• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

matkapyörä analyysi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Edit: kuva lisätty. Kyllä Norjassakin voi hauskaa pitää...
Suomessa voi pitää vielä hauskempaa  
tounge.gif

Tosin edesmenneelle bladen ensiasennuspallolle en ihan täysiä pisteitä antaisi.

bt015_f.jpg
Juu, en epäile yhtään.
smile_org.gif

Ihan tuohon kuntoon en ole omia nakkejani saanut edes Nordschleifella. Mutta mä en ookkaan vetomies ™
biggrin.gif

Sen kummemmin laskeskelematta mulle jäi viime kuun Italian reissulta mielikuva, että aika suurella osalla muista liikkujista voisi olla alla jonkin sortin kustomi! Toki niitä FJR:iä ja kaikenmaailman Bemareita ja Pannareitakin oli paljon Puolan ja Italian välillä. Puolan laivalla niitä customeita ei vielä montaa ollut.

Ja olipa ainakin yksi DL650  
tounge.gif

Joo, no onhan se kivaa kun hauskaa, mutta jos lähtisin parin viikon reissulle johonkin kauemmas, niin ensisijainen tavoite ei olisi saada kulutettua renkaita (ja ehkä muitakin paikkoja) ruvelle, ainakaan alkumatkasta. Kovin helppoahan se olisi, kun vetää jotain serpentiiniä ylös ja pyörässä on vähänkin paukkua.

Totta on, että monessa matkapyörässä tuuli pyörteilee ikävästi, mutta en kokenut busassa tai gixussakaan juuri tuulen suojassa olevani. Sitten kun on vielä rillit päässä, niin ei voi oikein päästää edes menemään päälaki edellä, kun ei rillien läpi näe muuta kuin sen busan pleksin etupuolen siinä leuan alla. Gixussa näki sen lisäksi myös mittarit.

Ai jaa rispekti onkin siis kiinni niistä chicken stripeistä...

Toissa talvena tuli aasialaisilla vuoristoteillä käytettyä Michelin Anakee-näköisendurogummi koko kuviopinnan leveydeltä, ja tästä on jopa kuvat, jos vaan osaisin liittää ne tänne, niin saisin varmaan nakkikioskipisteitä... syy tähän löytyy kyllä vissiin jostain muusta kuin Mikakalliomaisesta vauhdinpidosta, moisen rinkulan loppuun kallistaminen ei vaadi samanlaista kulmaa kuin kyykkyjen renkailla, ja erittäin raskas lastaus pyörän päällä varmaankin vaikutti myös ajogeometriaan. Tienpinta (ja varsinkin liikenne!) oli kyllä sen sorttista, ettei tosiaankaan tehnyt mieli enempiä kiiruhtaa!

Niin ja teräspunosjarruletkuista, kilpikulmasta, sun muusta oleellisesta..  
bowdown.gif
Ja kukas siitä rispectistä alkoikaan jauhamaan?
smile_org.gif
minä ainakin olen puhunut kokoajan ominaisuuksista enkä mistään respecteistä. Itsehän ajan täysin vakiolla pelillä jos jarrupalojen vaihtoa ei oteta huomioon. Nahkapukuakaan en omista, vaikka siitä kuulemma irtoaisi helppoja pisteitä.

Enemmän rispektiä muuten tippui Milanon hondan huollossa bleidiin asennetusta autocom-PMR setistä, Zumosta, Suomen kilvistä ja matkamittarin lukemasta kuin reunoilta kuluneesta renkaasta. Toisaalta allekirjoittaneelle on aika sama... omaksi huviksi tätä hommaa kuitenkin harrastetaan. Siinäpä syy miksi minulle on aivan sama millä muut ajavat matkansa. On vain jotenkin koomista, että nämä LT/GS/pannarimiehet eivät usko millään että matkaa voi tehdä muullakin laitteella kuin helvetin isolla sotanorsulla jonka katolle on rakennettu sohvalla, keittiöllä kotiteatterilaitteistolla ja autotallin kokoisella varastotilalla varustettu yksiö. Tai jos kyykyllä voisikin matkaa tehdä, niin ei siitä ainakaan voi nauttia..
tounge.gif

Niin ja teräspunosjarruletkuista, kilpikulmasta, sun muusta oleellisesta..  
bowdown.gif
Ja kukas siitä rispectistä alkoikaan jauhamaan?
smile_org.gif
minä ainakin olen puhunut kokoajan ominaisuuksista enkä mistään respecteistä. Itsehän ajan täysin vakiolla pelillä jos jarrupalojen vaihtoa ei oteta huomioon. Nahkapukuakaan en omista, vaikka siitä kuulemma irtoaisi helppoja pisteitä.

