• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Melunmittaukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suiza1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos esim. mulla on E-hyväksytty Akra mopossa kiinni niin en ihan hirveän hyvällä katso sitä jos kilvet viedään väärin suoritetun mittauksen perusteella. Tervetuloa vaikkapa apparalle seuraamaan melunmittausta ratapäivän aamuna. Väärin mittaamalla saa mittarin näyttämään ihan mitä mittaaja haluaa.

Ratapyörät on erikseen, mutta kun tien päällä liikkuu laitteita, joissa tyyppikilvessä on 80 db luokan lukema. Kävin ktm 690:llä juuri heittämässä lenkin ja 88 db näytti olevan siinä. Kun tuollaisia laitteita aletaan mitata jossain moottoritien pientareella tai ratikkakiskoilla, alkaa kilven lähtö olla lähellä vaikka pyörä ei olisi edes käynnissä.

Ratapyörät on erikseen, mutta kun tien päällä liikkuu laitteita, joissa tyyppikilvessä on 80 db luokan lukema. Kävin ktm 690:llä juuri heittämässä lenkin ja 88 db näytti olevan siinä. Kun tuollaisia laitteita aletaan mitata jossain moottoritien pientareella tai ratikkakiskoilla, alkaa kilven lähtö olla lähellä vaikka pyörä ei olisi edes käynnissä.

8db saa heittää tyyppikilven lukemasta "ns. virhemarkinaali", ja sitä tässä oon itekki miettiny. Omassa pyörässä tyyppikilvessä 87db ja tuolla SC Projectin putkella on siinä ja siinä että meneekö alle 95db killerin kanssa, mutta silti täydet hyväksynnät putkessa.

Mainitaan nyt vielä ne Aprilia RSV 4 tietyt vuosimallit, joilla taisi olla 106db tyyppikilvessä, korjatkaa toki jos olen väärässä. Muistaakseni päästiin teknisen vähennyksen (hatustavedetty 5+3) kanssa pitkälle yli 110 bd.

Niin ja siis tämä on laillista.

Viimeksi muokattu:

Samoin on mun kotaris kans tua 88db, joka on kyllä naurettavan piäni luku ja väitän, että raavas miäs kyllä piereekin kovempaa :grin:

Tuntuu, että näitten kotarien pelkkä omistaminenki oikeuttaa sakottamiseen :blink:

Kuinkahan nua poliisit jaksaa kiusata meitä viattomia, joilla on vain vähä äänekkäämpi prätkä... Eikö se ookkaa normaalia jos ikkunat heläjää jo tyhjäkäynnillä :grin:

Mainitaan nyt vielä ne Aprilia RSV 4 tietyt vuosimallit, joilla taisi olla 106db tyyppikilvessä, korjatkaa toki jos olen väärässä. Muistaakseni päästin teknisen vähennyksen (hatustavedetty 5+3) kanssa pitkälle yli 110 bd.

Niin ja siis tämä on laillista.

Tuono V4 R:ski on 103db ja siihe ku lisätää tuo 8db... No joo :right:

Onneks mun pyörässä ei ole mitään EY-tyyppihyväksyntää :jippikaijee: Mutta ei siinäkään kyllä saa ääntä olla kuin se 103 desibeliä muistaaksni. :no:

Eilenkin puoliltaöin ajellessa yks peura heitti u-käännöksen ja painui takaisin metsään. Onneks sitä alko pelottaan.

Hyvä kysymys (moottoripyöränkin) sallittuihin äänitasoihin liittyy
juuri noihin "sallittujen arvojen" huimaan eroon.

Kai se on "kunnon ja tunnollisen" kansalaisen kohta pakko
siirtyä ajamaan suoraputkisilla museolaitteilla......
ettei rikollisen leimaa tule kylkeensä hankittua.....
käytännössä ihan helvetin paljon hiljaisemmalla moottoripyörällä. :D.

Hyvä kysymys (moottoripyöränkin) sallittuihin äänitasoihin liittyy
juuri noihin "sallittujen arvojen" huimaan eroon.

Kai se on "kunnon ja tunnollisen" kansalaisen kohta pakko
siirtyä ajamaan suoraputkisilla museolaitteilla......
ettei rikollisen leimaa tule kylkeensä hankittua.....
käytännössä ihan helvetin paljon hiljaisemmalla moottoripyörällä. :D.

