Matkavarustus ja vauhti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Itse kannatan sellasta systeemiä, että kaksi rankempaa ajopäivää(850km/päivä) jonnekin Slovakian paikkeille ja sitten sellasia 300-400km/päivä, ni sitten ei pääse väsähtämään ja jaksaa riekkua iltaisin ja on aikaa katella maisemiakin, jota ei baltian reitiltä löydä.... meni sitten minnepäin menikään Slovakiasta! Taas pois tullessa sama juttu, et parissa paivässä Slovakiasta/Tsekistä pois Tallinnaan/Helsinkiin.
biggrin.gif

itsellä pari alppireissua takana mp:llä ja niistä olen koonnut myös numerotietoa. Kummankin reissun tankkaukset ja päivien kilometrit keskinopeuksineen:

http://www.jussiupn.com/harrast....toa.htm

http://www.jussiupn.com/harrast....tot.htm

keskinopeudet ja matkat otettu sigmasta iltaisin. kumpikin reissu tehty idealla: lujaa saksan läpi ja alpeilla nautiskellaan ajosta, tauoista ja olosta

pätkittäin vedelty yli 200 km/h ja yleisesti baanoilla 160-180 matkavauhti. koko päivälle on vaikea saada keskinopeudeksi yli 100 km/h

jussi

itsellä pari alppireissua takana mp:llä ja niistä olen koonnut myös numerotietoa. Kummankin reissun tankkaukset ja päivien kilometrit keskinopeuksineen:

keskinopeudet ja matkat otettu sigmasta iltaisin. kumpikin reissu tehty idealla: lujaa saksan läpi ja alpeilla nautiskellaan ajosta, tauoista ja olosta

pätkittäin vedelty yli 200 km/h ja yleisesti baanoilla 160-180 matkavauhti. koko päivälle on vaikea saada keskinopeudeksi yli 100 km/h

jussi
Mulla ei ole niin paljon kokemusta, mutta luetun ja hivenen omankin kokemuksen perusteella voisi olla järkevämpää ajaa Saksan läpi itäpuolella? Me ajettiin la ja su päivinä mennen tullen Saksan läpi ja silloin sai kyllä ihan rauhassa körötellä. Esim. meno matkalla ajettiin Rostock-Nürnberg noin 629 km ja aikaa meni 6 h 25 min ruokailuineen, kahvineen sekä tankkauksineen. Paluumatkalla Munchen-Dessau 539 km ajettiin 110 km/h:n keskinopeudella taulkoineen päivineen. Kun lukeen noita matkakertomuksia, niin minulle on jäänyt kuva että läntinen reittin olisi tukkoisempi?

Omalla kohdallani sopiva matkavauhti on 140-160 km/h täyden matkavarustuksen ja matkustajan kanssa. Sääolosuhteet vaikuttavat kuitenkin paljon, varsinkin tuuli ja sade. Pimeällä voi pitää samaa vauhtia ja kovempaakin, koska liikennettä on vähemmän, mutta pitää muistaa moottoriteillä taajamien alueella olevat melunopeusrajoitukset (muistaakseni 120 ja 100). Ne ovat voimassa vain öisin ja niitä myös valvotaan!

jussi
Mulla ei ole niin paljon kokemusta, mutta luetun ja hivenen omankin kokemuksen perusteella voisi olla järkevämpää ajaa Saksan läpi itäpuolella? Me ajettiin la ja su päivinä mennen tullen Saksan läpi ja silloin sai kyllä ihan rauhassa körötellä. Esim. meno matkalla ajettiin Rostock-Nürnberg noin 629 km ja aikaa meni 6 h 25 min ruokailuineen, kahvineen sekä tankkauksineen. Paluumatkalla Munchen-Dessau 539 km ajettiin 110 km/h:n keskinopeudella taulkoineen päivineen. Kun lukeen noita matkakertomuksia, niin minulle on jäänyt kuva että läntinen reittin olisi tukkoisempi?
Minusta taas tuntuu, että massiivisiin ruuhkiin saattaa joutua ajoi sitten itäisempää tai läntisempää reittiä. Paljolti kyllä tietysti riippuu ajankohdasta, paikasta ja etenkin tietöistä sekä kolareista. Autobaanan ruuhkassa matelemista on tullut kokeiltua ainakin Lyypekin ja Hampurin välillä, Hampurin tienoilla, Kasselin eteläpuolella, Münchenin ohitustiellä, Leipzigin seuduilla, Berliinissä...

mites on? auttaako yhtään jos siirtyy ennen noita isoja kyliä natikoille tai pinemmille teille. välttyykö pahemmilta ruuhkilta?

