• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Matkapyörien kulutuksesta kysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkaa tuntumaan pikkuhiljaa ettei tolla gixulla enää polvi kestä ajella montaa kesää.
Tuli mieleen että jos ostaisi pannarin tai lt:n, myös fjr voisi olla vaihtoehtona, millasia eroja on kulutuksessa ?
Tämän tiedon olisi voinut katsoa vanhan foorumin kulutussseurannasta ainakin jotenkin mutta en sitä tästä uudesta vieläkään löydä.
Eli lähinnä kiinnostaa vanhemmn ST 1100 ja ST 1300 mallien kulutuserot, koitin todella hakea noita...
Pannari olisi hintojen puolesta houkutteleva, FJR hyvänä kakkosena.
Eli kulutuksia?

Täältä: http://www.fuelly.com näkee aika kivasti ja kattavasti eri mallien kulutukset. Oma VFR1200 menee keskimäärin 6,4 litralla satasella (11000 km keskikulutus). Viiden ja seitsemän välillä.

Edit: katsoin huvikseni noiden kysymiesi mallien erot.
ST1100: 5,1-6,6
ST1300: 4,8-6,4

Viimeksi muokattu:
Vähän ohi aiheen, mutta se on muuten jännää miten vähän kuutiotilavuus vaikuttaa kulutukseen. Tuolla mun nelitahtikevarillakin yli 5 litran kulutus mahdollinen ja alle neljän ei helposti mene missään ajossa. Ei, siinä ei ole mitään vikaa se on vain ominaisuus tuossa. Muutkin omistajat todenneet että kyllä nuo hörppää.
Ja tuo mun vanha kolmepuokkikin pyörii ihan samoissa lukemissa rauhallisessa ajossa kuin nuo teidän yli tonniset. :grin: Tietty onhan nuo teidän jo ruiskupelejä ettei ne hukkaan sitä polttoainetta laita.

Vähän ohi aiheen, mutta se on muuten jännää miten vähän kuutiotilavuus vaikuttaa kulutukseen. Tuolla mun nelitahtikevarillakin yli 5 litran kulutus mahdollinen ja alle neljän ei helposti mene missään ajossa. Ei, siinä ei ole mitään vikaa se on vain ominaisuus tuossa. Muutkin omistajat todenneet että kyllä nuo hörppää.
Ja tuo mun vanha kolmepuokkikin pyörii ihan samoissa lukemissa rauhallisessa ajossa kuin nuo teidän yli tonniset. :grin: Tietty onhan nuo teidän jo ruiskupelejä ettei ne hukkaan sitä polttoainetta laita.

Mulla paras Intruderilla 4,72 L/100km ja yleensä pyörii siinä 5,0-5,3 L/100km ja kuutioita vähän enemmän ku tuhat.

Kovin paljohan se on siitä kiinni paljon sieltä mitataan koneja ulos. Vaikka matkapyörällä en ajakkaan niin blade meneen 5 litraa satasella motarilla kun 130 lasissa painelee pintakaasulla, mutta jotenki se on sitte kovin eri näköinen tuo kulutuslukema kun sitä kahvaa alkaa pitelee pidempiä aikoja kaikki kierrokset auki.

Toimintasädettä mieluusti aina haetaan ja "säädetään" viimeisille tipoille.
Ihan aiheellinen kysymys tähän kuuluukin:
Kuinka monella, missä ja kuinka usein tuo tilanne on "väistämätön".... ja vastaavasti....
kuinka usein ihan pienellä hoohoilulla ja ennakoinnilla (järkevällä toiminnalla) kulutus/toimintasädeongelmaa
ei ole olemassa.

Nyt puhutaan siis siitä, onko jonkun desin eroilla kulutuksissa ihan oikeasti käytännön merkitystä.
Tankkiautollakin voi tehdä matkaa..... sitten taas tulee ongelmaksi aineenvaihduntaan liittyvät
asiat ja univaje :grin:.

