matkapyörä analyysi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muutaman kerran meinannut ajaa kyykkypyörän yli Afrikkalaisella koska ovat jarrutelleet yllättäen tien epätasaisuuksiin...  
nixweiss.gif
Juuri näin. Siinä onkin moni kyykkäkuski ollut perinteisesti ihmeissään, miten tuollainen pappamalli voi kulkea mutkissa noin lujaa. Sillä vaan voi ajaa paljon suurpiirteisemmin, ja pinnasta välittämättä (rajansa toki on möhköenskallakin!) ja leveästä ohjaustangosta on helppo korjata jos on tarvis.

Myös suomalainen tienpito, varsinkin 3- ja 4-numeroisilla teillä, tuntuu menevän vain takapakkia, ja tämä tietysti tekee katuenskoista entistäkin parempia noihin olosuhteisiin.
Kaikkei lujimpaa asfalttitiellä kulkee rättisitikka: siinä on ylipitkät joustovarat ja pehmeä jousitus. Vielä kun sen saisi dieselinä ja farkkuna..
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?

Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.

Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:


"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
Oleellisin ero noilla kahdella pyörätyypillä, mitä tulee epätasaisten mutkien ajamiseen, on joustomatkan pituus. Jos joustomatka loppuu kesken, silloin ei auta, vaikka jousitus olisi säädetty miten. Radoillakin on toki joskus pomppuista, mutta mittasuhde on hieman erilainen, niitä ei möhköenskalla välttämättä huomaisi ollenkaan. Toisaalta sen alusta ei varmaankaan ole radan tasaisille tai varsinkaan hyvin nopeille osuuksille kovinkaan hyvä, ja pitkä jousto kasvattaa pyörän korkeutta, mikä ei auta ilmanvastuksen kanssa.

Minä en jaksa kanssasi näin päivänselvästä asiasta kinata yhtään enempää. Jos vieläkin epäilyttää, niin tee koe: aja sama huonokuntoinen mutkatie sporttipyörällä ja möhköenskalla, ja tee havaintoja, kumpi oikein hanskaa isommat epätasaisuudet paremmin.
Ei tarvii kinata mutta edelleen kaipaisin faktaa noista kuulemistasi lukuisista ulosajoista jotka johtuneet sporttipelin alustasta. Asun ilmeisesti erikoisella alueella Suomessa koska täälläpäin ei tarvii kyllä sportillakaan jarrutella asfaltin epätasaisuuksien takia ajettaessa rajoitusten (tai vaikka vähän ylikin) puitteissa. Kuinkahan kovaa te noilla möhköenskoilla oikein sitten vedätte? Vetomiehiä?
wink.gif
 
Ei tarvii kinata mutta edelleen kaipaisin faktaa noista kuulemistasi lukuisista ulosajoista jotka johtuneet sporttipelin alustasta. Asun ilmeisesti erikoisella alueella Suomessa koska täälläpäin ei tarvii kyllä sportillakaan jarrutella asfaltin epätasaisuuksien takia ajettaessa rajoitusten (tai vaikka vähän ylikin) puitteissa. Kuinkahan kovaa te noilla möhköenskoilla oikein sitten vedätte? Vetomiehiä?
wink.gif
Ei kai kunnossaolevan sporttipyörän alustan takia ulos ajeta, tilannenopeus väärä.
Huonopintainen 4-numeroinen tie ja keskinopeus kolminumeroinen niin alkaa erot näkymään.
Mulla ei oo möhköenskaa, ite ajelen sporttouringia.
 
Pyörän valintakriteerinä on hyvä pitää kuljetettavan tavaran määrää. Jos tarviit vähemmän tavaraa niin kyykky tai naku on ihan jees. Joku kirjoitteli lahkeiden "lepattavan" ja jalkojen kipeytyvän? Millaisillakohan ajohousuilla ajelee...
Eikä se ketjujen öljyäminen, vaan se takaosaston putsaaminen
tounge.gif
 
En oikein ymmärrä mitä mesoaminen hyvistä ja huonoista matkapyöristä on. Ajelin kesä ja heinäkuun vaihteessa fjr:llä lapissa 3400km ja alas tullessani opastin Budabestiläisen scootterikuskin joulupukinmajalle, Taidetaan kaikki olla nössöjä. ps. fjr:n pyörteistä pleksin (korkeamman) takana en tiedä kun ajoin ilman kypärän visiirin sulkemista koko reissun.
 
En oikein ymmärrä mitä mesoaminen hyvistä ja huonoista matkapyöristä on.
Joo kyllä se on enempi korvien välissä. Aika monenlaisilla kamppeilla voi matkustella, jos vaan itse tykkää ajaa semmoisella. Maapallokin on kierretty muun muassa Vespalla, R1:llä, CX500:lla, Goldwingillä.

