• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Michelin - topic

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hookala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hookala

New member
Michelin lanseerasi uuden seosrenkaan radalle/kadulle täksi kevääksi, MICHELIN POWER CUP.

Onko jollain foorumilaisella kokemusta renkaasta? Sm-sarjassa muutama kuski sillä kuulemma aikoo ajaa, asiasta sen enempää en juurikaan tiedä.

Tilasin omaan pyörään kuviollista rengasta, A-seos eteen ja B-seos taakse. Velipojalle tuli slicksiä, samat seokset. Hänellä 200 leveä takanen, pitäisi olla tässä koossa aavistuksen pehmeämpi kuin muut.

Laitan raporttia kun on päästy rengasta ajamaan. :orgmp2:
 
Ensi puraisu otettu uudesta renkaasta! (Power Cup)

Alastaro +12c, kohtuu kylmä tontti. Ohjeiden mukaisilla paineilla rengas piti harrastelijan vauhdissa oikein hyvin, ja kulumaa ei havaittavissa. Etuseos VA ja taka B. Vauhti sellaista ~1.29.0.

Sama rengas oli kestänyt hyvin Botnian sm-avauksessakin. Eli varauksetta voin suositella kyseistä rengasta, mikäli budjettia jotenkin haluaa pienentää. 320e /sarja oli hinta,kotimaasta ostettu. Rengaskokona 120 edessä ja takana 190 ja 200. 20-sarjan renkaassa menee seokset pehmeämmin, mutta manuskoita nekin selviää.
 
Onko jollain kokemusta noista Michelin power one kumeista ?

maahantuojalla toimitusvaikeuksia kyseisistä renkaista, mutta kiinnostasi kokeilla
jos niitä alkaisi saamaan toisesta tuotantoerästä.

http://www.michelin.fi/moottoripyoranrenkaat/michelin-power-one#tab-tyres-technology


Itsellä tuommoiset, 2ct katuversio josta liikkeen mukaan vain yhtä kovuutta tarjolla. Sitten on kuviollista ratamallia vissiin 3 eri kovuudella ja sitten jotain oikeata kisarengasta muutamalla eri profiililla yms.


Takarengas on reunoilta valmis nyt 3000 kilometrin jälkeen (Johon sisältyy ~5 ratapäivää)
Eturenkaalla menee vielä toiset samanlaiset. Keskeltä renkaat eivät ole juurikaan kuluneet, eli 2ct juttu ilmeisesti toimii :thumbup:


Edellisiin rennsportteihin ja pilot powereihin verrattuna renkaan käytös on hyvin samanmoista, kallistusvaraa on vain enempi renkaan profiilin ansiosta.
 
Oma kokemus Power One:ista on viime ja tältä kaudelta.. Jokkisvauhdeissa toimii ihan hyvin, Kemoralla 1:13 ja Alastarossa 1:26 viime kaudella, edessä v ja takana b kumit. Ei jääny renkaista homma kiinni, enemmänkin kuskin taidoista. Takarengas kestää minun ajossa reilu 130-150 kierrosta ja eturengas noin 300.. Kääntyvyys on hyvä, varsinkin kun takarenkaana on 180:n. Pyöränä on tuo vanhahko -98 R1:n.

Power Cupeista on vielä niukalti kokemuksia, mutta tuntui etupää täristävän herkemmin tuolla Cupilla, tosin seoksena VB, joka on vissiin hiukan kovempi kuin tuo Onen V. Lämpöä Alastarossa oli viime viikonloppuna joku 12-15 astetta, eli taitaa olla vähän kova seos noin kylmälle.

Mitkäs noissa renkaissa on nyt oikeasti ne oikeat paineet? Oneilla ajelin viime kauden 1,5 / 2,1 lämminpaineilla (kun eräs A-kuski suositteli) ja Cupissa oli alkuun vähän kovemmat paineet (n. 1,7 ja 2,3), mutta tuntui tosiaan täristävän ja luistavan aika herkästi, niin laskin niistäkin paineita. Valmistajan ohjehan taitaa olla tuo 1,5 / 2,1 kylmäpaineet..


- T -
 
Oisko noille lämminpaineita annettu missään? Tuo kylmäpaine kun on melkein yhtä tyhjän kanssa, koska eri vauhtisilla kuskeilla se lämminpaine on aikalailla erilainen.

Kun kysyin suomalaiselta superbike-kuskilta, niin hän onki netistä, että joku espanjalainen talli ilmoittaa lämminpaineiksi 1.9/2.4. Tämä ei ole sitten Misukoitten insinöörien virallista tietoa (jotka ei ilmoita lämminpainetta), eli jos menee ihan metsään, niin et sitten Nitrous usuta niitä tappajakoiriasi mun kimppuun seuraavilla ratapäivillä :bye:
 
Tuossa alla vähän Power Cup renkaasta tietoutta.