Hmm... niin tai näin, pakko olla noin. Mä joskus tuumailin, syviä syntyjä näin.
Putkesta savua tulee, pakokaasuja nääs. Mut silti meil kaikil, pakko sellain olla on ...

Jännä juttu nääs näin, vaikka noin. Mut yht kaik, sil meluu, eli tuot ääneks kutsumaamme, kyl sit kaikist loppupeleis enemmän tai vähemmän tulloo. Son vaa jokaseest ittesthäns kii, et onks se melua, vai sulosointui, ja kovaäänist vai ei. Jot hitto, näin se kyl on.

Väärin mittaamalla saa mittarin näyttämään ihan mitä mittaaja haluaa.
Joo, tätä on testattu...Kyllä minäkin odotan sitä kun poliisit tulee mittaamaan...

Samoin on mun kotaris kans tua 88db, joka on kyllä naurettavan piäni luku ja väitän, että raavas miäs kyllä piereekin kovempaa :grin:
Mulla kaksi änkkäriä oli sisä halk62mm ja suorat, niin siinä kierroksella missä on se mittaus tehty, mikä on ilmoitettu tyypikilvessä(en muista sitä nyt), mutta oli 92db niillä vaimentimilla, eli jos tausta melu on ok ja mittaa oikein, siis kierrokset jne, niin taisi mennä juuri oikein. Mutta tyhjäkäynti oli kova:WAZAAP:

Tuosta tausta melusta, itse kun tuossa tattarisuolla testaisilin eri kellon aikana ja pyörää mittasin, niin se tausta meli oli siinä 30-45db ja ei optimaalisin mittaus ollut, että jostain rakennuksesta saattoi kimpoilla ääni, mutta tuota tausta melua kyllä jännitän, jos poliisit jossain tien varressa mittaa, niin tuollainen raskasajoneuvo kun pyyhkii ohi, niin taisi olla jossain 80km/h jotain 60-70db paikkeilla, niin ei hyvä:O

Tällä kaverilla on missio.Eikös se mennytkin niin että, tässä toitotetaan edelleen sen tarkoitushakuisen B-illan ratsian tuloksia yleistäen ne koskemaan kaikkia moottoripyöräilyn harrastajia (tuskin toimitusta kiinnostaa?). Mikähän se on illan anti? Saanko kuulla verovaroin toimivilta valtion instansseilta itseni korostamisesta ja huonosta itsetunnon paikkaamisesta ja kuinka pikkupoikana laitettiin polkupyörien pinnoihin räpätin?? Kieltämättä jännittää. Katsastuspeikkoakin pidetään sitkeästi hengissä?

Mun mielestä ei äänekkäistä kulkuneuvoista vikaa ole, vaan niiden käyttäjissä.
Itelläkin on äänekäs mopo mutta en minä sitä rankase aamuyöllä töistä tullessa.
Ei muuta kuin ronskimpaa sakkoa vaan järjettömille revityksille, kyllä se sillä vähenee.:D

karppa71 asiaa.....

Mutta täällä suomessa kun virkamiehillä on sellainen oletus kaikessa, eli nyt katsastusta pyöriin, niin ne hiljenee...
Voi voi näitä :doh::doh:
Taitaa tulla poliisilla alkaa olemaan se eläkkeelle jääminen, kun puhuu ihan mitä sattuu...

Ja tuosta "uutisesta"
-Katsastustoiminta johtaisi siihen, että pyörät olisivat edes joskus kunnossa ja moottoripyöräilijät saisivat käsityksen siitä, mikä on hyväksyttävä melutaso, Otto Lahti sanoo.