Enemmän rispektiä muuten tippui Milanon hondan huollossa bleidiin asennetusta autocom-PMR setistä, Zumosta, Suomen kilvistä ja matkamittarin lukemasta kuin reunoilta kuluneesta renkaasta. Toisaalta allekirjoittaneelle on aika sama... omaksi huviksi tätä hommaa kuitenkin harrastetaan. Siinäpä syy miksi minulle on aivan sama millä muut ajavat matkansa. On vain jotenkin koomista, että nämä LT/GS/pannarimiehet eivät usko millään että matkaa voi tehdä muullakin laitteella kuin helvetin isolla sotanorsulla jonka katolle on rakennettu sohvalla, keittiöllä kotiteatterilaitteistolla ja autotallin kokoisella varastotilalla varustettu yksiö. Tai jos kyykyllä voisikin matkaa tehdä, niin ei siitä ainakaan voi nauttia..  
tounge.gif
En tiedä, kuka aloitti jauhamisen rispectistä, mie en sitä tarvi. Minulle riittää suora tai mutkainen sora/asfattitie ja pyörä, joka käy ja kukkuu. Eikä sitä sohvaakaan ja mikroaaltouunia tarvi, ei pyörässä eikä muutenkaan. Nukkuakin voi tiukan paikan tullen vaikka ojanpenkalla.

En tiedä muista LT/GS/pannari/GW tms. miehistä, mutta minun mielestä on mukava tehdä matkaa sellasella pyörällä, mikä tuntuu kunkin ihan omassa jalkovälissä hyvältä, oli se sitten kyykky, sohva, enska, naku, toureri tai jopa HD. Se ei ole sen monimutkaisempaa. Nykyinen tarakkaharakka teki aikoinaan mukana matkaa jopa 250 Rebelillä, kun uraansa mopoilijattarena aloitti. Sanottakoon, että Panilla perässä ajaminen vaati hieman kärsivällisyyttä, mutta sehän on hyve
biggrin.gif

Ja kyllä minä noilla kimpparetkillä nautin, kun vaihdetaan välilä kyykky alle. Samoin kuin se kyykkymies nauttii siitä, kun saa välillä oikasta ruotoaan Panin selässä. Ja matka taittuu. Ja lystiä piisaa.

Helvetin isolla sotanorsulla matkaillessa on ainakin se hyvä puoli ettei tarvitse matkakohteen ja reitin valinnassa suuremmin välittää tien kunnosta ja pinnasta, kuormasta yms. Matkailu kyykylläkin on varmaan kivaa, mutta rajoitetumpaa. Jos mielisi vaikkapa lähteä kaksi päällä muutamaksi viikoksi ent. itä-eurooppaan, niin kyykkykuski ehkä keksii jonkun vaihtoehtoisen lomasuunnitelman eli pyörämalli ohjaa valintoja enemmän.

Helvetin isolla sotanorsulla matkaillessa on ainakin se hyvä puoli ettei tarvitse matkakohteen ja reitin valinnassa suuremmin välittää tien kunnosta ja pinnasta, kuormasta yms. Matkailu kyykylläkin on varmaan kivaa, mutta rajoitetumpaa. Jos mielisi vaikkapa lähteä kaksi päällä muutamaksi viikoksi ent. itä-eurooppaan, niin kyykkykuski ehkä keksii jonkun vaihtoehtoisen lomasuunnitelman eli pyörämalli ohjaa valintoja enemmän.
Pakko tähänkin kuitata, että toisilla vaikuttaa ja toisilla ei. Allekirjoittaneelle on oikeastaan aika sama, että mitä siellä alla on, kunhan ei ihan hiekkarantahiekkaa ole. OK, Saksan ja Puolan rajalla ollutta Aatun aikaista betonitietä ei ollut kiva ajaa, mutta en usko sen olevan nautintoa edes ilmajousitteisella Audin maasturilla.

