• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Masan Bashan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ompaha jotai tekemistä ku säästää seuraavaa prätkää varten... Parhaillaan yritän vakuuttaa itseni siitä ettei toi mintunvihree moottori nyt NIIN ruma ole...

Sais sen nyt vaan saatana käymään kunnolla, toi mukana tullu Keihinin pumppiskaasari onkin sit vissiin joku kiinankopio kuitenki kerta suuttimissa ei ole mitään merkintöjä. Ei just hotsita tapella sen kanssa joten heti kun seuraava tilitys saapuu taidan tilata tohon uuen orkkiskaasarin ja putsarin. Jos jollain on käyttöä Keihin PZ30 kaasarille (taikka sellaisen kiinakloonille) semmoinen vapautuis piakkoin, mukaan tulee tuplavetovaijeri ja vapaasti hengittävä jetcone putsari.
 
436655ed5848eeb863.jpg


Sieltähän löyty sitten kiva ylläri oikeasta etukulmasta purkaessa. Tuo oikeni sentäs ruuvipenkissä pienellä ärähdyksellä ja putkenpätkällä (ja selitti sen miks ton pultit oli niin saamarin kireellä)

436655ed5848ef1b48.jpg


Tuota ei uskaltanu enää ihan kylmiltään oikasta...

436655ed5848f04227.jpg


Onneks sattu hyllystä löytymään sopiva pätkä kymppistä akselia ja puhalluslamppu...

436655ed5848f0a425.jpg


...jolla sen sai kivasti oikastua. Alatukivarsi oli sekä hiukan mutkalla että alapallo sen verran morjens että päätin uusia koko varren ja säästää hieman töissä, se kun maksoi huimat neljäkymppiä vs pelkkä alapallo baut 15e (ottaen huomioon värinvaihto enivei)

436655ed5848ee4c26.jpg


Mökäpönttöön täppäilin puolitetun jatkomutterin vanhojen tuhoutuneiden kilpipellin kiinnityspisteiden tilalle, niihin vääntelin jo invapellistä uuden kilvenkin mutta se vaatii vielä työtä ennenkun sitä kehtaa kelleen esitellä.

Uusia osia pitäis olla tulossa kahdestakin firmasta mm uus orkkiskaasari, putsari, vaijerit, koko takajarrut ja muuta pientä, jos kaikki menee niinkun strömsöössä päästään teoriassa jo jussina ajolle mutta rehellisesti olen melko ylättynyt jos niin tosiaan käy.
 
Uusi kaasari asennettuna, sepä teki ongelmalle tasan ei yhtikäs mitään. Otin tulpan irti vahvistaakseni mistä olin jo täysin varma, en nyt saa kuvaa laitettua kun serverikapasiteetti on täynnä mutta voin sanoa etten ole ikinä irrottanut noin nokista tulppaa nelitahtivehkeestä eli rikkaalla ollaan ja vähän vitusti. MIKSI on sitten seuraava kysymys koska kaasari on vakio. Voiko olla että toi altavedetty putki ei hengitä tarpeeksi ja sen takia jää paskat pataan?! Siitä otetaan huomenna mittaa ensin ilman änkkäriä sitten ilman koko rööriä, jos alkaa koneelle kierrokset maittaa lienee syy selvä.
 
Noniin syy kiertämättömyydelle todennäköisesti selvis just... Enpä ole ikinä nähnyt ennen moottoria jossa molempia venttiilinsäätöruuvia saa ottaa kaks kokonaista kierrosta auki ennenkun nasta irtoaa venttiilistä! Ihme että toi ylipäänsä enää kävi, toivottavasti ei ole lautaset palaneet nimittäin EN aio irrottaa kantta jos ei oo ihan justiin pakko. Oispa toikin pitäny tehdä taas ajat sitten niin ois säästyny aikaa rahaa ja tupakkaa. Taino se nähtäneen huomenna/viikonloppuna, voi tähän aikaan enää huuattaa konetta.
 
Noniin syy kiertämättömyydelle todennäköisesti selvis just... Enpä ole ikinä nähnyt ennen moottoria jossa molempia venttiilinsäätöruuvia saa ottaa kaks kokonaista kierrosta auki ennenkun nasta irtoaa venttiilistä! Ihme että toi ylipäänsä enää kävi, toivottavasti ei ole lautaset palaneet nimittäin EN aio irrottaa kantta jos ei oo ihan justiin pakko. Oispa toikin pitäny tehdä taas ajat sitten niin ois säästyny aikaa rahaa ja tupakkaa. Taino se nähtäneen huomenna/viikonloppuna, voi tähän aikaan enää huuattaa konetta.

Niin siis kaasariko vaihtui tuon vaivan takia ilman että ventiliin välit/puristus ensin tarkastettu
ja sitten kun vaiva pysyi niin epäilykset siirtyi sen uuden kaasrin bensan pintaan ? ei kai sentään,

no kuitenkin jos lähtee käyntiin suunillen ok ainkin kylmän(ennen kuin lämpenee ja ventiilit kantaa lisää)
niin tuskinpa ne vielä ehti palaa pilalle, jos välit on ollut joskus ok niin seetit kulunut/painunut enempi vähempi kanteen/ventilit venynyt tehtalla unohtuntu karkaisu tai muuten vaan liian pehmeetä


(kaikki "kiina" kapistukset pitäisi kasata uudelleen ennen käytöön ottoa,
joskus oli remontissa kiina mönkkäri minkä vaihtettee toimi satunaisesti syyksi paljastui ratitten välissä liika tyhjää akselilla"välystä" siitä selvisi shimailemlaanen niin että kytkentä tapit ei pääsyt koloista pois vaihde päällä)
 
Jos kaksi kierrosta pitää avata venttiilien säätöruuveja, että kantaminen loppuu, niin voi olla, että edessä kannen irroitus tai venttiilien tiheä säätäminen sinne saakka kun säätövara antaa myötä.
Jos venttiilli on venynyt, niin silloin kannattaa kaasutella hyvin varovasti.
 
