• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Liikennekäyttäytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demonos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Samaa mieltä minäkin olen, ei kyse ollut siitä onko se aina järkevää vaan siitä, miten se kuuluisi tehdä. Ja tosiaan jos Suomessa on korttinsa ajanut, niin ei pitäisi olla epäselvää että auton kuuluu väistää (kun jalankulkija on aloittanut tai aikoo aloittaa ylittämisen)... Mutta senpä takia niitä onnettomuuksia sattuu, kun ei autokoulun käyneilläkään ole näköjään mitään kuvaa mistään... Tai sitten syynä on taas nämä opetusluvat jotka pitäisi lailla kieltää.
Suojatielle menoa ODOTTAVAN jalankulkijan edessä ei tarvitse Suomessa pysähtyä. Piste.

Liikennesäännöt on kyllä tiedossa paremmin kuin monella täällä pullistelevalla (jos minua tuolla tarkoitit).

On se sitten hieno maa toi ruotti.
Muuttakaa sinne joukolla
wink.gif

Samaa mieltä minäkin olen, ei kyse ollut siitä onko se aina järkevää vaan siitä, miten
Suojatielle menoa ODOTTAVAN jalankulkijan edessä ei tarvitse Suomessa pysähtyä. Piste.

Liikennesäännöt on kyllä tiedossa paremmin kuin monella täällä pullistelevalla (jos minua tuolla tarkoitit).
Kun minullekin on opetettu että henkilöä joka ylittää tai aikoo ylittää tien tulee väistää ja tieliikennelakikin niin kertoo, (kiitokset kaasunallelle lainauksesta...) niin miksi ei tarvitsisi väistää? Toki poikkeustilanteita aina on, mutta noin yleensä? Kaikki tosin hyvin liikennesäännöt tuntevat, pliis ilmoittautukaa tähän ryhmään....

kyllähän toi tulkinta pitää olla aika selvä. Jos jalankulkija jää alle suojatiellä niin se tuli ja aikoi tulla joten sitä olisi pitänyt väistää. eihän laki puhu mistään ODOTTAJISTA.

Samaa mieltä minäkin olen, ei kyse ollut siitä onko se aina järkevää vaan siitä, miten se kuuluisi tehdä. Ja tosiaan jos Suomessa on korttinsa ajanut, niin ei pitäisi olla epäselvää että auton kuuluu väistää (kun jalankulkija on aloittanut tai aikoo aloittaa ylittämisen)... Mutta senpä takia niitä onnettomuuksia sattuu, kun ei autokoulun käyneilläkään ole näköjään mitään kuvaa mistään... Tai sitten syynä on taas nämä opetusluvat jotka pitäisi lailla kieltää.

pullistele mitä pullistele, minä uskon Eskoa:

Lainsäädäntö on sama Suomessa kuin muuallakin Euroopassa, eli autoilijan on väistettävä suojatiellä olevaa tai sinne aikovaa jalankulkijaa, mutta tätä sääntöä ei juuri noudateta, eikä sitä juuri valvotakaan.

http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/200508043343929_au.shtml

ps. Norjassa siitä ihan oikeasti SAKOTETAAN. siksi autoilijat todellakin pysähtyvät.

Laki autoilijan velvollisuudesta väistää suojatielle aikovaa jalankulkijaa tuli voimaan Ruotsissa runsaat viisi vuotta sitten.

Alussa tapaturmien määrä nousi reippaasti, mutta nyt menee todennäköisesti paremmin. Oppiminen selkäytimeen vie aikansa.

Suomessa ei suojatien eteen uskalla pysähtyä, kun on varmaa, että joku puhaltaa pysähtymättä ohi.

Suojatien edessä odottava jalankulkija tulkitaan suojatielle astumista aikovaksi, joten häntä tulee suomenkin tieliikennelain mukaan väistää - siitäkin huolimatta, että näin ei yleensä menetellä.

