• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Maxiskootterit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Piaggio X9 vm 04 muistaakseni on ollut myytävänä jo vuoden hinnalla € 7990 , eikä tinkimisen varaa ollut yhtään. Vaikka kuinka olisi vain 2000 km ajettu. Kuka hullu maksaisi max 5000 euron arvoisesta pyörästä kolme tonnia liikaa.
Samalla tavalla tuossa itsekin tiedustelin nettimotosta viime syksynä erästä Silver Wingiä kun hp oli selvästi yläkantissa ja myyjäliike about nurkilla jotta koeajollekin olisi ollut helppo lähteä. Vaan kaveripa sitten olisi hyvittänyt silloisesta Reverestäni niin naurettavasti eikä Wingin hinnassa ollut eeroakaan tinkivaraa, niin eihän tuosta nyt mitään kaupan alua edes tullut aikaiseksi
confused_orig.gif


Tietty onhan se ymmärrettävää että jokaisesta kaupasta pitää liikkeen saada se siivunsa välistä, mutta jos hp laitetaan yläkanttiin + vaihdokista hyvitetään naurettavan vähän, tulee tuosta mielestäni jo ainakin 3 siivua, 2 filarista = ihan liikaa
talktohand.gif
 
Oliko kyseessä se Tuusulassa
confused_orig.gif
myytävänä ollut viininpunainen Silver Wing? Luulenpa, että sama skootteri on jälleen myytävänä, mutta yksityisen toimesta. Hintapyyntö on nyt 5600 euroa, ja kaveri ilmoittaa tarvitsevansa rahat asuntokaupan vuoksi.
olisiko vielä tinkimisen varaa? Paikkakunta edelleen Tuusula.

Soittelin muuten itsekin samaisen skootterin perään viime kesänä. Oman skootterini kauppa oli tuolloin vielä kesken, ja kun palasin uudelleen asiaan, oli pyörä jo mennyt. Harkinnassa on kyllä vielä Saksantuonti jossain vaiheessa. Ehkä sitten, jos ja kun verotuksessa tapahtuu muutoksia. Silloin kohteena on kyllä max kaksi vuotta vanha skootteri. Jotenkin tuo kuuden tonnin kilometrirajoitus tuntuu typerältä. Kaupan näyttää olevan muutaman vuoden ikäisiä maxeja, joilla on käyty postilaatikolla tai kioskilla
062802moto_prv.gif
, eikä kilometrejä ole päässyt kertymään. Jos nyt ne ilmoitetut kilometrit pitävät paikkansa.
 
IHME JUTTU !!!
tuolla odellä kerroin siitä kun vaihdatin uuden takakumin. no nyt kun ajelutin naapurin pikkupoikaa ilman kypärää (hyi hyi ei sais) niin korviini osui kummaa ääntä. no seuraavana päivänä armoton salapoliisityö käyntiin. ja löytyihän se äänilähde vihdoin. keskituella seisten ei mitään erikoista ainoastaan ajossa. kävin takajarrun läpi ja herkistelin se. ääni kuului edelleen. ja jonkun älynväläyksen (?) jälkeen irroitin kurakaaren. no siellähän se syy oli. rengas otti kiinni takaiskeita varten oleviin kavennuksiin!!! rengas on just mitoiltaan mitä ohjekirja pyytää. edellinen gummi oli samaa kokoa mutta kylläkin eri valmistajalta. täytyy kait ajella tämä kesä pers kurassa, ei voi mitään. toivotaan kuivia ajokelejä.
terv. kuraselkä (ehkä) jkh.
 
Oliko kyseessä se Tuusulassa
confused_orig.gif
myytävänä ollut viininpunainen Silver Wing? Luulenpa, että sama skootteri on jälleen myytävänä, mutta yksityisen toimesta. Hintapyyntö on nyt 5600 euroa, ja kaveri ilmoittaa tarvitsevansa rahat asuntokaupan vuoksi.
olisiko vielä tinkimisen varaa? Paikkakunta edelleen Tuusula.
Juurikin tuo yksilö on kyseessä. Tosin tuo nyt myynnissä oleva lienee eri yksilö - tai sitten kaveri on vaihtanut siihen vain kilvet
tounge.gif
 
Ostin viime perjantaina marketissa käydessäni uuden lehden, johon oli koottu viime vuosien varrelta eri moottoripyörien ja skoottereiden testejä. Hyvin lauantai-ilta saunan jälkeen takkatulen ääressä lehteä lukien sujuikin. Huvilallamme ei ole eikä tule televisiota, joten kesäisin tulee luettua paljon. Mukaan pakkasin myös tarvikeluetteloita yms. mukavaa selailtavaa.

