• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lossijonot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juk_Ka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juk_Ka

New member
Ensi kesän retkiä suunnitellessa tuli mieleen kysäistä, kuinka on tapana käyttäytyä lossijonoissa mopon kanssa. Jonotetaanko kiltisti autojen kanssa vai hurautetaan koko jonon ohi ja katsotaan joku rako, mihin mopo mahtuu? Herättääkö mahdollinen jonon ohitus kokemuksen mukaan agressioita autoilijoissa?
 
Sinne vaan jonon kärkeen sivustalle kärkkymään. Henkilökunta sitten tilkitsee autojen väleihin jääviä rakoja mopoilla.

Näin siis ainakin sivistysmaissa. Suomessa en taas ihmettelisi vaikka jonon jokainen autoilija tulisi avautumaan ohittelusta. "Ei saa mennä kun miekään en kartanovolvolla pääse! Yhyyy!"
 
Jonon voinee ohittaa, mutta itse ei kannata lähteä änkemään pää kolmantena jalkana sinne lossiin - henkilökunta ottaa kyllä sieltä sivusta jos/kun tilaa on.

Eli keulille vaan, mutta sinne sivumpaan jottet häiritse autoilijoiden pääsyä lossiin - sitten vaan odottelet että henkilökunta viittoilee sinut sekaan.
 
oma kohtaisia kokemuksia: oltiin muutama kesä sitten tulossa nauvosta takaspäin,ja jäimme kiltisti mopoilla lossijonon perälle oottamaan. no edellämme olevat autoilijat rupesivat huutelemaan että eteen vaan..
samana kesänä,samanlainen tapahtuma kustavin lossilla. ajoimme nätisti jonon eteen,jolloin rupesi töötit soimaan ja sedät volvoistaan huutelemaan "v...uun sieltä"
-kommentteja..
molemmilla kerroilla eli viikonloppu,eli jonoa oli aikast paljon..
 
Säännöllisesti lossia käyttävänä sanon, v*tut se henkilökunta mitään vinkkaa. Kärkeen vaan ja jonnekkin väliin mihin mahtuu.
 
Säännöllisesti lossia käyttävänä sanon, v*tut se henkilökunta mitään vinkkaa. Kärkeen vaan ja jonnekkin väliin mihin mahtuu.
jep täällä sama homma. Mökille ku on menossa ja pitää enonkosken lossiin mennä ni v*tut ne mitään huido. Pitää mennä tyyliin "mä olen johtaja" ni pääsee kaikista helpolla
biggrin.gif
 
Kesällä me mentiin kiltisti jonoon, sitten siitä on hyvä pistää takapenkkiläinen kuikuilemaan sinne jonon kärkeen että jos lossi yrittää karata.. Yleensä moottoripyöräasuiseen tyttölapseen losseilla suhtaudutaan melko suopeasti ja tilaa löytyy..

Enemmän taisi tulla pahaa silmää kun Turussa poistuttiin ruotsinlaivasta (jonka kansi haisi aivan siltä itseltään) - jono jumiutui sataman platalla, joten puikattiin siitä jonon sivuitse tielle, näytti että muut kaksipyöräiset tuli perässä.
 
Nonni tässä se taas nähdään... Aivan turhaan nätisti jonotellut lossia... Nooh, ens kesänä otetaan koko ropon edestä taksin
tounge.gif
biggrin.gif
 
Tässä jokunen vuosi sitten Tammisaaren tienoolla odottelin lossia edessäni oli pari autoa. Siinä odotellessa ehti autojono takanani kasvaa aika pitkäksi, tällöin saapui pari pyörää jotka vetivät jonon ohi keulille. Tästäkö lossikuski siuvaantui ja tuli hätistelemään nämä pyöräilijät jonon hännille.
 
Elokuussa, kun oltiin jonottamassa Kustavista lähtevään rengastien lauttaan tuli henkilökunta poimimaan mopot jonosta ensimmäiseksi lauttaan pakatttaviksi. Muihin lauttoihin / losseihin ei sen jälkeen tarvinnut juuri jonotella, kun kerta ensimmäisten joukossa uloskin päästiin. Tosin eipä kyllä ollut mihinkään kiirekään.
 
