Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
?Olisko aivan sama millä latailee kunhan jännitettä ei nostele liian ylös?  
nixweiss.gif
eikös nää pitäis kestää isompia virtoja sissän ja ulos, mutta ovatko kovin arkoja ylivaraamiselle? Kiinnostuneena minäkin odottelen tietäjien vinkkejä asiassa.
Meinasi myyjä, että pitäisi olla lataustehoa ampeereina 4xAh määrä. Eli minulla 4 Ah akussa 16A laturi. Ei ole mitään käryä, miksi näin, mutta hänen mukaansa siis ihan peruslaturi marketista ei riitä. Laitoin Biltemasta 20 ampeerisen "apukäynnistimen".
 
?Olisko aivan sama millä latailee kunhan jännitettä ei nostele liian ylös?  
nixweiss.gif
eikös nää pitäis kestää isompia virtoja sissän ja ulos, mutta ovatko kovin arkoja ylivaraamiselle? Kiinnostuneena minäkin odottelen tietäjien vinkkejä asiassa.
-linkki-
sanoi:
X-Cell Battery Specifications:  (four A123 cells in series)
]

Nominal Voltage - 13.2 Volts
Minimum Voltage - 8.0 Volts
Recommended Charge Voltage - 14.4 volts
Recommended Float Charge  - 13.8 Volts
Maximum Charge Voltage - 16.8 Volts

Note: During pulse discharges it is safe to fall below 8 volts, however the cell should not be left at this level. Damage will occur depending on time and depth of discharge below 8 volts.

Maximum Continuous Discharge Current  - 60 Amps.
Maximum Pulse Discharge (10 sec)  - 120 Amps
Nominal Capacity  - 2.3 Amp Hour
Recommended Charge Current  - 3 Amps
Maximum Charge Current - 10 Amps

Max recommended Cell Temp. - 158 F
Max Allowable Cell temp.  - 185 F
 
youtubesta joskus katselin yhtä RS125 muutosta, jossa siitä tehtiin sähköpyörä. se käytti noita 123 akkuja muistaakseni. sillä oli yksinkertaiset ylilatauspiirit jokaisen kennon yli. jolloin yksittäisen kennon ylittäessä määrätyn jännitteen, sen lataus loppuu ja sen yli oleva piiri syö latauksen.

lisäksi sillä oli joku kytkentä joka mittas jokaisen kennon yli olevan jännitteen, ja jos yksikin kenno menee alle kriittisen pisteen, se irroittaa koko sen batterisetin käytöstä.
 
Tänään kävin postista hakemassa uuden akun.

Tolla oli painoa 380g ja vanha Biltsun geeliakku painaa 3.08kg, eli aika hyvä tiputus.

Vielä pari kuvaa:

IMG_0087.jpg


IMG_0086.jpg
 
Kerrohan heti kokemuksia X-cellistä kuha saat kokeiltua. Itse meinasin hommata sen isomman 4.3Ah version 1000cc gixuun.

Milläs meinasit latailla X-cellin? Kerro kuin onnistuu ja lähteekö pyörä hyvin tulille. Vois sit tehdä päätöksen hommaanko itelleniki vastaavan.

Ainaki tilaa säästyy aika paljon alkuperäiseen verrattuna  
cool.gif


Meinasitko käyttää pyörän oma laturi kytkettynä vai ratakäytössä ilman laturia?
 
Toi korvaa suoraan vanhan akun, eli lataus mopon laturilla. Ei kai sitä erikseen tarvi latailla kun ei vanhaakaan. Mutta jos tarvii ladata niin mulla on CTEK tai joku 20v vanha laturi.

Wera-foorumilla noita akkuja kasaava jamppa kirjoitteli tällaista:
sanoi:
A123's are resistant to unbalancing. When you consider the fact that for motorcycle use we use low voltage and rarely ever drain the battery, balancing is a non-issue.

I don't recommend using a standard trickle charger to charge the battery. You should use a smart float charger such as a Battery Tender Plus! to charge the battery should you ever drain it by accident.

--
Another note on charging, the instructions I include say that you can use a Battery Tender Plus to charge the cells after accidental drains.

If you buy the cells with the intention for use in a Total Loss System, you will need a 14.4V charger capable of putting out more then 6A, such as the CTek 7002, and use the charging specs I've included with the battery documentation.

Eli kennojen balansointi ei välttämätöntä normaalikäytössä ja lataus onnistuu CTEK:llä

edit. Kysyin tota laturi asiaa valmistajalta:

sanoi:
Hei!

A123- akkujen lataaminen lyijy/happo-akkujen lataamiseen tarkoitetuilla latureillamme ei vielä ole suositeltavissa.
Teemme kokeita ja tulokset ovat olleet lupaavia, mutta paljon puuttuu vielä.
 
