• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Loppuko ketjun voitelu....

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Botzo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tavallinen DID kestää pro-oilerilla ainakin 80tkm. Pyörän myydessä ei vielä olleet yhtään kuluneet.
Nyt uudessa pyörässä ajettu pro-oilerilla ketjuilla noin 15tkm.

Paljonko nuo "ikuiset" ketjut kestää ? aika näyttää. Tärkeää olisi myös tietää noiden kitkasta vs perinteiset,
sehän saattaisi olla jopa myyntivaltti, vähentää kulutusta.
 
Nuo ketjuthan tarvii vastinpariksi pinnoitetut rattaat, jolloin kestävyys lisääntyy entisestään.

Nyt "kulumaton" ketjuratas-paketti vain 899€...:grin:
 
Motorcyclenews kertoi hinnan olevan 100 puntaa. Mikähän se sitten oikeasti täällä mahtaa olla. Mielenkiintoinen uutuus, ainakin teoriassa.

Se on Englannissa 100 punnan hintainen lisävarusteruksi uutta pyörää tilatessa. Ts satanen optiosta normiketjun päälle. Suomessa veroineen ja suomilisällä vähintään sen 150€, luultavasti hiukan ylikin. 150-200 väliin.

Normiketju maksaa bemarille ehkä 30-50€ ja marmorilla myyntihinta 200€, joten tämä uutuusketju maksaa varaosatiskillä 400-500€. Rattaat päälle ja ollaan siellä 600-700 hinnassa merkkihuollossa alle laitettuna.

Tiedä tuleeko tuota miten myyntiin, mutta nyt ilmeisesti bemarin speciaali tällä hetkellä. Regina on käyttänyt kasan holkkeja pinnoituksessa bemaria varten.
 
Mielenkiintoista kuulla onko tuo parempi. Mahtaako rullan päällipuolen pinnoituksesta olla hyötyä, tähän mennessä mun ketjut on menny hylkyyn siksi että tapit (ja/tai vastaavat holkit) ovat kuluneet epätasaisesti niin että kireys vaihtelee ketjun pyöriessä. Yleensä löytyy myös muutama jäykähkö lenkki. Eturattaan pinnoitus voisi olla myös hyvä, ainakin se kuluu ensimmäisenä.
 
Onpas ketjussa hiljaista... enkä netistäkään ole löytänyt käyttökokemuksia. Ajattelin sitten kokeilla itse kun tossa multissa on kerran 525-ketju, mutta Louis lupaa 124-lenkkistä vasta viikolla 35.

Eikö kukaan ole kokeillut? Tjaa, ehkä pitäis bimmer-foorumeita vielä tsekkailla...
 
Onpas ketjussa hiljaista... enkä netistäkään ole löytänyt käyttökokemuksia. Ajattelin sitten kokeilla itse kun tossa multissa on kerran 525-ketju, mutta Louis lupaa 124-lenkkistä vasta viikolla 35.

Eikö kukaan ole kokeillut? Tjaa, ehkä pitäis bimmer-foorumeita vielä tsekkailla...

No mulla on kyseinen M-enduranceketju Bemarin S1000r:ssä. Toki kilsoja on vasta 4000, mutta so far so good. Muutaman kerran olen pölyt poistanut puhdistusvaahdolla, mutta muuta huoltoa en ole tehnyt enkä tee. Kiristystarvetta ei ole ollut. Ajo on ollut aika moninaista sisältäen yhden ratapäivän.

Onhan se outoa, kun enää ei pidä lämmintä ketjua rasvata ajon jälkeen :). Samoin kummallista on, kun enää ei pyörän takapää ja varsinkaan takavanne vaadi ketjurasvan putsausta :jippikaijee:. Oikeastaan em rituaaleja vähän jopa kaipaa...
 
Osaatko, Aaretti sanoa, kuinka lämpöisenä ketju pyörii? Jos se ei pahemmin kuumene, niin sehän lupailisi hyvää.
 
kai jos tuo on pinnoitettu käytännössä teollisuus timantilla, niin sehän on ilmeisesti hiekkaa kovempaa, eli kai se pölykään ei sitten sitä paljoa syö. mutta kai ne rattaat sitten kuluu kuitenkin, ellei nekin ole pinnoitettu
 
Osaatko, Aaretti sanoa, kuinka lämpöisenä ketju pyörii? Jos se ei pahemmin kuumene, niin sehän lupailisi hyvää.

