matkapyörällä radalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mh jkl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hirvimetsälle tekis tavallaan mieli ja halutessani pääsisinkin, mutta en vaan pysty - enkä halua.. Ampuisin varmaan tarkoituksella ohi, jotta että parempi vaan unohtaa...
Se tekee hyvää kun kanta ei ole liian iso, saa jäljellejääneet enemmän ravintoa ilman että viimeisetkin pitää järsiä ja myös nuo hirven kauhistukset eli sudet ei pääse lisääntymään niin hurjasti. Hirvikiväärin luotia se tuskin kerkeaa tajuamaan mutta suden pelko varmasti aiheuttaa pahaa stressiä.
 
Kyllä kannattaa lähteä kokeilemaan. Radalla opit enemmän oman pyörän käyttäytymistä, kuin liikenteessä, koska voit keskittyä ajamiseen, eikä tarvi miettiä vastaantulijoita/hiekkaa yms yms.. :orgmp:

Kaverikin käväisi Ahvenistolla omalla goldwingillä ja heti tokalla setillä alkoi jalkatapit (vai astinlaudat) ottamaan asfaltiin ja jonkin verran sporttisempia pyöriä alkoi tulla perä edellä vastaan. :jippikaijee:
 
kompataan vielä muita.

Aikonaan firman kerhon ratapäivillä kävi paljonkin porukkaa muilla kuin kyykyillä/sporttinakuilla. Oli kalustoa aivan laidasta laitaan, tai no soraenskoja, crosseja ja näyttely-customeita ei näkyny - motoja, nappularenkaisia soranorsuja ja normi customeita oli.
Vaikka kaikki ei siitä vakiharrastusta itelleen ottanu - jotkut otti tavaksi käyä sillon tällön verryttelemässä.

Ja se mitä kaikki sano että kivaa oli ja hyödyllistäkin kun pääsi kokeilemaan että miten se pyörä oikeasti taipuu tai mitä pitää tehdä että saa sen taipumaan.

Ja olihan se komia näky kun kaksi GoldWingiä tulee Kemoran kahvilanmutkassa tiukassa muodostelmassa kallellaan. :grin:
 
No heti huomenna Jurvaan Botniaringille Koskenkorwa MC:n ratapäiville klo 10-17.Sielä näköö kuinka Harrikoilla päästellään Reinot jalas jalkatapit kipinöitä sinkoillen(ilmotus ja kuva oli taannoon motouutisis).Eli nimenomaan pelkkää radan kattelua millaanen se on ja miltä ne mutkat näyttää.Keskipakas saa kaasuaki vähä avata ja ku viimeeses porukas ruvetahan ottamahan renkahanlämmittimiä pois niin saa syörä makkaraa ja juora kahvit ja kattua ku oikeen mennähän.Eli jokaaselle jotaki.Kympin kustantaa.
 
Re: matkapyörällä radalle

Täällä kanssa tekis radalle mieli. Kalusto 1100 zzr. Miten nuo katurenkaat siellä menestyy? Ja jos talvella päivitän renkaita niin onko ideoita, että mitä rengasta alle, et ois radallekkin jotain? Michelin pilot sport?

Ja mettässä tulee käytyä. Pienpedot ja varsinkin supi. Niitä pitäs kaikkien karsia [emoji2].
 
Täällä kanssa tekis radalle mieli. Kalusto 1100 zzr. Miten nuo katurenkaat siellä menestyy? Ja jos talvella päivitän renkaita niin onko ideoita, että mitä rengasta alle, et ois radallekkin jotain? Michelin pilot sport?

Ja mettässä tulee käytyä. Pienpedot ja varsinkin supi. Niitä pitäs kaikkien karsia [emoji2].

Musta ja pyöreä on varmaan riittävän hyvä satunnaiseen rata ajoon. Jos taas rupeat käymään useammin ja vauhdit rupeaa nousemaan niin sitten sporttisempaa rengasta alle.

Mulla on ollut tämän kesän noissa koulutuksissa continentalin trail atakit ja vaikka ovat adve pyöriin tarkoitettu niin kuivalla ei ole edes meinannut pito irrota.

