• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lightweight Bussi 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Takaisin laittaessa kannattaa tsekata ohjeet, ainakaan busan takalaakereita ei saa asentaa niin että molemmat puolet painetaan ulkokehältä pohjaan asti. Silloin jää se keskiholkki kantamaan sisäkehien väliin.

Onpa muuten paskaa designia Suzukin inssiltä, jos on tosiaan noin.
 
Takaisin laittaessa kannattaa tsekata ohjeet, ainakaan busan takalaakereita ei saa asentaa niin että molemmat puolet painetaan ulkokehältä pohjaan asti. Silloin jää se keskiholkki kantamaan sisäkehien väliin.

Juuri näin siinä on tällä hetkellä tilanne. Se nojaa todella vankasti keskiholkkiin molemmista päistä. Eli pitää naputtaa pohjaan ja sit ottaa yks napsu takaspäin? Vai pitääkö mitata kauluksen reunasta se laakerin syvyys?
 
Joo olisihan se helpompi ja vähemmän virhemahdollisuuksia jos laakeripesien väli olisi sama kuin holkin pituus...

Kaivoin vielä ohjeen, eli ensin oikea laakeri pohjaan asti sitten väliholkki ja vasen laakeri painetaan sitä vasten. Molemmille puolille sellainen latta että painaa laakeria sisä- ja ulkokehältä.

busa_laakerit.jpg
 
Joo olisihan se helpompi ja vähemmän virhemahdollisuuksia jos laakeripesien väli olisi sama kuin holkin pituus...

Kaivoin vielä ohjeen, eli ensin oikea laakeri pohjaan asti sitten väliholkki ja vasen laakeri painetaan sitä vasten. Molemmille puolille sellainen latta että painaa laakeria sisä- ja ulkokehältä.

katso liitettä 22859

Siis miksi noin, eikö pyöränmutteri paina joka tapauksessa laakerit holkkia vasten, aika järeä voima siitä kuitenkin aiheutuu. Vai onko tuon tarkoituksena saada holkki keskitettyä tms.?
 
Siis miksi noin, eikö pyöränmutteri paina joka tapauksessa laakerit holkkia vasten, aika järeä voima siitä kuitenkin aiheutuu. Vai onko tuon tarkoituksena saada holkki keskitettyä tms.?

Todennäköisesti joku valmistustoleranssihomma, jolla saatu rakenne muutaman sentin halvemmaksi. Tai sit vaan suunnittelijalla on ollu paska päivä.
 
Siis miksi noin, eikö pyöränmutteri paina joka tapauksessa laakerit holkkia vasten...

Akseli ja mutteri painaa swingiä yhteen. Swingin ja vanteen laakereiden välissä on holkit. Holkit ottaa kiinni swingiin ja laakerin sisäosaan.

Ja jos sisäputki on tiiviisti kiinni molempien laakereiden sisäosassa, niin ei se laakeri sinne pesäänpäin liiku ollenkaan.

Vähänhän toi on hassu ohje. Mutta kun tietää, niin siinä se on muiden joukossa.
 
Todennäköisesti joku valmistustoleranssihomma, jolla saatu rakenne muutaman sentin halvemmaksi. Tai sit vaan suunnittelijalla on ollu paska päivä.


Vai olisiko niin että holkin pään uloke saattaa jäädä laakerin ja vanteen väliin, jos sen toisen puolen laakerin naputtaa ensin paikalle. Vaikea keksiä mitään muuta loogista syytä. Tuon holkin on yleensä tarkoitus muodostaa putki sisäkoolien kanssa ja ottaa vastaan akselin mutterista aiheutunut puristus, muuten laakerit ovat todella lyhytikäiset...
 
Joo olisihan se helpompi ja vähemmän virhemahdollisuuksia jos laakeripesien väli olisi sama kuin holkin pituus...

Kaivoin vielä ohjeen, eli ensin oikea laakeri pohjaan asti sitten väliholkki ja vasen laakeri painetaan sitä vasten. Molemmille puolille sellainen latta että painaa laakeria sisä- ja ulkokehältä.

katso liitettä 22859
Suokaa anteeksi kehitysvammaiselle mutta nyt olen täysin pihalla...

Jos siis ymmärsin oikein, niin ensin oikea laakeri, sit holkki ja sit vasen laakeri sisään...
Mutta jos se keskiholkki nojaa molempiin laakereihin, niin onko tässä se vaara että kun naputan ton vasemman laakerin sisään ni se työntää keskiholkin avulla oikeaa laakeria takas ulos?

