runner67
New member
Sitten kannattaa miettiä vaihtoehtoa RIIPPUMATTO+ alushuopa. Ei häiritse kivet tai kävyt selän alla. Joillekin se sopii paremmin kuin teltta. Itse en teltassa enää nuku ellei sitten retki suuntaudu kalloisille saaristoluodoille tai paljaaseen tunturiin missä ei ripustukseen sopivia puita ole. Paitsi varikolla, mutta silloin on myös telttasänky käytössä.
Ei tarvitse heti ostaa itselle kaikkea, vaan voi vuokrata ja testata. Suosittelen kokeilemaan.
Ääni riippumatolle pienellä varauksella. Hyvää on tosiaan se että kunhan vaan muutama puu löytyy niin se riittää ja ei paina risut ja kävyt selkää. Hennessyn riippareissa nukkuma-asennon saa sellaiseksi asymmetrisen muodon ansiosta että nukkuminen onnistuu myös kyljellään. Nopea laittaa talo pystyyn ja nopea purkaa varsinkin jos on "käärmeennahat" vielä varusteena jolloin ei tarvitse kokonaisuutta pyöritellä maassa ollenkaan.
Pakkauskoko on myös pienempi kuin teltassa.
Miinuspuolena minun mielestä on se että viileässä kelissä alhaalta hohkaa kylmää aikaa lailla eli alle viiden asteen pitäisi varmaan olla sellainen underblanket lisävarusteena mutta se taas lisää painoa ja tilantarvetta.
Painohan ei pyörähommissa ole niin justiinsa mutta pieni pakkauskoko on aina plussaa.
Varsinkaan jos teltta on mallia sisäteltta ensin ja sateensuoja vasta sen jälkeen. Toi mun Vango on siitä hyvä, että ekalla pystytyksellä ( tai oikeastaan purulla) saa sisäteltan jätettyä kiinni ulkotelttaan, seuraavalla kerralla kaari ja narut, niin teltta on pystyssä, pystyttäjää lukuunottamatta kuivana.