Itsekin olen reissannut ainakin 7000km ympäri Kaakkois-Aasiaa 115-kuutioisella skootterilla, ja oli hemmetin hauskaa. Maksoi uutena tuhat euroa, ja sillä pääsi ihan minne tahansa, korjatakin osattiin joka tuppukylässä ja osat maksoi pähkinöitä. Nakkikioskipisteitä ei toki saanut niin kuin isommilla pyörillä, vaan ei tuo haitannut...
tounge.gif
 
Asun ilmeisesti erikoisella alueella Suomessa koska täälläpäin ei tarvii kyllä sportillakaan jarrutella asfaltin epätasaisuuksien takia ajettaessa rajoitusten (tai vaikka vähän ylikin) puitteissa. Kuinkahan kovaa te noilla möhköenskoilla oikein sitten vedätte? Vetomiehiä?
wink.gif
Kapeallakin hiekkatiellä nopeus saattaa olla välillä kolminumeroinen möhköendurollakin. Eihän siinä mitään järkeä ole jos polulla ajaa puiden välissä yli satasta mutta oma on valinta jos jotain sattuu...
wink.gif


Suomessa on tuo radalla leikkiminen tehty niin vaikeaksi kun pitää hakea jäsenyyttä tai maksaa muutama euro sadan kilometrin päässä olevalle huoltoasemalle tms.
 
Tulipa näistä pyörätyyppiväännöistä mieleen, että pitää jostain kaivaa sähköinen aineisto joka osaa oikeasti reitittää hiekkateitä pitkin. Ajelin parit perus-rautaperseet kesemmällä ja alkoi siintää mielessä SS1000 hiekkaversiona kakkospyörällä. Liekö joku jo moisen reitin vääntänyt? Voisi kuvitella että tuolla pohjoisemmassa on edellytykset paremmat kuin vaikkapa näin Etelä-Suomen läänin alueella.

Sellaisen rikan rokkaan voisin heittää, että matkaenskalla liikkuessa tulee mennyksi kaikkiin tosi kummallisiin paikkoihin myös täällä etelässä. Silloin tulee yleensä vastaan matkaenskoja (ja joskus enskoja), mutta jos siellä tulee kustomi tai erityisesti kyykky vastaan niin yleisolemus on yleensä sellainen että muutakin on kierretty kuin tahkoa. Tulistellessa haastellessa yhdenkin tamperelaisen gikseristin kanssa löytyi monta yhteisen mopoiluhistorian paikkaa, joihin minulta olisi jäänyt kyykky viemättä. Silloinkin oltiin aika kaukana pääteistä, laavulla.

Pitäisi ehkä itsekin vääntää tasapuolisuuden vuoksi matkaenskaan nappuloiden tilalle vaihteeksi katukumit ja mennä pujottelukepiksi hitaaseen ryhmään. Minulla tämä pöristely on ikuista oppia, eikä tähän ikään mennessä vielä mitään oikein osaa...
 
Sain huollon ajaksi lainaan Honda CB500:n jossa on kolmen laukun Wingrack-teline ja mittarissa melkein 90000. Joku kai silläkin on kiertänyt muutakin kuin kylän toria.
 
Pari rautapersetta tänä kesänä samaa harrastetta puuhanneena, lausuisin että hiukan vanhemmilla pyörillä on paljon paremmat Suomen-matka-ajo-ominaisuudet kuin uudemmilla. 8-25 vuoden ikäryhmässä mopedi suorastaan vie väkisin taipaleille. Tuoreemmilla lienee liikaa puuhattavaa powercommanderin tviikkauksessa, turtleicewaxin viimeistelyssä tai sitten osamaksusta ei jää rahaa bensaan.

HD-tiheyden täytyy olla Suomessa aivan älytön, tai sitten niillä oikeasti ajetaan paljon. Tai ainakin niin hitaasti että niitä on pitkin teitä jatkuvasti. 95% of the Harleys ever made are still on the road. The rest got to destination ja sillai. Mutta paljon niitä on ja moikkaavat, mokomat.

BMW-kuskeja löytää aivan älyttömistä paikoista aina. (Heh.) Tietty joukko täyttää ruotsinlaivapottagoretexmuttarukkakeltaliivirauhaajokriteerit, mutta matkaenska-/bokseri-/vähemmistöbemariväkeä tulee vastaan kellonajasta ja maakunnasta riippumatta. Bemareissa on selvästi useimmin kaikista pyöristä kaksi päällä.

