Litiumakku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hmm, pari asiaa jäi hieman ihmetyttämään...minkähänlainen suojapiiri estää akun purkamisen ihan tyhjäksi...senhän pitäisi kestää starttivirta eli pahimmillaan satoja ampeereita? Sellaiset kytkinpuolijohteet alkavat jo jotain maksaakin. Arvelen ettei sellaista akusta löydy, ainakaan satasen-puolentoista akusta. Mun Varta-merkkisessä on vain normaalit navat, bms:stä ei puhuta mitään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system

Tällainen löytyy about jokaisesta LiPo -akusta. Oletko koskaan yhtään Vartaa leikannut auki, mitä sieltä napojen alta löytyy?

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system

Tällainen löytyy about jokaisesta LiPo -akusta. Oletko koskaan yhtään Vartaa leikannut auki, mitä sieltä napojen alta löytyy?

No enpä ole, enkä aio leikatakaan, ainakaan niin kauan kun se toimii. Oletko itse kurkannut mopoakkujen sisään?

Sinänsä kyllä mielenkiintoista että jos BMS ei mitenkään keskustele lataussäätimen kanssa, ja akku on täysi, niin mitä se sitten tekee. Sähkön katkaisu akun sisällä ei kuulosta järkevältä, tavallinen mopon lataussäädin tykännee kyttyrää.

Tuolla Wikin sivulla käytetään nimitystä "smart battery". Uteliaisuuttani tsekkasin mitä 200A fetit maksavat ja kappas vain, alle vitosen niitä näkyi jo olevan tarjolla. Kyllä sellainen jo voisi 150€ akusta löytyä. Tosin sellaiset joiden liitännät olivat vähän tukevampia olivatkin sitten jo kymppejä.

Heikkovirtapuolella on jo kaikenlaista:
patteri.gif

Viimeksi muokattu:
Ei niitä ikinä ihan tyhjäksi ajeta vaan suojapiiri estä syväpurkautumisen. Suojapiiristä riippuen täytyy tehdä erilaisia temppuja jota se nollaantuu ja lataus onnistuu. Onko tuo dokumentoitu missään on sitten kokonaan toinen asia. Omassa mp-akussa ei tullut mitään ohjetta mukana, mutta muissa laitteissa joissa on irtoakkuja on tullut ohjeet miten lataus pitää tehdä suojapiirin aktivoiduttua.

No nuo mun akut on itse kasattuja, niin tiedän että niissä on vain balansointielektroniikka eikä mitään yli/alijännitesuojauksia. Eli tasan varmana ovat olleet täysin tyhjiä kun paketin napajännite näyttää nollaa...

Noista valmiista pyöriin tarkoitetuista LiFePo4-akuista en sitten tiedä varmaksi, että millaista suojauselektroniikkaa niissä on mukana. Jos arvata pitäisi, niin veikkaisin vaihtelua löytyvän todella laajasti. Joissain ei välttämättä ole yhtään mitään, ei edes balansointia. Mutta alijännitesuojaustakin ilmeisesti löytyy joistain. Ainakin jollain merkillä oli akussa "hätästartti-nappi", jolla sai tyhjentyneen akun herätettyä henkiin viimeistä starttiyritystä varten. Eli tuossa joutuu väkisinkin olemaan suojapiiri, joka kytkee kennot irti jännitteen laskiessa liian alas ja napilla saa sitten ohitettua tämän. Mutta kuten tuossa aiemmin jo mainittiin, niin starttivirroille riittävä suojauselektroniikka ei ole ihan ilmaista, eli veikkaan ettei nykyäänkään kaikissa akuissa ole tuollaista.

Back