• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Masterbike 2010

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kassu2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joh mainio termi tuo Masturbike. Mutta et sitten viittinyt palkita meitä muita linkillä tai tiedolla tai millään muulla kuin tuolla listalla. Onkos se esim. sun arvaus tulevasta vai tulokset?
 
Eiköhän topicin tarkotuksena ollu arvailla mopojen järjestystä tämän vuoden Masturbike testissä. Ei noi oikeen viralliset tuloksetkaan voinu olla ku testi on ylensä ajettu joskus kesällä. Tai jos oli viralliset ni olisko alottaja ystävällinen ja kertois myös tämän viikon lottonumerot, josko vaikka osuis lähemmäs ku Vihdin Matti.
 
Olipas täällä paljon offtopiccia.
No, bemarin voitto ei sinällään ole yllätys. Lehtien testeissä kehuttu jo maasta taivaisiin ja tällä hetkellä varmaan se edistyksellisin tarjolla oleva uutuuspyörä sporttirintamalla
smile_org.gif
.
 
2010 osallistujat

Aprilia RSV4 Factory
BMW S1000RR
Ducati 1198S
Honda CBR 1000 RR Fireblade
Kawasaki ZX-10R
KTM RC8R
MV Agusta F4
Suzuki GSX-R 1000
Yamaha YZF-R1
 
no siinä ns. ´oikeassa "Masturbikessa´ (worldsbk.com), joka ei perustu silkkaan mediahehkutukseen - vaikka toki suurelta osin myös siihen, vaan onpa kumminkin korkein taso, missä näillä katiskoilla kisataan - näytti tänä aamuna olleen ekassa startissa kolme parasta, ja tokassa startissa 5 parasta pelkästään Ducatia ja Suzukia.
 
no siinä ns. ´oikeassa "Masturbikessa´ (worldsbk.com), joka ei perustu silkkaan mediahehkutukseen - vaikka toki suurelta osin myös siihen, vaan onpa kumminkin korkein taso, missä näillä katiskoilla kisataan - näytti tänä aamuna olleen ekassa startissa kolme parasta, ja tokassa startissa 5 parasta pelkästään Ducatia ja Suzukia.
Niin ja kisatiimien vertaaminen katuvermeisiin kun on yhtä turhaa kun Autotalo Laakkosen pihalla seisovan Focucsen vertailu Räikkösen peliin.

Paljon yhtäläisyyksiä mutta ei sitten mitenkään vertailukelposta dataa.

Ducatit oli sekä kärjessä, että hännillä.

Yamahalla ei oikein kulkenut mihinkään vaikka viime vuonna samalla vehkeellä mentiin aikas pirkulen kovaa.

Suzuki kahdella pyörällä kärjessä kun olivat satsanneet testeihin Philip Islandilla aikas paljon enemmän kun muut joka oli heidän etu ja Haslam on aika puikkomies muutenkin.

BMW nyt harjottelee viel koko touhua ja kaksi Bemaria on ns. privaatti talleja jolla ehkä 1/10 budjetti esim Xerox Ducatiin.

Ja Kawasaki...no Vermuelenin vauhti oli ajoittain kovaa mutta muuten Kawa ei mee mihinkään...vielä

Huippu kisainsinöörit käytettävissä, renkaat ja kokemusta eri tiimeillä liittyen pyörän säätöihin.

Se et sekoitetaan noita lehtien testejä ja kilpatallien menestystä on vähintäänkin vammasta puuhaa.  
033102ass_1_prv.gif


Mutta noilta zx10r,r1,gixxer,1000rr foorumeilta löydät varmasti 20 topikkia josta väännetään samasta asiasta ja JOKA vuosi riipuen mikä pyörä pärjää mielipide muuttuu.  
buttrock.gif
 
no siinä ns. ´oikeassa "Masturbikessa´ (worldsbk.com), joka ei perustu silkkaan mediahehkutukseen - vaikka toki suurelta osin myös siihen, vaan onpa kumminkin korkein taso, missä näillä katiskoilla kisataan - näytti tänä aamuna olleen ekassa startissa kolme parasta, ja tokassa startissa 5 parasta pelkästään Ducatia ja Suzukia.
Ja tavan tallaajalle WSBK eikä Masterbike tuloksilla ole käytännössä mitään merkitystä. Samalla tavalla ne mopot kulkee snägärille ja takaisin kolmen sentin "chicken stripsit" takasessa. Rata-ajoakin saa jo tovin harrastaa, ennenkuin pyörän ominaisuudet loppuvat ennen kuskia kesken.

