Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
LiFePo-akun kasailee itse muutamalla kympillä.
Ohjeet
OMFG!

Ilmotteletko aina kun olet lähdössä radalle!!  
biggrin.gif
?
 
LiFePo-akun kasailee itse muutamalla kympillä.
Ohjeet
OMFG!

Ilmotteletko aina kun olet lähdössä radalle!!  
biggrin.gif
?
!!

Läppä! Ite kyhätty josta seuraa iso pamaus!

biggrin.gif


Kyl tollasen varmasti kyhää itekki jos tietää mitä tekee!

Edit. Ja toivottavasti kukaan ei ymmärtänyt väärin! Mä en todellakaan tiedä!
Ei käsitetty... LiFePo hyvänä puolena on just palamattomuus/räjähtämättömyys.

Specsien perusteella näppäriä akkuja. Jos vaan löytää jostain hyvälaatuisia alkuperäisiä.

Voi olla, että joutuu kokeilemaan  
wink.gif


Tosin saishan noita vastaavia kaupastakin valmiina. Vaikkapa Durbahn logolla JAM racingiltä
wink.gif
.
 
Dataa Please.... Paljonko parani kierrosajat ja kilpailusijoitukset.... ?  
biggrin.gif
Ohituskiihtyvyys on nyt omaa luokkaansa, sitkeys ykkösvaihteella 80-120 km/h parani lähes 0.02s.
Varttimaili paranisi varmaan 0.1s, ratakierros voisi parantua kaksikin kymppää. On vaan harvassa ajajat, jotka ylipäätään pystyvät ajamaan niin tasaisia ratakierroksia, että ero näkyy luotettavasti.
Varmaan turvallista olettaa, että vaikutus on samaa tasoa kuin millä tahansa 1-2% painonpudotuksella.
 
Itselleni suurin etu oli se, että akku ylipäätään mahtuu uuteen perään. Parin kilon kevennys ei tosin haitannut myöskään. Ei ollut mikään amerikan juttu kasata, vaikka en olekaan sähkömies. Kilsoja ehti tosin tulla vain jotain 700. Ehkä se räjähtää sitten myöhemmin.
Hinnaksi tuli kaikkineen jotain 80-90e, en muista enää tarkkaan. Anderson-liittimet olivat kallit, parin kympin luokkaa. Kennot tuli ebaysta.

Newandoldbatteries.jpg
 
Kyllähän sen kasaa itsekin, jos on yhtään hajua siitä, mitä tekee. Velipojan tarkoitus oli kommentoida oikosulun vaaraa. Vaikka LiFe-akuissa on päästy monista LiPo-akkujen ongelmista, niin noiden purkausteho on niin massiivinen, että oikosulussa jostain helposti roiskuu. On noita maailmalla palanutkin esim kipeissä. Ostetuissa voi ainakin yrittää saada palaneelle persiilleen rahallista korvausta.
smile_org.gif


Edit: Noissa akuissa kannattaa sitten olla tarkkana. Kiinanpojat myyvät halpoja, mutta ei niin hyviä versioita A123:sta (joku seos oli ainakin alkuseoksissa liian alhainen, ja spontaanin syttymisen vaara on olemassa). Asiasta löytyy jonkin verran tarinaa interwebistä. Kannattaa ostaa edes kohtuullisen luotettavasta lähteestä.

Edit2: Kannattaa sitten muistaa, että perinteisille akuille suunnitellut älylaturit eivät osaa ladata noita.
 
Mitä mieltä arvon raati on näistä vaihtoehdoista?

Vaihtoehto 1

Vaihtoehto 2

Kannattaako maksaa muutama kymppi lisää ja tilata Jenkkilästä vai tyytyä Kiinan pojan tuotteeseen?

Eikö normaalia laturia voi käyttää, kunhan lopettaa latauksen akkujen ollessa täysiä?

sanoi:
Types of chargers

Basic - These charge at some pre-set or selectable amperage which tapers off as voltage increases. We reccommend a 3 amp charge rate for general use or an 8 amp rate fast charging. Never exceed 10 amps! You cannot leave a basic charger connected or they will overcharge. You must monitor voltage and disconnect or use a timer. Disconnect when the battery reaches 14.4 volts or the current drops to .05 amps.

Smart Chargers - These go through a bulk charge as described above then either cut off completely or most likely cut back to a lower trickle charge. These are fine but also should not be left connected. Remove the battery after the trickle charge is reached.

Trickle Chargers - These are nothing more than low rate chargers and will still overcharge if left connected. They charge at low amperages and take a while but will work if you disconnect them at 14.4 volts.

Float chargers - A good brand is called "Battery Tender" These are usually low rate trickle chargers that cut back to a "float" rate and can safely be left connected for storage purposes.
 
Normilaturi toimii hyvin. Älylaturi harvemmin. LiFe-laturit ovat vain nopeampia.
Eikös tuossa väitetä että älylaturikin pitäisi vörkkiä ihan hyvin. Kunhan sitäkään ei jätä kauaksi aikaa kiinni. Oma Ctek lataa 14.4v jännitteellä ellei käytä talvimoodia 14.7v. Eikös valmistaja suosittele juurikin tätä 14.4v jännitettä lataukseen? Kumpihan on muuten parempi, Mp-moodi 0.8a vai automoodi 3.6A, ko. tehot siis omassa Ctek:ssä. Vois kyllä laittaa tuohon hintaan harkintaa kevyemmän akun, siis tää jenkkiläisen firman tuote. Kuinkahan kauan nää oikeesti kestää tavallisessa käytössä, pyörässä jossa on oma laturi. Itsellä tarkoitus lähinnä keventää pyörää joka on sekalaisessa katu- ja ratakäytössä.
 
