Lofooteille?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mek
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Torstai

Vähän katkonaista oli uni viime yönäkin, mutta parasta tähän saakka, peräti vartin yli kuuteen. Illalla alkanut sään kirkastuminen ei kantanut aamuun, vaan sää oli harmaa ja sataa tihuutteli. Netistä etsin lauttojen aikatauluja, Tjøtta – Forvik sopiva lautta olisi vartin yli kahdeksan Tjøttasta lähtevä. Siltä ehtisi ainakin kiirehtimättä seuraavan välin Andalsvågen – Horn 10.05 lauttaan. Siihen olisi hyvä keritä, sillä seuraava menee vasta 11.30. Tuo ensimmäinen väli on pitkä, tunnin väli, joten jätin aamupalan syönnin laivaan. Ajomatkaa ei Tjøttan satamaan ollut kuin kolmisenkymmentä kilometriä. Muutama muukin oli lauttaa odottamassa. Lautta oli paikoillaan, mutta siivoojaa lukuun ottamatta muuta elämää ei siellä näkynyt. Viereisessä laiturissa kävi johonkin saareen menevä lautta ja se lähti 8.15. Meitä Forvikin kaistoilla odottavia ei kuitenkaan kyytiin viitottu. Turistien lisäksi paikalliset alkuasukkaatkin näyttivät ihmettelevän reittien ja aikataulujen ihmeellisyyksiä. Seuraava lautta lähti 8.40, eli perillä 9.40. Kyllä siltäkin Andalsvågeniin pitäisi 10.05 ehtiä. Söin aamupalaevääni ja kuluttelin aikaa maisemia katsellen.

Lauttamatkan aikana tihku yltyi ihan kunnon sateeksi. Pääsin kiilaamaan lähdössä jonon kärkeen, joten norjalaisia hirmusakkoja ei tarvinnut uhmata, vaan normaalia vauhtia ajaen ehti kymmeneksi Andalsvågeniin. Jo edellisessä lautassa ollut nuorempi norjalainen motoristi vanhalla F650GS:llä uskaltautui toisen lauttamatkan aikana puheille. Poristiin työt, lomareissut, pyörät, renkaat ja ajokamppeet. Paljon sitä vartissa ehtiikin. Hornista ei ollutkaan pitkä rykäisy edelleen jatkuvassa vesisateessa Brønnøysundiin. Etsin kylältä ruokapaikan. Muutama minuutti piti odottaa, niin lounaslistalla olleita annoksia alkoi saada, valitsin lämminsavulohella täytetyn voileivän. Hyvää oli, mutta turhan suolaista tämäkin. Kylällä ajellessani olin huomannut Torghatten -viitan nähtävyysmerkillä varustettuna. Googlettelin syödessä, mistä on kysymys ja ajelin ruuan jälkeen tuota luonnonihmettä katsomaan. Hatun muotoinen pienehkö vuorihan se oli, jossa on keskellä iso halkeama, oikeastaan reikä vuoressa. Pilvet roikkuivat matalalla eikä vesisade innostanut vaellushommiin. Tieltä vuoren erikoisuutta ei täysin nähnyt, vaikka kävin vielä lahden vastarannallakin katsomassa. Liekö Helgelandin lauttoja operoiva Torghatten A/S saanut juuri tuolta vuorelta nimensä.

Palasin kylälle ja jatkoin vielä vartin Rv17:ää etelään. Skillebotnista käännyin sitten 76:lle kohti itää. Rannikkoa tuli siis tällä reissulla ajettua Skibotnista Å:n kautta Skillebotniin. Vettä tuli vielä alkuun vuorille noustessa kuin aisaa, mutta viimeisen pitkän tunnelin aikana sää kirkastui. Pilvet jäivät vuoriin kiinni ja sisämaassa oli poutaa. E6:a lähdin pohjoiseen, liikennettä riitti ihan ruuhkaksi asti. Onneksi ei tarvinnut ajaa pitkästi kun sain kääntyä 73:a kohti Hattfjelldalia ja Tärnabytä. Olisi voinut ajaa Tärnabyhynkin yöksi, niin olisi huomiselle jäänyt vähän lyhyempi pikataival kotiin, mutta olin halvan hinnan houkuttelemana varannut viimeiselle yölle jo ennen reissuun lähtöä Mo i Ranasta Hotel Svartisenistä 1 hh:een 633 NOK. Aamupalaa ei hintaan kuulu, mutta voin tehdä samoin kuin tänä aamuna, eli ostaa kaupasta eväät ja syödä välillä. Tai Tärnabyssä jollain huoltsikalla. Jos Slussforsiin asti jaksaisi tyhjällä mahalla, niin siellä olisi ihan tien varressa Slussforssin moottorikelkkakerhon siisti kota Portbrostugan.