Ei se juuri ole kuumentunut ainakaan niin, että siihen olisi kiinnittänyt huomiota.. Tutkinpa asiaa vielä tänä viikonloppuna, kun tulee heitettyä tourinkia monta sataa kilometriä
 
Päätin sitten kokeilla. Tilasin 128 lenkkisen kun 124:ää ei heti saa. Eiköhän sen lyhennettyä saa.

Mielenkiintoista nähdä toimiiko tuo. Reginasta ei mulle ole muodostunut ihan huippulaadukasta mielikuvaa, DIDiä olen suosinut. Laitan raporttia kun kokemuksia tulee.
 
Ei se juuri ole kuumentunut ainakaan niin, että siihen olisi kiinnittänyt huomiota.. Tutkinpa asiaa vielä tänä viikonloppuna, kun tulee heitettyä tourinkia monta sataa kilometriä

Ajoin 250 kilsaa reipasta maantieajoa yhteen soittoon ulkolämpötilan ollessa 30 astetta. Ketju oli tuossa lämpötilassa aion jälkeen tietenkin lämmin, mutta ei se kuumentunut millään lailla. Tänään asti kokemukset ketjusta ovat kaiken kaikkiaan positiiviset.:bye:
 
^Avoin ketju jäähtyy ilmavirrassa tehokkaasti, joten arvelen ettei lämpiäminen ole ongelma, vaikka tehohäviö olisi vähän suurempikin. Ketjun tehohäviöhän kasvaa kuormituksen myötä myös jos pyörän ilmanvastus kasvaa, eikä normiketjuissakaan sitä noteerata mitenkään.

Mutta mites melu? Onko rallatusta tai peräti kitinää?
 
+-250€ näyttää olevan Louisilla 525 ketju, eli tuplat DID ZVMX verrattuna.

Pinnoitehan noissa on siis vain ulkoisissa osissa ja sisuskaluiltaan on ihan tavallinen x-rengasketju. Näin vanhana skeptikkona pakko arvioida, että ei kestä yhtään pidempää kuin normaalikaan ketju, mutta kestää saman huolsi tai ei. Omat kokemukset Reginasta ovat niin huonoja, että en osaa kyllä povata tuolle edes normi DIDn kestoikää. Omasta kokemuksesta Reginasta kypsyy juurikin sisuskalut, eikä nuo päälliholkit.

Tällä kertaa aidosti haluaisin olla väärässä.
 
+-250€ näyttää olevan Louisilla 525 ketju, eli tuplat DID ZVMX verrattuna.

Pinnoitehan noissa on siis vain ulkoisissa osissa ja sisuskaluiltaan on ihan tavallinen x-rengasketju. Näin vanhana skeptikkona pakko arvioida, että ei kestä yhtään pidempää kuin normaalikaan ketju, mutta kestää saman huolsi tai ei. Omat kokemukset Reginasta ovat niin huonoja, että en osaa kyllä povata tuolle edes normi DIDn kestoikää. Omasta kokemuksesta Reginasta kypsyy juurikin sisuskalut, eikä nuo päälliholkit.

Tällä kertaa aidosti haluaisin olla väärässä.

Samat (inhorealistiset) odotukset täällä. En tottapuhuen usko että toimivat, mutta siitä huolimatta päätin tilata koska rasvan ja siihen takertuneen kuran pesu pyörän takaosista ja laukuista ei todellakaan ole mun suosikkiharrastus. Kuten ei myöskään mähnäisen spraypurkin kuljettelu matkatavaroiden joukossa. Jos se vaikka sittenkin toimisi... Jos vitja on loppu silloin kuin eturataskin, haen uuden ketjulukon, eturattaan ja virittelen ton 4000km ajetun orkkisketjun takaisin ensi kesäksi. Reginat saa siinä tapauksessa jatkossa jäädä mun puolesta hyllyyn.