Suomalaiset soratiet puolestaan on jopa hauskoja, kun tuuppaa menemään pitkää sladia ykkönen silmässä sora pöllyten. Alakatteet vähän säälittää, mutta ajamista vartenhan tuo pyörä on. Tolbero ja eräs toinen kaveri heitti 2 viikon Itä-Euroopan turneen ennen kun nähtiin Zurichissä kesäkuussa. Kuulemma Sarajevossa, Mostarissa ja Rijekassa pärjäsi pyörillä vallan mainiosti. Heillä on allaan VFR ja R1. Jos ois meikäläiselläkin lomaa ollut, niin ei pyörävalinta olisi vaikuttanut ajoreittiini mitenkään.

Tosiaan, kesäkuussa tuli ajeltua jos jonkinmoisia teitä pitkin Unkaria, Serbiaa ja Bosniaa. Kroatia nyt onkin sitten jo ihan länsimaa. Matkaa suunnitellessa, minä matkalahnallani olin se, joka epäili hieman teiden kuntoa ja moottoripyöräilyyn soveltuvuutta tuolla idässä. Rykkösmiestä ne ei alunalkaenkaan haitanneet. Eli eipä se pyörä paljoa vaikuta matkareitteihin, vaan asennoituminen. Ja asiasta lentokoneeseen, niin paljon mukavampaa on kyykyllä ajella, että meikäläisen Vifferi vaihtuu 10R Kawaan ensitilassa, toivottavasti jo ensi viikolla!

Viimeiset pari >5000 km:n reissua olen heittänyt pikkufasulla ja Mul-
tistradalla. Kumpikaan ei liene varsinainen matkailupyörä. Ensi ker-
ran,  jos luoja suo, painelen menemään Monsterilla. Toisaalta täs-
sä iässä ei paljon telttailutavaroita viitsi mukaansa ottaa, joten se kuljetustarve on vähän pienempi. Nyt ajattelin venyä niin pitkälle et-
tä  hankin pienet sivulaukut jahka Suomeen asti saavat. Eli ei kyse ole mistään muusta kuin asenteesta.

Viimeiset pari >5000 km:n reissua olen heittänyt pikkufasulla ja Mul-
tistradalla. Kumpikaan ei liene varsinainen matkailupyörä. Ensi ker-
ran,  jos luoja suo, painelen menemään Monsterilla. Toisaalta täs-
sä iässä ei paljon telttailutavaroita viitsi mukaansa ottaa, joten se kuljetustarve on vähän pienempi. Nyt ajattelin venyä niin pitkälle et-
tä  hankin pienet sivulaukut jahka Suomeen asti saavat. Eli ei kyse ole mistään muusta kuin asenteesta.
Vähän mutta asiaa.

Mä en ole vuosiin telttaillut. Niinpä pelkkä Cargobagi riittää kuukauden kamojen kuskaukseen. Hotellit tulevat halvemmaksi, ja saa usein maittavan aamupalan, jolla jaksaa iltaan asti!

Tuosta pohjoiseen matkaavista motoristeista Napapiirin yli,niin SUURIN osa Bemun eri mallistoa ja se on 100% varma.
Tämän merkin jälkeen tulee se sekametelisoppa,joka sisältää Harleyt-Wingit ja Panit  
062802moto_prv.gif

Ducatit ovat myös vähäinen,mutta uskollinen porukka,joita on muutama viikossa matkalla Capille.
Montakaan FJR:ää en ole tänävuona nähnyt,vaikka on matkapyöristä varmaan yksi mukavimmista...

Näin äkkiä nyrkkituntumalta!!!

