• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Maxien renkaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K@zzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kunhan pääsen skootan lähelle, niin nappaan tiedot ja laitan... eli huomenna
/dis

No, totta puhuakseni en usko, että Piaggio/Gilera akselilla, jolla kaikki skodessa käy lähes yksi yhteen tekniikkapuolella, löytyisi kovinkaan montaa eri vaihtoehtoa yhden merkin suhteen. Parin kuukauden aikana olen googlettanut noita maxeihin tarkoitettuja renkaita, ja runsaan valikoimankin tarjoavien liikkeiden kohdalta parhaimmillaankaan samalla merkillä ei ole max kuin 1-2 nopeusluokkaan tarkoitettuja renkaita.

Maxien rengasvariaatiot ovat muutenkin niukanlaiset, kuten Hitec varmaan tekniikan miehenä ja entisenä maxistina olet huomannut. Näin on, että volyymi tässäkin asiassa rulettaa eli yleisimpien rengaskokojen ja -tyyppien suhteen tarjonta on parempaa niin täällä kuin netistä tilattunakaan. Ja missään tapauksessa en usko, tai sitten olen hämmästyksestä ymmyrkäisenä, jos maxeihin löytyy jokaiselta rengasmerkiltä ihan hyllystä rata-ajoihin tarkoitettuja renkaita
tounge.gif
! Voisihan noitakin joskus harkita, jos vaikka valmistaisivat sellaiset yksilöllisesti Nexukseeni, katsotaan vaikka lauantaina lottoarvonnan jälkeen. Tosin en muistaakseni ole tilausta sisään jättänyt  
lookaround_orig.gif
eikä tiedossa ole liioin muhkeaa Amerikan perintöä Dna-mainoksen tapaan.

Omassa Burgmanissa, ajettu 9500 km, kulutuspintaa edessä ja takana vajaat 5 milliä kummassakin. eturengas Bridgestone Hoop 120/80-14M/C, takana Bridgestone Hoop 150/70-13M.

Omassa Burgmanissa, ajettu 9500 km, kulutuspintaa edessä ja takana vajaat 5 milliä kummassakin. eturengas Bridgestone Hoop 120/80-14M/C, takana Bridgestone Hoop 150/70-13M.
Erittäin nätisti ajettu kun huomioi vielä Etelä-Pohjanmaan karkean asfaltin. Itsellä ei Hoop'eista yltäisi kuin eturengas moisille lukemille.

Maxien rengasvariaatiot ovat muutenkin niukanlaiset, kuten Hitec varmaan tekniikan miehenä ja entisenä maxistina olet huomannut. Näin on, että volyymi tässäkin asiassa rulettaa eli yleisimpien rengaskokojen ja -tyyppien suhteen tarjonta on parempaa niin täällä kuin netistä tilattunakaan. Ja missään tapauksessa en usko, tai sitten olen hämmästyksestä ymmyrkäisenä, jos maxeihin löytyy jokaiselta rengasmerkiltä ihan hyllystä rata-ajoihin tarkoitettuja renkaita
tounge.gif
Totta turiset. Maxilla kovin usein on otettava se mitä munkkia milloinkin on tarjolla. Hyvällä tuurilla merkin voi vielä valita, mutta siihen se sitten varmaan jääkin. Toki netistä on aina mahdollista tilata just sitä haluamaansa merkkiä, mutta kumin kovuuteen ei silti voi vaikuttaa kun niitä ei valmisteta - saati mp-tyyppisiä 2-seostouringrenkaita, joissa keskialue on kovempaa gummia kuin laidoilla = kumi kestää enempi km suoraa ajoa, tarvitsematta silti tinkiä mutkapidosta
thumbs-up.gif

Kadehdittavaa tuo esimerkiksi saksalaisten tarjonta. Pirelliä saa Suomen hintoihin verrattuna lähes eturenkaan hinnalla molemmat.
150/70-13 Pirelli TL GTS €42,90, Metzeler FeelFree TL €44,90. Michelin Pilot Sport €65,40

120/80-14 (mallit samat kuin yllä) Pirelli €38,80, Metzeler €40,10, Michelin €61,90

Mitäs tämän EU:n pitikään vaikuttaa?

