• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Maxiskootterit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Liekö tuo Gileran kolmipyörä samalla tekniikalla kuin Piaggion MP3?
MP-messuilla tuota Piaggion versiota koeistuin ja ihmettelin.
Ajatuksissa (lue: suunnitelmissa) on jopa jossain vaiheessa siirtyä kaksipyöräisestä "apupyörällä" varustettuun ajopeliin.
062802moto_prv.gif

Niin, mutta mitä sanotte varsinaisesta kohteesta eli tuosta pyörästä. Arveletteko, että yleensä alkaa näitä olemaan liikenteessä sitten, kun väki on tottunut ajatukseen ja saanut auki loksahtaneen leukansa
crazy.gif
suljettua? Vai korjaako potin isommat maksiskootterit kuten Nexus 850 malli? Minä ottaisin vaikka molemmat! Omani on punainen, mutta tuo mustakin voisi olla aika cool vaihtoehto!
cool.gif

sanoi:
Lataan tähän nyt erittäin mehukkaan linkin kuviin, josta pyydän herroja kiinnittämään katseensa kuvissa esiintyvien misukoiden sijasta tähän uuteen 17/4/07 julkaistuun Gilera Nexus Fuoco 500 malliin.

Linkistä pääsee katsomaan uusimpia kuvia!

Gilera Fuoco 500

"Mehukas linkki", täytyy sanoa. Ja komeesti tehdyt sivut. Mutta pakko todeta sekin, että kaksi etupyörää skootterissa tuntuu aivan käsittämättömän kummalliselta. Tää siis on joku tunnejuttu ja fixaatio=kakspyöräisessä on kaks pyörää. Tämä avaa tosiaan alaleuan pitkäks aikaa.

Tässä varmaan näkyy pähkinänkuoressa yksi kehityksen este. Kun tunnetasolla jumittuu tietylle raiteelle, uusi idea ei mene läpi millään, vaikka se objektiivisesti katsoen olisikin tosi hyvä.

Vaan onpa tuo maksiskoottakin aika uus asia ihmisille. "Ootko ostanut moottoripyörän", kyselevät työkaverit. Sitten täytyy selittää konseptia. "Olen ja en. Se on maksiskootta, mahtiskootteri, lordiskootteri, automatic motorcycle. Penkin alla kaks kypärää. Vauhti sama kuin autossa (140:iin olen kokeeks nostanut mittarin (tosivauhti n. 120). Ylikin menis jos uskaltais)."

Ja sitten ennemmin tai myöhemmin joku kysyy: "oletko kuullut sen biisin..."

Ja sitten ennemmin tai myöhemmin joku kysyy: "oletko kuullut sen biisin..."

Tuttu juttu... viime kesänä uuden 250 cc hopeanvärisen skootterin ylpeänä omistajana kurvasin paikallisen marketin pihalle...äitinsä kanssa pihalla kaupasta tullut arviolta 5 vuotta vanha pikkupoika alkoi heti laulamaan sitä biisiä. Minusta oli hanhiemon tunteet kaukana ja tunsin itseni kenkätalon emännäksi. (Nykyajan tätä palstaa lukeville kersoille täytyy varmaan selventää, että kyseessä on satukirja Hanhiemon tarinoita, kenkätalon äiti piiskasi ja tukisti joka ilta lapsensa
omg.gif
).

No, nykypyörää lähestytään hiukan kunnioittavammin, joten mielen hapatus sen takia on vähentynyt.

Minun huiput uudella skootterilla on 145 kovalla sivutuulella. Voisihan sitä joskus koittaa, miltä tuo mittarin muistissa ollut 165 edellisen omistajan jäljiltä tuntuisi.

Eilen törmäsin eka kerran polttoaineeseen liittyvään ongelmaa, kun olin lähdössä harjoittelun jälkeen kimppa-ajoon. En ollut ehtinyt käymään tankilla ja polttoainetta ei ollut riittävästi arvioidulle ajomatkalle. Skootterissani on varatankki, mutta ajokauden alettua en ole ehtinyt selvittää sen toimintaa. Miten varatankki toimii? Mitään vipua en ole toiminnan käynnistämiseen löytänyt, siis kytkeytyykö varatankin käyttöönotto automaattisesti? No, onneksi ehdin kurvata lähellä sijaitsevan kylmäaseman kautta ennen kuin muut lähtivät matkaan.