Jos keskittyy koheltamisen sijaan opetteluun niin katurenkaat riittää ihan hyvin
 
Täällä kanssa tekis radalle mieli. Kalusto 1100 zzr. Miten nuo katurenkaat siellä menestyy? Ja jos talvella päivitän renkaita niin onko ideoita, että mitä rengasta alle, et ois radallekkin jotain? Michelin pilot sport?

Michelin PilotPower 3 on ollut monella alla, ja sitten joutuu (ilman omaa kokemusta) suosittelemaan Metzellerin M77RR:ää, jolla Michael Rutter paineli menemään katupyörä -testissä IOMTT radan uudella Gixxerillä 121.9mph keskivauhdilla. Isot pojat omilla virivehkeillään tavoittelee 130mh -kerhoon pääsyä eli ei noi renkaat ihan huonot voi olla. :p

Ja noilla renkailla voi vielä ajella kadulla myös sateella vailla huolia.

Jos tuosta sitten vielä haluaa päivittää rataisampaan niin Pirelli Supercorsa ja vastaavat katulailliset ratarenkaat on seuraavana listalla, mutta kulutuskestävyys on sitten huomattavasti huonompi.
 
välillä kuulee kommentteja ettei uskalla tulla radalle. Itse joskus kommentoin, että sehän on mutkatie jossa ei ole vastaantulijoita, sivustatulijoita ja tiellä on ulosmenoalueet. Eihän mikään hyvä mutkatie täytä näitä vaatimuksia, ja silti sama jätkä ajelee siellä ihan huoletta.

Juuri tavallisella pyörällä radalla on kiva ajaa, kun ei ole mitään henkistä tarvetta näyttää, että koska mulla on kovin kyykkypyörä niin pitää ajaa täysillä ja kello kaulassa.
 
välillä kuulee kommentteja ettei uskalla tulla radalle. Itse joskus kommentoin, että sehän on mutkatie jossa ei ole vastaantulijoita, sivustatulijoita ja tiellä on ulosmenoalueet. Eihän mikään hyvä mutkatie täytä näitä vaatimuksia, ja silti sama jätkä ajelee siellä ihan huoletta.

HEAR, HEAR !! :respect: Juuri näin. Huvittavaa todeta, ettei tuonne uskalla tulla, mutta kaikkien puolisokeiden, piripäiden, hirvieläinten ja humalassa ajavista puhumattakaan, seassa uskaltaa painella menemään.

Jos jossain on turvallista ajaa MP:llä kunhan ei yritä ylittää omia rajojaan, niin on meidän ratapäivillä. :thumbup:
 
Oman ajokin käytöksen tunteminen kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin joten ilman muuta jokainen laite pitää käydä radalla tyypittämässä (ja talviautot jäällä). Itse asiassa joskus ns paska laite on ihan mukavakin radalla, kun pääsee fiiliksiin vähän pienemmälläkin työllä.
 
HEAR, HEAR !! :respect: Juuri näin. Huvittavaa todeta, ettei tuonne uskalla tulla, mutta kaikkien puolisokeiden, piripäiden, hirvieläinten ja humalassa ajavista puhumattakaan, seassa uskaltaa painella menemään.

Jos jossain on turvallista ajaa MP:llä kunhan ei yritä ylittää omia rajojaan, niin on meidän ratapäivillä. :thumbup:
täysin tosi.... ja siellä tai muulla suljetulla alueella on myös turvallista hakea se oma raja.... ei sit eka luistoon
lopeta tielläkään... tai jäädy jos edessä on ...tilanne
 
Tuollahan saa kuin kaupan päälle hyviä neuvoja liittyen ladun käyttöön ja ajotekniikkaan.

Kello ja kierrosajat toki kertoo omaa kieltään,mutta niitä kannattaa "lukea" hieman avarammalla
ajatuksella kuin vain maksimisuorituksena.

Oikeiden linjojen, pyörän käsittelyn ja radan oppimisen myötä ajat paranee melkoisesti ilman
mitään varsinaista höntsäämistä :D.