Maxiskoottereista oli lehdessä mukana ainakin Suzuki Burgman An 650, Honda Silver Wing ja Piaggio X9 500, jota olen koeajanut ja moottori on tuttu omasta Gilerastani, joten olen täysin samaa mieltä sangen mairittelevasta arvostelusta. Suzukia pidettiin liian massiivisena kaupunkiajoon ja hiukan vaikeana ajettavana. Helppo olla ainakin eka kohdan kanssa samaa mieltä. Koeistuin An 650sen mp-messuilla ja tuntui kuin olisin istunut norsun selässä. Ajo-ominaisuuksista todettiin myös, että An 650 kiihtyy nopeammin kuin yksikään auto:
confused_orig.gif
mikähän mahtaa olla tämän skootterin kiihtyvyys 0-100km/h
buttrock.gif
?

Sitten asiaan eli Silver Wing, tuo haaveideni kaukainen kohde, jonka jo lähes toteutin keväällä, mutta teinkin sitten suomikaupan Gilera Nexuksesta. Arviot olivat hyvin loistavat eikä moitteita tullut muistaakseni mistään. Malli on kuitenkin aika vanha: onkohan Hondalla tarkoituksena uudistaa esim. ulkonäköä? Uskon, että tätä foorumia joko pelkästään lukee tai aktiivisesti kirjoittaakin joku Silver Wing kuski. Olen pyydellyt toisellakin foorumilla henkilökohtaisia kokemuksia skootterista, mutta toistaiseksi laihoin tuloksin. Toivottavasti tällä kertaa tulokseksi saisin edes jonkun avaamaan sanallisen arkkunsa. Googlettamalla toki löytyy artikkeleita ja jopa eräs usalainen mp-lehtikin hehkutti Silver Wingin ajo-ominaisuuksia.
 
Suzukia pidettiin liian massiivisena kaupunkiajoon ja hiukan vaikeana ajettavana. Helppo olla ainakin eka kohdan kanssa samaa mieltä. Koeistuin An 650sen mp-messuilla ja tuntui kuin olisin istunut norsun selässä.
Ehkä Isoa Burgeria (BigMac
tounge.gif
) kuvailisi parhaiten skoottereiden Gold Winginä - ei silläkään kaupungin keskustoja sokkeloida, mutta piiiitkällä matkalla kyllähän on niin mukava menijä jotta
sport05.gif
 
sanoi:
kysymys kaikille. minkälaisia huoltotöitä olette tehneet itse tai on suunnitteilla. terv. jkh
062802moto_prv.gif

Hyvä kysymys. Itestä olis kyllä kiva oppia jotain tekemään ite. Nyt on mopo ekassa huollossa (1000km) liikkeessä. Kivalta tuntui, kun pleksin vaihto onnistui omin käsin. Mutta ehkä se on hyväksyttävä, että kun muussa elämässä on kallistunut tuonne kirja- ja sanataiteen puolelle, ei tuo rasvapeukalo ole oikeen päässyt kehittymään.
 
Poika sai joululahjaksi skootterin korjauskäsikirjan. Periaatteessa ohjeet ja neuvot pätevät myös maxeihinkin, vai mitä? Ainakin siitä selviäisi mitä kaikki osat ovat ja miten ne toimivat
idea3.gif
. Minulla ei ole oikeastaan tekniikkapuolella hallussa mikään ,mikä on katteiden sisäpuolella. Ehkä talven mittaan olisi aikaa lueskella tuota käsikirjaa tai sitten huvilaviikonloppuisin takan äärellä.
 
Tuommoinen skootterin tekniikkahan on pala kakkua
biggrin.gif
Itse kun mopoilun aikanaan aloitin 100% entisöimällä faijan wanhan Jupiter pappamopon vm. -66. No eka auto sentään tuli "kokonaisena", mutta jo 2. oli mallia ruttutukku = vakuutusyhtiön lunastama romu joka myös piti rempata perusteellisesti ennen liikenteeseen laittoa. No tulipahan pojalle tekniikka tutuksi
smile_org.gif


Mutta siis se skodan perustekniikka on sitä ihan samaa, löytyi sieltä 50 tai 500cc muki. BigMac onkin sitten portaallisen variaattorinsa kanssa "hiukka" erikoisempi tapaus
wink.gif
Moottori ei kovin paljoa yksinkertaisempi enää voisi olla, vaihteistoakaan ei ole kun on variaattori, kytkinkin on mallia keskipako. Siis niin yksinkertainen paketti kuin olla ja osaa = erinomainen opiskelun kohde jos ei tekniikka vielä kowin tuttua ole
thumbs-up.gif
 
En kyllä aio ilman kunnon syytä omalle Gileralleni obduktiota tehdä. Toivotaan, että kone kestää eikä tarvi itse tehdä kuin vaihtaa öljyt, palaneet lamput ja sulakkeet sekä tarkistaa ilmanpaineet ja tarvittaessa lisätä ilmaa. Ja niin tietysti pitää puhtaana eli pesu ja puunaus. Nyt skootteri on aivan keltaisen pölyn peitossa, kun pihassamme ovat omenapuut 6 kpl ovat kukkineet.