Parhaat matkailuominaisuudet ovat kurapyörillä, mutta sitä on mahdotonta todistaa ellei ole kilpasuunnistaja. Tieverkkoon tukeutuen niistä saa vain häivähtäviä papatushavaintoja. Vain jälkeensä jäävät digikuvavanat kertovat katkonaisista nousujäljistä vaaroille, sorasuihkuista hyötymetsiin ja itikkaparvien peittämistä mutakylvyistä.

Myös repslolcastrokyykyt ovat ahkeria matkustajia. Ne valitsevat julkisen liikenteen parveillen peräkärryissään viikonloppuisin matkallaan kohti sileitä asfaltteja ja komeita nahkakyttyröitä.

Ajellaan!
Tuossa jutussa on perää. Noinhan se homma näyttää just menevän. Vanhat elämää nähneet ajokit 1970-90 luvulta taitaa olla noita ihan oikeita reissumopoja? Vähempi työkaluja, mutta enempi matkatavaroita noilla ukoilla reissussa mukana.
Aitoja luottoratsuja.
Matkoilla havainnoituja, jututettuja ja tehtyjä huomioita muista moporeissaajista?
Rahaa tais jäädä mopokauppojen jälkeen vielä bensaankin eikä illat mene vahapurkin kanssa.
Eipä ole bensan, ynnä muidenkin oheisliemien/ kulujen eikä vakuutusten hintakaankaan hirvittänyt pätkääkään noita reissuja tehtäessä.
Kippis:orgmp:
 
Jep. viimeviikolla ajelin reitillä Vihti-Kilpisjärvi-Tromso-Alta-Hammerfest- NorthCap-Utsjoki- Kaamanen-Kautokeino-Ylläs-Rovaniemi-Vihti. Napapiirin yläpuolella ehkä joku 20 motoristia... kaikenlaisia merkkejä ja malleja. Alkaa oma bemari olla aika edukseen pohjoisen keleissä. Rovaniemellä pääsin testaamaan Roskakuskin uutta VeeMaxia.... mahtava peli, mutta olis toi lenkki ollut aika raskas sillä vetää...
 
Tarkeinta kyykylla on ajaa kovaa ja paljon. Sitten voi loman jalkeen katsella nenanvartta pitkin "nossoja" jotka eivat lomalla ajaneet vahintaan 3000km/viikko seka kuluttaneet kolmea rengassarjaa ja repullista polvipaloja. Myos muut kovan jatkan elkeet taytyy tuoda kovaan aaneen esille, esim. aamukuuteen ryyppaamiset ja epatoivoiset vonkausyritykset, jotka tarinoissa muuttuvat seksiorgioiksi nymfomaanilauman kanssa.

Matkapyoralla ajavalle tiedoksi, etta tarkoitus ei ole tyhjentaa koko asuntoa, kaksi eripari sukkaa ja uimahousut riittavat. Teltan asiaa ajaa mika tahansa parin nelion varjopaikka ja tosimies vaantaa itselleen huggerista, kyttyranahkapuvusta ja em. sukista mukavan yopaikan. Vaimon mukaanotto osoittaa, etta elama on ohi ja aika kysella tarjouksia hautaustoimistoilta. Tosi mies korvaa naisenkin em. sukilla.

Enduroista ei kannata puhuakaan, eihan hiekalla voi kantata kuin Rossi, eika keula pystyssa mutkasta ulostulokaan tahdo toimia. Jokainen todellinen matkailija tietaa etta se on ehdoton edellytys. Lisaksi soratiella voi menna kivi sellaiseen paikkaan, etta se hairitsee ideaalisen ajolinjan ja maksimaalisen kanttauksen suorittamista. Yli 12 h ajo voi myos olla ikavaa jos kyseinen kivi on saappaassa tai silmassa.

HD & customosasto voisi kaantya ensimmaisessa risteyksessa takaisin kotiin. Jos ei keskinopeus ole vallitseva rajoitus +50, ei matkanteko ole moottoripyorailya vaan koomalampaan zombien oloista raahautumista pisteesta a pisteeseen b. Lisaksi jalat edella ajaessa voi ohilentava kottarainen menna sisaan lahkeesta ja nokkia kulkuset ruvelle.

Kaikki alle tuhatkuutioisilla ajavat voivat myos menna saman tien kotiinsa ja polttaa pyoransa ja leikata munansa irti, noin pienella pyoralla ajavalla ei voi moisia olla. Naisilla vastaavaa ei tarvita, riittaa kun ajelee paansa ja kirjoittaa paikallislehteen artikkelin, jossa tunnustaa olevansa seksuaalisesti kieroutunut ja syovansa elavia matoja.
 
