Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siksi minä olen varmaan ehtinytkin kahville ennemmin tai myöhemmin. Niin mutkilla kuin suorilla, niin Panilla, kyykyllä kuin Tuutillakin.Samalla tauolle ehtiminen riippuukin tuossa tapauksessa kuskeista ei pyöristä.
Kyllä se on vaan moneen kertaan nähty, että pelkkä pyörä ei yksinään riitä siihen, että mennään kovasti mutkateillä. Ratahommat on kokonaan asia erikseen, mutta meidän normi sukankuluttajien vauhdeissa kadulla asian ratkaisee nimenomaan kuski, ei pyörä. Suorillahan melkein jokainen osaa toki ajaa vaikka miten lujaa, jos vaan on valmis riskeeraamaan ajolupansa ja kosmiset sakot.Kaikki on suhteellista tuon pärjäämisen suhteen. Jos mutkapätkälle laitetaan seuraksi kyykkypyöriä niin ei noilla Pannareilla ja FJR:llä ehdi samalle kahvitauolle kyykkyjen kanssa.Myönnän, että Panin renkaista löytyy 5 mm Pussy (Chicken) Straippia, mutta kyllä sillä mutkapätkillä pärjää muiden mukana.
Ten points.Muutenkin koko ajatus siitä, että touring-ajo olisi jotain ihme nopeuskilpailua ja ajotaitojen mittelöä, on aivan vinksallaan.
Matkapyörän valinnassa ehkäpä tärkeimpiä kriteereitä on se, mennäänkö 1 vai 2-päällä. Yksin matkustavalla valikoima on hurjasti laajempi kuin kaksin matkaavalla. Tai kyllähän sitä VOI reissata kaksipäälläkin vaikka kyykyllä, mutta silloin tinkii suuresti ajomukavuudesta, kyytiläisen mukavuudesta edes puhumatta, eikä matkatavaraa mahdu kovin paljoa mukaan. 2-päällä ja matkatavaroineen kokonaispainokin nousee monesti sellaiseksi, että vääntöä kaivataan, ja moni pienempikokoinen moottori voi alkaa tuntua nuhaiselta.Tai jos tekisi vaikk mieli lähteä ratapäiville Brnohon tai Rijeikaan tai nauttimaan polvimaassa ajaen Dolomiittien teistä niin matkapyörällä ajavan on keksittävä joku muu suunnitelma eli pyörämalli ohjaa valintoja enemmän.Matkailu kyykylläkin on varmaan kivaa, mutta rajoitetumpaa. Jos mielisi vaikkapa lähteä kaksi päällä muutamaksi viikoksi ent. itä-eurooppaan, niin kyykkykuski ehkä keksii jonkun vaihtoehtoisen lomasuunnitelman eli pyörämalli ohjaa valintoja enemmän.
Toi on niin totta, että kuski ratkaisee paljon enemmän kuin kalusto. Kyllä meikäläisestäkin mentiin tonnisella fasulla ohi eikä reikäpäisempi kaverinikaan meinannut saada sitä karistettua R1:llä. Yhdestä kaverista vedettiin vespalla ohi itäpuolisella Stelviolla. (kuulemma ne kääntyy ihan käsittämättömällä tavalla tiukkohin neulansilmiin...)Kyllä se on vaan moneen kertaan nähty, että pelkkä pyörä ei yksinään riitä siihen, että mennään kovasti mutkateillä. Ratahommat on kokonaan asia erikseen, mutta meidän normi sukankuluttajien vauhdeissa kadulla asian ratkaisee nimenomaan kuski, ei pyörä. Suorillahan melkein jokainen osaa toki ajaa vaikka miten lujaa, jos vaan on valmis riskeeraamaan ajolupansa ja kosmiset sakot.
Ajaminen mutkateillä on sitä paitsi eri juttu kuin ajaminen radalla - puhumattakaan vielä siitä, että keskustellaan ajamisesta mutkateillä jonkun pidemmän reissun aikana, jolloin tiet ovat käytännössä meille tuntemattomia, tai ainakaan emme ole ajaneet niitä kovin usein, eli emme voi olla varmoja olosuhteista, hiekasta tai dieselöljystä mutkissa, huonosti havaittavista risteyksistä, jne. Pitää olla kyllä aika reikäpää kuski, joka sellaisilla teillä ajaa edes lähellä omaa ´limiittiään´, ja se voi kostautua kalliisti.
Muutenkin koko ajatus siitä, että touring-ajo olisi jotain ihme nopeuskilpailua ja ajotaitojen mittelöä, on aivan vinksallaan.
Vaikka se nyt ei ollut tarkoitettukaan vastapalloteltavaksi, niin kerrottakoon, että ymmärrän kyllä varsin hyvin, että se ei kerro mitään. Kunhan linkitin em. kommentin toivossaMatkalahnan videoon voisin heittää sellaisen vastapallon, että tuo video kertoo asiasta suurinpiirtein yhtä paljon kuin Staffan Söderströmin otteet Rykkösellä radalla.