Olin jo tilaamassa Shorai-akkua, mutta sitten tuolla Trumpettiboardilla ilmeni että nämä saattavat mennä viileässä kelissä hengettömäksi (kunnes lämpiävät).
http://www.triumphrat.net/speed-t....-4.html

Ajattelinkin jo perusrealistina että joku miina hommassa täytyy olla kun kuulostaa noi painonpudotukset niin hyviltä.

Ainakin meikäläiselle varmat startit ovat painonpudotusta tärkeämpiä.
 
Olin jo tilaamassa Shorai-akkua, mutta sitten tuolla Trumpettiboardilla ilmeni että nämä saattavat mennä viileässä kelissä hengettömäksi (kunnes lämpiävät).
http://www.triumphrat.net/speed-t....-4.html

Ajattelinkin jo perusrealistina että joku miina hommassa täytyy olla kun kuulostaa noi painonpudotukset niin hyviltä.

Ainakin meikäläiselle varmat startit ovat painonpudotusta tärkeämpiä.
sanoi:
.... Shorai say if at 0f (-17C), leave the lights on for 4~5 minutes before cranking ...

Jos talvella ajelee, niin ehkä tuosta vähän riesaa voi olla. Itse ajelen kesällä enkä ole mitään ongelmia havainnut (+5 vissiin kutakuinkin alin lämpötila, missä tuota olen käyttänyt). Lifepo-akkuhan itseasiassa starttaa paremmin, koska luovuttaa lyijyakkua nopeammin virtaa (tjsp). Hyvä kuitenkin tietää tuollainenkin temppu, jos joskus jotain hämminkiä tulee.
 
Ymmärsinkö oikein että Shorai käyttää omia kennojaan (ei A123-kennoja)? Kotelointi- ja kytkentätapa olisi vieläpä turvallisen perinteinen. Onko joku saanut tietoonsa jotain raskauttavaa materiaalia (edellä mainittua kylmäkäynnistysominaisuutta lukuun ottamatta - joka kai jossain määrin vaivaa kaikkia litiumakkuja?) millä perusteella tuollaista ei kannattaisi hankkia? Hinnoittelu on varsin houkutteleva ja ainakin verkkosivut varsin asialliset.
 
sanoi:
.... Shorai say if at 0f (-17C), leave the lights on for 4~5 minutes before cranking ...

Jos talvella ajelee, niin ehkä tuosta vähän riesaa voi olla. Itse ajelen kesällä enkä ole mitään ongelmia havainnut (+5 vissiin kutakuinkin alin lämpötila, missä tuota olen käyttänyt). Lifepo-akkuhan itseasiassa starttaa paremmin, koska luovuttaa lyijyakkua nopeammin virtaa (tjsp). Hyvä kuitenkin tietää tuollainenkin temppu, jos joskus jotain hämminkiä tulee.
Joo, kylmällä pitää/kannattaa kuormittaa akkua ennen kuin yrittää startata. Akku lämpiää ja sitten pitäisi mopon startata.



sanoi:
Ymmärsinkö oikein että Shorai käyttää omia kennojaan (ei A123-kennoja)? Kotelointi- ja kytkentätapa olisi vieläpä turvallisen perinteinen.

sanoi:
There are two types of the Lifepo4 battery cells. There is the Prismatic Cell such as the Shorai uses, and the Cylindric Cells that Antigravity, Full Spectrum, Speed Cell ect.... The Cylindric cell offer many more Cranking Amps per Amp Hour than the Prismatic...But the Prismatic has a higher Amp Hour rating. Cranking Amps are the power a battery puts out and are most important for starting. Amp Hours are the capacity of the battery, and are more important for uses like powering items when the bike isn't running.

You can maintain a much smaller more compact size with more power with the Cylindric form of lithium... So in essence the Cylindrics offer a smaller and more powerful format. While the Prismatic form of Lithium offers a package similar to the lead in Cranking Amps/Amp hour ratio and a case more standardized.

As far as price point you will not find the Cylindric able to compete for a number of reasons... first they are usually made in the USA by hand (like Antigravity Batteries) While the Shorai is a mass produced battery made in China... Most of the U.S. made batteries are build by hand and the Cylindric cell they use (A123) is a proven performer over many years with many years of independant lab tests and the batteries are used all over the world in the most demanding applications such as electric vehicle, medical equiptment and so on. (You can Wikipedia A123 Systems for some additional info).
With the Cylindric form you are paying extra for that small size and ability to have massive Cranking amps in the smallest package.

A example of the power to size ratio....On the small 4 cell batteries Antigravity makes it has has 120 Cranking Amps...and weighs .75 lbs and half the physical size of the Shorai but offers MORE cranking amps to the comprable Shorai... So that might benefit rider who want the tiniest battery possible that will also give room for a power commander in the battery tray area or to relocate the battery to a certain area along the frame or something, and even offers more air flow around the motor when installed with the battery box cut away...But the Shorai is less expensive and has a more typical battery case, easier to install.
 
