matkapyörä analyysi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaket

New member
Lapin ja norjan reissulla tuli laskettua vastaan tulleita moottoripyöriä ja tilastot näyttävät seuraavaa.

yamaha fjr (1300) on eniten käytetty pyörä, sillä pääsee norjaan saakka. myös muutama XX oli päässyt. BMW:n GS sarjalla pääsee saariselälle asti, mutta ei juuri pohjoisemmaksi. Busalla pääsee sodankylään asti, mutta ne oli paikallisia. muutama piste otos on myös Nakubanditeista, joilla pääsee pitkälle jopa kaksipäällä. Yhtään katettua bandittia ei näkynyt, joten niiden matkaominaisuuksia on nähtävästi liioiteltu. Myös vanhat VMAXit ovat banditin rinnalla pyöriä joita ei odota, mutta niillä matkaillaan.

yhtään 600cc pyörää ei ollut oulun yläpuolella.

kuitenkin FJR:ääkin parempi matkapyörä näyttää olevan HD, koska niitä on kuitenkin ehkä jopa FJR:ää enemmän ja niitä on kaikkialla.

JT
 
Pari rautapersetta tänä kesänä samaa harrastetta puuhanneena, lausuisin että hiukan vanhemmilla pyörillä on paljon paremmat Suomen-matka-ajo-ominaisuudet kuin uudemmilla. 8-25 vuoden ikäryhmässä mopedi suorastaan vie väkisin taipaleille. Tuoreemmilla lienee liikaa puuhattavaa powercommanderin tviikkauksessa, turtleicewaxin viimeistelyssä tai sitten osamaksusta ei jää rahaa bensaan.

HD-tiheyden täytyy olla Suomessa aivan älytön, tai sitten niillä oikeasti ajetaan paljon. Tai ainakin niin hitaasti että niitä on pitkin teitä jatkuvasti. 95% of the Harleys ever made are still on the road. The rest got to destination ja sillai. Mutta paljon niitä on ja moikkaavat, mokomat.

BMW-kuskeja löytää aivan älyttömistä paikoista aina. (Heh.) Tietty joukko täyttää ruotsinlaivapottagoretexmuttarukkakeltaliivirauhaajokriteerit, mutta matkaenska-/bokseri-/vähemmistöbemariväkeä tulee vastaan kellonajasta ja maakunnasta riippumatta. Bemareissa on selvästi useimmin kaikista pyöristä kaksi päällä.

Parhaat matkailuominaisuudet ovat kurapyörillä, mutta sitä on mahdotonta todistaa ellei ole kilpasuunnistaja. Tieverkkoon tukeutuen niistä saa vain häivähtäviä papatushavaintoja. Vain jälkeensä jäävät digikuvavanat kertovat katkonaisista nousujäljistä vaaroille, sorasuihkuista hyötymetsiin ja itikkaparvien peittämistä mutakylvyistä.

Myös repslolcastrokyykyt ovat ahkeria matkustajia. Ne valitsevat julkisen liikenteen parveillen peräkärryissään viikonloppuisin matkallaan kohti sileitä asfaltteja ja komeita nahkakyttyröitä.

Ajellaan!
 
Vaikka tämä onkin jonkinlainen huumori/provo/pienen otannan tilastoketju niin voihan sitä pienenkin otannan perusteella tehdä jotain yleistyksiä ja arvauksia ja spekulointia.

Jos lapissa liikkuvista mopoturisteista suhteettoman iso osa liikkuu fjr:llä niin voidaan spekuloida onko fjr erityisen hyvä mopo lapissa matkailuun vai onko fjr kuskit keskimäärin sellaisia ihmisiä jotka tykkäävät kotimaanmatkailusta enemmän kuin jonkun toisen mopotyypin omistajat.

Veikkaisin lapin matkailun olevan enemmän caravaanareiden ja keski iän ohittaineiden suosiossa, kun taas nuorempaa matkailusta kiinnostunutta porukkaa kiinnostaa enemmän keskieurooppa. Toki monelle motoristille se ensimmäinen reissukohde on lappi tai ehkäpä norjakin ja sen jälkeen uskalletaan lähteä jonnekin hieman kauemmaksikin.

