Kyllähän se prius kuluttaa jos ajetaan kaasu pohjassa.. Mutta se menee "normiajossa" niin vähällä että harva isompi mopo siihen kykenee. Ilmoitettu keskikulutus 3,9 L/100 km.
Taksikuski kertoi että 4.5L menee normaalisti taksikäytössä eli sekalaisessa ajossa ja ajotietsikassa oli ennätyskulutuksena juurikin tuo 3.9L 1000km matkalta.
Sporttisiin matkapyöriin vertaaminen on aika hauskaa siinä mielessä, että esim. Busalla käytännössä vaikka 10-20% kaasulla tulisi rampilta alas tai ohitukseen, niin se Prius ei kaasu pohjassakaan pysy matkassa, tai jos pysyy niin kulutus on jo toistakymmentä litraa sadalla. Tietysti jos verkkaista matka-ajoa tehdään, jossa ei ohitella turhia ja muuten niin sitten voi verrata. Mutta sillä busalla voi siihen 5l/100km liikkua ruuhkaisella maantiellä niin ripeästi, ettei tuollaisella Priuksella edes onnistu ja jos onnistuu niin kulutus on jo toistakymmentä litraa.
Ja jos kevyempiin ja pienempiin pyöriin matkapyöristä siirrytään, niin itse pääsin 750 gixerillä sekalaisessa ajossa alimmillaan 4,4l/100km, en usko että vastaavassa ajossa mikään bensiinikäyttöinen auto menisi tuohon tai alle. Suorituskyky, 0-200km/h 8s, mittarinopeus reilusti päälle 300kmh. Kertoo jo jotain. Takuulla kulutus pieni, jos vastaavan suorituskyvyn omaavan 800-heppaiseen isolla Holsetilla varustettuun e85-käyttävään virirassiin vertaa
Itsellä ei ainakaan tehottomilla autoilla riitä kantti ajaa rauhallisesti, kun se suorituskyky on niin koominen. Kyllä risteyksistä tulee poljettua että ne saa vauhtiin, ja sitten kulutuskin herkästi nousee. Dieseleissä ei niin pahasti, ja tulee teho jo alhasilla kierroksilla ulos niin se polkeminen ei juuri edes auta. Kyllä itse mieluummin ainakin hetkellisesti ajan 200hp/1300kg bensaturboautolla, vaikka kuluttaisi 7l matka-ajossa, mitä noilla hybrideillä. Liikkuminen on niin paljon helpompaa, kun suurimmalla vaihteellakin pääsee jo ohi jollainlailla maantiellä, ja 100 tielle ei tarvitse ottaa kaikkea irti että saa sujuvasti vauhtiin.
Se on totta, että monilla pyörillä kulutus on suhteessa suuri jos ekoautoihin vertaa, mutta eihän mun tietääkseni varsinaisia ekopyöriä ole tehtykään. Toki esim. nelaripiikillä pääsee jopa muutamaan litraan satakilometriä maantiellä, moottoritielle ei oikeen potku riitä. Isolla matkapyörällä vaan menee sitä ainetta lajinsa verran, toki suoritusarvot ovat usein kulutukseen nähden melko mukavat.
Mun pieniruokasin "moottoripyörä" on ollut Skyteam Monkey 125, joka kyllä kulki 7kW moottorilla 100km/h todellista pienillä modeilla mutta ajettavuus suoraan helvetistä, luonnollisesti sillä ei sitten pidempiä maantiesiirtymiä tullut tehtyä. Mutta se kulutus 80 keskinopeudella oli tasan 2l/100km, tuli kokeiltua muutama pidempi maantielenkki.