Toinen syy yöpaikka ja reittivalintaan oli Villmarksveien Hattfjelldalista Bleikvasslin kautta Korgeniin. Hattfjelldalissa join vielä kahvit ennen tunturiin lähtöä. Coopin yhteydessä ollut hyvä kahvila (muistikuvat 10 vuoden takaa) oli suljettu, mutta vastapäisessä rakennuksessa oli kahvila josta sai kaikenlaista syötävää kahvin lisäksi. En ole tuota pätkää Villmarksveieniä ennen ajanut, mutta kyllä se kannatti, ihan mukavat erämaiset maisemat oli. Tie oli paikoin vähän huonopintaista ja kauttaaltaan kapeaa, mutta päällystettyä kuitenkin. Kalamiehiä oli tunturissa jonkin verran liikkeellä ja yksi polkupyöräilevä pariskunta piti taukoa. Yksi yöpymisvaihtoehto olisi sattunut myös tuon Villmarksveienin varrelle, sillä pari Statskogin autiotupaa sattui tuon reitin varrelle. Lomtjønnstualla kävinkin, mutta Statskogin tupiin olisi näköjään tarvittu eri avain, joka olisi pitänyt hakea Statskogin toimistolta Mo i Ranasta, Den Norske Turistföreningin yleisavain ei noihin käy.

Korgenista Mo i Ranaan piti taas jonotella E6:lla. Välille mahtui yksi pieni tietyökin. Tunnelissa oli sähkäri vaihtamassa lamppuja, joten käytössä oli vain yksi kaista ja följebil ajatti vuorotellen kummankin suunnan liikennettä perässään tunnelin läpi. Viiden maissa olin Mo i Ranassa, tankkasin ja sitten valmiiksi varattu ja maksettu huone Svartisenistä. Mopon sai takapihalle parkkiin, kadunvarsiparkkikin olisi ilmainen klo 16-8. Huuhtaisin suihkussa hiet pois, käveleskelin kylällä ja kävin hakemassa Coopista evästä illaksi ja huomiset aamupalatarpeet. Reissu alkaa olla taas pikku hiljaa loppukiriä vaille valmis. Olen yrittänyt tehdä rennompaa aikataulua tälle reissulle, tai siis oikeastaan olla tekemättä liian tarkkoja suunnitelmia, mutta kyllä tämäkin taisi vähän suorittamisen puolelle silti mennä.
2638f3e814f80338c411b34d01ff3228.jpg
5ed25de2db8ebc110c2eb8c78d7456d4.jpg
bb35588250695b0193ea46ee6e1f8adf.jpg
c81662116a0c3dd11f7700c6bf3c2bfe.jpg
685e0f72c3f8db81bb1d607af7d09c8c.jpg
c9933183f686461a21b0bf3af0392ce3.jpg
58dd12da0910c019c039ea11e2d78cb2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Svartisenissä yövyin minäkin. Kylässä ei ole juurikaan tolkullisen hintaisia vaihtoehtoja. Kyllä se teltan voittaa, ja eväissäkin säästää kun pääsee suihkuun.

Mukavaa tarinaa.
 
Perjantai

Nukuin reissun parhaan yön, vaikka illalla vähän epäilytti huoneeseen selvästi kuuluva katumelu. Katu kuitenkin rauhoittui yöllä täysin, eikä korvatulppia tarvinnut. Ainut sänky on ylhäällä parvella ja portaat todella jyrkät. Huonojalkaiselle Svartiseniä ei voi suositella, mutta ihan ok hotelli, varsinkin hintaansa nähden. Heräilin paikallista aikaa viiden jälkeen ja 6.10 matkaan. Yöllä oli satanut joten tiet olivat vielä märkiä. Pilvet alkoivat väistyä ja aurinko pilkistellä pilvien välistä. Lämpöä oli 8 astetta, joten laitoin välipaidan päälle ja paksuimmat hanskat käteen. Suorinta tietä kotiin olisi 760 km, eli tyypillinen reissun loppuveto. Säästin taas aamiaisen syönnin ensimmäiselle tauolle, jonka ajattelin pitää Dikanäsiin kääntyvän tien risteyksessä Portbrostuganilla. Tuo Slussforssin moottorikelkkakerhon huoltama kota on hienolla paikallla jyrkällä töyräällä Umeälvenin varressa.