Ehkä radalla. Mutta katuajossa se koko yhtälö on kyllä vähän erinäköinen, ja kadulla vaikkapa tuollainen suht isokoneinen matkaenskalehmä on käytännössä yllättävän ripeä. Esimerkiksi tienpinnan epätasaisuuksista ei tarvi välittää läheskään niin paljon kuin tiukka-alustaisella sportilla.Edellämainittuun viitaten väitän että supersportteja voidaan viedä paljon kovempaa mutkien läpi ilman, että riskikerroin juurikaan kasvaa.
Jos noin on niin sporttipyörän alusta on säädetty perseelleen. Enemmänkin näkisin asian päivvastoin. Oikein säädetty sportti ei vaapu mutkissa olevissa epätasaisuuksissa yms ja on siten turvallisempi ja mukavampi.Ehkä radalla. Mutta katuajossa se koko yhtälö on kyllä vähän erinäköinen, ja kadulla vaikkapa tuollainen suht isokoneinen matkaenskalehmä on käytännössä yllättävän ripeä. Esimerkiksi tienpinnan epätasaisuuksista ei tarvi välittää läheskään niin paljon kuin tiukka-alustaisella sportilla.Edellämainittuun viitaten väitän että supersportteja voidaan viedä paljon kovempaa mutkien läpi ilman, että riskikerroin juurikaan kasvaa.
Ei sinun eikä minuunkaan tarvitse kaikkea ymmärtääkään.Jotenkin sain sellaisen kuvan, että monella on hirveä kiire ajaa se reissu? Että nopeasti Etelä-Eurooppaan ja pian takaisin Suomeen? En ymmärrä! Matkamopolla ON mukavampi tehdä matkaa. FJR:llä on mukavampi istua matkaa tehden kuin millään CBR:llä! Miksi siellä pitää ajaa mutkat polvipalat maata viistäen?Radalla sillee, mutta..... Menneen kesän reissuun meni aikaa 15 vrk ja keskimäärin maaseututeitä ajaen ehkä 350km/päivä? Pari välipäivääkin ehti pitää. Tällä kertaa oli kulkuvälineenä K1200S ja hyvinpä se viihtyi sekä Puolan maaseudulla, että Saksan motarilla.![]()
![]()
Näinhän se on. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa, mutta ne yhdistämällä saadaan jotain mistä ainakin minä tykkään. Sanotaan sitä sitten vaikka SportTouringiksi, SpeedTouringiksi tai pelkästään urheilulliseksi matka-ajoksi.Ja tosiaan vielä kerran, ei kohdennettuna erityisesti kenellekään: touring ja racing on kaksi aivan totaalisesti eri maailmaa, kannattaa oppia erottamaan ne toisistaan.
sanoi:Ai että miksi pitää ajaa polvipalat maataviistäen? Because I can!
Sporteissa vaan saattaa loppua jousituksen verrattain lyhyt liikematka kesken hoidellakseen edes kotimaiset routapatit ja -kuopat kunnialla. Alustahan varmaan toimii oikein säädettynä hienosti tasaisella moottoriradalla, mutta mitä perunapellompi tie on alla, sitä enemmän kaivataan hieman pidempää jousitusta.Jos noin on niin sporttipyörän alusta on säädetty perseelleen. Enemmänkin näkisin asian päivvastoin. Oikein säädetty sportti ei vaapu mutkissa olevissa epätasaisuuksissa yms ja on siten turvallisempi ja mukavampi.Ehkä radalla. Mutta katuajossa se koko yhtälö on kyllä vähän erinäköinen, ja kadulla vaikkapa tuollainen suht isokoneinen matkaenskalehmä on käytännössä yllättävän ripeä. Esimerkiksi tienpinnan epätasaisuuksista ei tarvi välittää läheskään niin paljon kuin tiukka-alustaisella sportilla.Edellämainittuun viitaten väitän että supersportteja voidaan viedä paljon kovempaa mutkien läpi ilman, että riskikerroin juurikaan kasvaa.
Ja ne, jotka menevät ja haistattavat kuikat yleiselle mielipiteelle onko joku soveliasta vai ei?Lievä analyysintapainen keskustelusta yllä. Tai ehkä kirjoitan kysymyksen muotoon.
Onko meitä kahdenlaisia?
- Niitä jotka lähtevät matkalle ajaakseen moottoripyörällä uudenlaisilla teillä ja uudenlaisissa maisemissa niin että ajaminen on hauskaa ja lisäksi on vähän muutakin oheistoimintaa
- Niitä jotka lähtevät matkailemaan ja siinä sivussa vähän kruisailevat paikasta toiseen moottoripyörällä
Ja vihjailevat siinä samalla että se on se ainoa oikea tapa..?Ja ne, jotka menevät ja haistattavat kuikat yleiselle mielipiteelle onko joku soveliasta vai ei?
JUST NÄINLievä analyysintapainen keskustelusta yllä. Tai ehkä kirjoitan kysymyksen muotoon.
Onko meitä kahdenlaisia?
- Niitä jotka lähtevät matkalle ajaakseen moottoripyörällä uudenlaisilla teillä ja uudenlaisissa maisemissa niin että ajaminen on hauskaa ja lisäksi on vähän muutakin oheistoimintaa
- Niitä jotka lähtevät matkailemaan ja siinä sivussa vähän kruisailevat paikasta toiseen moottoripyörällä