• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

matkapyörä analyysi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vedettiin kokeeksi yhtenä päivänä aamuyhdeksästä ilta yhteentoista mutkaa... olisi vielä Panin ja FJR:n kuskit lähteneet tanssimaan yöllä, mutta kyykymiehet ei jaksaneet enää  
033102bebe_1_prv.gif
 (ja kahvit juotiin aina yhdessä, kuten porukan touring-henkeen kuuluu)
Samoin vedettiin me. Pannari ja FJR kuskit olis lähtenyt tansseihin, mutta paikat olivat jo ehtineet sulkea kun saapuivat perille ja meistäkään ei ollut seuraa kun oltiin jo juotu pöytä tyhjäksi odotellessa.
Juu, ne Pannari ja FJR-kuskit jäivät jututtamaan niitä donnia ja pääsivät iltakahveellekin. Kyykkymiehet joutu keskenään vetämään pään täyteen ja kä....n. Elämä on täynnä valintoja. Se siitä.
Harvoin viimeisenä paikalletulevat pokkaa parhaita daameja. Yleensä joutuvat tyytymään niihin jotka ei ole muille kelvannut. Over and out!
 
Mulle ei ole väliä millä mopolla saavun paikalle ja missä ajassa, kyl ne tytöt siinä vaiheessa kaikkoaa kun riisun kypärän.
biggrin.gif
 
Välineurheiluksi on näköjään mennyt. Satapiikillä on todistettavasti käyty 2-päällä ...
Aivan, kyllä piikki matkavehkeeksi käy jos haluaa matkailla, vuosia sitten pikkusiskoni oli minun ja exäni mukana Suzuki RG 125 gammalla, reitti: ruotsi, tanska, saksa, hollanti, belgia, ranska (nizza), italia, itävalta, saksa ja tanskan ja ruotsin kautta suomeen. Kilometrejä 5 viikon reissulla tuli muistini mukaan noin 5 tkm.
Tanskassa Frederikshavenissa pari motoristia kyselli missä kävimme ja kun kerroimme että välimerellä uimassa saivat naurukohtauksen ja pois mennessään mutisivat " piikillä... luuleeko ne että uskomme tuota" Tuorevoiteluöljyä meni monta litraa ja 1 tulppa hajosi vähän ennen Hampuria muuten ongelmaton reissu. Ja paljon parempi ajella alpeilla kuin exäni Kawa LTD 450.
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Ainakin talla foorumilla kyykyn ollessa puun oksalla ovat maaratyt tahot hanakasti sita syyksi tarjonneet. Sita ja elaimen vaistoa.

Sinua TeroT selvasti ahdistaa joidenkin matkan teko rauhallisesti ja jollain muulla kuin sportbikella.
 
Toissapäivänä oli lauennu gessu Lahden motarille, sähköt kadonnu...eli gessulla ei kantsi lähtee motarille...toivottavasti kaveri pääsi pois sieltä, mun apu ei kelvannut...
 
Nyt taitaa olla pojat niin, että täällä on pikkasen pässiä sakkia? Yksinkertainen kysymys: Pääseekö Ducatilla jossa ei ole katteita Norjaan jossei se pomppaa mutkasta kuusen latvaan? Vai pitääkö vaihtaa enduroalusta ja toppahousut jalkaan?
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Ainakin talla foorumilla kyykyn ollessa puun oksalla ovat maaratyt tahot hanakasti sita syyksi tarjonneet. Sita ja elaimen vaistoa.

Sinua TeroT selvasti ahdistaa joidenkin matkan teko rauhallisesti ja jollain muulla kuin sportbikella.
Minua ei nyt erityisesti ahdista mikään. Päinvastoin elämä hymyilee aika mukavasti. Kommentoin lähinnä siksi tähän ketjuun että olen usein ihan periaattesta eri mieltä. Aika hanakasti tässä ketjussa on yritetty kommentoida ettei kyykyllä voi reissata. Mulla nyt vaan sattuu olemaan erilaisia kokemuksia. Ehkäpä tässäkin olisi hyvä erotella se että harrastaako moottoripyörämatkailua vai matkailua moottoripyörällä.

