• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Matkaenduroista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tunde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muistui tämä mieleen...

Toki rakenneltuja ja paranneltu ajokkeja, mutta sehän sallittua tai suorastaan suotavaa ja osa harrastusta.

Vaikka tämä nyt ei ollu Gessu/Varadero vääntöä sinänsä niin kyllä ainaki mun mielestä Varaderon(kaasutinmallin) kone voittaa tuon 1150 Gessun koneen reilusti. Varaderon alusta taas on siittä edestä todella onneton vakiona.

Tiikeri oli itelläki erittäin lähellä hankintaa viime kesän lopusa kun tuon Gessun laitoin. Jotenki vain tuota Gessua on jo haaveillu reilut 10 vuotta niin nyt se piti laittaa kun kohdalle sattui.

Jos Gessu muuten menee vaihtoehtoihin niin tämän sivuston foorumillahan oli todella edukas Gessu kaupan. Hyvin Varaderojen hinnoisa jo.

Onpa hyviä kommentteja tullut, kiitos
biggrin.gif
Alkanut tuo tikru polttelemaan kyllä. Budjetti on 6.500 euron kieppeillä, 7 tonniin voin venyä. Seitsemään tonniin näyttää saavan muuten 05 tiikeriä ainakin. Ei niitä paljoa ole myynnissä, miksiköhän? Ei muutenkaan liikenteessä pahemmin näy, varaderoja ja strommeja silloin tällöin. Ei niitäkään ihan hirveästi.'

Alkaa kyllä pyöräkuume muutenkin kasvamaan aika tavalla
062802jumpie_prv.gif

Jos on 955 Tiger näköpiirissä ja mieli on nuorekas, unohtaisin Vstromit ja Varaderot. Ne on aika etu- ja yläpainoisia eikä niiden moottorit mitenkään vedä vertoja Triumphin kolmoselle. Varaderoa olen ajanut enkä oikein saanut siihen mitään makua.
Juuh, ajamattahan se on aina varminta suositella muita unohtamaan jokin tietty pyörämalli...
wink.gif

huhhuh, huimia miehiä huimapyörillä metissä, pelloilla, ojissa, kurissa, hiekoilla, ryteiköissä ja jopa asfaltilla. on ne huimia, on ne. onpa aika olematon oma kokemus nuista matkaenskoista tjn. 1200 gessulla ja jokusella muulla kokeillut. koneominaisuudet tämmöstä katuperustaista matkamotoristia eniten kiinnostavat kokea. kenties just triumppi kun on kolme mukia, olisi lähinnä sellainen kone jollaisiin on tottunut. alustahan on huonoihin oloihin eli suomen keskivertoon tiestöön vaikka, suurin piirtein erinomainen jos vertaa katu. tai matkapyörien alustoihin ja varsinkin puupersiökuskin persiöön.

Laita TDM. Hyvä kadulla ja matka-ajossa. Sorallakin mukava, mutta todelliseen maastoajoon tuolla ei kannata lähtä. Uskomattoman taloudellinen ja mukavan luontoinen kone, ainakin 900 versiossa.

TDM ollut monessa katuendurotestissä mukana, vaikka ei niihin kuuluisi. No ehkä siinä ajoasento on hieman enduromainen...

1000 stromiin kannattaa muuten heittää leovincen putket, kevenee perä n. 10 kiloa ja tulee tuhinasta vähän parempi. Paljonko aiot pyörääsi sijoittaa?
Onko Stromin vaimentimissa katalysaattorit?
Muuten kuulostaa toi 5kg per vaimennin aika paljolta?

Just vaihoin tohon Kawaan Leon vaimentimen ja
painon säästöä tuli huimat 500g.
Ja aikomoinen savustuspönttö toi originaali oli tässäkin.

Jos on 955 Tiger näköpiirissä ja mieli on nuorekas, unohtaisin Vstromit ja Varaderot. Ne on aika etu- ja yläpainoisia eikä niiden moottorit mitenkään vedä vertoja Triumphin kolmoselle. Varaderoa olen ajanut enkä oikein saanut siihen mitään makua.
Juuh, ajamattahan se on aina varminta suositella muita unohtamaan jokin tietty pyörämalli...  
wink.gif
Eihän tuo mikään suositus ollut. Kirjotin, mitä itse tekisin, jos olisi jne...

Suuri varmuus perustuu yleensä tietämättömyyteen.

Kyllähän tässä koeajetaan kunhan tiet ovat sellaisessa kunnossa, että viitsii vieraalla pyörällä ajaa  
062802moto_prv.gif

Caponordkin olisi yksi vaihtoehto kyllä, nyt tikru kyllä polttelee eniten silti. Juuri tuon moottorin takia.

Onko näiden ajo-ominaisuuksissa merkittäviä eroja? Mikä on sporttisin ym?

Olen muuten aiemminkin miettinyt, että miksiköhän suomessa nämä mallit eivät ole suositumpia, jos sopivat routaisille teillemme?

Ainakin sportilla sai aina näin keväisi kierrellä kuoppia tuon tuosta.

Olen muuten aiemminkin miettinyt, että miksiköhän suomessa nämä mallit eivät ole suositumpia, jos sopivat routaisille teillemme?

