Masan Benelli Tornado

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tiivistekeskus Kehä 3:n ja Tuusulan motarin risteyksessä, sieltä löytyy kaikki maailman O-renkaat.
 
Joku sanoi että rosteri (tai haponkestävä) pultti jumittuu herkemmin aluvaluseoksiin kuin tavallinen. En o ite huomannu eroa mutta onks parempaa tietoo? Olen käyttäny vaseliinia ja kriittisissä paikoissa lukitetta.
 
Joo tuo on tullu huomattua, kärkkäiseltä tai oliko se motonetistä toi oma ja jokainen koko on puol milliä paksumpi kun mitä mistään vehkeistä löytyy

Eterasta (ainakin Lahdesta) löytyy ainakin O-renkaita aika kattava valikoima, omaankin italoon käynyt sieltä hakemassa sen jälkeen kun totesin että Mätänetin ja Biltsun miljoonalaatikon tiivisteet on järjestään liian paksuja oikeastaan mihinkään...
 
Tiivistekeskus Kehä 3:n ja Tuusulan motarin risteyksessä, sieltä löytyy kaikki maailman O-renkaat.

Täytyypä perehtyä :thumbup: tokko on paljoa 50c kalliimpia per kpl vaikka ottais muutaman hajakoon. Tarvii kysästä ensin tuolta benellifoorumilta josko joku tietäis suoraan koot, on vaan sangen hiljainen varsinkin näin talvella.
 
Joku sanoi että rosteri (tai haponkestävä) pultti jumittuu herkemmin aluvaluseoksiin kuin tavallinen. En o ite huomannu eroa mutta onks parempaa tietoo? Olen käyttäny vaseliinia ja kriittisissä paikoissa lukitetta.

Mitä tuota manuskaa nyt kattellu niin melkeen joka paikassa kiristysmomentit on varsin pieniä ja väliin pitäs vetää locktiten 243 ts. sininen, onneks itseltä löytyy kaks pulloa edm ainetta. Edellinen omistaja käyttäny näköjään ihan vaan metrin jatkoa...
 
Loctite 243 ei vissiin ole ihan samaa kuin perussininen. Kannattaa hommata sitä oikeaa. 243 ei ole moksiskaan, vaikka kierteissä on öljyä kiristysvaiheessa.
 
Aa ok mul on just 243:a, se on sinistä niin luulin samaksi

Edit: joo ns perussininen näyttäis olevan 242.
 
Joku sanoi että rosteri (tai haponkestävä) pultti jumittuu herkemmin aluvaluseoksiin kuin tavallinen. En o ite huomannu eroa mutta onks parempaa tietoo? Olen käyttäny vaseliinia ja kriittisissä paikoissa lukitetta.

Alumiinin kanssa hapettuu kaikki.
Kupari- tai molytahna toimii kovemmilla momenteilla kierteiden välissä hyvin ja punainen lukiteliima riittää köykäsempiin estämään hapettumista.
Helpottaa omaa elämää huomattavasti kun on jotain välissä, CRC Power Lube pelaa kans.

Myös 242 toimii öljyisillä kierteillä, mutta kuivumisaika saattaa olla yli päivän.
Periaatteessa ruuvilukite ja pyöreillä pinnoilla(väljät laakeripinnat) käytettävä Loctite 638 "voittaa" öljyn, mutta ei aina.
 
Yritin kysyä Googleltakin että missä se Benellin vapaavalo on, ihmetys on suuri kun Google ei pystynyt ainakaan helpolla asiasta kuvaa esittämään. Jonkun korjausmanuaaliin perustuvan ohjeen se kyllä kertoi.

NEUTRAL SWITCHLocated inside the gear change boxThe neutral switch indicates when the gear change isin neutral. Furthermore, the neutral switch supplies a signal relating to the safety device that prevents start-up with the trestle lowered and the gear engaged. IF a gear is engaged with the trestle lowered, power supply to the ECM is interrupted causing the engine to switch off.

Remove:
• the seat See "FRAME 4.130" paragraph.
• the tank See "FRAME 4.118" paragraph.
• the shock absorber See "FRAME 4.89" paragraph.
• the rear wheel See paragraph "FRAME 4.16".
• the swing arm See "FRAME 4.99" paragraph.

Itsekin ison vian päässä ja suuren taipumuksen italialaisvalmisteisiin ajoneuvoihin omaavana lista ei kuitenkaan näytä mitenkään hankalalta. Vapaavalo on sen verran läsnä joka paikassa, että kannattaako tuota nyt jättää vaihtamati. Sanoit että tallin katossa on koukku, siihen taljaa kiinni ja takarungosta sen verran nostoa että iskarin ja swingin voi tipauttaa. Muuthan sulla on jo edestä purettuna.

Samalla sipaisee swingiin ja linkkuihin jne uudet vaseliinit - Benelli sanoo grazie mille.
 
Se anturi on sellaisessa syvennyksessä, osoittaa suoraan taaksepäin takaiskarin vieressä, ongelmana on se että se anturi on katkaistu sinne reikäänsä ja jämä on tasoissa montun pohjan kanssa eli jokseenkin hankala poistaa koska sinne ei pääse suoraan poraamaankaan koska se takalinkuston poikkipalkki jää tielle vaikka koko takaswingin purkaiskin irti. Jota btw ei pääse tekemään ilman sellaista erikoistyökalua jolla saa sen rungon sisäpuolella olevan kiristysmutterin auki, se on sen verran ahtaassa kolossa ettei normaali "kynsi"avain sinne yltä. Tai ylttää takakautta muttei mahdu kääntymään. Kalvajäljistä päätellen joku on sitä sieltä jo yrittänyt saada pois muttei se näköjään noin vaan sieltä nouse joten pelkäänpä että sinne tarttee päästä askin kautta ja se ei suoraan sanoen just nyt oikeen napostele...
 