Kyllä tuo liikenneturvallisuusyksikön päällikkö Otto Lahti Trafista, sanoo nyt noin työnsä puolesta, mutta jos olisi kunnon motoristi, niin kyllä purisi hampaita ja kovaa yhteen. Siis helvetti mitä aivopieruja.
Ne räikeimmät tapaukset kovilla sakoilla, niin kyllä pistää miettimään. Mutta ei se katsastus mitään muuta, nykin mulla pyörä seisonut sen 1.5vuotta, niin kiva olisi ottaa rekisteriin ja leimata se keskenkaiken, kun on sakko renkaat, jäähytin vuotaa, jos sitä ei tekisi, niin uudelleen olisi rekisteröitävä tai tulisi "2" leimaa vuodessa
:doh::doh:

Kilpipelistä kyllä puhuin. En oo kattonu mitä tuossa Trumpan tyyppikilvessä lukee, mutta putken pitäs melujen puolesta olla laillinen. Tosin kyllä tostakin saa sopivasti mittaamalla vaikka 120dB eikä tartte edes rajottajaan vetää.

Olipa taas aikamoista tuubaa. Suoraan kakkosesta :D****

Ainoa järkevä setä, se liikennekouluttaja, sai puhua ehkä sen 45 sekuntia.

Yksi MMAF:n/ SMOTO:n agendoista on pakko olla päästä näihin kakkosiin, kun asiasta ehkä joskus seuraavan kerran keskustellaan. (ja joku järkevä kans)

Sinne sitten puhumaan ihan asiaa, eikä propagandaa. Sellainen lähestyminen saa yleensä sen paskanpuhujan näyttämään aika oudolta.

***TRAFIN setä selittää silmät pyörien, että onpahan ainakin sitten joskus mopo kunnossa, jos se konttorille menee. Tosiaan, kuten nähtiin, niin tuo killlerin pujottaminen paikalleen onkin aika raskas homma. Äly hoi!

Toinen kaveri puhuu jostain sydänvaivoista... siis mitä vittua? Nää moottoripyörien äänetkö nyt on se seuraava kansanterveydellinen uhka?

Melumittausta Tuusulan motarilla, kun yli jyrää A330 - laajarunko :) no joo ehkä eivät juuri silloin mitanneet.

Mutmut...ku sydänsairaudet liiasta melusta :)- Okei, en mä sit vaihakaan putkee, liiaks kärsii muut...

Mä haluaisin tietää vastaukset tai kyllä/ei -prosentit sellaisiin kysymyksiin, kuin että "Onko autoilijoiden liikennemelu merkittävää?" Sitten toiseks, että "onko moottoripyörien melu merkittävää?" Voi olle, että kun mistä tahansa valittavat vähennetään moottoripyöärätuloksista, niin aika vähän jäljellejääviä haittaa kesäiset moottoripyörien äänet.

Olipa taas aikamoista tuubaa. Suoraan kakkosesta :D****

Ainoa järkevä setä, se liikennekouluttaja, sai puhua ehkä sen 45 sekuntia.

Yksi MMAF:n/ SMOTO:n agendoista on pakko olla päästä näihin kakkosiin, kun asiasta ehkä joskus seuraavan kerran keskustellaan. (ja joku järkevä kans)

Sinne sitten puhumaan ihan asiaa, eikä propagandaa. Sellainen lähestyminen saa yleensä sen paskanpuhujan näyttämään aika oudolta.

***TRAFIN setä selittää silmät pyörien, että onpahan ainakin sitten joskus mopo kunnossa, jos se konttorille menee. Tosiaan, kuten nähtiin, niin tuo killlerin pujottaminen paikalleen onkin aika raskas homma. Äly hoi!

Toinen kaveri puhuu jostain sydänvaivoista... siis mitä vittua? Nää moottoripyörien äänetkö nyt on se seuraava kansanterveydellinen uhka?
Joo pitää kattoa huomenna...Siis oikeasti joku kehtasi puhua sydänvaivoistaan :)-:)-:)-
Ok, ei saisi nauraa, ne on vakavia..

Kyllä tähän jonkun "meluveron" voisi keksiä :)
Mutta asiaan, sanottiin että useassa Eu maassa on katsastus ja jotenkin Suomessa ei ole. Tällä tavoin näitä ajatuksia syötetään pikkuhiljaa, saan aina makoisat keskustelut mopottoman kaverini kanssa kalareissuilla. Kerran se jääräpää kännipäissään myönsi vaan olevan kateellinen :D

M

Eiks nopeusrajoituksia vois vaikka nostaa, niin ettei jengi nukahtais rattiin ja sais niit sydänvaivoja uneen häiriintyessä prätkien melusta? :boring:

Back