Olin jo tilaamassa Shorai-akkua, mutta sitten tuolla Trumpettiboardilla ilmeni että nämä saattavat mennä viileässä kelissä hengettömäksi (kunnes lämpiävät).
http://www.triumphrat.net/speed-t....-4.html

Ajattelinkin jo perusrealistina että joku miina hommassa täytyy olla kun kuulostaa noi painonpudotukset niin hyviltä.

Ainakin meikäläiselle varmat startit ovat painonpudotusta tärkeämpiä.
Tuli sitten hommattua tollanen litiumakku Ebayn kautta - tuon saman firman akkuja löytyy tosiaan myös Ebaysta.
Akku tuli jenkkilän länsirannikolta reilussa viikossa ja jämähti tietysti tulliin, josta tuli hiukan lisäkuluja.
Saas nähdä sitten miten toi akku toimii - paino ainakin tippui neljäsosaan alkuperäisestä!
 
Kerrohan heti kokemuksia X-cellistä kuha saat kokeiltua. Itse meinasin hommata sen isomman 4.3Ah version 1000cc gixuun.

Milläs meinasit latailla X-cellin? Kerro kuin onnistuu ja lähteekö pyörä hyvin tulille. Vois sit tehdä päätöksen hommaanko itelleniki vastaavan.

Ainaki tilaa säästyy aika paljon alkuperäiseen verrattuna  
cool.gif


Meinasitko käyttää pyörän oma laturi kytkettynä vai ratakäytössä ilman laturia?
Kyllähän toi hyvin pelittää ja pyörittää starttia paljon ilosemmin mitä Biltsun akku. Päädyin varmuuden vuoksi ostamaan toisenkin kun ei se paljoa painoa lisää.

21042011190.jpg


21042011191.jpg
 
Rykkösen akku alkoi osoittaa talven aikana hiipumisen merkkejä ja tilalle tuli hommattua Ultrabatt.

Parin päivän toimitusajalla Motovillen kautta. Villeltä vielä pala sinistä ultrakevyttä pakkausuretaania matkaan josta saikin työstettyä passelit sovituspalat akkukoteloon. Akkukaapelit meni heittämällä paikoilleen ja akun sai vielä kiinni vakiokumilenksalla koteloon.

Hyvin tuntuu starttaavan ja tuote ei ulkoisesti poikkea vakioakuista (ei siis näytä miltään puolivalmisteelta), mitä nyt on pirun paljon kevyempi.
 
sanoi:
Rykkösen akku alkoi osoittaa talven aikana hiipumisen merkkejä ja tilalle tuli hommattua Ultrabatt.

Parin päivän toimitusajalla Motovillen kautta. Villeltä vielä pala sinistä ultrakevyttä pakkausuretaania matkaan josta saikin työstettyä passelit sovituspalat akkukoteloon. Akkukaapelit meni heittämällä paikoilleen ja akun sai vielä kiinni vakiokumilenksalla koteloon.

Hyvin tuntuu starttaavan ja tuote ei ulkoisesti poikkea vakioakuista (ei siis näytä miltään puolivalmisteelta), mitä nyt on pirun paljon kevyempi.

Samanlainen tuli myös Motovillelta hankittua. Laadukkaan oloinen päällisin puolin ja hyvin on pelittänyt kahden treenipäivän kokemuksella. Asennus myös juuri noin helppo kuin mainittiin, varmaan halvin tapa säästää painoa. Ainakin näin alustavasti voin lämpimästi suositella...
 
Tilasin HobbyKingista LiFe-akkuja 8 kpl, hintaa tuli rahteineen 62e. Loput liitännät rakentelin ihan itse ja sain 6,4 Ah life-akun katupyörääni.
Nyt yhden päivän kokemukset ovat rohkaisevia, pyörittää paremmin kuin entinen 7 Ah lyijyakku (original akku pyörässä 12 Ah!). Pyörässä 1000cc 2-sylinterinen moottori.
Aikeena käyttää akkua koko kesän, raportoidaan jos / kun ongelmia alkaa tulemaan
 
Jos hintaa/helppoutta pohtii, nii eiks tossa ois iha valmis setti?
http://www.hobbyking.com/hobbyki....t=14067
LiFePo4 4.2Ah 13.2V
126A/168A
41 taalaa+kulut.
Vaikuttaa järkevältä setiltä, on täysin valmis ja sisältää balansointi-johdotuksenkin. Itse kennoista tekemisessä on kuitenkin melkoinen homma.
Jos tuossa setissä johdot on vaan riittävän paksut, niin eiköhän virta riitä 600cc I4 pyörittämiseen.
Jatkuvaa virtaa lupaa 30C, hetkellistä 40C. Irtokennoissa vastaavat luvut teoriassa on 30C / 60C
 
Back
Ylös