Makuualustat telttailussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Paikkeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sitten kannattaa miettiä vaihtoehtoa RIIPPUMATTO+ alushuopa. Ei häiritse kivet tai kävyt selän alla. Joillekin se sopii paremmin kuin teltta. Itse en teltassa enää nuku ellei sitten retki suuntaudu kalloisille saaristoluodoille tai paljaaseen tunturiin missä ei ripustukseen sopivia puita ole. Paitsi varikolla, mutta silloin on myös telttasänky käytössä. :p

Ei tarvitse heti ostaa itselle kaikkea, vaan voi vuokrata ja testata. Suosittelen kokeilemaan.

Ääni riippumatolle pienellä varauksella. Hyvää on tosiaan se että kunhan vaan muutama puu löytyy niin se riittää ja ei paina risut ja kävyt selkää. Hennessyn riippareissa nukkuma-asennon saa sellaiseksi asymmetrisen muodon ansiosta että nukkuminen onnistuu myös kyljellään. Nopea laittaa talo pystyyn ja nopea purkaa varsinkin jos on "käärmeennahat" vielä varusteena jolloin ei tarvitse kokonaisuutta pyöritellä maassa ollenkaan.
Pakkauskoko on myös pienempi kuin teltassa.

Miinuspuolena minun mielestä on se että viileässä kelissä alhaalta hohkaa kylmää aikaa lailla eli alle viiden asteen pitäisi varmaan olla sellainen underblanket lisävarusteena mutta se taas lisää painoa ja tilantarvetta.
Painohan ei pyörähommissa ole niin justiinsa mutta pieni pakkauskoko on aina plussaa.

Miinuspuolena minun mielestä on se että viileässä kelissä alhaalta hohkaa kylmää aikaa lailla eli alle viiden asteen pitäisi varmaan olla sellainen underblanket lisävarusteena mutta se taas lisää painoa ja tilantarvetta.
Painohan ei pyörähommissa ole niin justiinsa mutta pieni pakkauskoko on aina plussaa.

Aika kylmässä pärjäät, jos vasta viidessä asteessa alat underblankettia kaipaamaan.:D Kyllä toi on mulla koko kesän riipparin alla. Tuon korvikkeenahan käytetään makuualustaa (joka on pakollinen myös telttakäytössä), eli ei se tilantarve telttaan verrattuna mihinkään kasva.

Aika kylmässä pärjäät, jos vasta viidessä asteessa alat underblankettia kaipaamaan.:D Kyllä toi on mulla koko kesän riipparin alla. Tuon korvikkeenahan käytetään makuualustaa (joka on pakollinen myös telttakäytössä), eli ei se tilantarve telttaan verrattuna mihinkään kasva.

No minulla oli ohut makuualusta kyllä käytössä ja hyvä makuupussi mutta edelleen tuo lämpötila suhteessa varustukseen on tuossa riipumattohommassa hakusessa, telttaöitä on sen verran takana että "säätäminen" on helpompaa.

Riippumatossa ON mukava nukkua mutta on siinä huonotkin puolensa, erityisesti lajia aloittavalle.

Mukavuus ei (välttämättä) toteudu jos nukkuu banaanina riipparin suuntaisesti, pitäisi päästä hieman vinottain. Sitä taas ei ole helppo saavuttaa jos omaa paljon massaa maton leveyteen suhteutettuna. Ts. maton mallin valintaan kannattaa paneutua eikä vaan paukaistaa ostaa jonkin.

Suomi-tyyppisessä ilmastossa ei oikein pärjää pelkällä blankolla matolla. Vaan mukana pitää olla hyttysverkko, sadekatos (eli tarppi) ja alusviltti (tai heikompana vaihtoehtona makuualusta). Jälkimmäinen siis jotta syyskylmä tuuli ei huuhdo nukkujan selkää kireäksi pingottuneen kankaan läpi. Eli oikeastaan romua kertyy vähintäänkin saman verran kuin telttaillessa.

Teltan pystytyshän on useimmiten varsin helppoa. Kattelet mahdollisimman tasaisen paikan, virittelet kaaret, painelet kiilat maahan; valmista. Riipparissa taasen pitää zoomailla sopivat puut riittävän etäällä toisistaan, riinnitysremeleillä laitella maton korkeus ja ”kaarevuus” sopivaksi. Tarpin ja muiden lisäosien virittely vie sekin aikaa. Ei nyt varsinaisesti vaikeaa mutta tarvii jonkun harjoituskerran pohjille ennenkuin toiminta on sujuvaa. Ekaa pystytyssessiota ei suositella tilanteeseen jossa alla on 14 h ajoa ja vettä tulee ns. riittävästi.

Viimeksi muokattu:
Ekaa pystytyssessiota ei suositella tilanteeseen jossa alla on 14 h ajoa ja vettä tulee ns. riittävästi.

Eipä se ole syytä telttaakaan ekaa kertaa paketista kaivaa noissa oloissa.:grin: Varsinkaan jos teltta on mallia sisäteltta ensin ja sateensuoja vasta sen jälkeen. Toi mun Vango on siitä hyvä, että ekalla pystytyksellä ( tai oikeastaan purulla) saa sisäteltan jätettyä kiinni ulkotelttaan, seuraavalla kerralla kaari ja narut, niin teltta on pystyssä, pystyttäjää lukuunottamatta kuivana.