Korkeimmalla kohdalla mentiin pitkää tunnelia, sitten lasketeltiinkin pääosin alamäkeen Sorselen risteykseen saakka. Portbrostuganilla oli matkapolkupyörä nojollaan seinää vasten. Herätinköhän? No en kai sentään, onhan kello jo kahdeksan. Otin kuitenkin pihalla kypärän pois päästä ja kuljailin vähän, ennen kuin kolistelin sisään. Tervehdin ikäistäni miestä englanniksi, tämä vastasi, mutta jatkoi samaan hengenvetoon suomeksi kun huomasi liivini rinnassa suomen lipun. En herättänyt, ukolla oli jo aamutoimet valmiit ja kamppeet lähes kasassa, oli kiertämässä Pohjois-Ruotsia pyörällä ja Oulusta kuten minäkin. Yhteisiä tuttujakin poristessa löytyi.

Tauko venyi poristessa puolituntiseksi, mutta puoli yhdeksältä jatkoin Sorselen kautta Arvidsjauriin. Välillä oli jonkin verran tietöitä, lyhyitä muutaman sadan metrin pätkiä oli siellä täällä hyväksi jyrätyllä sorapinnalla ja homma alkoi olla pintaa vaille valmis. Muutaman rummun olivat myös vaihtaneet. Porojen takia jouduin pari kertaa hiljentämään ja yhdessä kohdassa ihmettelin kauempaa, että onpa kumman näköisiä poroja tuolla maantienojassa. Lähempänä porot paljastuivat kahdeksi kurjeksi. Eipä ole ennen noin lähellä tietä ollut. En uskaltanut paljoa hiljentää, etteivät säiky lentoon. Pelloltakin tuppaavat lähtemään lentoon jos pyörän pysäyttää kohdalle lintuja ihailemaan. Rauhassa söivät ojassa kun hurautin ohi. Uljaita eläimiä 5 metrin päästä nähtynä.

Arvidsjaurissa piti tankata. Sitten päätien varressa olevaan tuttuun, ja ainoaan kahvilaan. Vartin päästä olisi saanut lounastakin, mutta ei oikein vielä ollut nälkä eikä toisaalta tehnyt mieli päivän lounaana olevaa possua. Otin sitten kahvit ja ison pullan, hyvää ja tuoretta. Maistuipa myös kunnon ruotsalainen kahvi hyvältä. Norjassa ei oikein saa mielestäni hyvää kahvia, tosin en raaskinut kalleimmissa baristapaikoissa käydäkään. Tavallinen kahvikin kun tuppaa maksamaan nykyään jo 35 NOK. Täällä kahvi ja iso, tuore kanelipulla yhteensä 35 SEK. Aurinko paistoi, mutta lämpötila ei vieläkään ollut kuin 13 astetta, joten annoin välipaidan olla päällä. Älvsbytä lähestyttäessä alkoi kuitenkin lämmetä ja Bodenissa oli jo 23. Sinnittelin Råneåån jossa oli viimein pysähdyttävä juomaan, vähentämään vaatteita ja vaihtamaan ohuemmat hanskat.

