• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Litiumakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toinen ehkä vähän tyhmältä kuulostava kysymys (tuon aikaisemmin esitetyn lataushomman) lisäksi, miksi pitäisi normi katupyörään hankkia lifepo-akku?

Painonsäästö on tietysti yksi asia mutta onko kilon-parin säästöllä mitään merkitystä katukäytössä?

Tätäkin ketjua lukiessa tulee käsitys että kaivetaan verta omasta nenästä, kuitenkin normi-akut pelaa kuitenkin pääsääntöisesti sekä kuumassa että kylmässä... :kääk:

Lifepo antaa paremmin starttivirtaa ja lataantuu nopeammin.

Jos lyijyakku pelaa hyvin, niin ei mitään syytä vaihtaa Lifepo akkuun, ellei sitten halua painonsäästöä.
 
Näin itsekin ajattelin... saattaapi olla että sitten joskus kun nykyinen akku antautuu pistän tuollaisen lifepo-akun, tai sitten en... :right:
 
Mun mielestä lyijyakku on vaan niin älytön, kyn ajattelee että ihmiset haluaa pyörien olevan keveitä ja tehokkaita ja sitä saavuttaakseen on hiilikuitua yms kevytmetalleja. Sitten kuitenkin sähköpuoli perustuu nippuun lyijylevyjä jotka lilluu rikkihapossa, eikä mitään kehitystä ole tapahtunut 100vuoteen.
 
Mun mielestä lyijyakku on vaan niin älytön, kyn ajattelee että ihmiset haluaa pyörien olevan keveitä ja tehokkaita ja sitä saavuttaakseen on hiilikuitua yms kevytmetalleja. Sitten kuitenkin sähköpuoli perustuu nippuun lyijylevyjä jotka lilluu rikkihapossa, eikä mitään kehitystä ole tapahtunut 100vuoteen.

No eipä tuosta ottomoottorinkaan kehityksestä ole syytä henkseleitä paukutella. :grin: JOS arabit eivät olisi sataa vuotta myynneet halpaa energiaa, ja paukut olisi käytetty akkupuolen kehitykseen, voisi noi ilmastonmuutospaneelin säästörajatkin olla helpommat saavuttaa.
 
Ite ostin stormilta 4ah akun painoo ~400grammaa ja hyvin on rytkönen käynnistynyt. Ihme juttu kun ekan kerran starttaa niin vaivailloisesti pyörittää mut parikertaa kun starttaa niin akku kuormittuu ja lopulta menee kunnolla ympäri ja käynnistyy. Näin tapahtuuu vain päivän ensimmäisellä startilla muuten menny ympäri ku väkkyrä
 
No eipä tuosta ottomoottorinkaan kehityksestä ole syytä henkseleitä paukutella. :grin: JOS arabit eivät olisi sataa vuotta myynneet halpaa energiaa, ja paukut olisi käytetty akkupuolen kehitykseen, voisi noi ilmastonmuutospaneelin säästörajatkin olla helpommat saavuttaa.

Joo jos vaan olis jotain millä sitä sähköä tehtäisiin, ydinvoima kun ei oikein vaan käy ja vesivoimakin on luontoarvoja tuhoavaa… Niin eipä siitä sitten mitään jäänytkään.
 
Alastarossa la 24.5 ollaan Shorain oman laturin kera. Tulkaa nykäisemään hihasta, jos haluatte Shoraitanne latailla/balansoida..
 
mikä nyt on nykyään akkumuodin ykkönen:grin:
eli hyvä ,pieni ja halpa akku
- KTM RC8siin
- KTM 690enskaan
 
mikä nyt on nykyään akkumuodin ykkönen:grin:
eli hyvä ,pieni ja halpa akku
- KTM RC8siin
- KTM 690enskaan

Tähän asiaan olisi mukava kuulla mielipiteitä.

Stormin AGM-akku kyykähti yhden kesän jälkeen. SDuke vaati aika reilusti käynnistysvirtaa.

Onko Stormin Shorai oiva valinta?
 