Tänä iltana Gilera saa kantaakseen Givin V46 monokey topcasen lisäjarruvalolla ja matkustajan selkänojalla varustettuna. Telineen tilasin skoottereiden erikoiskaupasta WMS-online. Laukku on ihan perusmusta, vaikka siihen olisi saanut erivärisiä kansilaattoja, omaani esim. punaisen. Tuntuisi aika hölmöltä maksaa kymmeniä euroja yhdestä muovilaatasta. Nyt voin sitten käydä ruokaostoksillakin skootterillani.

Mietiskelen vielä lämpökahvojen asennusta. Syksykelit viileine ilmoineen koittaa aikaa myöden ja minulla tuppaa sormia palelemaan kovin helposti. Näyttää noita olevan vaikka minkä hintaisia ja merkkisiä. Kenellään kokemusta esim. tuolla wms-onlinessa olevista tai sitten Lousilla myynnissä olevista?
 
Plootu hei, yritä hankkia jostain mallikohtainen korjaamokäsikirja ja varovasti aloitat jostain yksikertaisista huoltotöistä. Näin minäkin sen olen aloittanut aikanaan. Mukavaa on hommaa ja stressi ja muut kiireet unohtuu ihan varmasti. Vaikka näpit siinä mustuu työn edetessä. Aloita vaikka ilmanputsarin puhdistuksella se muuten onnistuu ihan varmaan ilman ohjeitakin. Siihen voi olla aihettakin kevään katu- ja siitepölykauden jälkeen. Sitten jarrut ja tulppa. Sitten ryöstäytyykin käsistä ja aika kuluu siivillä ja mukavaa on.
T. JKH
 
Ihan järkevältä kuulostaa. Ensihuolto maksoi nyt 140 eu, töiden osuus 110 eu (2 h työtä). Siinä tosin oli joku mittausrojektikin, jota ei kyllä itse osaa tehdä. Eräs tyyppi burgmanusa sivuilla kertoi tehneensä ite ensihuollon öljyt, tulpat ja ruuvien kiristämiset, vei sitten mopon huollon pihaan, otti katteeti irti ja teetti vain ko mittauksen = 45 taalaa.

Oli muuten kiva nähdä oma mopo liikenteessä kun vaimo ajoi sillä kierrokset. Osas muuten tosi hyvin pörrätä.
eek.gif
Hänellä taitaa olla tuo tasapainoelin paremmin kehittynyt kuin minulla.
 
Mahdetaankohan edes laskea maxiskootteriksi. Tällä hetkellä pihalle majoittunut omistajan (lankomies) ulkomaanmatkan ajaksi Aprilia Atlantis. Oliskohan 250cc. Pari kertaa olen kokeillut ja uskomattoman mukava, mutta kiihtyy kuin auto  
confused_orig.gif
.

Saksasta tuotuna oli kustantanut muistaakseni vähän piälle 3 kilo€, joten ei kyllä mitenkään paha.
 
Mahdetaankohan edes laskea maxiskootteriksi. Tällä hetkellä pihalle majoittunut omistajan (lankomies) ulkomaanmatkan ajaksi Aprilia Atlantis. Oliskohan 250cc. Pari kertaa olen kokeillut ja uskomattoman mukava, mutta kiihtyy kuin auto
confused_orig.gif
.

Saksasta tuotuna oli kustantanut muistaakseni vähän piälle 3 kilo€, joten ei kyllä mitenkään paha.
Kyllä lasketaan.
bowdown.gif
Ja sehän on ihan maksiskootterin näköinenkin eikä sitä erehdy edes Osuuskaupan maitolaiturilla neitokaiset luulemaan mopoksi.
biggrin.gif
Mukava ajettava kaiken kaikkiaan ainakin minun mielestäni testiajon perusteella.
 
sanoi:
Mahdetaankohan edes laskea maxiskootteriksi. Tällä hetkellä pihalle majoittunut omistajan (lankomies) ulkomaanmatkan ajaksi Aprilia Atlantis. Oliskohan 250cc. Pari kertaa olen kokeillut ja uskomattoman mukava, mutta kiihtyy kuin auto  
confused_orig.gif
.

Lasketaan minustakin. Eikös kaikki yli 50cc:t ole makseja? Sama on omakin koeajokokemus Atlantis 250.stä. Tosi mukava ja kätevä. Helppo käsitellä. Oma maks kun on 400:nen, se jo pyörähtelee paljon jähmeemmin, mutta kulkeekin sitten jämäkämmin.
 