Haaparantaa lähestyttäessä alkoi mennä pilveen. Haaparannan kohdalla oli edelleen sama vajaan 10 km tietyöpätkä kesken ja kiertotie, kuin viime syksynäkin. Jo kestää kauan tuon pätkän teko. Tankkaus Shelliltä ja Coopista vähän evästä ja viimeiset tuliaiset mukaan. 4-tie Torniosta Ouluun on viheliäinen ajaa, en tykkää siitä yhtään. Liikennettä on aina paljon ja Kemin ja Oulun väli näkyy olevan samanlainen ikuisuustyömaa kuin Jyväskylän ja Äänekosken väli. Olen asunut 10 vuotta nyt Oulussa ja koko ajan on jossakin kohdassa ollut tietöitä. Nyt Simossa. Yleensä paluumatkalla on vielä aina voimakas, puuskainen ja sivuvastainen tuuli, mikä tekee ajamisesta vähän tuulta vasten reuhtomista. Lomanloppumisvitutuksen kruunasi Keminmaan kohdalla alkanut sade. Juuri ja juuri ehdin kotiin ennen sateen loppumista. Tunnin päästä paistoi jo aurinko ja saderintama oli siirtynyt sisämaahan. En oikein malta suunnitella ajamisiani sadetutkaa kytäten ja toisaalta ajan mieluummin kunnon sateessa jolloin taivaalta tuleva vesi pitävät kypärän visiirin ja pyörän pleksin puhtaana. Paljon viheliäisempää on keli, jossa tiet ovat vielä märät, mutta taivaalta ei enää tule mitään. Autojen tiestä nostattama kura sotkee kaiken eikä visiiriä oikein voi pyyhkiäkään sitä naarmuttamatta. Kotona 17.40 eli juuri ehdin sopivasti Kalevan kisoja katsomaan. 760 km, ajoaikaa 9 tuntia ja puolitoista tuntia taukoihin.

Laitoin noita hotellien hintoja, kun niitä aina kysytään. Moskenes - Bodø -lauttamatkan varasin ja maksoin ennakkoon ja hyvä niin, täyttä oli. thn.no Kuski ja pyörä 421 NOK. Muita ylityksiä oli 6 kpl, 10 - 60 min. Niistä ei ole tullut vielä veloitusta luottokortilta, ferrypay.no Kerron senkin kustannuksen kun tiedän. Bensa Suomessa n. 2,20 eur, Norjassa 23-24 Nok ja Ruotsissa 19-21 Sek. 6 ajopäivää ja matkaa tuli n. 2850 km.

07f90de78cf8e7b1bb33f48aeea25d20.jpg
a0d1a5a06f9c9e7be59555af8f8c662b.jpg
0b529b59593df9c3a50130bed0058da4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, se rengas. Se oikea tubeless-paikka kesti ongelmitta reilut 2000 km kotiin saakka. Ajan renkaan täällä paikallisajossa loppuun. Jos jatkossa joudun kamelinpaskalla korjaamaan, niin ensi tilassa kumikorjaamolla oikea paikka tilalle.

Edit, ja nyt näköjään 1. noin vartin lauttamatkasta Refsnes - Fleksnes on tullut luottokortille 4,53 eur katevaraus, Skyttel AS, vaikka sitä ei ferrypayn sivuilla vielä näykään.

96b9991fe96259b5aceb57f1ddfdaf5b.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitää vielä kehua IF:iä. Maanantaina aamupäivällä tein vahinkoilmoituksen, tänään tuli päätös ja huomenna maksu tilillä. Eli IF maksaa sen ylimääräisen hotelliyöpymisen Nordkjosbotnissa, koska en enää ehtinyt perua alkuperäistä varausta Bardufossissa. Hinauslasku meni suoraan IF:lle.

Kaksi lauttaveloitusta on nyt tullut luottokortilta, niistä tulee kuitti sähköpostiin ja näkyy myös ferrypay.no -sivuilla Noin viikon viive näkyy olevan, hyvin toimii eikä ole mitään laskutuslisää.
 
Minullakin on Ifistä pelkästään hyviä kokemuksia korvausten suhteen.
Ai niin, se rengas. Se oikea tubeless-paikka kesti ongelmitta reilut 2000 km kotiin saakka. Ajan renkaan täällä paikallisajossa loppuun. Jos jatkossa joudun kamelinpaskalla korjaamaan, niin ensi tilassa kumikorjaamolla oikea paikka tilalle.

Hyvä periaate, noi kamelinpaskat on tosiaan vain tilapäistä korjausta varten. Tämä tuli todettua viime kesänä, kun kamelinpaska irtosi tien päällä. Ei kiva.
 
Kjempefint, vaikka vähän kosteaa välillä olikin ! :thumbup:

Toivottavasti oli vasta "Traileri", että tarkempi kuvaus tulee sitten perästä....:;):
 
Back
Ylös