Pahennusta herättää moinen ohittelu. Jos muuten lossin oikea kaista on täysi, ja ajat vasemmalle kaistalle, pitää sinun odottaman, kunnes oikea kaista on tyhjentynyt. Sitten vasta puretaan vasen puoli. Tällaista palautetta aikoinaan sain lossikuskilta. Ja näin se meneekin...
 
Pahennusta herättää moinen ohittelu. Jos muuten lossin oikea kaista on täysi, ja ajat vasemmalle kaistalle, pitää sinun odottaman, kunnes oikea kaista on tyhjentynyt. Sitten vasta puretaan vasen puoli.
Eihän tuossa ole taas mitään järkeä muuta kuin silloin jos lautta on suorakaiteen muotoinen ja juuri täydellisen sopiva sinne tunkeville autoille.

Yleensä kun ei kuitenkaan näin ole niin sujuu homma paljon paremmin kun mopoja ängetään sivuille ja muihin autoille sopimattomiin rakoihin sitä mukaa kun autoja saadaan sisään.

Mutta arvasihan tämän taas että Suomessa on ihan omat sarvikuonojen maan järkeilyt näillekin hommille. Ihan miten vaan vaikeammin ja hitaammin saadaan jonot veden yli.
sad_orig.gif


Pistetäänkö polkupyöräilijät ja jalkamiehetkin samoille kaistoille ja varataan jokaiselle auton kokoinen kolo lautasta? Silloin ei varmasti kukaan pääse kiilaamaan edelle. Ja kahdelle Yarikselle pitää toki varata leveyssuunnassa sama tila kuin kahdelle Hummerille. Vaikka väliin sopisi 2 mopoa tilkkeeksi niin "eeeehei, se olisi etuilua se!".
 
No perhana! Opetetaampas ensikesänä autoilijat euroopan tavoille.

Täälläpäin lossilla on kyllä ollut melkein aina tilaa.
 
Ei näytä olevan mitään käytäntöä mutta vastausten perusteella löytyy kolmenlaisia lossikuskeja:
1. Tämä lossi täytetään niin että kaikki tyhjät paikatkin täytetään eli viittilöidään pyörät pieniinkin rakosiin.
2. Tämä on minun lossi ja täällä ei pärinäpaavalit etuile.
3. Tämä ei ole minun lossi, etsikää paikat miten haluatte.

Itse odottaisin yhden kierroksen ja jos näyttää että tyhjää jää autojen jälkeen niin sitten keulille odottamaan.
 
Kyllähän kaikille paateille tai lautoille saa motolla mennä ensin, mutta saarenmaan lautallle kannattaa kysyä maksaessa, siis vapandus.
cool.gif
 
Joo jonon keulille vaan, siitä ne sit opastavat etiäppäin. Muutama torvi saattaa soida siinä kun ohittelet jonoa mutta eipä niistä tarvi välittää.
 
Olisko tässä mennyt etuilu ja normaali käyttäytyminen sekaisin?

Saariston rengastiellä on käytäntö että mopot tekevät lautan portille oman jononsa. Siis eivät etuile, vaan ajavat omaksi jonoksi autojen rinnalle.

Sisämaan lautoilla käytäntö saattaa olla toisenlainen, eli paras varmistaa asia aina ennen kuin alkaa jonottavien autojen ohi ajelemaan.
Ei kai kukaan siitä tykkäsi jos on odottanut lautalle pääsyä toista tuntia ja sitten joku köröttelee jonoon edelle?
 
Itse viime kesänä puikkasin pellingin lossilla vasemman kaistan kärkeen, ajatuksena siitä heti piikki paikalle, mutta sepä ei lossikuskille sopinut vaan piti saarnan ja seisotti viimeiseksi jonossa. Koko autoletkasta sitten mutkapätkällä ohi, kumpikohan olisi ollut turvallisempaa ja vähiten haittaa kaikille? Nämäkin asiat riippuu paljon kapteenista ja koska se on saanut viimeksi.
 
Back
Ylös