Jos näin on, niin eikö siitä keskiholkista voi hioa hitusen päästä lyhemmäksi jotta se ei nojaisi niihin laakereihin?

Vai olenko nyt ymmärtänyt kaiken totaalisen väärin? Ku ainaki kilpurin vanteissa keskiholkki on irrallaan laakereista ja sitä voi sormilla helposti liikuttaa siellä vanteen sisällä, ei siis todellakaan ole puristuksissa kahden laakerin välissä.
 
Tavoite on että o+v laakerien ulkokoolien välinen etäisyys ja sisäkoolien välinen etäisyys on sama. Silloin laakereihin ei kohdista aksiaalista voimaa lepotilassa.

Eli älä paina laakeria vain ulkokoolista (tai vain sisäkoolista) vaan molemmista yhtä aikaa. Tällöin laakeri asettuu oikein. Missään vaiheessa ei naputeta vaan kierretangolla vedetään nippuun.

Tsekkasin vielä niin etuvanteessa sama homma muuten, paitsi siellä ohjeen mukaan vasen laakeri ensin pohjaan, sitten keskiholkki ja oikea laakeri. Tällöin välys jää oikean laakerin ja pesän pohjan väliin.
 
Suokaa anteeksi kehitysvammaiselle mutta nyt olen täysin pihalla...

Jos siis ymmärsin oikein, niin ensin oikea laakeri, sit holkki ja sit vasen laakeri sisään...
Mutta jos se keskiholkki nojaa molempiin laakereihin, niin onko tässä se vaara että kun naputan ton vasemman laakerin sisään ni se työntää keskiholkin avulla oikeaa laakeria takas ulos?

Jos näin on, niin eikö siitä keskiholkista voi hioa hitusen päästä lyhemmäksi jotta se ei nojaisi niihin laakereihin?

Vai olenko nyt ymmärtänyt kaiken totaalisen väärin? Ku ainaki kilpurin vanteissa keskiholkki on irrallaan laakereista ja sitä voi sormilla helposti liikuttaa siellä vanteen sisällä, ei siis todellakaan ole puristuksissa kahden laakerin välissä.

Ei sitä hiomaan minun mielestäni kannata mennä, silloin vaarana on että tulee kova aksiaalinen kuormitus laakerille, kuulalaakeri ei hirveästi aksiaalista kuormaa kestä.
Oikea laakeri asennetaan ensin, tuossa kuvassa käytetään driveriä, jonka nyt periaatteessa voi tehdä kierretangon pätkästä ja vaikka sopivan kokoisita hylsyistä/ prikoista. Mutta itse käyttäisin oikean laakerin alla jotain tukea hylsyä tms. ulkokoolin kohdalla ja naputtelisin vasemman ulkokoolista sisään hylsyn avulla ja varoisin viimeisiä lyöntejä, jotta sinne jää tuo pieni välys.
En kyllä edelleenkään ymmärrä miksi tuo välys pitää jättää, onko sille annettu mitään speksejä?
 
Suokaa anteeksi kehitysvammaiselle mutta nyt olen täysin pihalla...

Jos siis ymmärsin oikein, niin ensin oikea laakeri, sit holkki ja sit vasen laakeri sisään...
Mutta jos se keskiholkki nojaa molempiin laakereihin, niin onko tässä se vaara että kun naputan ton vasemman laakerin sisään ni se työntää keskiholkin avulla oikeaa laakeria takas ulos?

Jos näin on, niin eikö siitä keskiholkista voi hioa hitusen päästä lyhemmäksi jotta se ei nojaisi niihin laakereihin?

Vai olenko nyt ymmärtänyt kaiken totaalisen väärin? Ku ainaki kilpurin vanteissa keskiholkki on irrallaan laakereista ja sitä voi sormilla helposti liikuttaa siellä vanteen sisällä, ei siis todellakaan ole puristuksissa kahden laakerin välissä.