Mulla on nyt puolisen vuotta (eli pari kuukautta ajoa loppukesästä ja tämän kevään 2000km) ollut kiinni shorain akku veturissa. Ei ihan täytä myyntipuheita, mutta en sitä odottanutkaan. Odotukset sensijaan täytyy mainiosti. Ihan 0-kelilläki lähtee käyntiin n. 3. pyörityksellä, kun alussa ja välillä pitää pitkiä valoja ja kahvalämppäreitä päällä pari minuuttia kerrallaan. Se oli lyijyakun kanssa tuo 5°C aika maaginen raja, sen alle pyörä ei omin voimin startannut. Nyt ei vielä niin kylmällä kelillä ole ajelulle haluttanut, etteikö mopo olisi käynnistynyt...

EDIT: Niijuu semmonen pikkujuttu tuli mieleen. Ei kannata ihan sokeasti uskoa niitä sopivuustaulukoita. Ulkomittoja tutkimalla mulle löyty valikoimasta vähän isompi akkutilaan sopiva malli, mitä shorain omakaan valintataulukko osasi suosittaa.
 
Tähän asiaan olisi mukava kuulla mielipiteitä.

Stormin AGM-akku kyykähti yhden kesän jälkeen. SDuke vaati aika reilusti käynnistysvirtaa.

Onko Stormin Shorai oiva valinta?

SDR1290:iin sopiva on Shorai LFX18A1-BS12. Kylmäkäynnistysvirtaa on lyijyiseen verrattuna selvästi enemmän. Ittellä on Ballistic 12 -kennoinen, jokseenkin vastaava. ~3 kiloa lähti ja akkukoteloon mahtui PCV nätisti. Kyllähän V2:nen tarvii enemmän vääntöä akulta.
 
Kuinkahan tämmönen kapistus toimis..

Valotki syttyy vasta muutama sekunti käynnistyksen jälkeen eli ei ole mitään millä rasittaa akkua. Kahvalämppärit samaan ostoskoriin? :D
 
Valotki syttyy vasta muutama sekunti käynnistyksen jälkeen eli ei ole mitään millä rasittaa akkua. Kahvalämppärit samaan ostoskoriin? :D

Done dat, no melkein. Honda vähän autto. Ihan jo tehtaalta asti ajovalon sähö koukkaa käynnistysnappulan kautta. Ja siis niin, että lamppu sammuu, kun nappulaa painaa. Niinpä otin kahvalämppärien releelle herätevirran juurikin ajovalon johdosta.
 
About puolen tunnin päästä nähdään, miten Shorai pyörittää Milleä kylmän yön jälkeen. Viimeks starttipuolella avitti Skoda Octavia. Täydellinen liitto.:D

Illalla sit päivitystä, jos muistaa.
 
About puolen tunnin päästä nähdään, miten Shorai pyörittää Milleä kylmän yön jälkeen. Viimeks starttipuolella avitti Skoda Octavia. Täydellinen liitto.:D

Illalla sit päivitystä, jos muistaa.

Vittu, mikä taistelu oli aamulla. Oli jo melkein kaapelit kourassa, ja sit lähti. Ois pitänyt ottaa akku tyynyn alle yöksi. Kaiken lisäksi startin vapaakytkin osoittaa ehkä hiukka väsymisen merkkejä. Nicki MCL on kuulemma niitä näppärä vaihtelemaan... :paikallatuulee: Yks on varalla, muttei ulkokehää.

Mitäs muuta shakedown paljasti... ohjauslaakeri saattanee kaivata kiristämistä/ vaihtoa jossain välissä, tai sitten olen vain vainoharhainen.

Positiivista: vaikka mopo on korvallaan ja painaa töyssyistä yli, toimii perä ja keula todella synkronoidusti. Kiitos Scuuba.
 
Oli kylmä ja märkä yö. Normaalisti pyörän käynnistäminen tällaisen jälkeen on ihan tuskaa. Nyt oli akku sisällä ja löin tuossa ennen yhdeksää kiinni. Napin painallus, ja käynnistyi kuin Honda.

Se on vain niin, että on tuossa lyijy- tahi litiumakku, niin kylmällä on tuntunut valmistajan kuin valmistajan kampe hiipuvan. Tarttee näköjään ihan kiitettävästi virtaa.

Vapaakytkin ei oireillut mitenkään.
 
Back
Ylös