Mitäs tämän EU:n pitikään vaikuttaa?
Sen että sä tilaat sen munkkisi sieltä Saksasta, etkä matka tilauksestasi et tulleja etkä kotimaisia ALV:eja. Paikallisen autorengasliike laittaa sen mustan sitten vanteellesi eikä maksa maltaita
thumbs-up.gif
En minä sitä sieltä tilaa. Uskon kyllä että saan Burgmaniini kumit samasta paikasta kuin ostan autooni. Hyvä tuttu paikka.

Halusin vain näyttää että me suomalaiset maksamme kaikesta enemmän.

No niin nyt on Hondan takarenkaana Michelin Pilot Sport. Toivottavasti kestäis vähän enemmän kuin tuo alkuperäis rengas. 7045 km oli mittarissa kun rengas uusittiin olis ehkä mennyt vielä 500-1000 km?? Voi olla että olen ajanut vähän liian kovilla paineilla tuossa takasessa
withstupid.gif
. Minulla kun on painoa 100+ niin ajattelin että 2,2 kg olis sopiva suositellun 2,0 kg siasta. Ei ehkä olis pitänyt ajatella vaan uskoa suosiolla valmistajan ohjeita!!?? Mitä mieltä olette kannattaako nostaa rengaspaineita jos tällainen 105kg:n ukko ja kesäloma kamat lähteetuollaiselle 4000km:n loma reissulle      
blush.gif
.

K@zzu  
sport05.gif

Oho, 400 Evon suosituspaineet on kuormalla tai matkustajalla eteen 2,3 ja taakse 2,6.

Laskeskelin mielessäni, että pieni italiaano + kuorma = 100 kg joten olen pitänyt nuo paineet koko ajan. Michelinin takarengas kesti 15 000 km. Nyt alla Sava (kun en jaksanut Micheliniä tilata ja raahata asennettavaksi) ja mielenkiinnolla seuraan kuinka pitkään sillä ajelee...

/dis

Voi olla että olen ajanut vähän liian kovilla paineilla tuossa takasessa
withstupid.gif
. Minulla kun on painoa 100+ niin ajattelin että 2,2 kg olis sopiva suositellun 2,0 kg siasta. Ei ehkä olis pitänyt ajatella vaan uskoa suosiolla valmistajan ohjeita!!??
Hiukka haftilta tuo 2.2:kin kyllä kuulostaa
lookaround_orig.gif
Yleensä kun (etenkin takasella) 2.5 ja siitä ylöspäin on nuo suositukset olleet. Ja ei, liian korkeilla paineilla et saa rengastasi kulumaan nopsaan, vaan juuri päin vastoin. Matalapaineisena se rengas lämpiää enemmän ja siten myös kuluu enemmän - ottamatta vielä kantaa esim. lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen ja muljuilevaan ajokäytökseen. Ja mikä ikävintä, tuohon kun kuluu se tasainen keskiosa, tulee ajamisesta epämiellyttävää kun kanttaaminen ei ole enää sellaista tasaista kallistusta, vaan pitää ikäänkuin kammeta tuon renkaan kulman yli + tasaisena rengas muuttuu erittäin herkäksi poimimaan kaikki pitkittäiset kohoumat tien pinnasta
sad_orig.gif

Ja ei, liian korkeilla paineilla et saa rengastasi kulumaan nopsaan, vaan juuri päin vastoin. Matalapaineisena se rengas lämpiää enemmän ja siten myös kuluu enemmän - ottamatta vielä kantaa esim. lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen ja muljuilevaan ajokäytökseen. Ja mikä ikävintä, tuohon kun kuluu se tasainen keskiosa, tulee ajamisesta epämiellyttävää kun kanttaaminen ei ole enää sellaista tasaista kallistusta, vaan pitää ikäänkuin kammeta tuon renkaan kulman yli + tasaisena rengas muuttuu erittäin herkäksi poimimaan kaikki pitkittäiset kohoumat tien pinnasta
sad_orig.gif
Tuo minun takanenhan on pieni eli 130/70-12 ja suositus on 2,5 kg kun ajelee matkustajan kanssa mutta minä painankin melkein kahden "normaalin" mopoilian verran joten ehkä on syytäkin nostaa paineet vastaamaan tuota kaksi päällä ajoa etenkin jos on vielä tavaraakin mukana. Ja tosiaan ajo-ominaisuudet alkoivat olla  
033102ass_1_prv.gif
eikä alkuunkaan sitä mitä ne olivat kun rengas oli uusi. Kiitos taas vastanneille hyvistä neuvoista. Kiva kun on tällainen paikka mistä äkkinäinen saa apua.