Itselläni alkaa autossa takapuskuri antaa anteeksi, joten taidanpa jatkossa noudattaa kyseistä lakia tarkasti...saa autoon uuden peräpään ja jonkun "kyllä nää lait osataan" -pullistelijan laskuun.
062802jumpie_prv.gif

Mopolla joutuneekin katsomaan peleihin hieman tarkemmin...
veryangry.gif

ja tieliikennelakikin niin kertoo, (kiitokset kaasunallelle lainauksesta...)
Niinpä. Siinä saa pullistella tosiaan ihan rauhassa ja laittaa vaikka kuinka monta pistettä, mutta laki on mikä on. Ja sitä paitsi "Liikennesäännöt on kyllä tiedossa paremmin kuin monella täällä" ei paikkaansapitämättömyyden lisäksi ole järkevä argumentti senkään takia, että ne säännöt pitää olla täydellisesti hallussa joka ikisellä tai sitten ei pidä tielle mennä.

Mitä tulee tuon lain noudattamiseen Suomessa, niin kyllä siinä ainakin joskus tuntui hieman olevan paikkakuntakohtaisia eroja. Joissakin kaupungeissa näkee joskus näin toimittavan, toisissa ei juuri koskaan.  
confused_orig.gif

Vaan kun toinen jalka nousee suojatien edessä, niin sitten ollaankin jo astumassa suojatielle ja sitten varmaan väistät.  
tounge.gif

Talvella kuljen pääasiassa jalkaisin ja kyllä se on huomattu, että autoilija väistää ja odottaa kunhan vaan tunkee (hullun)rohkeasti ruhonsa suojatielle. Noin joka kuudes kyllä pysähtyy antamaan tietä ilman paniikkijarrutustakin. Heille kiitos.

Suojatien edessä odottava jalankulkija tulkitaan suojatielle astumista aikovaksi, joten häntä tulee suomenkin tieliikennelain mukaan väistää - siitäkin huolimatta, että näin ei yleensä menetellä.

Itselläni alkaa autossa takapuskuri antaa anteeksi, joten taidanpa jatkossa noudattaa kyseistä lakia tarkasti...saa autoon uuden peräpään ja jonkun "kyllä nää lait osataan" -pullistelijan laskuun.  
062802jumpie_prv.gif

veryangry.gif
Ei tässä mitään tulkintoja tarvita. Laki on yksiselitteinen jos vaan lukea osataan ja luettu ymmärretään. Jos jalankulkija jää suojatiellä auton alle, on syyllinen aina autoilija. Jos jalankulkija seisoo tien reunalla suojatien kohdalla, ei autoilijan kuitenkaan tarvitse pysähtyä suojatien eteen, toisin kuin Norjassa. Tavallaan autoilija ottaa siinä tietoisen riskin joutua syylliseksi, jos jalankulkija yllättäen päättääkin lähteä ylittämään tietä. Mutta pysähtyä ei tarvitse jos jalankulkija odottaa.

"...kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle."

Ei tässä mitään tulkintoja tarvita. Laki on yksiselitteinen jos vaan lukea osataan ja luettu ymmärretään.

Tästä ollaan samaa mieltä! Kiitos, kun vahvistit käsitystäni.

Mutta pysähtyä ei tarvitse jos jalankulkija odottaa..

Tästä taas emme ole, koska odottava jalankulkija on astumassa suojatielle ja sitä on väistettävä.

"...kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle."

Eli väistettävä on.

Ai miksikö väitän vastaan? No kun autokoulussa näin sanoivat muutama päivä takaperin.
idea3.gif
Ei sillä, en tunne sinua enkä ammattiasi, mutta jostain syystä luotan liikenneopettajaan enemmän.
nixweiss.gif

Ei millään pahalla - ei ollut epäluottamuslause.

Ehkä säännöt on sulla tiedossa mutta tässähän keskusteltiin siis joustavuudesta ja kuten joku sanoi niin autossa odottaminen sateella ei ole yhtä vittumaista kuin suojatiellä.

Avainsana oli siis joustavuus joka valitettavasti puuttuu monelta suomalaiselta.