Front:

The inflation pressure (cold) for the power cup front tire on dry track is 2.1bar, whatever the ground T level.

Rear:

The recomed inflation pressure (cold) of the power cup rear tire is 1.5 bar. However, for ground temperature below 15c, the pressure must be increased to 1.7 bar. If you wish to have a greater tire rigidity on angle, the inflation pressure can be increased up to 1.9 bar max.


Summary

Front: Standard pressure 2,1bar, if temp <15c, pressure 2.1. (+0,2bar under rain or on wet track)

Rear: Standard pressure 1.5bar, if temp <15c, pressure 1.7. (-------------""------------------------)



Eurooppalaisilta teameilta saatu epävirallinen "osviitta" kertoiisi eturenkaan käyttökelpoisen maksimipaineen olevan 2,4bar ja 1,9bar. Riippuen tietysti kuskista ja renkaasta ja säädöistä.


Slickistä löytyy myös tietoa mutta tulostettu lappu on maailmalla tällä hetkellä niin siitä ei ole vielä kertoa tietoa.
 
Michelin Power One (Street). Mallimerkintä 2012 vuodelle.
Eturengas käyttäytyy ja kuluu kohtalaisen siististi 2,1- 2,2 kylmäpaineella.
Takarengas kuluu avauskohdasta "kulmikkaaksi" ainakin 1,9-2,2 kylmäpaineilla. 444km ajettu Ahvenistolla ja ehkä kerran vielä. Lieneekö ominaisuus tuo nopea kuluminen?????
Ei ole availtu kylmänä ja lämpötila ollut joka kerta yli 20.
Onko tietoa tai kokemusta takarenkaan paineista???????
Metzelerin Racetech K3 kuluu siististi "appelsiinikuoripinnalle", samalla radalla, samalla pyörällä, Daytona 675. Paineina 2,1 ja 2,0. Metzeler on tähän asti kokeilluista paras rengas, on vain hintavampi.
 
Dodiin, tuli eilen haettua power cupit, B-seos, pitää pyöräyttää alle ensi viikolla. Riittänevät keskiryhmän vauhteihin enemmän kuin hyvin. Onko noista paineista tullut vielä enempää kokemuksia, kuin tuo max 2,4 / 1,9 ? Lämppärit on käytössä.

Ja onko muuten mitään kikkaa uusien renkaiden liukkauteen, muuta kuin käydä liukastelemassa pari kierrosta varovasti?
 
Dodiin, tuli eilen haettua power cupit, B-seos, pitää pyöräyttää alle ensi viikolla. Riittänevät keskiryhmän vauhteihin enemmän kuin hyvin. Onko noista paineista tullut vielä enempää kokemuksia, kuin tuo max 2,4 / 1,9 ? Lämppärit on käytössä.

Ja onko muuten mitään kikkaa uusien renkaiden liukkauteen, muuta kuin käydä liukastelemassa pari kierrosta varovasti?

Jostain kuullut tai täältä lukenut. Hiekkapaperilla vähän pyyhkäiset sitä pintaa ennen ajoa.
 
Dodiin, tuli eilen haettua power cupit, B-seos, pitää pyöräyttää alle ensi viikolla. Riittänevät keskiryhmän vauhteihin enemmän kuin hyvin. Onko noista paineista tullut vielä enempää kokemuksia, kuin tuo max 2,4 / 1,9 ? Lämppärit on käytössä.

Ja onko muuten mitään kikkaa uusien renkaiden liukkauteen, muuta kuin käydä liukastelemassa pari kierrosta varovasti?

Samoilla kumeilla olen uusinakin lähtenyt suoraan lämppäreistä ajoon. Eli ei mitään hiomisia, eikä ole tarvinnut liukastella. Takana todettu hyväksi lämminpaineeksi 1,75 (omalla mittarilla mitattuna). Heittoa lienee korkeintaan 0,05 todelliseen tuossa mittarissa millä mitattu. Edessä lämpimänä olen pitänyt 2,3 ja ihan siististi on tuolla kulunut.
 