Olen kuvitellut, että varatankki tarkoittaa vaan sitä, että kun tankin mittari näyttää nollaa, tankissa on vielä löpöä "varatankillisen" verran. Tosin muistan yli 30 vuoden takaa, että kun papan moposta käänsi bensahanan toiseen suuntaan, oli tankki päällä ja vastakkaisessa suunnassa varatankki.

"Kimppa-ajoon". Ajatko moottoripyörien kanssa vai skoottaporukassa?

Ajelen naismotoristien kanssa kerran viikossa. Tuossa porukassa ei ole muita skootteristeja. Mitään ongelmia vastaanotossa porukkaan ei ole ollut.

Slowridersien tiistaiajoissa on myös moottoripyöriä, en ole noissa ajoissa vielä käynyt, mutta voisin käydä tutustumassa tuohonkin porukkaan. Uskoakseni olen sielläkin ainokainen.

Skoottereita moposkoottereiden lisäksi, ei täälläkään pahemmin liikenteessä vilise. Olen bongannut pari Burgman 400sta ja yhden 600sen. Kummasti se sykähdyttää, kun huomaakin ettei ole ainokainen maxiskootteristi tässä kaupungissa
thumbs-up.gif
!

sanoi:
Skoottereita moposkoottereiden lisäksi, ei täälläkään pahemmin liikenteessä vilise. Olen bongannut pari Burgman 400sta ja yhden 600sen. Kummasti se sykähdyttää, kun huomaakin ettei ole ainokainen maxiskootteristi tässä kaupungissa
thumbs-up.gif
!

No ihan samat sanat: sykähdyttää kummasti. Olin Ruotsin matkalla kolme viikkoa sitten ja kaiken nähdyn ja koetun hienon jälkeen mukavin matkamuisto oli sinisen Burgman 400sen näkeminen moottoritiellä.

Tänään löytyi uusi maksisti joukkoomme. On niitä varmaan enemmänkin foorumilla, mutta pysyttelevät ehkä piilossa. Reippaasti vain mukaan kirjoittelemaan kuulumisia ja kokemuksia sekä vihjeitä, jos on keksinyt jotain mielenkiintoista, joka voisi muitakin kiinnostaa!

morjens kaikille. on hieno huomata että täällä on muitakin kin ison skootterin omistajia. muilla palstoilla tuntuu olevan enemmän vespa keskutelua. no asiaan olen 45v. mies pirkanmaalta ja omistan malaguti madison 250 skoden. olen pyörääni hyvinkin tyytyväinen. sillä on mukava taittaa niin lyhyitä kuin pidempiäkin reissuja. viime kesänä mittariin tuli 11 000 km ja tänä suvena ollaan jo 400:n paremmalla puolella.
kesäterkuin jkh.
062802moto_prv.gif

muilla palstoilla tuntuu olevan enemmän vespa keskutelua. no asiaan olen 45v. mies pirkanmaalta ja omistan malaguti madison 250 skoden. olen pyörääni hyvinkin tyytyväinen.

Samaan rajoittuneisuuteen törmäsin itsekin. Maxit vaietaan suurin piirtein kuoliaaksi periaatteessa omalla foorumillamme. No, kyllä sieltä periaatteessa hyviäkin vihjeitä saa. Viimeksi tämän ruotsalaisen saitin eli Blocket.

Enpäs ole ennen törmännyt tuohon Malaguti Spidermax 500 malliin
spidermax300x320.gif
eikä sitä liioin löytynyt saksalaisilta nettisivuilta, kyseessä siis luultavasti aivan uusi malli. Etupää on minusta aika coolin
cool.gif
näköinen, mutta - anteeksi vain - takaosasta tulee mieleen vanhahkon hyvinsyöneen donnan takalisto. Perä on tosi leveä, ja löytämieni kuvien mukaan takaosassa olevaan tilaan mahtuu kaksi umpikypärää lappeellaan
omg.gif
. Jotenkin tuo virtaviivainen etupää ei istu luontevasti takaosaan. Ikään kuin Gilera Nexus ja Suzuki Burgman 650 olisi risteytetty keskenään
crazy.gif
. Ottomaanit eli turkkilaiset tuntuvat olevan tosi innostuneita maxiskoottereista, koskapa googletus mistä tahansa maximallista tuo haun tulokseksi erilaisia turkkilaisia sivustoja.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan profeetta ennustaakseen, että maxit tulevat yleistymään teillämme ja että skoottereiden ja moottoripyörien valmistajat alkavat soveltaa toisiltaan soveltuvin osin teknisiä ratkaisuja. Suurin osahan valmistajista itse asiassa tekee tehtaillaan sekä moottoripyöriä että skoottereita. Viva la maxiscooter!
062802jumpie_prv.gif

moro vaan. tuo skode näyttää perästä aika massiiviselta. mutta www.ricars.fi sivuilta näet ainakin sellaisen mallin mikä minulla nyt on. perä on siro kuin naisella. mielestäni muotoilu on hyvin onnistunut. mut nyt ei tämän enempää maantie kutsuu. t. jkh
sport05.gif

