• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lightweight Bussi 2021

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joku kokeneempi vois ehkä vähän valaista tätä...

Tässä videon kohdassa
https://youtu.be/CjRNFLUKdnE?t=82
tää kaveri puhuu jostain "exhaust servo" tms. että se pitää ottaa huomioon putkistoa vaihtaessa. Mutta tossa videolla on kyseessä R1 eikä Hayabusa.

Vaatiiko toi putkiston vaihtaminen busaan jotain erityisiä toimenpiteitä pelkän putkiston vaihtamisen lisäksi?

Ja btw onko pyörä heti putkiston vaihdon jälkeen ns. ajokelpoinen, vai pitääkö se penkittää ennenku ajaa ettei jossain ylikuumene tms?

En tunne Suzukeja tarkkaan, mutta jos siellä on ne PAIR / AIS / SAS -mitkälie laitteet jotka työntää ilmaa pakopuolelle, niin niistäkin saa jonkun sata grammaa pois, eikä poksuttele pakosarjassa moottorijarrussa.

Esim. tälläset tilalle:

https://smartmoto-electronics.com/p...o_brand_id=1&moto_model_id=136&moto_year=2005

Ei se penkki/seostentarkistus/säätö mikään huono idea ole putkiston vaihdon jälkeen, etenkään jos kakspäällä antaa kyytiä radalla, pelkka tarkistus ja dynolappu maksoi toissa vuonna 60 €, joten halpa homma siitä, että ei ainakaan mene laihalla ja jotain hajoa sen takia.

Juu siis oon kyllä aikeissa penkittää sen, mutta varmistin että sillä kuitenki voi ajaa rauhallista katuajoa penkitystä odotellessa, ettei tarvitse pelätä että se leipoo kii 3000rpm katuajossa.

Missä hoidit vanteet ja paljon maksoi/mitä niille tarkalleen tehtiin.
Ensin hiekkapuhallus jolla poistettiin vanha maali ja paskat pinnasta, sekä rikotaan pinta karkeaksi jotta maali puree paremmin kiinni.

Sen jälkeen jauhemaalaus vanteelle, maalin sävy siis metallihile ja toi kyseinen maali sisältää vielä suojalakan päälle. Sit vanteet läpi 200-asteisesta lasitusuunista jolla kovetetaan maalijauhe kiinni pintaan.

Puhalsin itse, suojasin laakeripesät itse, maalasin itse. Hommalle hintaa yhteensä noin.... 0.72e. Jos ton ulkoistaisi ni hinta olis varmaan 400e paikkeilla.

Eipä ole bussin putkistossa mitään servoja ja voit ajaa ihan rauhassa putkiston vaihdon jälkeen ilman penkitystä , mutta kaiken hyödyn saa vasta säädön jälkeen.
Todiaan gen1 pair systeemin poisto keventää jonkin verran eikä vaadi johtosarjaan mitään höynäyttäjää korvaamaan pair härveleitä. Pair putket vaan irti kannesta (pakolähtöjen yläpuolella) ilman putsarilta tuleva letku tukkoon , ettei likasta ilmaa mene suodattimen ohi moottorille ja tietysti itse härveli irti moottorin etupuolelta.
Airbox modi kannattaa myös tehdä , ilman putsarin sisällä oleva läppä irti ja läppää ohjaava alipaine kello myös pois, alipaine kellon tilalle liimaa joku kumilätkä sekä alipaine letku tukkoon.

Eipä ole bussin putkistossa mitään servoja ja voit ajaa ihan rauhassa putkiston vaihdon jälkeen ilman penkitystä , mutta kaiken hyödyn saa vasta säädön jälkeen.
Todiaan gen1 pair systeemin poisto keventää jonkin verran eikä vaadi johtosarjaan mitään höynäyttäjää korvaamaan pair härveleitä. Pair putket vaan irti kannesta (pakolähtöjen yläpuolella) ilman putsarilta tuleva letku tukkoon , ettei likasta ilmaa mene suodattimen ohi moottorille ja tietysti itse härveli irti moottorin etupuolelta.
Airbox modi kannattaa myös tehdä , ilman putsarin sisällä oleva läppä irti ja läppää ohjaava alipaine kello myös pois, alipaine kellon tilalle liimaa joku kumilätkä sekä alipaine letku tukkoon.
Noi ko. modaukset on kaikki sellasia että joku osaavampi täytyy kyl olla vieressä jotta tollasia uskaltaisin tehdä.:dunno:

Noi ko. modaukset on kaikki sellasia että joku osaavampi täytyy kyl olla vieressä jotta tollasia uskaltaisin tehdä.:dunno:

Otin omasta Yamahasta sen AIS-ilmahimmelin pois ja se oli aika suoraviivainen operaatio. Letku/venttiilihässäkkä pois, tulppa ilmanputsarin liittimeen ja venakoppaan peitelevyt letkulähtöjen tilalle. :thumbup:

Ensin hiekkapuhallus jolla poistettiin vanha maali ja paskat pinnasta, sekä rikotaan pinta karkeaksi jotta maali puree paremmin kiinni.

Sen jälkeen jauhemaalaus vanteelle, maalin sävy siis metallihile ja toi kyseinen maali sisältää vielä suojalakan päälle. Sit vanteet läpi 200-asteisesta lasitusuunista jolla kovetetaan maalijauhe kiinni pintaan.

Puhalsin itse, suojasin laakeripesät itse, maalasin itse. Hommalle hintaa yhteensä noin.... 0.72e. Jos ton ulkoistaisi ni hinta olis varmaan 400e paikkeilla.

