30v,niin soolopyörässä oli omat tapit ja lapsi istui mun edessä,päässä lasten jääkiekkokypärä joka oli sopivin ja asuna mp asun lastenkore joka maksoi yhtäpaljon kuin aikuisten.Lomamatkat tehtiin sivuvaunu Guzzilla ja vaunussa oli kakruille turvavyö.Että kyllä niitä muksuja voi kuljettaa ja jos lapsi on takana niin milloin tiedät ettei ole nukahtanut.Laki ei määrää paikkaa,mutta tapit on oltava.Lapset ajo myös crossia ja kun tultiin mopoaikaan ei koskaan ollut sydän syrjällään koska ajokokemusta oli kertynyt radoilla ja paljon.:D

Smotoon tein aikanaan etutapit sopivalle korkeudelle ja sillä ajettiin lasten kanssa hissun kissun korttelin ympäri. Pitkälahkeiset, takki, hanskat ja kypärä päässä, vielä valjaat niin ettei ainakaan jarrutuksessa heti putoo. Jos jalat ei takana yllä tapeille on parempi ottaa etupuolelle, on käsivarsien välissä ja valjaat estää karkaamisen tangon yli jos pitää jarrutta. Ainakin omille riitti pieni lenkki kerrallaan.

Sitten kun tuli hommattua jammun PW50 ja neuvoin perusjuttuja, ennätin juuri ja juuri selittää mistä laite lähtee liikkeelle, niin silloin vietiin. En kerinnyt neuvoa pysähtymistä, eikun juosten perään. Kulkee muuten julmetusti tollanen PW, ainakin jos sille yrittää jalan pärjätä. En olisi saanut kiinni ellei kuski olisi löysännyt. Tossa olisi kaivattu etäpysäytintä.

Meillä kulkee nuorimmainen (6v) nyt toista kesää moottoripyörän kyydissä. Joka päivä oikeestaan tarhaan ja takaisin, kypära päässä, muuten ihan normi vaatteet. Enkä koe olevani huono isä, enemmän huolettaa kun polkupyörällä menevät, pitäiskö siihen tarkotukseen hommata viimäsenpäälle vetimet päälle?

Jos kuskilla itellään on viimesenpäälle varusteet päällä, ni miksei se lapsi sit tarvii niitä? Kun ne maksaa yhtäpaljon ku aikuisten varusteet? Ku on nii lyhyt matka? Ku ennenki on ajettu?
Jos isukki vetää shortseissa, t-paidassa ja sandaaleilla eikä välitä omasta turvallisuudestaan, ni jättäis suosiolla sen kyyditettävän kotio.
Mun mielestä kunnon varusteet moottoripyöräilyn yhteydessä ei oo mitään kukkahattuilua. Sama pätee siihen kyydissäolijaan.

Mitä häh? Laki määrää mopoilijalle kypärän. Lain mukaan on menty. Miten laki voi olla väärässä?

En ota kantaa ajovarusteisiin tai muihin turvallisuusseikkoihin, mutta mun korvaan kuulostaa erittäin positiiviselta, että suomalainen (oletettavasti) isä ottaa lapsen mukaan touhuihinsa.

Dr. Phil ilmoitti ohjelmassaan kerran lopettaneensa moottoripyöräilyn per heti, kun ensimmäinen lapsi syntyi ja eukko nyökkäili heitolle hyväksyvästi katsomossa. Vielä ei arvon tohtori ole koskaan ollut väärässä tai toiminut väärin missään tilanteessa eli ottakaa opiksi nyt heti -> Te kenellä on lapsia, pyörä myyntiin nyt heti tai ainakin pressun alle seisontaan, niin ei tartte taistella näiden ongelmien, vaarojen tai moraalitekijöihen kanssa. Mars mars!!

Mä sain jo ostettua mun viisivuotiasta varten omat jalkatapit. Enää puuttuu että saisi ne paikalleen ja ostaisi muita varusteita kuten kypärän. Vaimo laittaa hanttiin tässä(kin) asiassa eli voipi olla että odotan suosiolla ensi vuoteen.

P.S. Vielä ei ole selvinnyt, miksi v.tussa mä katsoin juuri sen yhden kerran tuota moraalisaarnaa telkkarista, kun se käsitteli mopoilua????

Meidän rouvan tarina aiheeseen liittyen. Lähti perhe, isä, äiti ja tytär motskarilla syksyn liukkailla kyläreissulle. No
nurinhan siellä mentiin. Ei mitään vaurioita kenellekään. Tytär sitten toivoi että elä lähde käyntiin isukin polkiessa
Mitsua käyntiin. Lähtihän se ja reissu heitettiin onnellisesti loppuun.

Toinen tarina kertoo kuinka Ferkun lokasuojalla istuttiin ja alamäkeä laskettiin vapaalla.

Näin siis 60-luvulla.

Ja kun se seniili patu ajaa risteyksen suoraksi vahingossa tai kuukahdettuaan rattiin niin äkkijarrutuksessa se muksu varmaan pysyy siinä tankin päällä eikä liu'u 20m asfaltilla kun pyörä on pysähdyksissä. Kuulostaa täydelliseltä ymmärryksen puutteelta jos vertaa autoa ja moottoripyörää yhtä turvallisiksi. Täysin tyhmä ja perätön väite. Auton passiivinen turvallisuus on eri planeetalta.