No, omalla monsterilla bensavalo syttyy normaalisti siinä hiukan 170km jälkeen työmatkaa ajellessa. Kulutus on silloin jotain 7,2l nurkilla. Matka-ajossa se on pudonnut yli litralla, eli tankillisella pääsee n. 200km ennenkuin bensavalo ilmoittaa toimivansa edelleen..

ajatusleikki:
Olen tässä miettinyt että olisi ihan kiva käydä Nordkapissa ehkä ensi kesänä: sinne on rajalta yhteen suuntaan melkein 300km. Voisin olettaa että norjassakin tien varressa olisi huoltoasemia n. 100km välein vaikka niitä ei Google mapsissa näykään -entä jos kortti/raha ei käykään yhdessä, onko sitten seuraava enää saavutettavissa? Mitä jos käännyn väärästä risteyksestä* ja ajan 50+km harhaan kunnes asvaltti loppuu? Pitäisikö suosiolla köyttää jerrykannut monsterin sivulaukuiksi? Ei sekään hermoille hyväksi ole, jos jokaisen huoltsikan välillä bensavalo palaa :)

*eksyin jo kemiön saarella alkuviikosta... meikästä ei olis kyl veturiks :grin:

kyllä se on ranteesta kiinni, tuo kulutus.....zetorilla ajanut 406 km, jonka jälkeen varatankille. kulutus 4,5 satkulla. MUTTA sen saa viemään yli 14 litraa satkulla, jos niin tarvis:right:

Pannarin (ST-1300, 2004) keskikulutus on ollut 5,2 l/100km. Tankin tilavuus 29 l. Pisin ajomatka tankillisella on ollut 560 km.

kyllä se on ranteesta kiinni, tuo kulutus.....zetorilla ajanut 406 km, jonka jälkeen varatankille. kulutus 4,5 satkulla. MUTTA sen saa viemään yli 14 litraa satkulla, jos niin tarvis:right:

K12RS:llä ei onneksi/valitettavasti ole ihan noin paljoa vaikutusta käskemisellä.
Hyvin pitkältä ajalta on tietokoneellani tarkka seuranta. Kulutus vaihtelee normaalissa seka-ajossa lukemien 6,0 - 6,4 välillä. Ratapäivällä se nousee 7,9 - 8,1 haarukkaan.

Pidän tuollaiseksi maamoottoriksi tuota maantieajelun kulutusta korkeana.

Vähän ohi aiheen, mutta se on muuten jännää miten vähän kuutiotilavuus vaikuttaa kulutukseen. Tuolla mun nelitahtikevarillakin yli 5 litran kulutus mahdollinen ja alle neljän ei helposti mene missään ajossa.

Se on vaan se energiamäärä mikä tarvitaan syrjäyttämään kuskin ja moottoripyörän verran ilmaa siitä edestä. Erot on melkein hifistelyä jos puolen litran pyöräkohtaisia eroja haetaan. Mun RF900 vuodelta -94 kulki tavallaan ihan jees vaikka kävi laihalla (olin säätänyt kaasarien bensapinnat epähuomiossa jonkun millin liian alas ja tyhjäkäyntisuuttimetkin tais olla likaiset) ja kulutti sellaisen 5,2-5,3 litraa satasella perusajoa (kaupunkia, mutkaa, maantietä). Nyt kun kaasarit on säädössä niin menee sen 5,5-5,6 suunnilleen… Paljon siinä on elektroniikkaa nykypyörässä verrattuna RF:ään missä on vain kierrostenrajottaja :paikallatuulee: Suurin etu taitaa olla säädettävyys ja tasaiset tehokäyrät. :dunno:

No, omalla monsterilla bensavalo syttyy normaalisti siinä hiukan 170km jälkeen työmatkaa ajellessa. Kulutus on silloin jotain 7,2l nurkilla. Matka-ajossa se on pudonnut yli litralla, eli tankillisella pääsee n. 200km ennenkuin bensavalo ilmoittaa toimivansa edelleen..