Ja kuten Matsokin tuossa totesi WSBK:n ja vakiopyörien vertaaminen on sama kuin vertaisi Sitikkaa ja Fordia WRC-tulosten perusteella.
 
Kyllä MM-Superbikenkin täytyy perustua katupyörään. Onhan ne tottakai hevisti modifioituja, mutta suinkaan aivan kaikkea ei sääntökirjan mukaan todellakaan saa vaihtaa, joten kyllä myös aihion (eli tuotantopyörän) pitää olla todella potentiaalinen voittajapeli, muuten tuolla on turha haaveilla menestyksestä.

Ja juuri se - eli rinnastettavuus niihin pyöriin, mitä saa kaupasta - on aina ollut Superbiken ehkä tärkein vahvuus. Jos on tarpeeksi pätäkkää perstaskussa, niin saat vaikka omastasi rakennettua hyvin lähelle MM-tason laitteen (olkoonkin, että mistään sliparivirityksistä ei ole kyse, vaan saat latoa sitä paalua kehiin varmasti 10-20 kertaa peruspyörän hinnan!)

MotoGP-laitteet on sitten asia ihan erikseen, 100% prototyyppikilpureita, joissa ei edes saa olla osia tuotantopyöristä, ja niihin toimii paremmin tämä vertaus Räikkösen ajopeleihin.
 
Kyllä MM-Superbikenkin täytyy perustua katupyörään. Onhan ne tottakai hevisti modifioituja, mutta suinkaan aivan kaikkea ei sääntökirjan mukaan todellakaan saa vaihtaa, joten kyllä myös aihion (eli tuotantopyörän) pitää olla todella potentiaalinen voittajapeli, muuten tuolla on turha haaveilla menestyksestä.

Ja juuri se - eli rinnastettavuus niihin pyöriin, mitä saa kaupasta - on aina ollut Superbiken ehkä tärkein vahvuus. Jos on tarpeeksi pätäkkää perstaskussa, niin saat vaikka omastasi rakennettua hyvin lähelle MM-tason laitteen (olkoonkin, että mistään sliparivirityksistä ei ole kyse, vaan saat latoa sitä paalua kehiin varmasti 10-20 kertaa peruspyörän hinnan!)

MotoGP-laitteet on sitten asia ihan erikseen, 100% prototyyppikilpureita, joissa ei edes saa olla osia tuotantopyöristä, ja niihin toimii paremmin tämä vertaus Räikkösen ajopeleihin.
Erot WSBK ja vakiopyörien välillä on aika hyvin tiedossa ja siksi pidänkin niiden vertaamista toisiinsa turhana. Lähinnä mainosmiesten hehkutuksiin kisojen tuloksilla saadaan jotain totuuspohjaa. Johonkin stock-luokkaan vertaaminen on järkevämpää.
 
Niin, privaattitiimithän voivat toki olla mukana vaikka rakkaudesta taiteeseen, tai kuka miksikin.

Joka ikinen tehdas taasen on tuolla mukana nimenomaan siksi, että pystyy näyttämään potentiaaliselle ostajakunnalle, miten hyviä tuloksia heidän tuotteillaan voidaan saavuttaa.

Ja edelleen väitän, että aihion täytyy olla lähtökohtaisesti aika pätevä, jotta sen ympärille voi rakentaa MM-voittajan.
 
Niin, privaattitiimithän voivat toki olla mukana vaikka rakkaudesta taiteeseen, tai kuka miksikin.

Joka ikinen tehdas taasen on tuolla mukana nimenomaan siksi, että pystyy näyttämään potentiaaliselle ostajakunnalle, miten hyviä tuloksia heidän tuotteillaan voidaan saavuttaa.

Ja edelleen väitän, että aihion täytyy olla lähtökohtaisesti aika pätevä, jotta sen ympärille voi rakentaa MM-voittajan.
Toki markkinointimielessähän valmistajatkin noita WSBK vehkeitä tukee ja totta, että moni ostaa omansa ehkä osittain tuollaisen menestyksen ansiosta.

Tosin, sitten kun sen pyörän saa ja SITÄ pyörää vertaillaan vastaaviin pakasta vedettyihin jossa lainsäädännön asettamat palikat kohdallaan jotta sillä edes voi ajaa liikenteen seassa onkin ihan eri tarina kun "sama" testikuski testaa eri pyöriä peräkkäin.


Toisaalta eipä minua noi lehtien testit kauheasti hetkauta vaikka mukavahan niitä on lukea, omasta mielestä noita kyykkyjä valitaan ihan mutu-tuntumalla ja fiiliksen mukaan.
Ominaisuudet ei varmasti lopu.