^^^ kas siinäpä on muuten aika oivallisesti summattu tämä Matkapyöräilyn Syvin Olemus™
tounge.gif
 
Myönnän, että Panin renkaista löytyy 5 mm Pussy (Chicken) Straippia, mutta kyllä sillä mutkapätkillä pärjää muiden mukana.
Kaikki on suhteellista tuon pärjäämisen suhteen. Jos mutkapätkälle laitetaan seuraksi kyykkypyöriä niin ei noilla Pannareilla ja FJR:llä ehdi samalle kahvitauolle kyykkyjen kanssa.
Ohos! Kiitti kun kerroit! Mä en oo tyhmänä tätä tiennytkään ja aina on samaan aikaan kahvipaikalle tultu myös FJR:llä, riippumatta millanen menijä siellä kärjessä on.

Mutta taas oppi uutta. Odottakaa kyykkärit mua seuraavan kerran, tullaan kun ehditään!
 
Myönnän, että Panin renkaista löytyy 5 mm Pussy (Chicken) Straippia, mutta kyllä sillä mutkapätkillä pärjää muiden mukana.
Kaikki on suhteellista tuon pärjäämisen suhteen. Jos mutkapätkälle laitetaan seuraksi kyykkypyöriä niin ei noilla Pannareilla ja FJR:llä ehdi samalle kahvitauolle kyykkyjen kanssa.
Ohos! Kiitti kun kerroit! Mä en oo tyhmänä tätä tiennytkään ja aina on samaan aikaan kahvipaikalle tultu myös FJR:llä, riippumatta millanen menijä siellä kärjessä on.

Mutta taas oppi uutta. Odottakaa kyykkärit mua seuraavan kerran, tullaan kun ehditään!
Kuten taisin jo aiemminkin kertoa, tämän kesän jälkeen yhden meidän porukan kyykky vaihtui FJR:ään, kun oli tahkottu viikko mutkateitä. Ikänsä kyykyllä ajanut totesti, että oikeastaan nämä päällään ajettavat on taittu tehdä polvihousupojille... ei aikamiehelle.

Vedettiin kokeeksi yhtenä päivänä aamuyhdeksästä ilta yhteentoista mutkaa... olisi vielä Panin ja FJR:n kuskit lähteneet tanssimaan yöllä, mutta kyykymiehet ei jaksaneet enää  
033102bebe_1_prv.gif
(ja kahvit juotiin aina yhdessä, kuten porukan touring-henkeen kuuluu)
 
Vedettiin kokeeksi yhtenä päivänä aamuyhdeksästä ilta yhteentoista mutkaa... olisi vielä Panin ja FJR:n kuskit lähteneet tanssimaan yöllä, mutta kyykymiehet ei jaksaneet enää  
033102bebe_1_prv.gif
 (ja kahvit juotiin aina yhdessä, kuten porukan touring-henkeen kuuluu)
Samoin vedettiin me. Pannari ja FJR kuskit olis lähtenyt tansseihin, mutta paikat olivat jo ehtineet sulkea kun saapuivat perille ja meistäkään ei ollut seuraa kun oltiin jo juotu pöytä tyhjäksi odotellessa.
 
Vedettiin kokeeksi yhtenä päivänä aamuyhdeksästä ilta yhteentoista mutkaa... olisi vielä Panin ja FJR:n kuskit lähteneet tanssimaan yöllä, mutta kyykymiehet ei jaksaneet enää  
033102bebe_1_prv.gif
 (ja kahvit juotiin aina yhdessä, kuten porukan touring-henkeen kuuluu)
Samoin vedettiin me. Pannari ja FJR kuskit olis lähtenyt tansseihin, mutta paikat olivat jo ehtineet sulkea kun saapuivat perille ja meistäkään ei ollut seuraa kun oltiin jo juotu pöytä tyhjäksi odotellessa.
Juu, ne Pannari ja FJR-kuskit jäivät jututtamaan niitä donnia ja pääsivät iltakahveellekin. Kyykkymiehet joutu keskenään vetämään pään täyteen ja kä....n. Elämä on täynnä valintoja. Se siitä.
 
Asenteesta se on kiinni, ei ole mulla hartiat/niskat enää nuoruuden terässä, silti tolla ässällä mennyt jo lähemmäs 5000 kilsaa lyhyessä ajassa ja kivaa on matkustaa.

Kokeilin juu noita pystympiä matkapyöriä, mut ei tuntunut mun jutulta,moottoripyöräilyn pitää olla samalla hauskaa kun maisemat vaihtuu ja mutkapätkät vilisee silmien edessä,tällä mopolla se hauskuuskerroin nousi huomattavasti.
tounge.gif


Laitan vaikka vanhan puntinnostovyön ja siitä vaijeri takalaukun telineeseen+ tankkilaukku mitä vasten röhnöttää jos tarvis vaatii.
biggrin.gif
 
Back
Ylös