Näinhän siinä pääs käymään, puristuspaineet siitä tuli aluks otettua mutta välyksien säätöä tollo vitkuttanu kun mukamas niin iso vaiva ja rikkaalla käyminen omassa päässä assosioitui vahvasti kaasariin... Eihän toki tappikoneen kannen tai venttiilien vaihto nyt työnä kummoinen ole, tähän on vaan jo nyt menny sen verran shekeleitä että sillä pinkalla ois kohta hakenu kaupasta uuen... tää kun tosiaan alunperin koko laite ostettiin tuhottavaksi kesän SMASH festivaaleilla mutta sitten maailma tapahtui ja kerts tässä oli kilvet aloin sit laittamaan kuntoon. Pitäs perkele olla parempi kuin uus tällä säätämisellä kun paprut haen.

Kylmänä käynnistyksestä en osaa tarkkaan sanoa kun melkein joka starttia on edeltänyt kaasarin purku ja tyhjennys joten jonkin verran saanu hinkata kunnes kuppi täyttyy. Lämpimänä lähteny laakista joten tiedä sitten ovatko venttiilit kuinka kantaneet.

Tarkkaillaan tilannetta
 
Ja nyt kun tekniikka on läpikotaisin tuttu, niin fixaukset sujuu jatkossa noin 30 sekunnissa.
 
Heh nojuu ei kovin montaa paikkaa enää ole mihin ei oo koskettu ja niihinkin tultaneen vielä jossain vaiheessa koskemaan... Juttelin muuten tänään laitteen edellisen omistajan kanssa ja ei ainakaan muista koskaan säätäneensä noita venttiilejä... Mitä tuola chinaridersissä on tullu vastaan niin kuulemma ton CG200 koneen ominaisuuksiin kuuluu että seetirenkaat painuu ajan kanssa kanteen.
 
Noniin nyt on venttiilit säädettynä, ensimmäistä kertaa kuulee venttiilien raksatuksen tyhjäkäynnillä. Pikku onglemana vaan se ettei kone ota vieläkään kierroksia ja käyttäytyy muutenkin just niinkun tähänkin asti PAITSI että nyt kun kääntää tuppea alkaa putkessa sempäivänen pauke. Vaihdamme tyhjäkäyntisuuttimen takaisin isompaan illalla ja kokeilemme huomenissa uudelleen.
 
Noniin nyt on venttiilit säädettynä, ensimmäistä kertaa kuulee venttiilien raksatuksen tyhjäkäynnillä. Pikku onglemana vaan se ettei kone ota vieläkään kierroksia ja käyttäytyy muutenkin just niinkun tähänkin asti PAITSI että nyt kun kääntää tuppea alkaa putkessa sempäivänen pauke. Vaihdamme tyhjäkäyntisuuttimen takaisin isompaan illalla ja kokeilemme huomenissa uudelleen.

Voiko tossa jotenkin olla jako pielessä hampaan verran? Epäilen ettei kierrokset pelkällä tyhjäkäyntisuuttimella löydy...
 
Vois olla hyvä idea tarkastaa, että perusasiat on kunnossa ja sitten edetä vianetsintäkaaviossa etiäpäin.

Onko puristuspainemittausta tehty?
 
Kuten tuolla jo aiemmin mainitsin paineet on mitattu ihan alussa, lukemaa en maininnut koska A)en muista sitä varmaksi B) toi mun mittari on tommonen ebay pilipali joten en laita sen arvoille paljoa painoa. Jos ei kaasarin säädöillä tule kuntoon en enää keksi muuta kun esim jumittuneet männänrenkaat (voiko se edes aiheuttaa tollasta?) Eikai se vapaana kiertämiseen vaikuta jos pata on väljä? Tarvii piruuttaan ottaa huomenna öljykorkki irti ja kokeilla puhaltaako sinne, ei siinä ainakaan mitään häviä joskin luulis siinä tapauksessa huohottajan puskevan paskaa mäjelle...

Vittuentiiä enää, bensahanan tossa asentelin äsken samoin kuin uusin jalkajarrun valokytkimen niitä kun sattuu pari olemaan ihan muuten vaan varastossa nyt taijan keskittyä kovaääniseen metallimusiikkiin ja alkoholipitoisiin mallastuotteisiin.
 
Tuli semmoinen hajatelma mieleen, että jos se kierroksilla paukkuminen olisi liian laihaa seosta, niin puolesta metristä varttiannos starttipilottia sekaan.
Jos pauke vähenee, niin seos on syystä tai toisesta laiha, jota starttipilotti rikastaa.
Jos taas puutuu ihan kokonaan, niin käy aivan liian rikkaalla.
Aina pitää pakin jalalla olla pullo starttipilottia...

Helppo, halpa ja nopea kokeilla.

Tai sitten tunkee rukkasen sinne kaasarin kurkkuun ja vähentää ilmansaantia.
 
Tottahanny aasimpotkua hyllyssä aina pullollinen on, tarttee huomena perseillä ton kanssa lisää täytyy vaan bensaa hakea jerryyn kun alkaa tankki olaa kans kohtalaisen kuivakka...
 
Back
Ylös