Tuolla se anturi tosiaan napottaa, jos sitä joskus joku sattuu pähkäilemään. Kuvassa siis vääntyneenä rikki, väärä vaihde kytkettynä pukattu loota paikallensa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20190205_175916.jpg
    IMG_20190205_175916.jpg
    86,9 KB · Katselut: 226
Juu ja mulla se näyttää tältä...

436655c3513b7dcc27.jpg



436655c59fe134ff67.jpg


Vaihdoin toistaiseksi mopedin päätyä ja purin pakussa tapahtuneen kaadon seurauksena vaurioituneen etuhäkin irti.

436655c59fe14c4513.jpg


En tiedä onko toi jotain megapehmeää seosta vaiko peräti puhdasta alumiiniä mutta se on sekä todella pehmeää että höyhenenkevyttä. Nähtävästi vielä täysin maalaamaton osa, liekö keveyden takia vai ihan vaan koska ei tarvitse. Parempi mulle, eipähän tarvinnu poistaa maaleja ennen kuumentamista. Sain tuon jo aiemmin väänneltyä suoraksi mutta toisen peilinkannakkeen hitsaussauma repesi vähän väännellessa. Onneksi ei peili hajonnut kipissä, ne on kuuleman mukaan yksiä hankalimpia osia saada.

436655c59fe14d6b68.jpg


Ennen...

436655c59fe14e106d.jpg


...ja jälkeen Technoweld käsittelyn. Ei huono ensiyrittämällä. Tai no, tois- ekalla kertaa jäähtyi liian nopeasti ja meni rakeiseksi mutta toisella tajusin pitää liekkiä putkella sauman yläpuolella pitäen liitoksen tarvittavan kuumana rapsuttamisen ajan. Eiköhän tuo sen kestä mitä peili tarvitsee.
 
436655c5ef281abd7e.jpg


436655c5ef281d3deb.jpg


Venttiilikoppa irtos vihdoin viimein eilen kun toisen foorumin vinkistä sahasin dremelillä hahlot pultteihin joista pääsi sitten lyömään, niin yksinkertainen kikka ettei tullu itelle edes mieleen. Olipas pirulaiset tiukalla -niinkuin kaikki muukin koko pyörässä mihin edellinen omistaja on mennyt räpeltämään... Välykset piti eilen kattoo mut kuume perhana nousi illasta uudelleen ni jäi sitte sekin toiseen kertaan.
 
Miten toi nokkaketju on tuon näköinen? :blink: Ei kai se noin kuivana voi millään kestää käyttöä...? Onkohan siellä joku voitelureikä tukossa vai onko italiaano tehnyt jotain hyvin omitakeista ja se kuuluukin olla kuiva?
 
Öljyt on laskettu koneesta jo jokin aika sitten. On siinä öljyä vaikka paska kännykkäkamera ei sitä näytäkään, vissiin edelline omistaja vaan laittanu jotkut lirut sisään niin ei jätä sellasta paksua kalvoa
 
Kävin oikeen kattomassa uudelleen, kylläpäs se jakoketju vaan onkin epäilyttävän kuiva... :O yläohjuri melkeen täysin. Täytyypä hiukan selvitellä asiaa, hyvä että tuli puheeksi...
 
No sitä minä vähän aattelinkin, kun nokkapukkien päällä yms näkyy normaalit öljyläiskät, mutta ketjussa on kuivan näköistä mustaa muhjua, jota ei yleensä tuorevoidellussa osassa esiinny. Huohotuskarstat jne toki voi kertyä mutta ei nekään näytä tuolta. Ja sitten taas toisaalta tuon tilanteen kehittyminenkin on ottanut aikansa ellei pyörä seissyt käyttämättä vuosia, joten ketjun, hammaspyörien ja ohjurien luulisi kuluneen ”silmissä” mikäli se käy oleellisesti kuivempana kuin mitä on suunniteltu. Outoa, mutta ehdottomasti selvittämisen arvoista ettei turhaan tule tuhottua paikkoja.
 
Pikku välipäivitystä:

436655c60a00f0ffd7.jpg

436655c60a00f275c5.jpg

436655c634f3c4275c.jpg

436655c648f404bd72.jpg

436655c648f40f0db0.jpg

Venttiilikoppa oli alkanu hapettumaan koska insinöörin aivopieru laittanu ilmaboksin valutusröörin suoraan kakkospuolan päälle. Nitrolla maalit vekka, hionta, happoset alle ja ryppymusta päälle.
 
436655c697f16a72ed.jpg

436655c697f16c98ab.jpg

436655c697f16f0601.jpg

Ei homeperseen vittu joku on jo yrittänyt irrottaa vapaa-anturin ja nähtästi jättänyt pikku ylläripyllärin peräänsä: jämän keskellä nököttää katkaistu vastakierretappi!!! Helvetin hyviä ideoita kuunnellaan...
 
436655c697f16a72ed.jpg

436655c697f16c98ab.jpg

436655c697f16f0601.jpg

Ei homeperseen vittu joku on jo yrittänyt irrottaa vapaa-anturin ja nähtästi jättänyt pikku ylläripyllärin peräänsä: jämän keskellä nököttää katkaistu vastakierretappi!!! Helvetin hyviä ideoita kuunnellaan...

Tähän sopisi joku hyvä heitto, mutta näyttää siltä, että pärjäät ilman sitä...:grin:
 
Back
Ylös