En sano itseäni liikenteen sujuvuuden asiantuntijaksi, mutta mielestäni omalla esmerkillä voi vähitellen vaikuttaa muihinkin - niin hyvässä kuin pahassa.

Eli jospa edes osa tämänkin foorumin, tai edes tämän threadin lukijoista, alkaisi antamaan tietä takaa tuleville, heilauttamaan kättä ohituksen jälkeen tietä antavalle (kiitokseksi) tai kunnoittamaan jalankulkijoita (jarrun ja kytkimen käyttö ei muuten oikeasti ole vaikeaa sen seepraraidan kohdalla). Tiedä vaikka viiden vuoden kuluessa kaverisikin tekisi samaa...

Noh, tämäkin keskustelu antaa aika hyvän kuvan suomalaisten norsulaumakulttuurista.
Itse olin iloisesti yllättynyt Viron puolen liikenteestä, vaikka siitä aikamoisia kauhukuvia maalailtiin etukäteen.
Tallinnassa on per*k*n paljon helpompi ajaa kuin Helsingissä.
Vaikka siellä pitäisi viimetingassa vaihtaa kaistaa, onnistuu kyllä.Takanatulija väistää...toisin kuin Helsingissä.
Suomalaiselle on niin tärkeää, ettei kukaan vain pääse astumaan varpaille tai tuntemaan itseään tärkeämmäksi kuin minä.
Viron maalla ajettiin usean pyörän letkassa...ja vierellä ajoi autojono.Liikenne oli kuitenkin sujuvaa, meni se jolla kiire oli.
kaikki antoivat tietä kaikille, mekin sen opimme.
Eipä pelota ensi kesänä lähteä sinne ajelemaan.
Ainoa ongelma on tuo Helsinki, miten sen pääsis mahdollisimman turvallisesti läpi!

Olin pari viikkoa sitten Saarijärvellä lomailemassa ja kävellessäni "Cityä" ympäri huomasin että KAIKKI väistivät siellä jalankulkijaa. Myös nuoret tuunatussa karvanoppabemarissa vaikka en ollut edes ehtinyt suojatien viereenkään.

Mikä lie luonnonoikku kyseinen kunta?

Ainoa ongelma on tuo Helsinki, miten sen pääsis mahdollisimman turvallisesti läpi!
Ohhoh.

Että Helsingissä ajoa pitää stressata jo vuotta aikaisemmin?

Eihän se nyt mikään maailman hulluin kaupunki sentään ole. Takkusta voi liikenne olla, mutta eihän siellä päälle ajeta tavallista enempää. Kannattaa noudattaa liikennesääntöjä, niillä pärjää. Tsemppiä, kyllä sä vielä opit.

062802jumpie_prv.gif

veryangry.gif
Ei tässä mitään tulkintoja tarvita. Laki on yksiselitteinen jos vaan lukea osataan ja luettu ymmärretään. Jos jalankulkija jää suojatiellä auton alle, on syyllinen aina autoilija. Jos jalankulkija seisoo tien reunalla suojatien kohdalla, ei autoilijan kuitenkaan tarvitse pysähtyä suojatien eteen, toisin kuin Norjassa. Tavallaan autoilija ottaa siinä tietoisen riskin joutua syylliseksi, jos jalankulkija yllättäen päättääkin lähteä ylittämään tietä. Mutta pysähtyä ei tarvitse jos jalankulkija odottaa.