Jonkun verran pitäisi tsekata faktoja, vaikka tuo alkuun: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j...zK9_PkZnB7bo3tw&bvm=bv.68191837,d.bGQ&cad=rja On itikan pierun kokoinen mahdollisuus joutua taajamanopeuksissa jonkun muun yliajamaksi, jos ei itse hölmöile. Yritin hakemalla hakea tieliikenteessä sattuneesta onnettomuudesta, jossa pikkulapsi olisi ollut kyytiläisenä mukana. Sellaista ei löytynyt. Toki paljoa ei kuljeteta, mutta koska nähtävästi silloin myös vanhempi yrittää olla hereillä, ei tällaisia onnettomuuksia käytännössä satu. Autoilla sen sijaan sattuu.

Mutta tilastojahan kaikki voi lukea omalla tavallamme.

Ajovarusteista olen samaa mieltä. Täälläkin jokusanoo että on ajanut ylisuurella isän kypärällä tuhatta ja sataa ilman muita varusteita, ja seuraavassa ettei ikinä ole ajanut MP:llä t-paidassa ja shortseissa. Emmä sitten tiedä onko se puusilmäautoilija taajamanopeuksissä tekemässä eroa ajaako mopon vai mp:n päälle.

Noh, omalta osalta tää oli tässä.

Moottoripyöräily on helvetin vaarallista puuhaa, vaikka olisi hyvät varusteet päällä, .
Uskaltaakohan sitä enään ollenkaan hypätä pyörän selkään?::O

Te kenellä on lapsia, pyörä myyntiin nyt heti tai ainakin pressun alle seisontaan, niin ei tartte taistella näiden ongelmien, vaarojen tai moraalitekijöihen kanssa. Mars mars!!
Ja jos uskaltaa, niin ehkäpä tämä ei koske enään niitä, joiden lapset ovat jo aikuisia ja se ns. kasvatusvelvollisuus on jo päättynyt.:peukutpystyyn:
Kun pitäsi tuo Euroopan reissuturneekin vielä tehdä.:orgmp:

Uskaltaakohan sitä enään ollenkaan hypätä pyörän selkään?::O

No sähän voit tehdä just niinku hyvältä itselle tuntuu. Tämä olikin juuri se mun pointti. Aikuiset voivat päätöksen oman turvallisuutensa osalta ja harrastaa moottoripyöräilyä, luolasukellusta tai vaikka zumbaa. Lapset eivät tässä tapauksessa tee sitä päätöstä vaan aikuiset tekevät sen heidän puolestaa. Lapsi kuitenkin altistuu aivan samoille vaaroille kuin aikuinenkin.

En oikein ymmärrä tätä vastareaktiota. Joku täällä kehtaa kyseenalaistaa lasten kyyditsemisen moottoripyörällä, niin heti ollaan puolustelemassa ja perustelmassa vedoten johonkin taajamatilastoihin. Ensinnäkin minkä takia lasta pitäisi kuljettaa moottoripyörällä??? Ymmärän tän jossain kehitysmaassa, jossa perheen ainoa kulkuväline on se kevari, mutta Suomessahan tämä on hyväosaisten hedonistinen nautinto, johon ei ole mitään pakottavaa tarvetta.

Mites sitten turvavyöt ja pyöräilykypärät? Käyttävätkö lapsenne näitä vai onko nämäkin vain kukkahattutätien salaliitto hyvää meinikiä vastaan. Uskallan väittää, että on turvallisempaa kyyditä autolla lastaan ilman turvavöitä tai -kaukaloa, kuin sillä prätkällä. Ja jos pitäisi valita otanko tyttäreni moottoripyörän kyytiin vai annako ajaa polkupyörää ilman kypärää, niin valinta olisi polkupyörä.

Wilhelm;6298065No sähän voit tehdä just niinku hyvältä itselle tuntuu.[/QUOTE sanoi:
:DNoo, ei nyt niin vakavasti -pientä huumoria kehiin.:D Muttei tietenkään vähätellä turvallisuusasiaa. Tuo tankilla kuljettaminen ei tulisi/olisi tullut mieleeni koskaan. Sitä varten on lastenistuimiakin tehtynä motskareille.

Aloittaja olisi voinut napata kuvan kännykamerallaan ja laittaa vaikka someen kaikkien taivasteltavaksi.

Ajovarusteista olen samaa mieltä. Täälläkin jokusanoo että on ajanut ylisuurella isän kypärällä tuhatta ja sataa ilman muita varusteita, ja seuraavassa ettei ikinä ole ajanut MP:llä t-paidassa ja shortseissa. Emmä sitten tiedä onko se puusilmäautoilija taajamanopeuksissä tekemässä eroa ajaako mopon vai mp:n päälle.

