Näkyy olevan keskustelua sekä ruåtsalaisista että kävelijöistä. Kommentoin molempia:
Ensin ruåtsalaiset:
Ulkomailla ajaessa (sekä siellä käydessä että siellä asuessa) olen seurannut erimaalaisten liikennekäyttäytymistä, ja yrittänyt syita ymmärtää. Itseni kanssa olen tullut tulokseen, että tärkeimpänä syynä on se millaiset tiet ko. maasssa on.
Ruåtsissa rakennettiin leveät pientareet, ja kaikki oppivat väistämään takaa tulevia - sen oppimatta jättäminen oli hankalaa, kun kerta aina oli yksi tyhjä kaista oikealla puolella. Suomessa ei koskaan ollut varaa rakentaa samalla tavalla leveitä teitä, ja sitä kautta ajokulttuuriin ei koskaan syntynyt tuollaista "väistetään takaatulevaa" -kulttuuria. Ja ne jotka ovat Ruåtsissa käyneet, tietävät etteivät ne ruåtsalaiset ystävällisiä ole. Päin vastoin, töykeitä ja röyhkeitä kaikkia ulkomaalaisia kohtaan. Mutta tuon väistämisen liikenteessä ne ovat oppineet siitä että niillä sotaa käymättöminä oli varaa rakentaa teihin leveät pientareet.
Italiassa väistetään pientareelle heti kun peiliin ilmestyy kaksipyöräinen. Ja jos sitten jäät siihen auton taakse roikkumaan, joutuu auton kuljettaja paniikkiin ja syntyy suuri kaaos ja ketjukolari ja kymmeniä kuolee. Ja kaikki on on sinun syytäsi, kun et kerta tajunnut mennä pyörälläsi ohi siitä pahaisesta autosta. Siellä kun on totuttu kaksipyöräisten pyrähtelevän jokaisesta suunnasta ja jokaiseen suuntaan. Ja siihen taas syynä on sää, teiden kunto ja ajoneuvojen saatavuus. Viimeisellä tarkoitan mm. että lapsetkin saavat ajaa skootterilla.
Ylivoimaisesti huonoimpia autoilijoita ovat hollantilaiset. Ne eivät osaa väistää koskaan mihinkään millään tavoin. Maantiellä ajetaan tasaista vauhtia aivan keskiviivan tuntumassa, riippumatta siitä onko takana tyhjää tai kymmenen kilometrin kiukkuinen jono. Minulla ei ole tiedossa syytä tähän, mutta käytös on aina (>> 99%) sama! Suomalaiset ovat huonoja väistäjiä (kun sellaiseen ei koskaan ole opittu), mutta silti monin verroin parempia kuin hollantilaiset.
Tanskassa poliisi kyttää ylinopeuksia ja ohituksia (suomalaisia enemmän!), ja siellä kaikki ovat oppineet kyttäämään toisiaan. Ja sen huomaa, kun maan läpi joutuu ajamaan. Kun yrität ohi alinopeutta ajavasta autosta, se väistää, mutta jos itse menet ylinopeuden puolelle, se yrittää ajaa eteen.
Peiliin katsomisessa Saksalaiset ovat keskivertoa parempia. Ja niiden pitääkin olla, sillä saksalaisella moottoritiellä ajaessa pitää peiliä kytätä koko ajan.
Sveitsiläisiä olen oppinut pitämään ystävällisimpinä autoilijoina. Saksalaisia paremmin ja italialaisia järjestelmällisemmin ne palaavat aina oikealle kaistalle heti edessä olevan ohitettuaan, Eli ne eivät jää vasemmalle kaistalle roikkumaan turhan päiten. En tiedä miten ne niin ovat oppineet, mutta ehkä se johtuu siitä ettei heillä ole ollenkaan kolmekaistaisia (per suunta) teitä?
Ja jalankulkijoista:
Ainakin Suomessa laki sekä (poliisin) käytäntö ovat yksiselitteisiä: jalankulkutielle tulevaa on väistettävä!
Minullakin oli mopokoulussa ihme opettaja joka tosissaan neuvoi olemaan pysähtymättä suojatien eteen. Siinä hän oli aivan väärässä, ja sellaisen opetuksen jakamisesta olisi häntä voinut jopa sakottaa.
Ajoneuvojen käyttäytyminen vaihtelee maittain ja alueittain. Suomessa on suuri eroja kaupungeittain, joten niin kai muissakin maissa. Musitan kuitenkin kiinnittäneeni huomiota Lontoossa ja Luxemburgissa (valtio), kuinka jalankulkijat olettavat ajoneuvojen väistävän. Lontoossa jalankulkijana liikkuminen on miellyttävää, kun siellä maailman ainoana suurkaupunkina (?) on autoilijoita jotka pysähtyvät suojatien eteen ja huitovat jalankulkijalle tietä. Toisesta äärestä esimerkkeinä toimivat kaikki ex-itäblokin maat, ex-neuvostoliiton maat ja (varsinkin) venäjä.
Miten sitten tietää onko joku jalkakäytävän edessä seisova tulossa tielle vai ei? Periaate on että jalankulkija saa tulla, ja yliajaja on vastuussa vaikka jalankulkija olisi "yllättäen lähtenyt juoksemaan". Eli ajoneuvo väistää _aina_.
Sitten tulee joku idiootti ja sanoo että "niin mutta järkevä jalankulkija väistää kun se aina pienempänä kärsii enemmän". Sitä periaatetta käyttäen pitää siis moottoripyörän aina väistää henkilöautoa kaikissa risteyksissä, ja henkilöauton väistää kaikkia rekkoja, jne. Eli jos ostat tankin, saat ajaa kaupungin läpi pysähtymättä kertaakaan