Jos vakavammin puhutaan siitä millä mopoilla pitkiä reissuja tehdään niin niistä mopoista suuruusluokkaa puolet on yksipyttyisiä ja toisesta puoliskosta erittäin suuri osa erilaisia GS bemareita ja Africa twinejä. Katumopoillakin on pitkiä reissuja tehty ja tullaan tekemään, mutta harvinaisia ne siinä hommassa on.

HD:tä ja muita kustomeita näkee kyllä yllättävän paljon suomen maanteillä.
 
HD:tä ja muita kustomeita näkee kyllä yllättävän paljon suomen maanteillä.
Ehkä pieni tarkennus tuohon: Customeita näkee kyllä yllättävän paljon Suomen maanteillä ja noita Hanki ja Duunaa -vehkeitä siellä tien poskessa
tounge.gif
 
Välineurheiluksi on näköjään mennyt. Satapiikillä on todistettavasti käyty 2-päällä Norjassa, niinkuin myös Fiat 600:lla ja rättisitikalla. Pitänee käydä kesän päätteeksi näyttämässä mallia kyykyllä..
 
Yhtään katettua bandittia ei näkynyt, joten niiden matkaominaisuuksia on nähtävästi liioiteltu.
yhtään 600cc pyörää ei ollut oulun yläpuolella.
Mjoo no olin poikkeuksen vahvistava sääntö ja kävin viime kaudella GSX650F:llä eli käytännössä kokokatetulla pikku-Banditilla Nordkappissa ja Alpeilla  (n. 4000+9000 km)
smile_org.gif
 
Pisimmät reissut oon tehnyt GSX-R 1000:lla... Hyvä matkapyörä sekin
biggrin.gif
.
Mut kyllähän jonkun FJR:n suosion ymmärtää. Sporttinen, mutta silti siihen saa laukut yms. yms. Miksiköhän busa ei ole yleisempi matkalehmänä?? Siihenkin sais hyvin laukut ja epäilemättä ajo-ominaisuudet on hyvät. Vai onko ajoasento pitkällä matkalla jo väsyttävä?
 
Toukouussa kun kävin pohjosessa, kartotin millä porukka ajaa. FJR:iä tuli useita vastaan , samoin Varaderoja ja busia. Sitten vähemmistönä Banbut ja gixxerit.
 
Pisimmät reissut oon tehnyt GSX-R 1000:lla... Hyvä matkapyörä sekin
biggrin.gif
.
Mut kyllähän jonkun FJR:n suosion ymmärtää. Sporttinen, mutta silti siihen saa laukut yms. yms. Miksiköhän busa ei ole yleisempi matkalehmänä?? Siihenkin sais hyvin laukut ja epäilemättä ajo-ominaisuudet on hyvät. Vai onko ajoasento pitkällä matkalla jo väsyttävä?
varmaankin siksi, kun matkapyöriä ostelevat eivät osta busaa. ei oo kardaania ja imago on vähän semmonen 'eniten tehoa'.

joten ostajia on semmoset jotka haluaa sen pyörän jossa on eniten tehoa. ne taas ei välttämättä ole niitä norjan koluajia. jos haluaa tulla nähdyksi sen tehokkaimman pyörän päällä, niin mitä järkeä on ajaa norjaan, eihän siellä sua kukaan näe.
tounge.gif
 
Jaket osui varmaan aika likelle asian ydintä. Kyllä se busan ja muiden kyykkyjen hyvyys matkapyöränä ja muutenkin lepää justiin sen varassa mitä siinä 'dynolapussa' lukee. B-kingikin on kuulemma loistava matkapyörä jopa kaksi päällä ja 230km/h matkanopeuteen saakka. Näin luin TR3:n sinänsä varsin ansiokkaasta matkakertomuksesta. Mahtaisiko paljonkin vaikuttaa, jos dynolapussa lukisikin vaikkapa 100hp?

Onhan se matkanteko ihan eri juttu sellaisella pyörällä jonka päällä voi istua rennosti ja johon saa tavarat asiallisesti mukaan, mutta jossa silti on myös kulkupuolta. Joku FJR lienee tyyppiesimerkki.
 