Älä hio mitään pois

Siis kyllä se holkki siellä laakerien välissä liikkuu ehkä hiukan nihkeästi mutta liikku kuitenkin ihan sormin
kun laakerit on oikein asenettu ja laakerit oikeat,

sitten kun akselin kiristää momenttin niin holkki ei liiku enään samoin se toimii siinä kilpurissa mikä sitten lineekään tai sitten sillä ei kanntta ajaa metriäkään muuten kuin keulien,
koska ilman että se väli holkki stopaa siellä välissä laakerien sisä koolit(eli ne minkä läpi akseli menee laakerissa)
korkaa pikku hiljaa laakerista sinne vanteen sisään tai vähintäänkin jäykistää laakerin huonosti ruulavaksi
(saman saa aikkan kun kiristää akselin ilman momentia yleensä liikaa ja jos taas liian vähän on laakerissa eri välys mitä on tarkoitettu sekään ei ole hyvä)

holkki ei pusek laakereita ulos kunhan on siinä asentelu vaihessa pystyssä siellä jo asenettun laakerin päällä eikä mitenkään vinossa kulmittain

E: ja tosiian uusien laakerien asenus vain ulko koolista, hyvän työkalun saa kun hakka vanhasta laakerista sisukset irti ja käytää sen ulko koolia minkä vielä leikaa poikki yhdestä kohtaa se estä jämhtämisen viime mileillelä,
sitten sen päälle joku sopiva rauden tms kova pala ja lö siihen keskelle niin hyvin menee
jos osat on oikeata ja kunnossa niin välystä jää vaikka präsillä painaa että sitä ei kovin tarvitse varoa,
ennemin siinä viime iskuilla jos lyö kovaa helähtää hiukan ulos päin
 
Vai olisiko niin että holkin pään uloke saattaa jäädä laakerin ja vanteen väliin, jos sen toisen puolen laakerin naputtaa ensin paikalle. Vaikea keksiä mitään muuta loogista syytä. Tuon holkin on yleensä tarkoitus muodostaa putki sisäkoolien kanssa ja ottaa vastaan akselin mutterista aiheutunut puristus, muuten laakerit ovat todella lyhytikäiset...

Eiköhän tuossa ole juurikin tästä kyse. Periaatteessahan laakeria ei saa (järkevällä voimalla) asennettua liian syvälle laakeripesään, koska se keskiholkki ottaa vastaan.

Sinänsä kyllä mielenkiintoinen kysymys miksi vanteen laakeripesiä ja keskiholkin pituutta ei ole mitoitettu niin, että molemmat laakerit voisi asentaa laakeripesän pohjaan saakka.
 
Ei sitä hiomaan minun mielestäni kannata mennä, silloin vaarana on että tulee kova aksiaalinen kuormitus laakerille, kuulalaakeri ei hirveästi aksiaalista kuormaa kestä.
Lisäksi jos perus tumppu menee tuota hiomaan, niin päästä tulee vino johonkin suuntaan ja laakerin sisäkehä kanittaa.
 
Sinänsä kyllä mielenkiintoinen kysymys miksi vanteen laakeripesiä ja keskiholkin pituutta ei ole mitoitettu niin, että molemmat laakerit voisi asentaa laakeripesän pohjaan saakka.

Manni manni manni.... oolveis fanni....

Aikamoinen määrä "kriittisemmissäkin paikoissa" olevien palikoiden välyksiä joutuu sovittelemaan
ja varsin mittatarkoilla osilla kuitenkin noissa on mentävä.

Tarkemman työstön ja absoluuttista mittatarkkuutta hipovien osien hinta alkaa aina karkaamaan potenssiin.
"Tarkoituksenmukaisuus" on hauska termi, koska sitä kautta päädytään parhaiten/tehokkaimmin tavoitteeseen.

Eihän tämä laakeri/väliholkkicase ole periaatteessa sen kummempi "osat kiinni ja välykset kohdilleen kuin
vaikka ohjauslaakerin kanssa.... Pitäisikö tuossakin kohtaa mennä sillä, että tehtaalla rungon mitoista saakka
viedään asiat siihen malliin, että laakeria vaihdettaessa homma viimeistellään vetämällä ylämutteri
tehtaalla ulkoreunaan/runkoon merkattuun asemaan ja.... son siinä:peukutpystyyn: ? :p. Ei randomisti siihen,
missä se antaa laakerille "oikean" välyksen?

Aika lailla turhan täydelliseen ja kalliiseen maailmaan aletaan silloin sijoittumaan:p.

Jaappanin pojat on kyllä suht hienosti ja jo pitkään osanneet osien laatu/toleranssihomman. sarjatuotannossa.
Ts. hirmuisen määrän eri tavaraa, eri paikoissa voi vaan laittaa paketista paikalleen ja homma toimii
normipuitteissa ihan OK.