Nyt kuitenkin menen nukkumaan sillä aamulla pitää herätä aikaisin jotta ehtii Motoparkkiin katsomaan sellaista tapahtumaa jossa kyykyt on parhaimmillaan ja koska minulla ei ole kunnon matkapyörää niin menen autolla.
 
Pari rautapersetta tänä kesänä samaa harrastetta puuhanneena, lausuisin että hiukan vanhemmilla pyörillä on paljon paremmat Suomen-matka-ajo-ominaisuudet kuin uudemmilla. 8-25 vuoden ikäryhmässä mopedi suorastaan vie väkisin taipaleille. Tuoreemmilla lienee liikaa puuhattavaa powercommanderin tviikkauksessa, turtleicewaxin viimeistelyssä tai sitten osamaksusta ei jää rahaa bensaan.



Vanhat elämää nähneet ajokit 1970-90 luvulta taitaa olla noita ihan oikeita reissumopoja? Vähempi työkaluja, mutta enempi matkatavaroita noilla ukoilla reissussa mukana.
Aitoja luottoratsuja.
Jep. Reilu 5600 km viime lomareissua Guzzilla. Ja ilman kyyneleitä. Pisin tankkausväli 400km.
smile_org.gif

Kiitettävää yli 100tkm kulkeneelle touringille.
Mutta eihän noista ajamalla loppua saakaan.
cool.gif
 
Nyt taitaa olla pojat niin, että täällä on pikkasen pässiä sakkia? Yksinkertainen kysymys: Pääseekö Ducatilla jossa ei ole katteita Norjaan jossei se pomppaa mutkasta kuusen latvaan? Vai pitääkö vaihtaa enduroalusta ja toppahousut jalkaan?
Vastaus: Pääsi jo seisemänkymmentäluvulla kun Inarista Näätämöön oli vain puskukoneella työnnetty soratie.Ai mikä Ducati? 450 desmo...
 
Nyt taitaa olla pojat niin, että täällä on pikkasen pässiä sakkia? Yksinkertainen kysymys: Pääseekö Ducatilla jossa ei ole katteita Norjaan jossei se pomppaa mutkasta kuusen latvaan? Vai pitääkö vaihtaa enduroalusta ja toppahousut jalkaan?
Vastaus: Pääsi jo seisemänkymmentäluvulla kun Inarista Näätämöön oli vain puskukoneella työnnetty soratie.Ai mikä Ducati? 450 desmo...
Noniin. Nyt uskallan lähteä, vaikka on ylämäki.
 
Toisaalta olen kuullut lukemattomista ulosajoista, joissa sporttipeli on kimmonnut lapasesta mutkassa olleen huonon pinnan tai epätasaisuuden vuoksi (tai tätä on ainakin tarjottu syyksi)...
Nyt taitaa tulla kunnoan saissea. Laitapa edes vähän faktaa pelkkään huhuun. Oikeesti, et voi olla tosissasi! Tuo kyllä kuulostaa enemmän selitykseltä kuin syyltä. "lukemattomista ulosajoista..." HuhHuh...
Jaa mitähän faktaa tuohon oikein tarvitsee ´laittaa´?

Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä maavaralla ja kovalla alustalla varustettu sportti jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin pehmeämmällä alustalla ja pidemmillä joustovaroilla varustetty möhköenska, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita kuoppia ja patteja työkseen.

Edelleenkään en väitä sellaisen olevan paras mutkatiepyörä, koska se käsite on niin kovin subjektiivinen. Mutta pinnaltaan huonokuntoisissa kurveissa sellainen on noin designin puolesta vahvoilla.
Olen kohtuullisen paljon lukenut olemassa olevia onnettomuusraportteja ja selostuksia, Ihan noin niinkuin harrastuksen takia ja osittain kouluttajan velvollisuudestakin. Siksipä kysyinkin että voisitko linkittää vaikkapa yksittäisiä tapauksia joissa sporttipyörän alusta on aiheuttanut onnettomuuden. Aiemminkin tässä ketjussa kommentoin väitettäsi sporttipyörän kovasta alustasta. Jos olet ajanut sporttipyörillä paljonkin, niinkuin olet kirjoittanut, ymmärrät varmaan että niitä voi säätää pehmeäksi tai kovaksi. Et voi yleistää ja sanoa että ne ovat kovia. Kyse on siitä kuinka ne on säädetty. Ihan samoin minä voisin kirjoittaa:


"Jos olet yhtään perehtynyt eri moottoripyörätyyppien ominaispiirteisiin, niin pitäisi olla myös sinulle selkiö, että verrattain vähäisellä vaimennuksella ja lötköllä alustalla varustettu katuenduro jatkaa sopivan nypyn tullessa kohdalle mutkasta helpommin tangentin suuntaan kuin jämäkällä alustalla ja sopivilla jousivakioilla varustetty kyykkypyörä, joka on piirustuspöydältä lähtien niellyt noita patteja ja epätasaisuuksia työkseen".
Oleellisin ero noilla kahdella pyörätyypillä, mitä tulee epätasaisten mutkien ajamiseen, on joustomatkan pituus. Jos joustomatka loppuu kesken, silloin ei auta, vaikka jousitus olisi säädetty miten. Radoillakin on toki joskus pomppuista, mutta mittasuhde on hieman erilainen, niitä ei möhköenskalla välttämättä huomaisi ollenkaan. Toisaalta sen alusta ei varmaankaan ole radan tasaisille tai varsinkaan hyvin nopeille osuuksille kovinkaan hyvä, ja pitkä jousto kasvattaa pyörän korkeutta, mikä ei auta ilmanvastuksen kanssa.

Minä en jaksa kanssasi näin päivänselvästä asiasta kinata yhtään enempää. Jos vieläkin epäilyttää, niin tee koe: aja sama huonokuntoinen mutkatie sporttipyörällä ja möhköenskalla, ja tee havaintoja, kumpi oikein hanskaa isommat epätasaisuudet paremmin.
Ei tarvii kinata mutta edelleen kaipaisin faktaa noista kuulemistasi lukuisista ulosajoista jotka johtuneet sporttipelin alustasta. Asun ilmeisesti erikoisella alueella Suomessa koska täälläpäin ei tarvii kyllä sportillakaan jarrutella asfaltin epätasaisuuksien takia ajettaessa rajoitusten (tai vaikka vähän ylikin) puitteissa. Kuinkahan kovaa te noilla möhköenskoilla oikein sitten vedätte? Vetomiehiä?
wink.gif
Täähän on mielenkiintoista. Siis jouston pituus ratkaisee?? Jos katselee noita ralliautoja, niisson aika pieni maavara. Ne ajelee aika pattisia teitä, lentää aika pitkiä lentoja hyppyreistä. Mites ne voi ajaa niin pirun kovaa, vaikka joustomatkat on niin lyhyet. Verrataan niitä vaikka tavalliseen perhenissaniin?
Eiköhän kyse ole myös jostain muustakin kuin joustomatkasta ts pituudesta?
Kaippa se vauhtikin ratkaisee, miten jousitus toimii. Mikäli taluttaa kurvit, niin piiiitkä ja peeehmeä jousitus tuntuu parhaalta ohjaustangossa.

Ityse olen myös useita vuosia reissannut alpeille tonnisilla kyykyillä, ajanut rautaperseen tonnisella kyykyllä. Testaillut myös muita "matkapyöriä".
Mukavinta noilla on minusta ajella alppiteillä ja saksan autabaanoilla. Mukana menee mukavasti usean viikon tavarat, ei siihen tarvii mitään hehtaarilaukkuja. Näin vanhempana kun nuo teltat ja makuupussit kun saa jäädä kotiin.
Tällä hetkellä tonninen hondan rr. Parasta touringpyörämallia minun makuun.


Jyrki
 
Kaikella voi matkustaa. Oli kuulemma joku italialainen jamppa, joka ajoi Etelä-Italiasta skootterilla Pohjois-Suomeen. Italiassa näytti olevan skootterimatkailu suosittua, mukana oli myös sivu- ja takalaukkuja. Sitten jampat tietysti ajoi puku päällä JA veti röökiä samaan aikaan. Aika coolia!