ajatusleikki:
Olen tässä miettinyt että olisi ihan kiva käydä Nordkapissa ehkä ensi kesänä: sinne on rajalta yhteen suuntaan melkein 300km. Voisin olettaa että norjassakin tien varressa olisi huoltoasemia n. 100km välein vaikka niitä ei Google mapsissa näykään -entä jos kortti/raha ei käykään yhdessä, onko sitten seuraava enää saavutettavissa? Mitä jos käännyn väärästä risteyksestä* ja ajan 50+km harhaan kunnes asvaltti loppuu? Pitäisikö suosiolla köyttää jerrykannut monsterin sivulaukuiksi? Ei sekään hermoille hyväksi ole, jos jokaisen huoltsikan välillä bensavalo palaa :)

*eksyin jo kemiön saarella alkuviikosta... meikästä ei olis kyl veturiks :grin:

Vaikka mulla ei varsinaista matkapyörää olekaan, niin laitan tähän aloittelijana kokemuksen juuri kesälomalla tehdystä ensimmäisestä mp roadtripistä lappiin Kawasaki ER-6f :llä, jossa siis 650 kuutiota ja noin 15,5 litran tankki vissiin.

Itsellä ei ole vielä tarkkaa tietoa kuinka pitkälle tuolla pääsee jos ajaisi tankin rutikuivaksi, joten vähän ajoissa tankkailin ja kehittyi tuo tankkausrutiini. Otin ohjenuoraksi, että kun trippimittarissa ylittyy 200km matka, niin sitten seuraavalla pysähdyksellä tankkaan. Tuo sen takia, koska sitä seuraavaa ajoetappia ei olisi enään varmaan päässy. Pisin ajosetti tankilla olikin 299,5km verran. Tuossa vaiheessa on jo bensan varoitusvalo palanu hyvän tovin. Syttyy jossain 250-270km tienoilla. Vähän hankala arvioida sen jälkeen matkaa, koska bensamittaria ei ole ja trippimittariin vaihtuu "Fuel" valo, niin ei matkaakaan näe jos ei ala nappeja ropaamaan. Oletin siis, että menee noin 50-100km pahimmillaan ennenkuin löytyy tankkauspaikka. Etenkin kun innokkaana ajelee vielä vähän matkaa :)

Oletan kulutuksen asettuneen lähelle neljää litraa satasella, eli pääseehän sillä jonkun siivun jos kantti riittää. Omalla tyylillä taisi sitten mennäkin parhaimmillaan neljättä tankkausta päivässä kun sopivasti sattuu aamulla olemaan vajaa tankki. Jo lähtiessä päätin, että en laita tankkilaukkua tankin päälle ja se vaikutti ihan hyvältä ratkaisulta.

Kelkkailun parissa olen oppinu miettimään näitä tankkausvälejä sekä pitämään varakanisteria. Pyörässäkin mulla oli mukana 1,5 litran retkikäyttöön tarkoitettu polttoainekanisteri takapaksissa. Pidän tuossa litran verran bensaa ja vaikka onkin pieni määrä, niin aika monta kävelykilometriä sillä säästäisi. Ja se tuo mielenrauhaa kun on bensavalo palanu puolen tunnin ajan.

Kevennyksenä vielä, että tuo pyörän tankkaus reilu kymmenen litraa 98 oktaanista parilla kympillä tuntuu jotenkin halvalta sen jälkeen kun autossa tankkaus kustantaa pahimmillaan 110 euroa.

Eräs tuttu mainosti Hondan Deauvilleä, mulla oli Revere aikoinaan...
Olis tekniikaltaan tuttu laite ja kulutus ilmeisesti noissa ruiskupeleissä ~4l satkulla kun matkaa ajaa.
Kohtuullisen kevyt ja keppikin löytyy, pitää vissiin johonkin kauppaan raahautua istuskelemaan.

Omassa vehkeessä kulutus on noin 5 ltr/100 km. No, ei siinä mitään, hyvä tietää kun mittaria ei ole ja tripin mukaan mennään.