No ei kyllä nopeuta, pienemmillä teillä joutuu ajamaan kylien läpi ja siellä on taajamanopeudet voimissaan.
Jos haluaa päivässä ehtiä todella pitkälle (1000 km +) niin pääteitä ajaen ja ennen kaikkea lähde v a r h a i n liikkeelle.

Njoo, riippuu vähän. Ne pienemmät tiet menevät taajamien läpi, jolloin voi ruuhkiakin olla, riippuu tietysti myös kellon ajoista jne. Brandenburgin ruuhkassa n. 35 asteen helteessä on tullut jumiteltua... (joo ja ei mahtunut splittaamaan, kun oli tietyö ja neljän kaistan autot kahdella kaistalla)

Sitten ne pienemmät tiet tahtovat olla hitaita, kun tosiaan kulkevat kylien läpi. Toisaalta, näkee sitten paermmin maisemia ja paikallisia oloja.

edit. Höh, julles ehti ekaks...

Ruuhkaan joutuminen on sitten puhtaasti (huonosta)tuurista kiinni, viikonvaihteisin Saksan pääteillä ei rekkaliikennettä ole, se helpottaa ja nopeuttaa siirtymätaivalta.

Lähdetään ajatuksesta, että mopoon asennetaan täysi matkavarustus; sivu- ja perälaukut ja ne "ladataan täyteen" eli painoa tulee niin paljon, kuin niihin saa laittaa! Sitten istutetaan mopon selkään kaksi ihmistä ja koko komeus sitten vaikkapa Saksan autobaanalle. Minkälainen matka- tai maksimivauhti on realistinen? Yritän saada aikaan jonkinlaista aikataulua ja kun kokemusta puuttuu, niin pitää kysellä.....

TTU
Noista laukuista, jos ajelet lujempaa kuin mitä on laukkujen valmistajan suositus niin vedä laukut kiinni telineisiin irtohihnoilla mieluummin kaksi per laukku. Tulee ilkeetä jälkeä jos lähtee " kävelemään " jossain 170 - 180:in vauhdissa.  Muutama vuosi sitten katsellessa San Remon rallia ja tullessani takaisin majapaikkaan aloin kuulostelemaan outoa kolinaa. No löytyihän se kolinan syy, takalaukun aluslevyn ( lukkotapin ) kaksi pulttia oli varissut huitsin nevadaan. Laiskuuttani oli jättänyt irtohihnat majapaikkaan, enpä jättänyt seuraavana päivänä. Onneksi ei tarvinut mennä mihinkään jontkan pohjalle etsimään laukkua. Joissakin paikoin oli pudotusta 3 - 400 metriä alaspäin. Ainahan sinne menee mutta se ylöskiipeäminen on sitten toinen juttu.

Matkavauhti, sanoisin jokainen mielensä mukaan. Itse olen pitänyt Saksan moottoriteillä sellaista 160 -170 km/h riippuen tuuliolosuhteista. Joskus joutunut tiputtamaan 120 km/h kun ei ole pystynyt kanttaamaan tarpeeksi vastaan ja ollut ilkeitä puuskia. Toinen tekijä matkavauhtiin liittyen, pyörän ominaisuudet nimenomaan moottorin millä kierrosalueilla parhaat väännöt.

Maksimivauhtina olen pitänyt sitä nopeutta jonka saavuttaa ottamalla koneesta ulos n. 85% tehon. Silloin vielä prätkän pitäisi kestää.

Back