Ilman muuta se on maxiskootteri! En nyt ihan tarkkaan muista, mitkä ovat kriteerit nimitykselle maxiskootteri, mutta ainakin 250 on sellainen. Joistain teksteistä olen lukenut noiden 125 cckin kuuluvan tähän joukkoon, joskin maantieajoon suurempi kuutioiset ovat tarkoituksen mukaisempia. Sen voi itsekin ajossa todeta! Kiihtyvyydessä maxiskootteri pärjää aivan mainiosti monelle isommallekin moottoripyörälle, kun ei tarvitse vaihteiden kanssa roplata. HiTec voisi vertailla vähän omien kokemustensa perusteella ja kertoa meille muillekin.
 
Hiljaistapa tuntuu täällä olevan. Lienevätkö muutkin reissussa. Terveisiä vaan kaikille lajitovereille matkan varrelta eli Örnsköldsvikistä; takana reitti Oulusta Haaparannan kautta tänne ja huomenna jatkuu kohti Tukholmaa, Ahvenanmaata, Turkua ja taas Oulua.
 
HiTec voisi vertailla vähän omien kokemustensa perusteella ja kertoa meille muillekin.
No omaa "vertailua" on koeajoilta lähinnä:

- Yamaha Majesty 125 = ihan lussu mopo. Ei juuri moposkodea paremmin kiihdy ja kaikki yli 80km/h on turhaa winguttamista. Etenkin suurella touring-plexillä paikuttaa tälläisen 195+cm pituisen kuskin kuuppaa kuin rekan perässä ajelisi. Sain ihna mahtavan päänsäryn tuona koeajon iltana ja syyksi en muuta keksi kuin juuri tuo tuulen paukutus
sad_orig.gif


- Piaggio X8 250ie = ihan pirtsakka pikkupeli. Kulkupuolikin about kunnossa, etenkään jos ei pidempää matkaa tartte raskaalla kuormalla alkaa vääntämään. Hiukka korkea ja lyhyt, joten olo kuin istuisi kamelin selässä, mutta silti ei yhtään paha. Mahtava tavaratila ja vakio-tuulisuojakin toimi ihan hyvin. Mittaristo ja pelit myös kunnolliset, selkeät ja tärinättömät
smile_org.gif


- Aprilia Pegaso 650i = keinuhevonen. Korkea enduromainen fillari 1-mukisella ruiskulla jonka säädöt ovat kaikkea muuta kuin kohillaan niin ajo on jatkuvaa joko hirveää kiihdytystä tai sitten takapyörän pysäyttävää moottorijarrutusta. Sellaista tasaisen kaasun menoa on hyvin hankala löytää
confused_orig.gif


- Kawasaki ZR7 = ihan mukiin menevä peruspyörä. Fillari joka kirjaimellisesti kokemattomankin motoristin käsissä taittui nätisti reilun 30km koeajolle ilman ongelmia. Pyörä on ihan moottoripyörän kokoinenkin, mutta mitään tehohirmua tuosta on turha hakea. Fillari tekee nöyrästi sen mitä kuski haluaa ja suuremmassa nopeudessa katteettoman tuulivastus on just sopiva kannattamaan painoa pois käsiltä
smile_org.gif


Sitten pari omaa yksilöä:

- Honda Revere 650 -92 = luotettava peruspyörä. V2 Twin Spark keppivedolla on pommin varmaa tekniikkaa. Fillari ei koskaan pettänyt, lähti aina käyntiin kun halusin, satoi tai paistoi. Pieni ruokaisuus takasi suurehkon tankin kanssa vähintäänkin riittävän harvat huoltoasemavierailut. Siis varsinaisia moitteen paikkoja fillarista on todella hankala löytää, ellei sitten juuri tuota yllätyksettömyyttä pidä tylsyytenä
wink.gif


- Suzuki Bugman 400 -99 = kaikkien soffien äiti. Kookas ja mukava maxi joka jaksaa turhia repimättä raahata kuormansa moottoritielläkin, olematta silti kaupungissakaan mikään tankero. Tankki tosin saisi olla suurempi kun tuolla ei juuri 250km pitemmälle päästä. Myöskään 1-mukinen kaasaripeli autom.ryypyllä ei "ihan" sieltä luotettavimmista käynnistyjistä ole ja siten on jo parit kylmät & märät kelit lähinnä alku- ja loppukaudesta päässeetkin pahasti yllättämään. Mutta matkustusmukavuus kun sallii lukuisat ajoasennon variaatiot, ei tähän kulkijaan pääse paikatkaan puutumaan
smile_org.gif
 
Back
Ylös