Mutta takaisin asiaan. Ajattelin, että erilaisuus tässä aloituksessa auttaisi tätä kaapista astumista. Mun mielestä oli kivaa ajaa yli 5.500km Euroopassa k1200s:llä ja varusteena tankkilaukku sekä reppu kiinnitettynä takapenkkiin. Huiput oli vaan 275 integroidun GPS:n mukaan kun ei päässyt ihan katteen suojaan. Vaimo oli noista kilsoista n. 1000 kyydissä, kuten myös sivulaukut. Arvatkaapa kumpi oli kivempaa ajaa?

Voisin hyvin kuvitella ajavani jollain tonnisella kyykyllä ja samoilla varusteilla samat matkat. Ehkä kuitenkin hivenen kovempaa ja vaimoa en kuskais ollenkaan.

Kyl se niin on, että mä valitsen pyörän jolla on hyvä ajaa ja muut preferenssit tulee vasta sitten. Myönnän, että tuossa k1200s:ssä on tultu vähän matkustajankin mukavuutta vastaan.

Ehkä kun on 10 vuotta enemmän viisarissa voisi tehdä vastaavia matkoja GW:llä tai sitten mä en pyöräile enää ollenkaan. Mistä sitä tietää. Jotkut samanikäiset kaverit ajaa jo nyt GW:llä ja nauttivat kovasti.

Pääasia, että jengi nauttii valinnoistaan, eikä luule, että se oma tapa on jotenkin ainoa oikea tapa tai, että se oma tapa olisi parempi siksi kun muut tavat on (itseperustellusti) huonompia.
 
Eiköhän kyse ole myös jostain muustakin kuin joustomatkasta ts pituudesta?
Kaippa se vauhtikin ratkaisee, miten jousitus toimii. Mikäli taluttaa kurvit, niin piiiitkä ja peeehmeä jousitus tuntuu parhaalta ohjaustangossa.
Oikeastaan oli tarkoitus sanoa vain, että pitkäjoustoisempi pyörä sopii Suomen pomppuisille teille. Ja sellaisella on normi sukankuluttajan melko helppo ajaa, joten sillä ns.kovaa (lähinnä siis omaa kovaa, ei välttämättä muiden kovaa) ajaminen on vaivatonta, juuri näillä samaisilla Suomen pompputeillä.

Kyse ei siis ollut siitä, mikä kulkee koviten (sellainen on ennen muuta kuljettajasta kiinni, ei pyörästä), vaikka jotkut sen näin halusivat ymmärtää.

Käykääpä sporttipyöräfanaatikot joskus kokeilemassa jotain asfalttisyheröpätkää vaikkapa esim. 1200GS-bemarilla tai Trumpan 1050 Tigerilla, ja tulkaa sitten vasta puhumaan, miten noloa pappavauhtia niillä on pakko ajella. Säädettävät alustatkaan ei ole liian pehmeitä, paitsi jos ei niitä osaa säätää. Mitään raketteja ne eivät ole, mutta väitän, että kulkupuoli riittää yli 90%:lle meistä enemmän kuin mainiosti. Ja noilla myös matkaillaan 2-päällä ihan menestyksekkäästi.
 
Käykääpä sporttipyöräfanaatikot joskus kokeilemassa jotain asfalttisyheröpätkää vaikkapa esim. 1200GS-bemarilla tai Trumpan 1050 Tigerilla, ja tulkaa sitten vasta puhumaan, miten noloa pappavauhtia niillä on pakko ajella. Säädettävät alustatkaan ei ole liian pehmeitä, paitsi jos ei niitä osaa säätää. Mitään raketteja ne eivät ole, mutta väitän, että kulkupuoli riittää yli 90%:lle meistä enemmän kuin mainiosti. Ja noilla myös matkaillaan 2-päällä ihan menestyksekkäästi.
Gessua ei ole tullut kokeiltua, mutta Kotarin 990SMT kylläkin. Kertokaa pois jos Gessun ominaisuudet poikkeavat tuosta ratkaisevasti, mutta kyllä minä ainakin koin lähinnä pelonsekaisia tunteita sen vekottimen puikoissa. Ihan kätevä peli hitaammassa neppailussa ja kaupunkipyörityksessä, mutta kyllä ikävä tuli huollossa ollutta omaa pyörää...