Ja kyllä aihion pitää olla todella hyvä jos sillä meinataan voittaa kausi, mutta pelkkä aihio ei vain riitä ja sen näkee noista ajoista ruutulipulla.
 
Niin, privaattitiimithän voivat toki olla mukana vaikka rakkaudesta taiteeseen, tai kuka miksikin.

Joka ikinen tehdas taasen on tuolla mukana nimenomaan siksi, että pystyy näyttämään potentiaaliselle ostajakunnalle, miten hyviä tuloksia heidän tuotteillaan voidaan saavuttaa.

Ja edelleen väitän, että aihion täytyy olla lähtökohtaisesti aika pätevä, jotta sen ympärille voi rakentaa MM-voittajan.
Toki markkinointimielessähän valmistajatkin noita WSBK vehkeitä tukee ja totta, että moni ostaa omansa ehkä osittain tuollaisen menestyksen ansiosta.

Tosin, sitten kun sen pyörän saa ja SITÄ pyörää vertaillaan vastaaviin pakasta vedettyihin jossa lainsäädännön asettamat palikat kohdallaan jotta sillä edes voi ajaa liikenteen seassa onkin ihan eri tarina kun "sama" testikuski testaa eri pyöriä peräkkäin.


Toisaalta eipä minua noi lehtien testit kauheasti hetkauta vaikka mukavahan niitä on lukea, omasta mielestä noita kyykkyjä valitaan ihan mutu-tuntumalla ja fiiliksen mukaan.
Ominaisuudet ei varmasti lopu.

Ja kyllä aihion pitää olla todella hyvä jos sillä meinataan voittaa kausi, mutta pelkkä aihio ei vain riitä ja sen näkee noista ajoista ruutulipulla.
Pitää ihan paikkansa. Eipä noilla kisameriiteillä juuri merkitystä ole jos katupyörää pitää valkata. Tosin vaikka ominaisuudet ei yhdestäkään kesken loppuisi, on noissa kuitenkin merkittäviä eroja ajettavuuden yms. suhteen ja kyllähän sieltä sen omaan lapaseen istuvan löytää, johon on sitten helppo rakastua. Testeillä tai kilpamenestyksellä siinä ei juuri merkitystä ole. Tosin vaikka vaan kylmästi testivoittajankin ostaa, niin ei siinä paljoa vikaan voi silti mennä, varsinkaan sporteista puhuttaessa...

Pecha voisi muuten kertoa miksei nuo masterbike testit ole "oikeita"? Onko kierrosajat kenties liian pehmeitä vakiopyörille ja kuskit liian amatöörejä, jonka takia niiden rataominaisuudet vakiona eivät tule oikein esille?
thumbs-up.gif


Ps. Mielestäni vaikkapa uusi rykkönen on hyvä esimerkki siitä, että voi se olla ihan järkevää lukea muutama testikin ennen kuin moisen tilaa... Itse ainakin allekirjoitan jokaisen testin jossa sitä moititaan, tylsä ja nuhainen mopo. Helppoahan sellainen olisi ollut kuitenkin tilata silloin kun sitä alettiin isosti hypettämään ja kisamenestyskin puhui puolestaan.
 
Kyllä ne testit varmaan ihan "oikeita" on... ja varmasti on päteviä ukkoja puikoissa, ei siinä mitään.

Halusin vain kritisoida hieman sitä media-hypetystä, joka varsinkin näissä sporttipyöräluokissa on ajoittain niin ylitseampuvaa, että se on jo huvittavaa. Joka vuosi (muka) tulee joku uutuus, joka nyt sattuu olemaan niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin vallankumouksellinen. Kyllä ne vehkeet kehittyy, mutta edistysaskeleet on viime vuosina olleet aika pieniä, samoin ovat erot esim. suorituskyvyssä - varsinkin silloin, kun ei ole äärimmäisistä kilpaolosuhteista kyse. Niin kuin yleensä katumotoristilla ei ole.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että siitähän tulisi paljon tylsempi stoori, jos vaan todettaisiin, että tasaväkisiä ovat, ja valitseppa ihan vaikka se, mistä itse satut tykkäämään.
 
Aika paljon tavallinen tallaaja hyötyy huippukisatiimien kehitystyöstä pyörien suhteen. On saatu luistonestot ja vaikka mitä
smile_org.gif
.
Bike-lehden testeissä tuntuu valitettavasti välillä raha haisevan liikaa. Eli kuka pyöränvalmistaja sponssaa testaajia parhaiten saa pyörälleen parhaat pisteet testissä
tounge.gif
.
 
Back
Ylös