Mutta jos kulutus pompsahtaa tuonne 8-10 ltr/100 km nurkille niin tiedän pyörässä olevan jotain vikaa. Tämän syyn takia lasken "suurin piirtein" kulutuksen ja tankkaan ennen kuin kääntyy varatankille. Tankin koko 12 ltr ja ulos tulee vain 11 ltr

Omassani 95 oktaania palaa hiukkasen enempi kuin 98 oktaanista. V-poweria meneekin sitten ihan v*tusti noin 8-9 ltr/100

Se on sellaista silmämääräistä ennakkohuoltoa, niinkuin etujarrun testaus, ennen liikkelle lähtöä.

Alkaa tuntumaan pikkuhiljaa ettei tolla gixulla enää polvi kestä ajella montaa kesää.
Tuli mieleen että jos ostaisi pannarin tai lt:n, myös fjr voisi olla vaihtoehtona, millasia eroja on kulutuksessa ?
Tämän tiedon olisi voinut katsoa vanhan foorumin kulutussseurannasta ainakin jotenkin mutta en sitä tästä uudesta vieläkään löydä.
Eli lähinnä kiinnostaa vanhemmn ST 1100 ja ST 1300 mallien kulutuserot, koitin todella hakea noita...
Pannari olisi hintojen puolesta houkutteleva, FJR hyvänä kakkosena.
Eli kulutuksia?

Kotomaassa 1300ST:lla ajellessa tankki riittää 500-520 km:n matkalle, kaksi päällä kamoineen.

Omassa vehkeessä kulutus on noin 5 ltr/100 km.
Omassani 95 oktaania palaa hiukkasen enempi kuin 98 oktaanista. V-poweria meneekin sitten ihan v*tusti noin 8-9 ltr/100

No mikä ihme tämä V-Power juttu oikein on - vai jotain rata-ajoako meinaat?

Kun puhutaan pyörien kulutuksista, niin ne ajotietokoneiden ilmoittamat saa kyllä suoraan unohtaa, jos jollain lailla järkevissä virhemarginaaleissa halutaan pysyä (kun kulutukset on 4 - 6l/100km). Ainoa todellinen tapa on laskea matkamittarista / pumpulta tankatusta. Jos vielä haluaa hieman enemmän masentaa itseänsä niin seuraa ajettua matkaa GPS:llä isomman mittarivirheen sisältämän matkamittarin sijasta.

Oma kokemus on erilaisista BMW:stä (nyt tallissa LT ja RT) ja tietokoneen ilmoittama keskikulutus on kyllä *yleensä* kohtuullisen kaukana todellisesta.

Kun puhutaan pyörien kulutuksista, niin ne ajotietokoneiden ilmoittamat saa kyllä suoraan unohtaa, jos jollain lailla järkevissä virhemarginaaleissa halutaan pysyä (kun kulutukset on 4 - 6l/100km). Ainoa todellinen tapa on laskea matkamittarista / pumpulta tankatusta. Jos vielä haluaa hieman enemmän masentaa itseänsä niin seuraa ajettua matkaa GPS:llä isomman mittarivirheen sisältämän matkamittarin sijasta.

Oma kokemus on erilaisista BMW:stä (nyt tallissa LT ja RT) ja tietokoneen ilmoittama keskikulutus on kyllä *yleensä* kohtuullisen kaukana todellisesta.

Mulla LT:n kulutus on aika lähellä tietokoneen ilmoittamaa, jos tietokone sanoo 5.0 niin oikea kulutus on 4.9-5.1.
Taitaa olla yksilö, en tiedä onko tuota joskus kalibroitu, ekassa huollossa suomessa kerrottiin että seoksia oli hiukan nostettu bmw:llä saksassa. Kulutus ei ole kullä matkapyörässä mikään määräävä tekijä, jos rahaa menee 1.7€ (litrahinta) enemmän /100km niin se on 10tkmn ajoilla 170€ enemmän. Jos sitten ajoja tulee 40tkm niin ehkä sillä sitten on merkitystä. Isoin vaikutus on kahvan asennolla ja ajotavalla.

Meikä laskee kulutukset ihan suoraan paikantimen kilsoista suhteessa tankkausmääriin.
Jos mopottimen mittariin luottaisi, se olisi liian hyvää ollakseen totta.

Back