• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lightweight Bussi 2021

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yks mikä noissa halvoissa huolettaa on se että osa noista halvoista on terästä jossa on titaanipinta tai sitten osa on titaanin värisiä. Jos se ei ole kokonaan titaania ni sillä ei tee mitään koska painon takia sen hommaa, ei ulkonäön.

Jos sen alsarungon kestävyys huolettaa, niin sellaiseen hitsaa vahvikkeet kymmenessä minuutissa.

Nehän hajoili vaan just laukkuken kanssa, ja porsas takapenkillä, ja putkisto vaihdettuna 4-1 malliseen.
Orkkis putkisto tuki persettä alkujaan.
Silloin alkuaikoina niitä muutaman hitsailin kasaan. Tais aina olla vasen puoli joka murtui.

Minua edelleen ihmetyttää että miten tuommoinen kovien lämpötilanmuutosten ansiosta suuresti vääntyilevä ja pituuttaan muuttava pakoputkisto voi tukea persettä tai yhtään mitään.

Onkos joku kokeillut niinkin älytöntä painonpudotusjuttua kuin porata takajarrulevyyn reikiä niin paljo kuin mahtuu? Koska itse en about 99% ikinä koske takajarruun, ni se on ihan sama vaikka siellä pyöris alumiinikiekko. Mutta rikkoutuuko se porattu levy sitte hyrrävoimista tms? Ja alumiinikiekkoa sinne ei taida saada laittaa koska laki ilmeisesti vaatii että takajarrun tulee liikenteessä toimia.

Onkos joku kokeillut niinkin älytöntä painonpudotusjuttua kuin porata takajarrulevyyn reikiä niin paljo kuin mahtuu? Koska itse en about 99% ikinä koske takajarruun, ni se on ihan sama vaikka siellä pyöris alumiinikiekko. Mutta rikkoutuuko se porattu levy sitte hyrrävoimista tms? Ja alumiinikiekkoa sinne ei taida saada laittaa koska laki ilmeisesti vaatii että takajarrun tulee liikenteessä toimia.

Varmaan bussiinkin tehdään tämmösiä:

s-l400.jpg

Nähnyt näitä myynnissä 20€ hintaan kiinasta.

Rempsun metalli ja varmaan joku muukin leikkaa tilauksesta mittatilausjarrulevyjä. Jos saat jonkun piirtämään haluamasi laisen niin eiköhän ne tee. Enskoihin myyvät muutamalla kympillä umpilaikkoja joten tokko kauhean kalliiksi tulee itse leikkaus. Suomi on puolillaan insinöörejä ja puolet niistä tekee nykyisin etätöitä joku CAD:i koneellaan. Osa selaa tätä threadia. Simppelin levyn piirtää puolessa tunnissa.

Rempsun metalli ja varmaan joku muukin leikkaa tilauksesta mittatilausjarrulevyjä. Jos saat jonkun piirtämään haluamasi laisen niin eiköhän ne tee. Enskoihin myyvät muutamalla kympillä umpilaikkoja joten tokko kauhean kalliiksi tulee itse leikkaus. Suomi on puolillaan insinöörejä ja puolet niistä tekee nykyisin etätöitä joku CAD:i koneellaan. Osa selaa tätä threadia. Simppelin levyn piirtää puolessa tunnissa.
Ja materiaaliksi valitsee jonku ohkasen alumiinifolion, nii taas lähtee busasta grammoja.

Ihan noin äärimmäisyyksiin en menisi mutta jos vaikka jotain lujempaa kulutusterästä nelimillisenä niin saahan siitä painoa pois ja pystyy vähän jarruttamaankin.
Minulla on tuossa yksi enskassa käytetty alumiinilaikkakin. Väitin kivenkovaa vastaan kun eräs vanhempi herrasmies väitti että oli käyttänyt poikansa krossissa moisia. Väittely eteni siihen pisteeseen että kysyi mikä pulttijako ja keskireikä minulla on enskassa takana. Ja niinhän sitten sain jollain karbidipinnoitteella ruiskupäällystetyn alumiinilaikan.
Ja sehän ryökäle kesti ajoa useamman kymmenen tuntia ennenkuin levyyn tuli halkeama. Pinnoite on yhä ehjä. Aika hyvä keskustelunherätin pajan seinällä.

Sen verran antoi budjetti vielä periksi että hommasin Galferin Wave levyn takavanteeseen.

Odotan innolla paljonko uus penkitys antaa polleja koska huomasin juuri vannetta pestessä että takavanteen laakerit on kulunut täysin paskaksi. Liukuholkki kanittaa niin kovin laakeria vasten ettei takapyörä pyörinyt kovinkaan sulavasti akselilla.

Hävettää oikein miten on laiminlyönyt pieniä asioita pyörässä joilla on hiton iso merkitys... Mutta sen siitä saa kun ei tiedä. Kokemuksen kautta sitä taas viisastui.

Odotan innolla paljonko uus penkitys antaa polleja koska huomasin juuri vannetta pestessä että takavanteen laakerit on kulunut täysin paskaksi. Liukuholkki kanittaa niin kovin laakeria vasten ettei takapyörä pyörinyt kovinkaan sulavasti akselilla.

Tähän sellainen typerä juttu että laakerithan saattavat pyöriä varsin vapaasti kun pyörä on kiristetty paikalleen ja momenttiin s.e. akseli puristaa päistä laakerin sisäkoolia keskiholkkia vasten.
https://advrider.com/f/threads/fron...pressed-in-place.1349011/page-2#post-36649643
Joo, en meinannut itsekään uskoa mutta yhteen pyörään piti vaihtaa laakerit ja kyllä kummastutti kun ei upouudet laakerit tahtoneet pyöriä jahka molemmat puolet oli asennettu paikalleen (tietenkin vain ulkokoolista hylsyllä painaen). Mutta haarukassa kyllä pyöri kuin unelma, jahka keskelle tuli puristusta.

Niin siis kun ei pyörinyt haarukassa... Vaan oli tahmea kuin mikä. Pyörähti vajaan kierroksen käsi vauhdilla.

Takaisin laittaessa kannattaa tsekata ohjeet, ainakaan busan takalaakereita ei saa asentaa niin että molemmat puolet painetaan ulkokehältä pohjaan asti. Silloin jää se keskiholkki kantamaan sisäkehien väliin.

Back