Onko jollain kokemusta noista Michelin power one kumeista ?

maahantuojalla toimitusvaikeuksia kyseisistä renkaista, mutta kiinnostasi kokeilla
jos niitä alkaisi saamaan toisesta tuotantoerästä.

http://www.michelin.fi/moottoripyoranrenkaat/michelin-power-one#tab-tyres-technology

Nyt kun on uusi Cup ja sitä edeltävä One (molemmat takaset B seoksella) testattu niin on todettava, että kyllä on mennyt Misukan insinöörien kahden vuoden kehitystyö persiilleen. Pidän Onea huomattavasti parempana kumina ainakin mun käyttöön kuin Cuppia. One ei repeä niin kuin Cup ja tuntuu muutenkin kestävämmältä kumilta kuin Cup. One ei ainakaan B seoksella tunnu olevan ihan yhtä tarkka lämpötilasta kuin Cup. Pidossa en varsinaisesti ole huomannut eroa. One:n runko on muuten aika paljon jäykempi kuin Cupin. Cupin VA etunen, sen sijaan on ollut ihan pätevä, One:n vastaavasta etusesta ei vielä kokemusta.

Ajetut Cupit ovat olleet uusia ja Onet vähän käytettyjä. Saako tuota One:a vielä jostain seoskumina?
 
Jostain kuullut tai täältä lukenut. Hiekkapaperilla vähän pyyhkäiset sitä pintaa ennen ajoa.

Sateiset voi (=kannattaa) karhentaa hiekkapaperilla ennen ajoa, jos ei ehdi ajamaan pintaa rikki kuivalla. Sliksit kyllä pitää ihan normisti kun vaan lämmittää ne normaalisti ennen ajoa. Jos epäilyttää niin ottaa ekan oikeelle ja ekan vasemmalle kääntyvän mutkan rauhallisemmin niin saa pinnan rikki.
 
Sateiset voi (=kannattaa) karhentaa hiekkapaperilla ennen ajoa, jos ei ehdi ajamaan pintaa rikki kuivalla. Sliksit kyllä pitää ihan normisti kun vaan lämmittää ne normaalisti ennen ajoa. Jos epäilyttää niin ottaa ekan oikeelle ja ekan vasemmalle kääntyvän mutkan rauhallisemmin niin saa pinnan rikki.

Ahaa, no niin taas tuli puhuttua sekundaa :D Tulipa kokeiltua uutta pirellin sliksiä tossa lauantaina eikä tosiaan tarvinut pyyhkiä millään. SC1 oli kuin vauvan poski, vaikka sillä sen 7 kierrosta korkean 26:en pintaan ajoinkin. Toisaalta aamulla valmiiksi repeytynyt sc1 oli ihan paskana yhden setin jälkeen, kun paineet vähän pielessä ja vielä kylmä rata. Tarttee jostain taikoa sc2:sia.
 
Nyt kun on uusi Cup ja sitä edeltävä One (molemmat takaset B seoksella) testattu niin on todettava, että kyllä on mennyt Misukan insinöörien kahden vuoden kehitystyö persiilleen. Pidän Onea huomattavasti parempana kumina ainakin mun käyttöön kuin Cuppia. One ei repeä niin kuin Cup ja tuntuu muutenkin kestävämmältä kumilta kuin Cup. One ei ainakaan B seoksella tunnu olevan ihan yhtä tarkka lämpötilasta kuin Cup. Pidossa en varsinaisesti ole huomannut eroa. One:n runko on muuten aika paljon jäykempi kuin Cupin. Cupin VA etunen, sen sijaan on ollut ihan pätevä, One:n vastaavasta etusesta ei vielä kokemusta.
Alustassa/ alustan säädöissä/ seoksen valinnassa/ kuskissa/ jne tietenkään ei ole mitään vikaa. :D
 
Alustassa/ alustan säädöissä/ seoksen valinnassa/ kuskissa/ jne tietenkään ei ole mitään vikaa. :D

Varmasti on, ei ehkä kuskissa mutta muissa ennen mainituissa. :) Samanlaisia havaintoja Cupista tehty useemman kuskin ja pyörän kohdalla. Pointti siis oli, että tuntuisi Cup olevan huomattavasti herkempi muuttujille kuin One. Cupin A seosta teki mieli koittaa taakse, mutta kun myytiin eioota ja sain sopivasti käytettyä Onee alle, niin se sitten jäi. Mielelläni kuulen muunlaisia kommentteja Cupista, Onen saatavuus seoskumina kun tuntuu olevan jo kiven alla.
 
Mistäs sitä ensi keväällä lähtis tilaamaan michelinin pilot sm:ää. Eli sitä supermoto versiota. Suomessa myydään Ei oota, ja hinnat jotain aivan käsittämätöntä? Tosiaan uskaltaako tollasia tilata ulkomailta, vai tuleeko sieltä suoraan ns ylivuotiset?
 
Back
Ylös