Jep, se olin minä joka tunnusti nuoruuden typeryytensä (mopolla tuhatta ja sataa ilman varusteita, myöhemmin olen ilmeisesti tullut järkiini enkä ole mp:llä koskaan ajanut ilman täyttä varustusta). Jokainen ajakoon itse vaikka munasillaan, mutta muksu joka ei itse saa / osaa päättää oikeaa varustusta pitäisi vanhemman toimesta pukea asiallisesti jos lähtee liikenteeseen kruisailemaan.

Jep, se olin minä joka tunnusti nuoruuden typeryytensä (mopolla tuhatta ja sataa ilman varusteita, myöhemmin olen ilmeisesti tullut järkiini enkä ole mp:llä koskaan ajanut ilman täyttä varustusta). Jokainen ajakoon itse vaikka munasillaan, mutta muksu joka ei itse saa / osaa päättää oikeaa varustusta pitäisi vanhemman toimesta pukea asiallisesti jos lähtee liikenteeseen kruisailemaan.

Juu tuo on kyllä lapsen osalta totta, toisaalta omalta kohdalta tulee satunnaisesti lipsuttua, esim. tankillakäynti ennen matkallelähtöä tulee monasti hoidettua crockseissa, shortseissa ja tpaidassa sekä kypärässä, maalla toki nyt ei ihan joka tunti mene autoakaan tuolla välillä ihan joka tiellä.

Parempi ostaa niille pennuille tabletti ja antaa istua sisällä. Ulkona on aivan liian vaarallista. Mielestäni edesvastuutonta vanhemmilta laittaa lapset pihalle kaikkien vaarojen keskelle kun tabletin kanssa niistä on todella vähän riesaa sisällä pirtissäkään.

Jos joku asettaa lapsen vaaraan niinkin hurjalla tavalla kuin moottoripyörän kyytiin ottamalla, pitäisi rangaistavuus olla rinnastettavissa lapsen pahoinpitelyyn kuten puukotus, luunappi tai tukistus.

Parempi ostaa niille pennuille tabletti ja antaa istua sisällä. Ulkona on aivan liian vaarallista. Mielestäni edesvastuutonta vanhemmilta laittaa lapset pihalle kaikkien vaarojen keskelle kun tabletin kanssa niistä on todella vähän riesaa sisällä pirtissäkään.

Jos joku asettaa lapsen vaaraan niinkin hurjalla tavalla kuin moottoripyörän kyytiin ottamalla, pitäisi rangaistavuus olla rinnastettavissa lapsen pahoinpitelyyn kuten puukotus, luunappi tai tukistus.

Lastahan ei missään nimessä saa pakottaa pyörän kyytiin.

Siksi minäkin aikoinaan kysyin Intiassa rintareppuikäiseltä lapseltani jäätkö tänne vai tuletko mukaan. Sen jälkeen asiasta ei ole keskusteltu. Kypärättömyyskään ei ollut ongelma, koska Intiassa ei valmisteta lasten pään kokoisia kypäriä.

Nyt vanhemmiten tilanne on parantunut huomattavasti kun löysin vaimolle ja lapselle Kiinan ebaystä aidot Dainesen aftermarket kypärät ja safetyjacketit.

Ja mikä parasta ne ei maksaneet kuin 20% sittä mitä jouduin omista kamoista maksamaan.

Kyllä mä olen aina ollut valmis pulittamaan rakkaiden turvallisuudesta, kunhan se ei maksa liikaa.

Olen kyllä aikoinaan omia lapsiani ajelluttanut pyörällä, eikä turvavarusteet aivan viimeisen päälle ole olleet. Totta kai ajaminen pitää suhteuttaa matkustajan mukaan, myös silloin kun kyydissä on aikuinen.
Muutoin en lähtisi aivan niin jyrkälle linjalle, etteikö lapsia nyt voisi kyytiin ottaa. Kyllä maailmassa vaaroja piisaa, eikä kaikelta voi varjella. Alkaa tämä holhous mennä jo hiukan liian pitkälle muutoinkin. Näyttää se Italiaanojenkin kaoottiselta näyttävä liikenne sujuvan, jopa paremmin, kuin meillä Suomessa.
Mitä tulee omaan pukeutumiseeni, helteellä saa rotsi ja farkut riittää. Muut voivat pynttäytyä goretexeihinsä ihan vapaasti.

Eikö se ole enää vaarallista, kun perheen teini lähtee kuskaamaan mopedilla nuorempia sisaruksia tai kavereita kaupunkiliikenteeseen? Ei ole goreteksejä ei selkäsuojia, vain hennot kesämekot ja ja jotkut tennarit sen halvimman ja kolhitun kypärän lisäksi. Voihan tosin olla että tuo 15 kesäinen teini hallitsee mopedin paremmin kuin raavas mies tai nainen moottoripyörän kaupunkiliikenteessä, mutta epäilen vahvasti. Paras näkemäni yhdistelmä tien päällä oli se kun yksi tyttö kuskasi kaveriaan, jolla oli koira sylissä. Kuskilla oli mopedikypärän tapainen päässä, mutta matkustajalla tavallinen polupyöräkypärä ja koiralla ei mitään suojavarusteita. Ja tuon yhdistelmän meno oli sen verran vaappuvaa, jotta katsoin parhaaksi ohittaa asap.

Back