Aivan sama millä,mutta reissatkaa  
062802moto_prv.gif
,itse kävin Rocketilla Napapiiriltä Istanbulissa,eikä sekään ole mikään ylistetty matkapyörä  
idea3.gif

Tuosta pohjoiseen matkaavista motoristeista Napapiirin yli,niin SUURIN osa Bemun eri mallistoa ja se on 100% varma.
Tämän merkin jälkeen tulee se sekametelisoppa,joka sisältää Harleyt-Wingit ja Panit  
062802moto_prv.gif

Ducatit ovat myös vähäinen,mutta uskollinen porukka,joita on muutama viikossa matkalla Capille.
Montakaan FJR:ää en ole tänävuona nähnyt,vaikka on matkapyöristä varmaan yksi mukavimmista...

Näin äkkiä nyrkkituntumalta!!!

Aivan sama millä,mutta reissatkaa  
062802moto_prv.gif
,itse kävin Rocketilla Napapiiriltä Istanbulissa,eikä sekään ole mikään ylistetty matkapyörä  
idea3.gif
Lähtisin aika tavalla samoille linjoille. Pari viikkoa sitten käytiin Lofooteilla erikoisella rytmiryhmällä, jonka ajokkeina toimivat Triumphin 675 nakumalli vuosikertaa 2009, Fireblade -08 ja Tuutti -79.
Todettihin, notta Gessua tuolla Norjan tiellä oli niin juuttaan paljon. Myös FJR oli hyvin edustettuna, mutta Wingejä kera perävaunujen oli myös helkkaristi. Niin ja Wing-trikejä.

Matkailu kyykylläkin on varmaan kivaa, mutta rajoitetumpaa. Jos mielisi vaikkapa lähteä kaksi päällä muutamaksi viikoksi ent. itä-eurooppaan, niin kyykkykuski ehkä keksii jonkun vaihtoehtoisen lomasuunnitelman eli pyörämalli ohjaa valintoja enemmän.
Tai jos tekisi vaikk mieli lähteä ratapäiville Brnohon tai Rijeikaan tai nauttimaan polvimaassa ajaen Dolomiittien teistä niin matkapyörällä ajavan on keksittävä joku muu suunnitelma eli pyörämalli ohjaa valintoja enemmän.

Myönnän, että Panin renkaista löytyy 5 mm Pussy (Chicken) Straippia, mutta kyllä sillä mutkapätkillä pärjää muiden mukana.
Kaikki on suhteellista tuon pärjäämisen suhteen. Jos mutkapätkälle laitetaan seuraksi kyykkypyöriä niin ei noilla Pannareilla ja FJR:llä ehdi samalle kahvitauolle kyykkyjen kanssa.
Tuota, jos noilla matkalehmillä hakkaisi mutkapätkillä kyykyt, niillä ajettaisiin ja voitettaisiin moto-GP:tä. Joten sinällään keskustelu siitä on tarpeetonta ja hedelmätöntä.

Matkaillessa on oltu samalla kahvitauolla pyörän merkkiin, malliin ja "tyyppiin" katsomatta. Se on sen suola. Ei se, että kuka menee seuraavaan mutkaan vauhdikkaimmin.

Myönnän, että Panin renkaista löytyy 5 mm Pussy (Chicken) Straippia, mutta kyllä sillä mutkapätkillä pärjää muiden mukana.
Kaikki on suhteellista tuon pärjäämisen suhteen. Jos mutkapätkälle laitetaan seuraksi kyykkypyöriä niin ei noilla Pannareilla ja FJR:llä ehdi samalle kahvitauolle kyykkyjen kanssa.
Tuota, jos noilla matkalehmillä hakkaisi mutkapätkillä kyykyt, niillä ajettaisiin ja voitettaisiin moto-GP:tä. Joten sinällään keskustelu siitä on tarpeetonta ja hedelmätöntä.

Matkaillessa on oltu samalla kahvitauolla pyörän merkkiin, malliin ja "tyyppiin" katsomatta. Se on sen suola. Ei se, että kuka menee seuraavaan mutkaan vauhdikkaimmin.
Samalla tauolle ehtiminen riippuukin tuossa tapauksessa kuskeista ei pyöristä. Suolaa on monenlaista. Joillekin tauot on suola, joillekin se mutkista nauttiminen.

Back