Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin ja kisatiimien vertaaminen katuvermeisiin kun on yhtä turhaa kun Autotalo Laakkosen pihalla seisovan Focucsen vertailu Räikkösen peliin.no siinä ns. ´oikeassa "Masturbikessa´ (worldsbk.com), joka ei perustu silkkaan mediahehkutukseen - vaikka toki suurelta osin myös siihen, vaan onpa kumminkin korkein taso, missä näillä katiskoilla kisataan - näytti tänä aamuna olleen ekassa startissa kolme parasta, ja tokassa startissa 5 parasta pelkästään Ducatia ja Suzukia.
Ja tavan tallaajalle WSBK eikä Masterbike tuloksilla ole käytännössä mitään merkitystä. Samalla tavalla ne mopot kulkee snägärille ja takaisin kolmen sentin "chicken stripsit" takasessa. Rata-ajoakin saa jo tovin harrastaa, ennenkuin pyörän ominaisuudet loppuvat ennen kuskia kesken.no siinä ns. ´oikeassa "Masturbikessa´ (worldsbk.com), joka ei perustu silkkaan mediahehkutukseen - vaikka toki suurelta osin myös siihen, vaan onpa kumminkin korkein taso, missä näillä katiskoilla kisataan - näytti tänä aamuna olleen ekassa startissa kolme parasta, ja tokassa startissa 5 parasta pelkästään Ducatia ja Suzukia.
Erot WSBK ja vakiopyörien välillä on aika hyvin tiedossa ja siksi pidänkin niiden vertaamista toisiinsa turhana. Lähinnä mainosmiesten hehkutuksiin kisojen tuloksilla saadaan jotain totuuspohjaa. Johonkin stock-luokkaan vertaaminen on järkevämpää.Kyllä MM-Superbikenkin täytyy perustua katupyörään. Onhan ne tottakai hevisti modifioituja, mutta suinkaan aivan kaikkea ei sääntökirjan mukaan todellakaan saa vaihtaa, joten kyllä myös aihion (eli tuotantopyörän) pitää olla todella potentiaalinen voittajapeli, muuten tuolla on turha haaveilla menestyksestä.
Ja juuri se - eli rinnastettavuus niihin pyöriin, mitä saa kaupasta - on aina ollut Superbiken ehkä tärkein vahvuus. Jos on tarpeeksi pätäkkää perstaskussa, niin saat vaikka omastasi rakennettua hyvin lähelle MM-tason laitteen (olkoonkin, että mistään sliparivirityksistä ei ole kyse, vaan saat latoa sitä paalua kehiin varmasti 10-20 kertaa peruspyörän hinnan!)
MotoGP-laitteet on sitten asia ihan erikseen, 100% prototyyppikilpureita, joissa ei edes saa olla osia tuotantopyöristä, ja niihin toimii paremmin tämä vertaus Räikkösen ajopeleihin.
Toki markkinointimielessähän valmistajatkin noita WSBK vehkeitä tukee ja totta, että moni ostaa omansa ehkä osittain tuollaisen menestyksen ansiosta.Niin, privaattitiimithän voivat toki olla mukana vaikka rakkaudesta taiteeseen, tai kuka miksikin.
Joka ikinen tehdas taasen on tuolla mukana nimenomaan siksi, että pystyy näyttämään potentiaaliselle ostajakunnalle, miten hyviä tuloksia heidän tuotteillaan voidaan saavuttaa.
Ja edelleen väitän, että aihion täytyy olla lähtökohtaisesti aika pätevä, jotta sen ympärille voi rakentaa MM-voittajan.
Pitää ihan paikkansa. Eipä noilla kisameriiteillä juuri merkitystä ole jos katupyörää pitää valkata. Tosin vaikka ominaisuudet ei yhdestäkään kesken loppuisi, on noissa kuitenkin merkittäviä eroja ajettavuuden yms. suhteen ja kyllähän sieltä sen omaan lapaseen istuvan löytää, johon on sitten helppo rakastua. Testeillä tai kilpamenestyksellä siinä ei juuri merkitystä ole. Tosin vaikka vaan kylmästi testivoittajankin ostaa, niin ei siinä paljoa vikaan voi silti mennä, varsinkaan sporteista puhuttaessa...Toki markkinointimielessähän valmistajatkin noita WSBK vehkeitä tukee ja totta, että moni ostaa omansa ehkä osittain tuollaisen menestyksen ansiosta.Niin, privaattitiimithän voivat toki olla mukana vaikka rakkaudesta taiteeseen, tai kuka miksikin.
Joka ikinen tehdas taasen on tuolla mukana nimenomaan siksi, että pystyy näyttämään potentiaaliselle ostajakunnalle, miten hyviä tuloksia heidän tuotteillaan voidaan saavuttaa.
Ja edelleen väitän, että aihion täytyy olla lähtökohtaisesti aika pätevä, jotta sen ympärille voi rakentaa MM-voittajan.
Tosin, sitten kun sen pyörän saa ja SITÄ pyörää vertaillaan vastaaviin pakasta vedettyihin jossa lainsäädännön asettamat palikat kohdallaan jotta sillä edes voi ajaa liikenteen seassa onkin ihan eri tarina kun "sama" testikuski testaa eri pyöriä peräkkäin.
Toisaalta eipä minua noi lehtien testit kauheasti hetkauta vaikka mukavahan niitä on lukea, omasta mielestä noita kyykkyjä valitaan ihan mutu-tuntumalla ja fiiliksen mukaan.
Ominaisuudet ei varmasti lopu.
Ja kyllä aihion pitää olla todella hyvä jos sillä meinataan voittaa kausi, mutta pelkkä aihio ei vain riitä ja sen näkee noista ajoista ruutulipulla.