Jännä että noiden gessujen ominaisuuksia kehutaan maasta taivaisiin, mutta perä edellä niitä tuli vastaan alppiteillä aikamoinen liuta. Syy ei varmastikaan ollut siinä, että minä olisin ollut niin nopea, vaan kyllä niitä aika pitkälti taluttamalla vietiin esim Stelvion itäpuolella, Furkalla ja Sustenilla. Ne mitkä painoi ohi oli sitten kyykkyjä ja oli mukana fasukin. Ja ei, esim stelvion itäpuolen tai route grandes alpesin asfaltti ei ollut mitenkään parempaa kuin normaali suomalainen routahalkeamilla, pikipaikoilla ja routapateilla varustettu nelinumeroinen maantie.

En sitä sano etteikö niilläkin lujaa pääsisi. Aivan varmasti osaava kuski vie sellaista paljon kovempaa kuin minä bladea, mutta se on varmaa, että minä vien mutkapätkällä bladea kovempaa kuin veisin sellaista "huojuvaa tornia". Rengastuskin tuo oman osansa tähän yhtälöön, sillä veikkaan että M3:sta löytyy aika paljon enemmän pitoa kuin esim. Tourancesta.
 
ESA on kyllä hieno ominaisuus matkamiehelle. Moniko viitsii ryhtyä aidosti räpläämään jousia kun tulee lisää tavaraa tai matkustaja kyytiin?

Sitten tietty on vallan mukavaa vaihtaa jäykkyyttä tienpinnan mukaan, ottaa vaikka kuoppasempi tie pehmeämmällä alustalla cruisaillen.
 
Lyhyesti ja ytimekkäästi:

Teho on moottoripyörässä se asia, josta nautin. Ottaisin heti tonnisen kyykyn ihan mihin käyttöön tahansa jos myös perse, selkä ja ranteet nauttisi siitä. Mutta en usko muutaman kokemuksen perusteella, enää.

Siksi olen vankasti hankkimassa GS Advea. Erilainen kuin aikaisemmat laitteeni ja antanee vapaammat kädet reitin valintaan ja iso tankki miellyttää. Toinen syy on se, että tässä maassa kaikki pyörät on edullisia ja vakuutukset naurettavan halpoja; n. 150 EUR/vuosi riittää osakaskoon.

Ns. matkasohvat; Pan, GW, FJR jne. ei oikein kiinnosta. Meikää on alkanut etomaan kuva matkasohvasta, jossa suomalainen toppa-goretexiin (itselläkin on
biggrin.gif
) verhoutunut pariskunta kypärähuppuineen ja autocomeineen istuu säädettävällä plexillä varustetun sivulaukkuvekottimen päällä ja kertoo ostaneensa pyörän esim. mukavuuden takia. Mutta syy on hinta; suurin ja kallein se pitää olla ja näkyä... ja suomalaisella mielenlaadulla se on tärkeä asia. Itse ajomäärä ei sitten välttämättä edellytä tuollaisen laitteen hankkimista...

No, makunsa kullakin. Ei sitä itsekään ole lähelläkään täydellistä motoristia
biggrin.gif
...
 
Lyhyesti ja ytimekkäästi:

Teho on moottoripyörässä se asia, josta nautin. Ottaisin heti tonnisen kyykyn ihan mihin käyttöön tahansa jos myös perse, selkä ja ranteet nauttisi siitä.
Aikalailla samoilla linjoilla täälläkin.

Hivenen kompromissia matkustukseen antaa ton ässän ajoasento, ei ole läheskään niin "kyykky" kuin näyttää.
sport05.gif


Ja toisekseen niinkin yksinkertainen asia, mitä vastaan olen ollut jo vuosia on tankkilaukku,naarmuttaa, ruma, yms.
crazy.gif


Nyt tuli hankittua semmoottinen joka lukitaan tankin korkin ympärille, ei naarmuta ja on HEMMETIN hyvänä apuna matkalla kun saa röhnöttää siinä päällä ja jopahan paikat kestää paremmin.
062802jumpie_prv.gif
 
Back
Ylös