Kaveri harrastaa riippumatossa nukkumista. Pitäisi joskus testata ihan mielenkiinnosta.

Tykkään itse leiriytyä ainakin välillä leirintäalueilla, joissa on palveluitakin saatavilla. Teltta on siinä käytössä toimivampi, koska niille on yleensä varattu tasainen nurmialue. Riippumaton kanssa voi olla haasteita löytää sopivaa paikkaa campingalueelta. Sehän ei ole niinkään ongelma luonnon helmassa, paitsi ylälapissa.

Mulla on jyskin täytettävä veluuripintainen ilmapatja .. Muuten hyvä, mutta jos on yhtään viileä maa, niin todella kylmä nukkua, ilmapatjaa vasten oleva kropan puolisko aina jäässä, siihen kun herää ja kääntää kylkeä niin saa taas unta hetken. Loppukesästä aika mainio kampe. Pyörästä saa sen 12v virtaa täyttämiseen.

Mulla on jyskin täytettävä veluuripintainen ilmapatja .. Muuten hyvä, mutta jos on yhtään viileä maa, niin todella kylmä nukkua, ilmapatjaa vasten oleva kropan puolisko aina jäässä, siihen kun herää ja kääntää kylkeä niin saa taas unta hetken. Loppukesästä aika mainio kampe. Pyörästä saa sen 12v virtaa täyttämiseen.

Muutaman pystymettän tuollaisella nukkuneena laittaisin tuon kaveriksi jonkun perus makuualustan, ilmapatjan päälle.
Ilmapatja hoitaa pehmustuksen ja solumuovinen alusta eristyksen.

Riippumatossa ON mukava nukkua mutta on siinä huonotkin puolensa, erityisesti lajia aloittavalle.

Mukavuus ei (välttämättä) toteudu jos nukkuu banaanina riipparin suuntaisesti, pitäisi päästä hieman vinottain. Sitä taas ei ole helppo saavuttaa jos omaa paljon massaa maton leveyteen suhteutettuna. Ts. maton mallin valintaan kannattaa paneutua eikä vaan paukaistaa ostaa jonkin.

Suomi-tyyppisessä ilmastossa ei oikein pärjää pelkällä blankolla matolla. Vaan mukana pitää olla hyttysverkko, sadekatos (eli tarppi) ja alusviltti (tai heikompana vaihtoehtona makuualusta). Jälkimmäinen siis jotta syyskylmä tuuli ei huuhdo nukkujan selkää kireäksi pingottuneen kankaan läpi. Eli oikeastaan romua kertyy vähintäänkin saman verran kuin telttaillessa.

Teltan pystytyshän on useimmiten varsin helppoa. Kattelet mahdollisimman tasaisen paikan, virittelet kaaret, painelet kiilat maahan; valmista. Riipparissa taasen pitää zoomailla sopivat puut riittävän etäällä toisistaan, riinnitysremeleillä laitella maton korkeus ja ”kaarevuus” sopivaksi. Tarpin ja muiden lisäosien virittely vie sekin aikaa. Ei nyt varsinaisesti vaikeaa mutta tarvii jonkun harjoituskerran pohjille ennenkuin toiminta on sujuvaa. Ekaa pystytyssessiota ei suositella tilanteeseen jossa alla on 14 h ajoa ja vettä tulee ns. riittävästi.

Hennessyn asymmetrisessä pystyy nukkumaan vaikka kyljellään, eikä selkä ole niin banaanilla kuin perinteisessä matossa mutta kannattaa tosiaan testata vaikka kaverin mattoa ensin.
Edelleen pakko kehua Hennessyn riipparia jossa valmiina hyttyverkko ja myös tarppi on siinä valmiina, vain päät kiinni puihin ja tarppi muutamasta nurkasta maahan ja se on siinä, en ole omia telttoja saanut puolessakaan tuosta ajasta pystyyn vaikka kahden eri teltan kanssa on pulattu jo vuosikaudet ja ovat mallia vaellusteltta eli ei mitään vaikeita tai monimutkaisia pystyttää.
Pitkät narut ja hyvät puunhalaajat vaan mattoon niin puiden etäisyyskään ei ole niin justiinsa.
Ainut "ongelma" on tosiaan se että vaatii maton alle kylmässä jotain alle mutta omien laskelmien mukaan yksin liikkuessa kyllä painossa ja tilassa säästää mutta jos on kaksin baanalla niin pieni kahden hengen teltta säästää jo painossa ja tilassa. Minun mielestä kummallekkin kyllä löytyy suomalaisesta maastosta leiritymispaikkoja suht helposti.

Hennessyn asymmetrisessä pystyy nukkumaan vaikka kyljellään, eikä selkä ole niin banaanilla kuin perinteisessä matossa mutta kannattaa tosiaan testata vaikka kaverin mattoa ensin.

Mulla DD:n matto, kolme kesää siinä nukkunut, liki joka yön. Mä en osaa selälläni nukkua, eli DD:ssäkin tiukasti kyljellään, poikittain (sen mitä toi lyhyt matto antaa myöten), eikä mitään ongelmia eikä "banaanioloa".

Back