Itse olen omistanut ja tehnyt matkan Alpeille niin FJR:llä kuin Hayabusallakin.

FJR oli parempi kolmen lukittavan laukkunsa ansiosta, mutta (huom!), kuta kuinkin kaikissa muissa osa-alueissa voitto meneekin sitten toisaalle. Noh, toki ketjujen rasvaaminen ei ollut herkkua...mutta silti, kummallako lähtisin seuraavalle reissulle Alpeille, helppo valinta.
 
sv:llä vedin 1700 kilsaa tankkaus taukoja pitäen ja ruokaakin piti muutamaan otteeseen tankata.
Vartti katteellisen pahin ongelma gorepuvussa oli tuulen ottaminen ajohousujen lahkeisiin. Jalat oli ihan paskana perillä.
Eihän tuossa mitään mieltä ollut, mutta olipa kerran kokeiltava kuinka miellyttävää on ajella kunnolla matkaa.
Nimim 1001 eri ajoasentoa löytäen
biggrin.gif
 
Jaket osui varmaan aika likelle asian ydintä. Kyllä se busan ja muiden kyykkyjen hyvyys matkapyöränä ja muutenkin lepää justiin sen varassa mitä siinä 'dynolapussa' lukee. B-kingikin on kuulemma loistava matkapyörä jopa kaksi päällä ja 230km/h matkanopeuteen saakka. Näin luin Roskakuskin sinänsä varsin ansiokkaasta matkakertomuksesta. Mahtaisiko paljonkin vaikuttaa, jos dynolapussa lukisikin vaikkapa 100hp?

Onhan se matkanteko ihan eri juttu sellaisella pyörällä jonka päällä voi istua rennosti ja johon saa tavarat asiallisesti mukaan, mutta jossa silti on myös kulkupuolta. Joku FJR lienee tyyppiesimerkki.
FJR:ssä pyörteillee pahasti pistipä sen tuulilasin minne tahansa.
 
Jaket osui varmaan aika likelle asian ydintä. Kyllä se busan ja muiden kyykkyjen hyvyys matkapyöränä ja muutenkin lepää justiin sen varassa mitä siinä 'dynolapussa' lukee. B-kingikin on kuulemma loistava matkapyörä jopa kaksi päällä ja 230km/h matkanopeuteen saakka. Näin luin Roskakuskin sinänsä varsin ansiokkaasta matkakertomuksesta. Mahtaisiko paljonkin vaikuttaa, jos dynolapussa lukisikin vaikkapa 100hp?

Onhan se matkanteko ihan eri juttu sellaisella pyörällä jonka päällä voi istua rennosti ja johon saa tavarat asiallisesti mukaan, mutta jossa silti on myös kulkupuolta. Joku FJR lienee tyyppiesimerkki.
Ainakin omalta osaltani Bladen hyvyys matkapyöränä perustuu hyvinkin pitkälle ajo-ominaisuuksiin. Ducassa oli lukittavat sivulaukut, mutta en niitä ole jäänyt kaipaamaan. Kaikki eivät koe tarpeelliseksi raahata mukanaan telttaa, trangiaa, kalaverkkoja ja aurinkotuoleja, vaan Euroopan reissun tekisi vaikka pelkällä selkärepun sisällöllä.

Suurimpia syitä että miksi matkailen bladella enkä esimerkiksi pannarilla, bemarilla tai FJR:llä on se, että alppien serpenttiineillä, norjan mutkapätkillä ja Saksan pikkuteillä on vaan mielestäni hauskempaa pyörällä joka kääntyy ja jota voi kallistaa. En saa kiksejä moottoriteistä, E4:ää Suomen halki ajamisesta tai kilometrien keräämisestä itsestään. Jokaisessa reissussa jonne on tullut lähdettyä on ollut joku "juju" ja nuo pitkät siirtymätaipaleet vaan kuuluvat asiaan.

