Mielipidekirjoitus Aamulehdessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iama
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

iama

New member
Aamulehti julkaisi 30.4.06 allaolevan mielipidekirjoituksen yleisönosastollaan. Olen kopioinut jutun tähän kokonaisuudessaan ja lisännyt vain alleviivauksen yhteen kohtaan. Ainakin itselläni meni aamukahvi väärään kurkkuun. Ja kehoitan erityisesti kiinnittämään huomiota kirjoittajan edustamaan tahoon.

Vesilahden peura ei väistä

Kevät toi motoristin. Sen huomaa Vesilahdessa. Mutkainen Pyhäjärven kierros on varmasti suosituimpia retkikohtreita.

Kevät saa liikkeelle myös metsän eläimet. Vesilahdessa se tarkoittaa peuroja.

Laskin 26.4 illalla autosta vaivatta Narvan-Tottijärven välillä yli sata pellolla olevaa peuraa. Samalla matkalla todistin peuran ja motoristin välistä läheltä piti - tilannetta.

Älkää ymmärtäkö väärin. En minä pyäräilijöistä huolissani ole, vaan peuroista.

Joten laittakaa sana kiertämään - Vesilahden peura ei pyörää väistä.

Yli 80 kilometrin tuntinopeudesta pysäyttäminen riittävän ajoissa on mahdotonta ja seikka mikä kannatta aina muistaa on se, että jos näkee yhden peuran. on lähistöllä niitä varmuudella useampia.

Mikko Toikka
Vesilahden metsästysyhdistys

voi pyhä sylvi... on meitä moneen junaan! Taitaapi olla metsästäjälle arvot kohillaan
pftroest.gif

Mitenkähän tähän nyt sitten pitäisi suhtautua? Onko nuo Vesilahden peurat tehty talviruokinnalla jotenkin muun maan peuroja tyhmemmiksi ? Kun perstuntuma olisi että se koettaa kyllä väistää muualla maassa, jos vain kiireeltään ehtii.
Montako
062802moto_prv.gif
pyörää se Mikko mahtoi laskea ajellessaan Peuranlaskennassa,, toivottavasti ajeli maltillisesti ettei tullut vaarantaneeksi liikennettä, kun huomio oli pellolla...
tounge.gif

"kojootti" seikka mikä kannatta aina muistaa on se, että jos näkee yhden peuran. on lähistöllä niitä varmuudella useampia."kojootti"->
Sama pätee melkoisella varmuudella myös motoristeihin.

Minäkin luin tota aamulehdestä ihan silmät ymmyrkäisinä.

Motoristit siis teilaavat kaikki vesilahden peurat hengiltä niin, ettei metsästysyhdistykselle jää enää mitään ammuttavaa?
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Mistähän tuo ukko oikeen on karannu?

Voi voi on pojalla perusarvot kunnossa jos peura on tärkempi kuin ihminen...

Muuttas jonnekkin syrjään jossa olis vaikka susia niin pääsiis oikeeseen luontoon ;)

Edit: Ai joo tykkään kameran kanssa väijyä noita luotokappaleita, mutta en tienvarsissa vaan ihan metsässä... Avtar on suolta missä oli karhunkin jälkiä, mutta lähin vakituinen ihmisasutus olikin +100km.

Vai ei Vesilahden peura väistä ??

Kunnolliset soundit vaan pyörää, niin peuratkin pakenee.

No. Itse olen tuon reitin ajanut tänä kesänä jo kaksi kertaa ja useina aiempina kesinä ainakin puolenkymmentä kertaa / kesä.

Kertaakaan ei ole tullut edes läheltä piti tilannetta peuran kanssa.

Olenkohan onnekas vai ovatko nuo peurat onnekkaita.

Kyllä kyseisellä metsämiehellä on mutterit vinossa, kun peura on ihmistä tärkeämpi.

Tokkopa tuollainen peura on edes luonnolle millään tavalla hyödyllinenkään kapine.

veryangry.gif

Metsästäjille taitaa olla ihan sama kuka tai mikä kuolee ..
kunhan joku kuolee niin hyvä.
Itse asiassa nuo hirvet ja peurat pitäisi ampua kerralla niin vähiin,
että metsästäjät menettäisivät yksin tein merkityksensä, niin
päästäisiin niistäkin.
Lihaa saa kaupasta aivan hirveän paljon halvemmalla ja helpommalla.
Jos ryynipyssy maksaa 500-1000 juoroa ja luvat ja harjoittelut etc..
plus matkat ja käytetyt ajat, niin hintoihinsa tulee lihakilo.
Jos joku sitten muuten tykkää kuljeksia luonnossa, niin käyhän se sitten ilman pyssyäkin.