K@zzu  
sport05.gif

Jep, Hoop'it alla 7249 kilsaa ja kudokset takarenkaassa näkyvissä kun otin pyörät pois alta. Nyt alla Pirellin Diablot ja saas nähdä. Ajettavuudesta paha sanoa vielä, sillä uudet renkaat tuntuu aina uusilta. Eli hurjan hyviltä tuntuvat.

Tilasin lappeenrantalaisesta mp-liikkeestä Nexukseeni uuden (samanlainen kuin alkuperäinen) takarenkaan 140/60-14, Michelin Gold Standard hintaan 79 euroa,joka on mielestäni edullinen. Alkuperäisellä ajettu 6.5 tkm ja viel ajais ehkä tonnin, mut syksy saapuu ja turvallisuuden takia vaihdatan sen uuteen. Tilauksesta kesti 2 päivää, kun rengas saapui liikkeeseen Nakkilan Pyörä ja Moposta.

No niin, n. 5500 km takana tuolla uudella (n 4 viikoa vanha) Michelin Pilot Sport:illa josta 4633 km Norjan mäkiä ylös ja alas ja aikamoisella kuormalla ja alkaa olla vaihtokunnossa  
bawling.gif
menee ehkä 1000-1500 km vielä. Niin että samoihin vetää tuon alkuperäisrenkaan kanssa. Kyllä minun mielestä renkaan pitäisi kestää yksi ajokausi riipuen tietenkin ajomatkasta mutta sanotaan tuollainen 10-12 tuhatta. Mitä opimme tästä, no sen että tuo minun ajokki on liian pieni siihen käyttöön missä se minulla on ollut. Siis skootterikauppaan, koeajoin tänään Suzuki Burgman 650 Executive:n ja voi jessus että oli potkua  
062802jumpie_prv.gif
. Olen kokeillut myös Hondan nelisatasen ja olisin kokeillut myös kuus-satasen mutta niillä ei ollut valmista pyörää koeajoon. Myyjä totesi vaan että se on sama kuin tuo 400cc mutta kaksitoistaheppaa tehokkaampi  
nixweiss.gif
. Ei kai tuo Suzukikaan paha ole päinvastoin minusta alkoi tuntumaan että se on parempi kuin Honda. Ainakin myyjällä oli enemmän innostusta (ammattitaitoa) myydä skootteri. Esitteli joka ikisen nappulan ja namiskukkelin että mitä mistäkin tapahtuu, nyt se ehkä ei ollut niin tarpeen kuin se olisi ollut vajaa vuosi sitten kun ostin tuon Hohdan silloin pyydettiin vain ajokortti ja sanottiin että anna mennä. Piti itse kysyä mistä tämä pistetään käyntiin kun kokemus kaksipyöräisistä oli 0 eli ei aikaisempaa kokemusta. Tämä taitaa jo poiketa aiheesta joten parempi että lopetan. Mutta huomenissa tehdään jonkinlainen päätös pyörän suhteen.
Hyvää loppu kesää kaikille.
K@zzu  
sport05.gif

bowdown.gif
Nyt kyllä täytyy vetää kättä lippaam, että lähes piikkiluokan skootterilla tuollaisen reissun teit ja vielä seuduille, joilla teiden profiilierot ovat suuret ja apua ei aina käsillä ole. No, luin jostain aviisista eräästä nuoresta miehestä, joka ajoi mopedilla ainapa Italiaan saakka täältä Pohjolasta. Kaverilla oli tosin isä kaverina moottoripyörän kanssa pitämässä huolta siitä, että matka sujuu nuottien mukaisesti. Sitkeyttä pn tuollainen asenne osoittanut. Olisi mukava tietää, onko poika jatkanut millä tavoin motorismi uraansa.