Kaikessa tekemisessä ollaan sitten aivan eri tasolla ja ulottuvuudessa kun päästään hiemankin
jyvälle siitä..... miksi missäkin tehdään jollain tavalla. TEE NÄIN !.... ja niin tein, ei kovin hyvin
auta ymmärtämään että MIKSI ?

Sama homma toimii tai ei toimi aika usein kun ollaan korjaamassa jotain "rivahtanutta".
Käsitys siitä, miksi meni rikki on monta kertaa yhtä tärkeää kuin pelkkä tieto siitä miten se korjataan....
ja taas korjataan.... ja taas korjataan. Ihan paska... ei kestä, hajoaa aina uudestaan...:D.

Jos "hana" on ihan paska ja vuotaa, homma ei tule kuntoon vaikka osaa kuinka nopeasti ja hyvin
vaihtaa kuivaa kalsonkia jalkaan. Vaikka hana toimisikin, on silti hyvä olla hajulla vaikka siitä,
miksi aukeava sepalus kannattaa laittaa mieluummin nenän puolelle kehoa.

Mut joo.... kyllä tuolla ketjussa tuli aika hyvin "kaikki olennainen" ko laakerinvaihdosta juurimultia myöten esiin,
vaikkakin sinne tänne ripoteltuna.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä miksi tuo välys pitää jättää, onko sille annettu mitään speksejä?

en oo 100% ajatuksella lukenut ketjua mutta oletan että vois olla kyse siitä laakeroinnit noin yleisesti ottaen suunnitellaan niin että toinen on kiinteä (ottaa aksiaalikuormituksen vastaan) ja toinen vapaa joka sallii pienen liikkeen, tyypillisimmin lämpenemisen / lämpölaajentumisen takia
 
Nythän se on silleen että.
Noista sisä ja ulko holkeista ja laakerien sisäkooleista tehdään akseli. Pultti vain pitää akselia kasassa.
 
en oo 100% ajatuksella lukenut ketjua mutta oletan että vois olla kyse siitä laakeroinnit noin yleisesti ottaen suunnitellaan niin että toinen on kiinteä (ottaa aksiaalikuormituksen vastaan) ja toinen vapaa joka sallii pienen liikkeen, tyypillisimmin lämpenemisen / lämpölaajentumisen takia

Näinhän ne suunnitellaan, ainakin kun kyse on pidemmistä akseleista ja isommista lämpötilaeroista.
Ehkä tuo välys tarkoittaa ulkokoolingin välystä juurikin lämpölaajenemisen vuoksi ja se on jostain syystä haluttu mainita siellä, ettei aiheuta hämmennystä tms. tai että välys jää oikealle puolelle, vaikka onkin pieni. Voisin ostaa tuon selityksen.
En ole ennen manuaaleissa tuollaista nähnyt...
 
Lähtihän se saatanan laakeri vihdoin irti...

Ei auttanut edes liukuvasara ku oli kiinnipalanut sekä laakeri että pölysuoja, noista kahdesta pölysuoja oli kovemmassa kiinni, uskokaa tai älkää.

Lopuks ku meni hermot ni hakkasin hylsyn kanssa holkin läpi sen oikean puolen laakerin ulos joka seki oli aivan helvetillisen tiukassa. Sit ku se tuli ulos ni koitin liukuvasaralla vasemman puolen laakeria nyt ku holkki oli pois tieltä... ei sittenkää hievahtanutkaa.... sit pistin isomman hylsyn vanteen läpi jatkovarrella ja hakkasin vasaralla, ni sittenki vaatii minuutin takomista että hievahti tippaakaan... sit ku vihdoin irtos, ni se laakeri työnsi pölysuojan lähes ruttuun ku se pölysuoja oli niin kovin palanu kii :D

Nyt ku laakeripesä on tyhjä, ni sellanen kysymys että mitä se "pesuaine" on jota porukka suihkuttaa noihi laakeripesän pintoihin puhdistaakseen ne?

WhatsApp Image 2021-01-16 at 20.31.47.jpg
 
Nyt ku laakeripesä on tyhjä, ni sellanen kysymys että mitä se "pesuaine" on jota porukka suihkuttaa noihi laakeripesän pintoihin puhdistaakseen ne?

Jos laakeripesässä on sellaista tosissaan kiinni jämähtänyttä paskaa niin CRC Gasket Remover Pro pelittää hyvin. Diesel on myös hyvä liuotinpesuaine.
 
Back
Ylös