Malaguti Madisonia olen katsellut noilta saksalaisilta motoja myyviltä nettisivuilta useinkin. Tuo malli tuo mieleeni jonkin siron eläimen, antiloopin lähinnä. Olikohan suunnittelija vaihtunut, ei kai muuten linjojen muuttuminen ole selitettävissä!

Etupään perusteella tuosta Spidermaxista olisi saanut tosi menevän näköisen ajopelin, mutta ei kun ei. Ilmeisesti suunnittelijat olivat leikkineet sitä lapsille tuttua leikkiä, jossa edellisen piirtäjän piirtämästä on jätetty vain aivan pikkuiset viivat jäljelle, joista seuraavan piirtäjän on pitänyt jatkaa tietämättä mitä edellinen on saanut aikaiseksi. Sitten yhdessä on naurettu lopputulokselle
eek.gif
biggrin.gif
!

Kaunis lauantaipäivä on ajamisen puolesta mennyt hukkaan. On ollut lasten kevätjuhlaa ynnä tuttavien lasten ylioppilasjuhlia. Illalla tankaan huomisia ajoja varten. Onneksi säiden on ennustettu pysyttelevän kesäisinä
sport05.gif
tai sitten
buttrock.gif
!

morjens kaikille. on hieno huomata että täällä on muitakin kin ison skootterin omistajia. muilla palstoilla tuntuu olevan enemmän vespa keskutelua. no asiaan olen 45v. mies pirkanmaalta ja omistan malaguti madison 250 skoden. olen pyörääni hyvinkin tyytyväinen. sillä on mukava taittaa niin lyhyitä kuin pidempiäkin reissuja. ja tänä suvena ollaan jo 400:n paremmalla puolella.
kesäterkuin jkh.  
062802moto_prv.gif
sanoi:
viime kesänä mittariin tuli 11 000 km

Mahtava määrä kilometrejä. Mitä ajoa sinä oikein teit, eli kävitkö joillakin tosipitkillä reissuilla?

On se mopon muotoilu yllättävän tärkeä asia silloin jos itse siitä tykkää tosipaljon, tai jos joku kohta tökkää kipeästi silmään. Kovin eri näköisiä ne tosin ovat sitten livenä. Ite tykkäsin nettisivujen perusteella Aprilia Scrabeon persoonallisesta retrolookista, mutta jos totta sanotaan niin vähän pelästyin kun näin sen kaupassa. Se oli liian..hmm..itsenäisesti muotoiltu.

moro taas. kaverin (600 zzr nyt 1100 zzr) kanssa katseltiin kartasta mukavia asfaltti pätkiä jossa on mahdollisimman paljon mutkia ja kiemuroita. niitä sitten huristeltiinjoitakin tosin useampaankin kertaan. ei tämä pirkanmaa sentään niin iso paikka ole. tosin pisin päiväreissu tais olla n.600 km. siinä oli jo pakostakin valtateitä mukana mutta mahdollisimman vähän. tänään tuli reilu 300 km. sori mutta nyt täytyy mennä irrottamaan takarengas kun se on jo sakko kunnossa. ihan hirvitti ajaa sillä. näkemisiin ja kirjoittelemisiin. t.jkh
sport05.gif

Minulla on nyt kertynyt kilometrejä mittariin 1100. Jollekulle nuorelle poikamiehelle se olisi varmasti aika vähän, mutta neljän lapsen yhteiskunnallisesti aktiiviselle työssä käyvälle äidille varmasti kohtuullinen kertymä.

Eilen oli aika taas käydä tankilla. Lähdinkin illan suussa baanalle ja löysin itseni meren rannalta, josta aukesi mahtava näkymä aavalle. Aurinko paistoi täydeltä terältä ja oli melkein tyyntä. Todella kaunista! Kotiin palatessa puoliso totesi, että taisi olla huoltoasema melko kaukana - kello oli puoli yksitoista. Niin se aika rientää, kun on mukavaa
sport05.gif
.

Back