Mutta jos kestäis vaikka 25000km, riittäis se mulle. Onhan noissa keppivehkeissäkin kuulemma ties mitä remppoja noin 50000 välein.
 
Viimeksi muokattu:
^Avoin ketju jäähtyy ilmavirrassa tehokkaasti, joten arvelen ettei lämpiäminen ole ongelma, vaikka tehohäviö olisi vähän suurempikin. Ketjun tehohäviöhän kasvaa kuormituksen myötä myös jos pyörän ilmanvastus kasvaa, eikä normiketjuissakaan sitä noteerata mitenkään.

Mutta mites melu? Onko rallatusta tai peräti kitinää?

Ei rallatusta eikä kitinää. Nyt ketjuilla ajettu n 4300 km.
 
Samat (inhorealistiset) odotukset täällä. En tottapuhuen usko että toimivat, mutta siitä huolimatta päätin tilata koska rasvan ja siihen takertuneen kuran pesu pyörän takaosista ja laukuista ei todellakaan ole mun suosikkiharrastus. Kuten ei myöskään mähnäisen spraypurkin kuljettelu matkatavaroiden joukossa. Jos se vaikka sittenkin toimisi... Jos vitja on loppu silloin kuin eturataskin, haen uuden ketjulukon, eturattaan ja virittelen ton 4000km ajetun orkkisketjun takaisin ensi kesäksi. Reginat saa siinä tapauksessa jatkossa jäädä mun puolesta hyllyyn.

Mutta jos kestäis vaikka 25000km, riittäis se mulle. Onhan noissa keppivehkeissäkin kuulemma ties mitä remppoja noin 50000 välein.

Vaihdatko myös takarattaan? SFV4S ulkomaisilla foorumeilla tuntuu olevan yleistä, että vaihtavat myös kestävämpää(?) takaratasta tilalle. Mietin, jos itsekin vaihtaisi ensi vuodeksi Reginan+takarattaan..
 
Vaihdatko myös takarattaan? SFV4S ulkomaisilla foorumeilla tuntuu olevan yleistä, että vaihtavat myös kestävämpää(?) takaratasta tilalle. Mietin, jos itsekin vaihtaisi ensi vuodeksi Reginan+takarattaan..

En ajatellu takaratasta sen tarkemmin. Tähän mennessä sen hammasprofiilissa ei ole näkynyt suurtakaan muutosta, vaikka ketju ja toinen eturatas on ollut finaalissa.
 
Ducatiin vaihdoin vastikään ketjun ja eturattaan. 29000km oli ajettu. Ketju vähän huono alusta asti, ilmeisesti saanut painepesuria. Eturatas suht loppu. Takarattaassa ei ihmetyksekseni ollut minkäänlaista kulumisen merkkiä, niin nuukuuksissani jätin entisen. Nuo Ducatin takarattaat ovat "hiukan" kalliimpia kuin muihin pyöriin.
 
En tottapuhuen usko että toimivat, mutta siitä huolimatta päätin tilata koska rasvan ja siihen takertuneen kuran pesu pyörän takaosista ja laukuista ei todellakaan ole mun suosikkiharrastus. Kuten ei myöskään mähnäisen spraypurkin kuljettelu matkatavaroiden joukossa.

Tämän takia myös kiinnostaisi ko. ketjut ja jos toimivat oikeasti sekä kestävät ilman rasvausta edes suurinpiirtein saman mitä normi DID, niin laiskana voisin kyllä ihan hyvillä mielin maksaa vaikka sen tuplahinnan normiketjuun nähden sikäli, kun sillä säästyy ketjun rasvaukselta sekä rasvajämien poistolta.

Nyt ei tosin viitsi ihan kokeilunhalusta alkaa ostelemaan, kun ei ole vielä varsinaisesti tarvetta ketjujen vaihdolle ja mopokin saattanee mennä vaihtoon lähitulevaisuudessa, joten tässä on hyvää aikaa odotella käyttökokemuksia ja sitä, että tuleeko muilta valmistajilta jotain vastaavaa.
 
Back
Ylös