Mulla on Varre katurenkailla ja kyllä nuo montut tulee kierretttyä samoin kuin millä muulla mopolla tahansa, uskoisin.
Veikkaan, että samalla tavalla jysähtää monttuun ajettaessa
biggrin.gif
sport05.gif
Riippuu tietty vauhdista.....

Mulla on Varre katurenkailla ja kyllä nuo montut tulee kierretttyä samoin kuin millä muulla mopolla tahansa, uskoisin.
biggrin.gif
sport05.gif
V-Stromilla on tullut moneen otteeseen pamautettua kohtalaista vauhtia isompiin monttuihin kuin mitä meidän maastamme löytyy, ja vieläpä hyvin raskas lasti pyörän päällä. Sitä ei vaan kuoppaisilla teillä ihan aina pysty väistämään aivan jokaikistä reikää. Yllättävän hyvin on vanteet kestäneet, en tosin ole mittakellon kanssa niitä tarkistanut, mutta silmämääräisesti ovat ehjät.

En suosittele kokeilemaan samaa yhdelläkään vastaavalla painolla lastatulla katupyörällä, voi olla varikkostoppia luvassa.

biggrin.gif
sport05.gif
V-Stromilla on tullut moneen otteeseen pamautettua kohtalaista vauhtia isompiin monttuihin kuin mitä meidän maastamme löytyy, ja vieläpä hyvin raskas lasti pyörän päällä. Sitä ei vaan kuoppaisilla teillä ihan aina pysty väistämään aivan jokaikistä reikää. Yllättävän hyvin on vanteet kestäneet, en tosin ole mittakellon kanssa niitä tarkistanut, mutta silmämääräisesti ovat ehjät.

En suosittele kokeilemaan samaa yhdelläkään vastaavalla painolla lastatulla katupyörällä, voi olla varikkostoppia luvassa.
Juu, totta tuo on tietenkin. Meinasin vaan, ettei ihan vihellellen kuitenkaan voi päästellä kun on matkaenska alla, vaikka onkin erilainen jousitus/etukulma/maavara/painojakauma.
Mutta eipä kait sitä kukaan muukaan tarkoita....
smile_org.gif

Sitten jos oikeasti tosi raffeihin off-road olosuhteisiin on aikomus mennä ajamaan, niin pinnavanteet on ehkä paremmat, kun niissä kuitenkin on luontaista joustoa hieman enemmän.

Mutta nykyisten valuvanteiden parhaimmisto kuitenkin kestää jo enemmän väärinkäyttöä kuin päälle päin uskoisi. Pitää vaan muistaa, että niidenkin kesken on eroja.

Ja kyllä pidempijoustoinen pyörä vaan on pattiteillä kovastipaljon etevämpi. Sporttipyöriin ihastuneilla tuntuu olevan toisenlaista näkökantaa, mutta voipi olla etteivät vaan ole kunnolla kuoppaisille pätkille vielä edes osuneet..
wink.gif

Ja kyllä pidempijoustoinen pyörä vaan on pattiteillä kovastipaljon etevämpi. Sporttipyöriin ihastuneilla tuntuu olevan toisenlaista näkökantaa, mutta voipi olla etteivät vaan ole kunnolla kuoppaisille pätkille vielä edes osuneet..  
wink.gif
Missä moiseen "sporttipyöriin ihastuneiden" näkökantaan törmää? Motot.net, Suomi24...?

Tigru on varmaan aika lähellä kompromissipyörää jossa on hyvä ajotuntuma hiekkateille ja koville poluille + sillä pärjää maanteillä matkanteossa ilman että tehot heti loppuu ohituksissa ja vastatuulessa
smile_org.gif
KTM 950 on ehkä vielä parempi, samanpainoinen mutta paremmalla alustalla. Kumpikaan ei taida olla aja ja unohda tyyppisiä vaan vaativat huoltoa ja varmasti ruuvarin hellää kosketusta myös huoltovälien välissä pysyäkseen ajokuntoisena.

Vstrom ja varadero on alustaltaan vielä enemmän asfalttipyöriä. käyttövarmoja mekaanisesti mutta iskunvaimennus ihan hanurista kummassakin vs. esimerkiksi ktm. Näissä pyörissä ei juuri tyyppivikoja ole, ylläpito varmasti huolettominta mihin tahansa kaksipyöräiseen verrattuna. Vstromin 650cc versiossa riittää tehot siinäkin suomen teille, värinätön moottori ja pieni polttoaineenkulutus.

Minun mielestä paras matkaenska olisi ktm 690 V2 koneella, 20 litran tankilla ja max 170kg kuivapainolla
smile_org.gif

Minkälaisia tyyppivikoja tikrussa on? Olen ollut siinä käsityksessä, että nämä uudemmat Triumphit, siis 2000-luvun, ovat aika pomminvarmoja tekniikaltaan, pitääkö paikkansa?

Tuo 950 Ktm kiinnostaa kanssa, niitä ei löydy oikein mistään ja hinnat yli budjetin. Sama juttu 640 adventurejen kanssa, ei oikein tuohon 6.5 tonniin niitä löydy  
sad_orig.gif

Back