On totta, että lapissa ja Norjassa vastaan tuli lähinnä wingejä, bemareita, customeja ja gessuja. Itseasiassa aika monella vastaantulijalla oli myös huomioliivit ja pitkät päällä. Tämä kertoo mielestäni lähinnä siitä, että Pohjois-Norjan tiet ovat aika pahasti aliarvostettuja nuoremman väen piirissä, eikä niitä nähdä Suomen läpiajorangaistuksen arvoisiksi ajokokemuksiksi. Voi olla myös että vetomiehiä tai tällaisia "rikesakkorajoilla jutaajia" pelottaa Norjan rangaistuskäytäntö liikennerikkeissä ja pysytään mielummin poissa koko maasta.



DSC_3530.JPG


Edit:Kuva lisätty, voi sitä Norjassakin hauskaa pitää.
Edit 2: säätöä, säätöä...
smile_org.gif
 
Kokemusta kahdelta Norjan reissulta, Blackbirdillä ja Busalla.
Busa on kyllä ajettavuudessa parempi, eikä laukkujen teltan paino tuntunut missään
sport05.gif
 
Suurimpia syitä että miksi matkailen bladella enkä esimerkiksi pannarilla, bemarilla tai FJR:llä on se, että alppien serpenttiineillä, norjan mutkapätkillä ja Saksan pikkuteillä on vaan mielestäni hauskempaa pyörällä joka kääntyy ja jota voi kallistaa.
Tuota noin... Sinulla on ilmeisesti yhtä paljon kokemusta esim. GS-bemarista kuin minulla Bladesta, mutta veikkaan kuitenkin että saattaa tuo kääntyvyys ja kallistettavuuskin yllättää, joten käypä joskus ajamassa  
wink.gif
(ja mm. tästä syystä niitä näkee alpeilla aika paljon...)
 
Suurimpia syitä että miksi matkailen bladella enkä esimerkiksi pannarilla, bemarilla tai FJR:llä on se, että alppien serpenttiineillä, norjan mutkapätkillä ja Saksan pikkuteillä on vaan mielestäni hauskempaa pyörällä joka kääntyy ja jota voi kallistaa. En saa kiksejä moottoriteistä, E4:ää Suomen halki ajamisesta tai kilometrien keräämisestä itsestään. Jokaisessa reissussa jonne on tullut lähdettyä on ollut joku "juju" ja nuo pitkät siirtymätaipaleet vaan kuuluvat asiaan.

On totta, että lapissa ja Norjassa vastaan tuli lähinnä wingejä, bemareita, customeja ja gessuja. Itseasiassa aika monella vastaantulijalla oli myös huomioliivit ja pitkät päällä. Tämä kertoo mielestäni lähinnä siitä, että Pohjois-Norjan tiet ovat aika pahasti aliarvostettuja nuoremman väen piirissä, eikä niitä nähdä Suomen läpiajorangaistuksen arvoisiksi ajokokemuksiksi. Voi olla myös että vetomiehiä tai tällaisia "rikesakkorajoilla jutaajia" pelottaa Norjan rangaistuskäytäntö liikennerikkeissä ja pysytään mielummin poissa koko maasta.





Edit: kuva lisätty. Kyllä Norjassakin voi hauskaa pitää...
Kyllä se Pani ja FJR:kin kääntyy, ei tietysti ole niin ketterä kuin esim Blade. Myönnän, että Panin renkaista löytyy 5 mm Pussy (Chicken) Straippia, mutta kyllä sillä mutkapätkillä pärjää muiden mukana. Olihan meitä tämän kesän retkellä mukana Norjassa Panin lisäksi FJR sekä uusi ja vanha Busa. Uusi busa lähti tuon retken jälkeen vaihtoon, ei kuulemma ole retkipyörä, varsinkaan, jos kuski ei ole enää nuoruuden voimiensa tunnossa ja uhossa.

Bimbon pihalla
 
Olen kanssa kovasti suunnitellut Norjan reissua, mutta miten päästä Lapin läpi silleen että on kiva ajaa. Kiva = mutkatie. No mullahan on Busa että jos ajais täysii siin sit alkais varmaan pohjoisen mutkatiet tulla vastaan. Etelän teillä viihtyy vaiks kuinka kauan, sillä mutkia siittää.

Jospa FJR:llä ajelu on yhtä kivaa suoraa tai mutkikasta tietä pitkin...

biggrin.gif
 
Back
Ylös