Olisikohan metsämies vaan koettanut keksiä 'peuravaaran' saadakseen ko. tiellä tapahtuvan kaahottamisen loppumaan..?
cool.gif

Vai olisiko sanottu huumorilla, tietysti tosikot ottaa aivan kirjaimellisesti...
biggrin.gif

Vai että satoja peuroja.. KAKSI kertaa olen ko. tiellä peuran nähnyt, vaikka todella usein sielläpäin ajan. Toisella kerralla törmäys oli melko lähellä. Silti ajan ko. tiellä ihan samaan malliin kuin ennenkin
lookaround_orig.gif
.

Edit; en tosin aja illalla ja hämärissä, jolloin peurat ovat aktiivisesti liikkeellä.

Hihi mikä juttu. Voi peura parkaa jos motoristi yli ajaa. Auto jos jyrää päälle niin ei niin haittaa, mutta motoripyörän alle nyt joutua...

Olisikohan metsämies vaan koettanut keksiä 'peuravaaran' saadakseen ko. tiellä tapahtuvan kaahottamisen loppumaan..?
cool.gif
Kyllähän niitä peuroja melkoisen paljon tuolla alueella on, ei se varoitus turha ole. Mutta että yhden illan aikana näkisi sata... Pitänee mennä optikolle, satun ko. pätkän varressa asumaan ja silloin tällöin tuota tietä ajelen. Viimeisen kahden viikon aikana olen yhden nähnyt...

Mutta ajellaan silti varovasti; pari vinkkiä jotka kannattaa muistaa:
- peltoaukeilla peuran näkee jo kaukaa (jos ei tuijota sitä etupyörää)
- metsäpätkillä ei reagointiaikaa paljon jää joten niissä kohdin erityisen tarkkana
- peura on kuitenkin sen verran iso elukka ettei se paljon pysty väistelemään, väistä siis itse ja aina sieltä persiin puolelta

Sinällään tuo Aamulehdessä ollut viesti on ihan asiallinen, nuo parit provot nyt ymmärtää jos herra on juristi.

Toisaalta, metsästäjät ovat ainoat, jotka tuon peuraongelman eteen ovat jotain konkreettista tehneet, on nuolukiviä yms joilla pyritään ohjaamaan peurojen liikkumista. Kunta tai tiehallinto ei asian eteen tee yhtään mitään, muutama hirvivaroitusmerkki ja siinä kaikki. Ainoa pysyvä ratkaisu tämän tuontitavaran kanssa olisi joukkolahtaus mutta ei sekään aivan humaani toimenpide ole. Tienvarsien raivaus ja kunnolliset varoituskyltit (Urjalassa on sellainen 3-4 m korkea jonka varmasti huomaa) auttaisivat hieman.

Ajellaan siis hienoja pätkiä mutta varovasti! Ja muistetaan ajaa niiden muutamien kylien kohdalla erityisen varovasti, niiden kohdalla tiellä liikkuu paljon lapsia joten rajoitukset eivät ole turhia.

Sillä reitillä/alueella on todellakin erittäin paljon peuroja. Yleisesti tiedossa oleva asia. Itse ajelin siitä viikko sitten joskus ~18 aikaan ja näin pellolla puolen tusinaa peuraa. Ne ovat vielä paremmin liikkeellä vasta hämärän tullessa. Niin ja muutama päivä sen jälkeen Porista päin tullessani pimeällä jo, siinä jonkin matkaa ennen Vesilahden risteystä oli peurakolari.

Peura vielä kaiken lisäksi tulee toisinaan tielle kuin ohjus sieltä ojanpenkalta, siinä ei ehdi reagoimaan vaikka olisi minkälainen guru pyörän selässä. Suosittelen erittäin varovaista ajotapaa kyllä niissä maisemissa.

Jos joku sitten muuten tykkää kuljeksia luonnossa, niin käyhän se sitten ilman pyssyäkin.
Vitut ne luonnossa kulje. Täälläpäin ajavat autolla ympäri kylä ja metsäteitä perkuleen moisella kiiruulla ja luulevat vielä omistavansa sen. Meille toi auto rakennustarpeita  ja ku kuski käänsi autoo nii tie oli vähän aikaa tukos. Sattuivat just paikalle ja alko huuto että väistäkää äkkiä meillä kiire. Sit hätäsin tunki siihen niin ettei autokuski pystyny liikkuu mihinkää suuntaa  
033102ass_1_prv.gif

Toisaalta mietin onko niin väliä, onko se hirvi vai peura, jos siihen törmää? Luultavimminkin on sama lopputulos.... pyörä lunastuksessa ja kuskikin....

Mitenkähän tähän  nyt  sitten pitäisi  suhtautua? Onko  nuo  Vesilahden peurat  tehty  talviruokinnalla  jotenkin muun maan peuroja  tyhmemmiksi ?
Eikun viisaammiksi: Ne ei vaan kunnioita moottoripyöriä, mutta väistää muut kulkuvälineet (oletus, koska mielipidekirjoittaja oli eritellyt moottoripyörät ei-väistettäviksi)  
tounge.gif

Mä en viitsi edes lukea mitään mielipidepalstoja, kun niihin poimitaan pelkät pellehelmet...

Back