Hetken päästä kello näyttää ihan muita aikoja kuin alkuunsa, vaikka itse suoritus tuntuu edelleenkin
vain kohtalaiselta:D.

Tuosta pisteestä eteenpäin kannattaakin sitten katsella niitä radan varteen kohoavia vaara- kylttejä:;):.

Asiat voi toki tehdä monella tapaa, mutta jos ei tosissaan ala rataa harrastamaan ja etene systemaattisesti
monien ratkaiseviksi nousevien juttujen kanssa, niin sitten tahtoo alkaa tapahtumaan asioita jotka
voisi hyvin jäädä tapahtumatta.

Tuosta pisteestä on ihan turha häseltää eteenpäin ties millaisilla eri kumeilla miten sattuu ja
mitä moninaisimmilla säätövirityksillä..... joka reissu eri paketilla:doh:.

Tuohon kun vielä pläjäytetään into & kiima päälle, niin johan alkaa pillit soimaan ja valot vilkkumaan:D.

Tolla systeemillä se rajan hakeminen ja löytäminen tahtoo mennä liian helposti "haarukoinniksi"......
vaikka tuota pitäisi lähestyä hissukseen ja vain nousujohteisesti.

Elikäpä.... Rauhassa, johdonmukaisesti ja toistoja-toistoja-toistoja-toistoja.
Kierrosmäärät ei sellaisenaan ole itseisarvoja, mutta jos niitä on yksinkertaisesti liian vähän,
sitä tuntumaa ei vaan ehdi tulemaan, eikä niitä eri vastaan tulevia rajoja pääse lähestymään
oikealta suunnalta ja tahtiin.

Nää on ihan yleisiä perusasioita, jotka pätee moneen motorsporttiin.
Kaksipyöräisillä eritoten ja asvaltilla noiden asioiden sisäistäminen säästää kroppaa, kalustoa ja lompsaa.

Kiusallisen usein "ajattelemisen opettaminen" tahtoo unohtua muutoin hyvän alkuboostin jälkeen noilta
vanhoilta ja kokeneemmilta. Juuri tuolla kohtaa alkaa sitten tulla liikaa ihan turhia "vastoinkäymisiä"
 
Re: matkapyörällä radalle

Ajelin motocrossia ensin 6-19vee ja sit siitä 20-25vee enskaa. On aika paljon ollu laastaria kropassa [emoji51]. Ikä onneks on laimentanu ääretöntä kilpailuviettiä ja tullu mieleen, et mua tarvitaan välillä tekemään hiekkalaatikolle kakkuja ja lukemaan iltasatua. Sen puoleen vois alkaa uskaltamaan radallekkin. Olen vaan haastavan kokonen kaveri ja tekis mieli myös ostaa varusteet päälle. 197cm ja 108kg kun ei löydä kaiketi katalogista suoraan kauheesti mitään niin menee varmaan mittatilaukseksi. Jos ens kesän pääsis kerran viikossa pörräämään alastarolle. Haluttais kanssa käydä varttimailia omaksi iloksi vetämässä.
 
Alastarossa tuli alkukesästä korkattua ratailuneitsyys ja voin allekirjoittaa lähes kaikki aikaisemmat kommentit. Kivaa oli ja hyödylliseksi koettua.
Ja vähän möhkömmällä kalustolla oltiin siis matkassa :right:

DSC_0125.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta voi nopeasti käydä katsomassa yhden tunnin läpileikkauksen radalla ajavasta kalustosta.

https://www.flickr.com/photos/knakuphoto/albums/72157683626649393

Kävin vanhemman jätkän kanssa nopeasti radalla moikkaamassa tuttuja, kun oltiin vanhempien luona lähellä rataa käymässä. Otin kameran mukaan ja kokeilin, että onnistuuko meikäläiseltä pyörien kuvaaminen. Customit puuttuu, mutta muuten kyllä melko laaja kattaus.

Toinen paikka, jossa voi ihailla yhdistyksen hovikuvaajan kuvia ratapäiviltä on tuolla: https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
 
Back
Ylös