Tulipahan tilattua Jenkkilästä kun hyväksyivät myös maksukaverin maksutavaksi
thumbs-up.gif


Kiinasta saisi 56 taalalla prätkäliittimillä:

sanoi:
Hi friend,

Thank you for your asking.

I think what you mentioned is those two terminals see the below link :

-linkki-

For the 4-cell battery pack, is it the same as this 4S1P PACK ?

if the two red connector is what you need, then we will connect one connector to this D4 battery pack made of A123 26650 cells with 10awg silicon wires and the other one is connect with 10awg wires and rings. the price is $56 per pack, you can pay it by paypal.

hope to hear from you soon
Best regards
ray
 
Tulipa myös tilattua paketti jenkeistä.

Suosittelevat lataukseen norminopeudella 3A to 3.6V CCCV, 45 min ja pikalatauksella 10A to 3.6V CCCV, 15 min. Tuo siis per yksittäinen 3.3V akku, joten noille isommille paketeilla olis sitten hyvä löytyä virtaa vähän reilummin. Tiedä sitten onko pienistä latausvirroista muuta haittaa kuin pitempi latausaika.

Varmaankin sopiva olis tommoselle neljän kennon paketille olis toi 3A - 10A ja 8 kennon paketille tuplaten?
 
Normilaturi toimii hyvin. Älylaturi harvemmin. LiFe-laturit ovat vain nopeampia.
Eikös tuossa väitetä että älylaturikin pitäisi vörkkiä ihan hyvin. Kunhan sitäkään ei jätä kauaksi aikaa kiinni. Oma Ctek lataa 14.4v jännitteellä ellei käytä talvimoodia 14.7v. Eikös valmistaja suosittele juurikin tätä 14.4v jännitettä lataukseen? Kumpihan on muuten parempi, Mp-moodi 0.8a vai automoodi 3.6A, ko. tehot siis omassa Ctek:ssä. Vois kyllä laittaa tuohon hintaan harkintaa kevyemmän akun, siis tää jenkkiläisen firman tuote. Kuinkahan kauan nää oikeesti kestää tavallisessa käytössä, pyörässä jossa on oma laturi. Itsellä tarkoitus lähinnä keventää pyörää joka on sekalaisessa katu- ja ratakäytössä.
Ei ainakaan meillä tuntunut CTEK toimivan. Se ilmeisesti ei osaa päättää millä virralla latailisi.
 
Ok, eli Ctekki ei ole hyvä tälläisen kanssa. Ei kyllä ny viittis enää muita latureita hommailla ku vasta tänä syksynä hommasin tuon nykyisenkin. Kuitenkin ilmeisesti ns. perinteisellä pystyisi lataamaan, kunhan huolehtii ettei pidä siinä liian kauaa. Onko ne "erikoislaturit" minkä hintaisia puolestaan? Mihinkään muuhunhan niitä ei sit varmaan tarvitse
nixweiss.gif
Eikös homma mene niin, että kunhan akun uutena lataa täyteen ja iskee laturilla vaustettuun pyörään kiinni, niin sen jälkeen ei enää tarttis latailla. Itsepurkautuvuudenkin väitetään olevan vain kymmenesosa tavallisen lyijyakun vastaavasta. Eli huoletta voisi pitää koko talven akkua jemiksessä, toki irti pyörästä ja keväällä täräyttää tulille kaikella voimalla. Houkuttelis toi USA-versio ylempänä viestiketjussa mainittuna. Sopuhinta vs. kunnon alkup. kennot.

Mites kun jossain mainitaan kennojen keskinäisestä balansoinnista. Miksi ne edes menevät keskenään eri latinkiin kun kuitenkin kytketty kaikki yhteen!? Ja onko tämä oikeasti muka tarpeellista. Eikös nämä kennopatterit ole kytketty keskenään rinnan kun taas yksittäisen kennon patterit sarjaan. Miksi siis johonkin kennoon kulkisi eri määrä virtaa/latausta...
withstupid.gif
 
Minkälaisii latureita porukoilla on hommattuna näihin lifepo-akkuihin? Kuin moni pelaa perinteisellä ja kuin monella "erikoislaturi". Yritin etsiä netistä latureita ja durbahnin sivuilla oli joitain superteholatureita mitkä makso satasia
crazy.gif
Milläs hoitelette sitä balansointia, onks erillään olevia mokkuloita vai laturiin rakennettuja?
Jos tunkee tälläsen köykäsen akun omaan pyörään jossa laturi kii ja ajelee katu/rata-ajoa niin tarvitseeko niitä kennoja tasailla sit mihinkään...
 
?Olisko aivan sama millä latailee kunhan jännitettä ei nostele liian ylös?
nixweiss.gif
eikös nää pitäis kestää isompia virtoja sissän ja ulos, mutta ovatko kovin arkoja ylivaraamiselle? Kiinnostuneena minäkin odottelen tietäjien vinkkejä asiassa.
 
Back
Ylös