Ei kai nyt sentään 400€? Olen ymmärtänyt, että alle satasen saa putsauksen ja jauhemaalauksen. Nuo suojaushommat toki tärkeitä ja ymmärtääkseni monesti vedetään ns. vituiksi, jos ei itse ole kunnolla hoitanut suojia.

Ei kai nyt sentään 400€? Olen ymmärtänyt, että alle satasen saa putsauksen ja jauhemaalauksen. Nuo suojaushommat toki tärkeitä ja ymmärtääkseni monesti vedetään ns. vituiksi, jos ei itse ole kunnolla hoitanut suojia.

Mistä noin halvalla?
Olisi etu- ja takavanne odottelemassa...

Mistä noin halvalla?
Olisi etu- ja takavanne odottelemassa...

En tiedä, voin kysellä :)

Itse lähetin magnesium vanteet britteihin pari vuotta sitten ja niiden maalinpoistot, magnesium käsittelyt ja maalaukset maksoivat ns. pro tyypillä karvan alla 300 puntaa.

Homma on kyllä semmoinen että kun sait laakerit vaihdettua
niin siihen verrattuna ei homma rikä mikään,
(jos tuon voisi tehdä yhtä monta kertaa yhteen pyörään,
kun sitä ehdotettu ennen tätä viimeisintä niin kyllä kevenisi... :) )

mutikka pois sieltä pakosarjan takaa katsot siinä kohdin mihin siitä menee letkut ja putket sitten tulpaata ne
mahdolisiman läheltä paikka mistä tulevat/menevät(keven mahdolisimman paljon)
ne 4 metalista putkea mitkä menee kanteen voi tulpata lapuilla(mutta hyi painaa...)tai sitten kiertää lyhyet pultit
kanteen jäävin reikiin

En tiedä, heitin sen hatusta. Silloin kolme vuotta sitten ku en ollut ite töissä maalaamossa ni porilainen kaveri maalasi mun vanteet. Hiekkapuhallus piti silloin ulkoistaa ja se maksoi 150e. Ihan siltä pohjalta arvioin.

En tunne Suzukeja tarkkaan, mutta jos siellä on ne PAIR / AIS / SAS -mitkälie laitteet jotka työntää ilmaa pakopuolelle, niin niistäkin saa jonkun sata grammaa pois, eikä poksuttele pakosarjassa moottorijarrussa.

Eräs varsin pätevä lajitoveri on kertonut Busan koneesta irtoavan 1-2 ilmaista hevosta sillä, että kytkee koneen huohotinletkun pair-valven liityntään kannessa. Ja samalla tulppaa huohottimen paikan airboxissa. Idea tässä on kait se, että koneen huohotinkaasut menevät suoraan pakoputkeen kulkematta koneen kautta parantaen sen täytöstä. Omaa kokemusta tästä minulla ei ole. Netistä löytyy jonkun verran huhuja asiasta.

Eräs varsin pätevä lajitoveri on kertonut Busan koneesta irtoavan 1-2 ilmaista hevosta sillä, että kytkee koneen huohotinletkun pair-valven liityntään kannessa. Ja samalla tulppaa huohottimen paikan airboxissa. Idea tässä on kait se, että koneen huohotinkaasut menevät suoraan pakoputkeen kulkematta koneen kautta parantaen sen täytöstä. Omaa kokemusta tästä minulla ei ole. Netistä löytyy jonkun verran huhuja asiasta.

Siihen että eivät huohotus mössöt
vietäytökseltä tilaa ei tarvitse kuin ottaa se huohotinletku putsarista irti ja tulpata sen paikka putsarissa,
Se hyöty mitä tuolla pakoputkeen liitämisellä voi savutta on
Kampikammion paineen aleneminen(siellä oleva paine vastustaa vähemän männän alaspäin menoa)
Jos/kun pako pulssi imee kampikammiosta
E: mukkansa niitä huohotin kaasumoskia ja tekkee siine saamalla pienmän paineen

Propinta Lahdessa on hiekkapuhaltanut/maalannut ainakin autojen vanteita varsin sopivaan hintaan. Joitakin vuosia sitten oli luokkaa 200€/kierros eli siis 4kpl. Mikseivät myös moottoripyörienkin vanteita maalaisi, tästä ei tosin ole minulla parempaa tietoa.

https://propinta.fi/

Propinta Lahdessa on hiekkapuhaltanut/maalannut ainakin autojen vanteita varsin sopivaan hintaan. Joitakin vuosia sitten oli luokkaa 200€/kierros eli siis 4kpl. Mikseivät myös moottoripyörienkin vanteita maalaisi, tästä ei tosin ole minulla parempaa tietoa.

https://propinta.fi/
Ihan sekä mp vanteet että pakun vanteet puhaltaneena/maalanneena voin sanoa että mp vanne on 4x enemmän töitä... auton vanteessa ei ole mitään suojattavaa ja puhallus on helppo. MP vanteessa täytyy laakeripesä ja jarrulevyn tassut sekä vetopakan kehä suojata puhallukselta. Sitte puhalluksen jälkeen täytyy teipata/imuroida laakeripesät yms yms ku se jauhe on vedetty pintaan.

Helposti tulee huntti lisää.

Ei ole vaikeaa, tarvitset vaan peitelevyt kanteen ja pari (vaikka lyhyttä pulttia) tulpaa millä saa letkut tulpattua

Liitetiedostot

• S13_PAIR_Body.jpg
    S13_PAIR_Body.jpg
    51,9 KB · Katselut: 70
Back