Minulle riitti 250cc maxi Pohjanmaan lakeuksilla yhden kesän ajan  
lookaround_orig.gif
.

Kerro heti, kun uusi menopeli on alla, jih-aaa  
062802moto_prv.gif
!

Kyllä minun mielestä renkaan pitäisi kestää yksi ajokausi riipuen tietenkin ajomatkasta mutta sanotaan tuollainen 10-12 tuhatta. Mitä opimme tästä, no sen että tuo minun ajokki on liian pieni siihen käyttöön missä se minulla on ollut. Siis skootterikauppaan, koeajoin tänään Suzuki Burgman 650 Executive:n ja voi jessus että oli potkua
062802jumpie_prv.gif
Renkaan kestossa olemme samaa mieltä, mutta pelkään pahoin että täytyy noita tuumakokoja jonkin verran kasvattaa tuohon päästäksesi. Nyt allasi ollut 12" piikki on toki aika rajustikin "alimittainen" tuolle lomareissullesi ja siten kumin(kin) kuluminen hiukka reippampaa, mutta ei se Iso-Burgmaninkaan munkki paljoa suurempi ole ja siten luulen että silläkään ei 10tkm "haamurajaa" vielä rikota - ainakaan painavalla lomareissuvarustuksella
talktohand.gif
Tosin eipä tuolla skodan mustalla hintalappuakaan juuri ole esim. 17" mp-kumiiin verrattuna ja työnäkin skodun kuminvaihto on huomattavasti helpompi & siistimpi taski
lookaround_orig.gif

Josta tulikin mieleen tuo viimeviikonlopun kisa kun nykysääntöjen mukaan kuskilla saa olla kaksi pyörää kisassa = toinen on esim. slikseillä ja toinen sadekumeilla ihan vain "kelivarauksena". Miksi ihmeessä noihin ei voisi kehittää 1-puoleisia rengasripustuksia ja siten yksinkertaisia renkaanvaihtoja kuten formuloissakin on? Kenties sitä kautta niitä voisi joskus odottaa katupyöriinkin ja vihdoinkin päästäisiin eroon suttaisista ketjujen kanssa pelehtimisistä ja vaivalloisista renkaiden linjauksista
withstupid.gif

Miksi ihmeessä noihin ei voisi kehittää 1-puoleisia rengasripustuksia ja siten yksinkertaisia renkaanvaihtoja kuten formuloissakin on? Kenties sitä kautta niitä voisi joskus odottaa katupyöriinkin ja vihdoinkin päästäisiin eroon suttaisista ketjujen kanssa pelehtimisistä ja vaivalloisista renkaiden linjauksista
Palaa skootteriin takaisin. Mainitsemasi ongelmat ovat tuntemattomia niissä - lukuun ottamatta sitä 800 cc mallista?

Miksi ihmeessä noihin ei voisi kehittää 1-puoleisia rengasripustuksia ja siten yksinkertaisia renkaanvaihtoja kuten formuloissakin on? Kenties sitä kautta niitä voisi joskus odottaa katupyöriinkin ja vihdoinkin päästäisiin eroon suttaisista ketjujen kanssa pelehtimisistä ja vaivalloisista renkaiden linjauksista
Palaa skootteriin takaisin. Mainitsemasi ongelmat ovat tuntemattomia niissä - lukuun ottamatta sitä 800 cc mallista?
No olihan tuossa keppivetoisessa Reveressäkin jo single side takana ja vaihto vieläkin yksinkertaisempaa kuin Burgmanissa, edes pakoputkea ei tarvinnut kiinnityksistään höllätä
biggrin.gif
Mutta ajattelinkin että myös etusena voisi olla yksipuoleinen = molempiin päihin gummit vaihtuisi kuin formulavarikolla konsanaan ja tasapainotuskin hoituisi ihan normi-autotasapainottimella = ei tartte mp-erikoisvermeitä = edullinen rengastyön hinta
thumbs-up.gif

BTW: Vespassahan muuten taitaa olla single side molemmissa päissä
tounge.gif

Back