Aikamoista ruumiinkielen tulkintaa saa ruveta harrastamaan jos pitää miettiä onko suojatien kohdalla kadun reunassa ostokassien kanssa seisova ja kumpaankin suuntaan pelokkaana pälyilevä rouva tulossa suojatielle vai ei; josko hän sittenkin on vain muuten katselemassa ohiajavia autoja...
Kaikella kunnioituksella: myös minua pelottaa ihmiset, jotka sanovat tietävänsä liikennesäännöt paremmin kuin muut. Pelkästään se, että ajaa paljon ( mahdollisesti isolla autolla ) ei tuo sitä tietämystä, kyllä siihen vaaditaan alan koulutusta ( liikenneopettaja yms. ).
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, omien kokemusteni mukaan Ruotsin ja Suomen liikennekulttuurin suurin ero on täkäläisten ihmisten agressiivisuus; pinna piukalla ainakin työmatkalla ja käämit palaa pienestäkin "joustamattomuudesta". Samanlaista urheiluhenkisyyttä ei siellä myöskään näe, täällähän hitaamman ohitus tuo tekijälleen suunnatonta mielihyvää ( olen nopeampi, olen parempi ).

Se, on silleen selkärangassa, toi liikennekulttuuri. Itävallassa, pienessä kylässä nimeltä Gries im Pungau, olin tässä kuukausi sitten aamuvarhaisella palailemassa leipomosta. Leipomo aukee siellä 4:30.
Kylässä on 1 (yksi) suojatie, joka johtaa kylän rautatieaseman kohdalla olevan sillan ylitykseen. Nopeusrajoitusmerkki on 80! (eli ei siis taajamanopeus?!), siinä kylän keskustassa, sen ainoan suojatienkin kohdalla.
Tulin siis sämpylöiden kanssa ja suomalaisittain kattelin, koska ”autojen välistä” pääsisi yli. Autoja tuli 2 (kaksi). ´Lähimmän kaistan puolella oleva henkilöauto järkytyksekseni pysähtyi, mutta ei siinä kaikki. Toista kaistaa ajava TUKKIREKKA (50 tn), pysähtyi kanssa, suojatien eteen.

Juoksahdin nopeasti yli molemmille nyökytellen. Se on, jumalauta, kulttuuria!! En oo vielä ihan liikevammanen pappa, mutta kyllä teki vaikutuksen. Se on Itävallassa YKSISELITTEISTÄ. Jos jalankulkija näkyy lähelläkin suojatietä, ni pysähdyt. On se vaan vaarallista, kun itävaltalaiset tulee Suomeen. Toivottavasti ne käy ensin Moskovassa orientoitumassa.
crazy.gif

niin suomessa. liian usein jalan tietä ylittäessä (vihreillä tai suojatiellä, sama se) pääsee osa autoista saman aikaisesti alueelle.. ja ainoastaan tämän kesän aikana on mulle kolmasti töötätty vaikka kuljin sääntöjen mukaan (en ole muuten koskaan huomannut motoristien niin typerästi toimivan). kylläpä siinä vaistomaisesti ensin hyppää metrin ja sitten vasta kaivaa keskarin taskusta.. ja siinä kohtaa autoilija on jo kaahinut seuraaviin valoihin joten sormimerkit eivät erotu edes taustapeilin kautta.
crazy.gif

ulkomailla on toisin. mihin vaan menee niin leveälläkin tiellä uskaltaa kadulle astua, tilaa tulee heti ja jokainen kuski odottaa jalankulkijan ylityksen loppuun asti rauhassa. näin ainakin niissä maissa joihin olen ehtinyt tutustua (en ole käynyt kauko-idässä)
bowdown.gif

Ohhoh.

Että Helsingissä ajoa pitää stressata jo vuotta aikaisemmin?

Eihän se nyt mikään maailman hulluin kaupunki sentään ole. Takkusta voi liikenne olla, mutta eihän siellä päälle ajeta tavallista enempää. Kannattaa noudattaa liikennesääntöjä, niillä pärjää. Tsemppiä, kyllä sä vielä opit.

Tsadiin ei junttien tarvi tulla harjottelemaan. Pysykää poissa, täällä on ruuhkaa ihan tarpeeksi ilman lantasaappaiden arpajaisiakin. Päät pyörii kun etitään foorumia. Ja liikenne seisoo takana. Ja sitten lintsille ilakoimaan. Ja liikenne seisoo takana. Ja illalla setorriin syömmään viininleikettä ranskalaisilla... mjami mjami.

Back